Vauva ja kiinteät

Mä ymmärrän noi naksut nimenomaan jossain matkalla yms just harhautusruokana :) Ei niitä soseita tai muuta kunnon ruokaa aleta siellä bussissa kaivaa esille, jos lapsella yllättää nälkä. Mieluummin mutustaa sitten naksua kuin huutaa kurkku suorana kaikkien iloksi.

Mulla itellä ei oo mitään suurta tunteen paloa suuntaan tai toiseen noiden naksujen suhteen, enkä tiiä, tullaanko niitä täällä harrastamaan. Vielä ei ainakaan oo tarvetta ollu.
 
Oho alotinko maissinaksugaten :)

Meillä maissinaksuja syö koko perhe minä, iskä ja vauva. Vauvan oli helpompi aloittaa tuo omasta kädestä syöminen naksulla. Sylki mössää naksun hyvin. Ei kai niitä kukaan tarpeeseen syö, paitsi nälkäinen äiti :wink
 
Minähän tämän asian taisin nostaa esille, sori :grin Mutta joo, kaikilla on omat mielipiteet tästä :) Mä en nyt oo tätä asiaa sen kummemmin ees aatellu.. Eipä mulla oo mitään niitä vastaankaan. Eikä meillä kuitenkaan olla koko ajan naksu kädessä. Ruokapöydän ääressä kun muut syö, saa tyttö mussuttaa niitä.. Tuskin alan naksupussia kuitenkaan mukana roudaamaan paikasta toiseen :rolleyes: Annoinkin jo yhden ja pienen ihmettelyn jälkeen neiti hoksas, että tätähän voi syödä :grin
 
tuolla aikaisemmin kysyttiin rinnalta kieltäytymisestä, meillä pojalla oli kaikkiaan 23h totaalinen tissiltäkieltäytyminen ja sen jälkeen meni monta päivää, että taas kelpasi normaaliin tahtiin. Ehkä liittyi kiinteisiin, tai voi netin mukaan tulla muuten vaan (selittämättömästä syystä) 5-6kk iässä. Pullosta annettiin sitten enemmän maitoa, ettei ollut nälkäinen. Meillä siis poika ollut koko ajan vain osittaisimetetty, niin ei se pullokaan ollut syy rinnalta kieltäytymiseen.

Minä ajattelin pantata lihojen aloittamista vielä jonkin aikaa, kasvis/vilja maailmassa on vielä monta monta makua kokeilematta, proteiinia tulee maidosta, korvikkeesta ja joistain kasviksista. PItääkin neuvolassa keskustella ensi viikolla onko mun ajatuksessa mitään järkeä.

Ja naksugateen liittyen: on minunkin mielestäni väärin opettaa lapsi siihen, että aina kun on tylsää, saa jotain naposteltavaa. Jos nälkä yllättää hankalassa paikassa, niin onhan siihen voinut varustautua ottamalla mukaan jotain muutakin helppoa evästä, hedelmää tms. eikä aina maissinaksuja. Mutta juu, odottakaas kun tämäkin äiti pääsee taysillä karjuvan vauvan kanssa vaikka ruuhka-aikana kauppaan... takuulla käytetään kaikki keinot, ettei lapsi huuda julkisella paikalla, kun on se vaan niin noloa!
 
joo siis en minäkään omiani lähde syöttämään hiljaisiksi naksuilla tms., vaan evääksi otetaan jotain ihan muuta. julkisissa me ei muutenkaan napostella mitään ja eväiden syöntiin etsitään joku muu paikka. ja ajoitan lähdön yleensä päikkyaikaan, johon mennessä on yleensä syöty tai syödään välittömästi reissun jälkeen. mä en häpeä julkisella paikalla huutavia lapsia, olen jokaisen kolmen kanssa ollut mm. kauppareissulla ja jokainen on huutanut naama punaisena syystä tai toisesta ja kerännyt toki katseita ja päivittelyä.
 
