Vauva ja kiinteät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gnome
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
hanski_ Mä tässä illan googlettaneena luin että sormiruokailua vasta puolivuotiaana kun jo istuu. Varmaankin liittyy tukehtumisriskiin, jos yrittää puoli-istuvassa asennossa syödä esim sitterissä.

Meillä on perehdytty toho sormiruokailuun aika paljonki, koska meillä olis tarkotus alottaa se kans kunha tulee toi puol vuotta täytee. Siin on erityisen tärkeetä se et lapsi osaa istuu kunnolla syöttötuolissa (ei niin että on tuettu tyynyillä), jotta se tukehtumisvaara ois mahdollisimman pieni. Lapsi kuitenki tutustuessaan ruokaa pudottaa ruokaa itse suusta ulos ja jos lapsi on justiinsa siinä puoli-istuvassa asennossa, ei siinä saa sitä ruokaa tiputettuu vaan se pahimmassa tapauksessa aiheuttaa sen tukehtumisen.

Lisäks lapsi opettelee käyttää kakomisrefleksiä tukehtumisen varalta ja senki takia on tärkeää et lapsi on suorassa.

Onko muilla yhtä sottasta puuhaa tuo soseiden syöminen kuin meillä? Poika on siis koko ajan tunkemassa käsiä suuhun myös soseita syödessään, joten sitten on molemmat kädet ihan soseessa, ja seuraavaksi koko naama ja kaikki mihin ne kädet ylttää. Puuron syöminen oli ihan järkkyä kun sitten sitä puuroa oli joka paikka täynnä, ja se liisteröityi ja harso liimautui yhdeksi köntiksi kun olin sillä putsannut naamaa ja päätä, korvissa asti oli puuroa, ja sitten kun vähän valuu aina suusta leualle, ja siitä kaulaan, niin lopulta oli pakko tehdä pieni pesuoperaatio lapselle ettei olisi kaulapoimut täynnä puuroa... Ei tee mieli kokeilla puuroa uudestaan kun siitä tuli niin vaivalloinen tapahtuma, jokaikinen vaatekin mikä lapsella oli sillä hetkellä päällä meni saman tien pyykkiin. Nyt on opittu tarttuun myös siihen lusikkaan millä syötän, ja puristus on niin kova etten meinaa saada lusikkaa takas itselleni. Annatteko lapselle itselleen lusikan mitä pidellä, tai leluja joita katsella, vai onko muut lapset vaan siistimpiä syöjiä?

Mulla on onneks esikoisen jäljiltä toi kaikki hyvässä muistissa Karpalo. Mä ensinnäkin köytän harsoliinan pojan ympärille niin että se köyttää kädet vartalon viereen ja yltää kaulan alta vyötärölle. Sit mulla on varmuuden vuoks ylimääräinen lusikka niin että kun vauva jokatapauksessa pääsee ulos pakkopaidastaan ja tarraa lusikkaan niin saa sit pitää lusikkansa ja voin syöttää lopun toisella lusikalla. Myös kosteusliinapaketti on kädenulottuvilla.
Tää on niitä juttuja että just kun on kehitellyt hienon metodin toimittaa ruokailu loppuun niin se lapsi onkin jo niin iso että osaa jo paremmin ja alkaa keksiä uusia jäyniä. Jee!

Joo, meillä kans "köytetään" tytön kädet niin ettei pääse niillä sotkemaan.. Sitterissä syödessään laitetaan kädet sinne sitterin vöiden alle niin ei tuu sotkua eikä huido käsillään :)

Mä mietin kyllä jotain pakkopaitaa jo, mutta ajattelin sitten että onko se väärä tapa opettaa lapselle syömistä... Mutta ehkä pitää sittenkin kokeilla

Mä oon lukenut, että sormiruokailua vois alottaa vaikka ei osais/sais vielä ihan yksin istua. Että riittää jo se, että istuu esim. sylissä tuettuna. Mutta että tärkeetä on se, että ei oo takakenossa (esim. sitterissä) vaan nimenomaan jo istuvassa asennossa...

meillä poika kans huitoo syödessään ja saa välillä kädet suuhun ja ottaa lusikasta kiinni jne.
Mulla on vieressä harso, jolla pyyhin tarvittaessa enimpiä käsistä, pojan ulottuvilla (jos syödään sitterissä) on pari pesunkestävää lelua ja välillä annan pojan pitää lusikasta kiinni kun vien sen suuhun.

Sotkuahan tuo syöminen on, mutta tähän saakka on pärjätty kasvojen ja vaatteiden pesulla. Mun sisko on aina iltapuuron jälkeen viety kylpyyn, kun sitä puuroa on ollut niskahiuksissa ja korvissa jne. Joten en ole odottanutkaan syömisen olevan kovin siistiä puuhaa.