Mitä kaikkea ootte vauvalle jo antanu? Mulla on junnaa tää maistattaminen paikallaan. En oo uusia makuja ottanu muutamaan viikkoon, ellei kaupan valmiita hedelmä-/marjasoseita lasketa. Tällä hetkellä pääruoka-aineista on käytössä bataatti, porkkana, peruna, kukkakaali ja riisi. Noista saa ihan hyvää vaihtelua jo aikaseks kun määrät on vielä pieniä, mut varmaan lisäks otan seuraavaks ainakin kesäkurpitsan. Ehdotuksia?
 
meillä on itseasissa sosepurkkien vieressä lista, mitä poika jo syö. Peruna, bataatti, porkkana, kukkakaali...
Kesäkurpitsa ei niin maistunut, mutta maissi oli herkkua (kaupan purkista). Palsternakkaa oli yhdessä valmiissa soseessa ja sekin maistui.

Mä olen yrittänyt ottaa enemmän noita vihanneksia maisteluun, tyyliin kaksi vihannesta/juuresta, yksi marja/hedelmä
Ananas ei ollut suosikkia, muuten kaikki hedelmät/marjat maistuneet.
 
Mä olen tehny keittoja itselle ja siitä ottanut erikseen vauvalle. Perus raaka-aineina jotka sitten vaihtelee: sipuli, purjo, varsiselleri, mukulaselleri, porkkana, peruna, palsternakka, kesäkurpitsa ja näiden kanssa sei, kana tai jauheliha. Kun keiton tekee hitaasti ni ei tarvita lihaliemikuutioita tai välttämättä edes suolaa aikuiseen makuun. Jotenkin laiska tekemään omaa ruokaa vauvalle, niin ollaan syöty keittoja koko perhe.

Kauppalasku pienentyny kun ollaan ostettu pusseittain vihanneksia.
 
Meidän pojan yks herkku on parsakaali-kukkakaalisose. Tomaattiakin kokeilin, mutta se ei maistunut. Se on ollut ainoo ruoka mikä tähän mennessä on aiheuttanut kakomista, kahteen otteeseen. Yritetään joskus taas uudestaan.
 
Me ollaan varmaankin kaikkia soseita jo maistettu. Maanantaina annoin kalasosetta ja eilen aamulla oli kakka sit hiukan löysempää.. Liekö sit tuosta kalasta tullu. Ei tyttö kyllä mahaa valitellut mitenkään..
 
Gnome mites avokado? Me ollaan annettu avokadoa, bataattia, kesäkurpitsaa ja porkkanaa. Seuraavaksi ehkä peruna, kukkakaali tai maissi... Mikäköhän olis vatsaystävällisin? Aika hitaasti ollaan edetty ja pienin annoksin...
 
Meillä on alettu maistella puuroa ja ei oo hirveetä herkkua.. vaikka oon laittanu hedelmäsoseesta "silmän". Varmaan se alkaa jossain välissä upota. Mä annoin joku viikko sit jotain lohisosetta kaks kertaa eikä tullu mitään, mut sit toissa päivänä meni pylly ihan punaseks heti sen jälkeen. Outoa..
 
Meillä syödään jo vaikka mitä, ruuat ja puurot teen itse, hedelmäsosetta syödään valmiista purkeista. Kaura- ja riisipuuro uppoaa aamuin illoin, soseita sekoittelen porkkana, bataatti, peruna, kesäkurpitsa, parsakaali, kukkakaali. Avokado on ainoa joka ei oikein ole maistunut, naudan jauheliha on ok ja lohen kaveriksi tarvitaan loraus hedelmää vihannesten kaveriksi. Mutta ruokahalua tuntuu olevan, toisaalta pojalla oli 6kk neuvolassa mittaa 73,5 cm eli mittaakin on

Musta on ollu helpointa laittaa vihannekset kiehumaan kun käyn imettämään, siitä sitten soseutus ja tarjoan kun vähän jäähtynyt. Hyvin uppoaa ja aina on tuoretta!
 
Meillä aloitettu puuron syönti. Kaikki puurokokeilut tulleet pukluna. Ei sovi ei. Tämä oli jo toinen puurolajike ja 4 kerta. 3 krt luumusoseella. Luumu menee pelkilteenkin. Täysjyvämakaroni toimi.

Ostin ekaa kertaa sitten yläasteen (nää oli muotia syödä eväinä) mangososetta. Mä ihastelin smoothiepusseja, mut en raskinut. No sitten kotona avasin ja maistoin ja vasta sitten kurkkasin sisältöä: 38% mangoa, riisitärkkelystä, sakeuttamisaineet. Huoh :sad001 Eli ostin vaan 38% mitä olin ostamassa.

Aioimme mieheni kanssa tehdä kaikki soseet ja smoothiet itse, mutta ilmeisesti banaani, meloni ja päärynä aiheuttaa jotakin allergiaa. Ainakin raakana. Innoissani keitin kuivattuja luumuja ja kappas naama punainen ja luumupussissa lukee luumuja ja E202. No onneksi on luomuluumuja ilman säilöntäainetta. Lueskelin että vauvan ruoissa ollaan tiukempia kaikkien myrkkyjen kanssa, kuin perus hedelmissä. Ehkäpä parempi ostaa hedelmät kuitenki vauvanruokana. Nyt vaan tuijotellaan purkkeja ja vauvaa ja pidetään ruokapäiväkirjaa, pitää olla kuulema koko vauva punainen että pääsee neuvolan kautta lääkäriin.
 
Telluk: kannattaa höyryttää päärynää ja omenaa ja sitten soseuttaa! Allergisoivat aineet vähenee ja maistuu ihan oikealta hedelmältä :) ja vielä kun pakastaa jääpalamuoteissa niin saa esim puuron sekaan heitettyä jäisiä jolloin jäähdyttää myös puuron hyvin.

Meillä ei kans puurot eka maistunu kun ihan aikuisten hiutaleita käytin, (irvisti ja sylki pois) tutustuttiin sitten muksun jauheiden kautta puuroihin manna ja kaura ja kun niitä aikamme syötiin alkoi tavallinen hiutale myös maistumaan.
 
Siis vauva syö puuroa, mutta ruokailun jälkeen tulee pukluna ulos. Pointtini hedelmistä oli ehkä ennemminkin nuo myrkyt.
 
Mä kyllä vähän epäilen, että jos vauvanruoka ei oo luomua, niin miten niissä voitas olla noiden myrkkyjen kanssa jotenkin tarkempia? Tai toisaalta ihan hyllyn luomuhedelmä versusu luomu hedelmäsose..Samoista hedelmistähän ne soseet kuitenkin kai tehdään?
 
Tästä luin:

10. Tutkiiko Evira lastenruokien torjunta-ainejäämiä?

– Lastenruokia tutkitaan vuosittain satunnaisotannalla kasvinsuojeluainejäämien valvontaohjelmassa. Tulokset raportoidaan Eviran julkaisuja -sarjassa ilmestyvässä valvontaraportissa (Pesticide Residue Monitoring in Finland).

Tässä oli kerrottu mitä jäämiä oli löydetty valvonnassa:
http://www.evira.fi/portal/fi/tieto...eluainejaamat/valvonta/valvontatulokset+2012/

Uusia tuloksia ei ollut. Harmi. En tiennyt että purjossa ilmenee kaikennäköistä ainetta. Mä en ole ajatellut miten paljon vaikutusta voi olla luomuhedelmillä. Näitä sitten keittelemään. Kiitos Pipridae ja RiinaEmilia!
 
Mut hei ihmiset eikös meistäkin kasvanu ihan hyviä aikuisia vaikkei meillekään lapsena syötetty varmaan mitään luomua (tai ehkä sillon ei ollu semmosia torjunta-aineita kun nyt, en jaksa muistaa) :grin ja ei ollu tosiaankaan 30-vuotta sitten niin tarkkaa mitä saa syödä ja mitä ei raskaanakaan ollessa niinkun nykysin on? :wink Mä veikkaan et maailma itsessään on se pahempi paha kun noi mitkään ruoat yhteensä. :nailbiting:
 
meillä syödään purkista, vaikka eipä niissä pelkkää vihannesta/hedelmää olekaan. Jos ois aikaa, niin tekisin itse enemmän, niin ja jos ne kelpais pojalle! Kaupan purkista meni bataatti, kotona keitetty ja soseutettu ei kelpaa...
 
Takaisin
Top