Pipridae, Vauvan olis tärkee osata istua turvallisuuden takia edes kevyesti tuettuna. Tarkotin tukemisella ennemminki sitä että jos syöttötuoliin joutuu tunkemaan tyynyjä niin että lapsi on suorassa niin se ei periaatteessa täytä istumisehtoa sormiruokailuun. Vanhemman syli käy toki myös. :)

Meillä oli alkuun toi syöminen yhtä sotkemista,mut mä kyllä alusta asti olen napakasti sanonut aina EI ja nyt kädet pysyy kyllä sivuilla vaikka ne vähän aina vispaakin mut ei työnnä suuhun eikä hosu ja sama jos aikoo ite tarttua minun kädessä olevaan lusikkaan. Ei ole ole noita ongelmia enää :)

Meillä ei sitten tykätty puurosta yhtään. Ensin yökkäiltiin ja syljettiin kaikki ulos, sit sekoitin puuron sekaan vähän korviketta, mutta edelleen sama reaktio. Lopuksi kokeilin laittaa vielä vähän hedelmäsosetta sekaan..no pitkien yökkäilyjen ja irvistyksien jälkeen tyttö jopa nieli sitä vähän.. Onko kaikilla samanlaista vai oisko tähän vielä joku kikkakolmonen?

meillä poika syö riisipuuroa ihan mielellään. Eka yrityksellä vähän irvisti, sen jälkeen useamman kerran on syöty. Vieressä on hedelmäsosetta ja poika saa molempia sekaisin, mutta yleensä eri lusikallisilla. Iltapala on suunnilleen kaksi ruokalusikkallista puuroa ja samanverran hedelmää.

Mut jos ei vauva pidä, niin eihän se puuro ole vielä välttämättömyys? Jatkaa kasviksilla/hedelmillä ja kokeilee vaikka viikon päästä uudelleen. Samoin tekisin jos joku muukin ruoka irvistyttää, pieniä maistamisia ja myöhemmin uudelleen, jos vaan ei maistu.

Meillä söi ekalla kerralla mielestäni toosi ison annoksen kaurapuuroa, tein itse kolmesta ruokalusikallisesta hiutaleita ja suurin osa meni, poika auko suutaan koko ajan, että "lisää!" (tosin sotkua siis riitti), mutta toisella kerralla ei mennyt kuin yksi-kaksi pientä lusikallista. Pitää vaan yrittää aina uudestaan, se makuun tottuminenhan voi kestää vaikka kuinka monta kertaa.

Ja mäkin siis osasin odottaa sotkua syöttämisen yhteydessä, mutta en näin suurta :D Mun äitikin sanoi, että poika tunkee käsiään paljon enemmän suuhun kun hän muistaa mun ja mun siskon tehneen, samoin terkkari kyseli neuvolassa, että onko tyypillistä käytöstä kun poitsu tunki käden heti suuhun kun nostettiin sinne tutkimuspöydälle. Mä olin kuvitellut, että kaikki ton ikäiset on samanlaisia käden syöjiä, mutta ei ilmeisesti...

Me ollaan onneksi ainakin vielä vältytty kauheilta sotkuilta syömisen suhteen. :D Käytiin tänään 5kk neuvolassa ja siellä kehotettiin alottamaan nyt viljat tai lihat. Ajateltiin alottaa ihan perinteisellä kaurapuurolla. :) Saa nähdä, että miten alkaa maistumaan. Yllättävän hyvin kaikki on maistunut tähän mennessä vaikka alkuun neiti on saattanu olla vähän epäileväinen, mutta tarpeeksi monta kertaa kun on maistattanut niin on alkanut tykkäämään. :)

Meil oli tänään neukku lääkäri ja kysyin siltä tosta sosehommasta et kun 5kk iässä saa alottaa joko lihan tai puuron niin hän oli sitä mieltä et nykysin lapsilla on tosi paljon vilja allergioita ja siks kannattais ottaa ensin liha ja kala ruokaan mukaan, koska viljat käy vauvan mahaan enemmän. Ja et puurot vois tulla vasta joskus 8kk kieppeillä vasta mukaan. Eikä oo tarvetta alottaa edes liharuokia jos paino nousee hedelmillä ja vihanneksilla.

Hämmentäviä nuo eri paikkojen suositukset näiden kiinteiden kanssa. Näin esikoisen kanssa on kyllä välillä ihan hukassa, että mihin sitä nyt oikein uskois... Mun maalaisjärkikin on kyllä välillä niin jäässä, ettei siihenkään oo luottamista. ;D

Meillä sotketaan reilusti, usein on käpälät suussa kesken syömisen, välillä lentelee lusikat ja lautaset. ;) Onneksi koira putsaa miellään ylimääräiset. :D

Nyt meillä siis syödään aamu- ja iltapalana puuroa, kaksi liharuokaa ja välipala (hedelmäsose tai ihan näitä välipalarahka/jogurttisoseita). Kaikki uppoaa pojalle, tuntuu olevan aivan pohjaton. :D

Annatteko te ruuan kanssa vettä vai maitoa? Missä vaiheessa sitä vettä saa alkaa antamaan? :)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Vettä saa antaa vaikka heti ja usein suositellaankin kiinteiden kanssa annettavan vähän vettä niin vatsa toimii paremmin. Kun noi kiinteet laittaa vähän kovalle vatsan usein.

Me ei olla vielä alotettu kiinteitä, mutta alotettiin silti eilen nokkamuki treenit vedellä, kun tyttö on jo tovi ollut tosi kiinnostunut juomisesta. Enkä ma jaksanut pumpata tai sulattaa sille maitoa sitä varten, laiska mutsi :D

Enkä mä edes keitellyt vettä enää, vaikka ei kiinteitä vielä syödäkään...

Nitti, hyvä tietää. Meillä kun neuvolassa vaan alkuun sanottiin ettei saa antaa vettä, sen jälkeen asiaa ei ole kommentoitu. Siitä huolimatta tosin on juurikin ruuan kanssa saanut vettä, niin sose ei aiheuta sellaista rohinaa. En siis ole tehnyt mitään "väärin". :D

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin