Vauva ja kiinteät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gnome
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Millier, en aio ees alottaa kokeilemaan vellejä kun meidän neuvola täti haukku ne heti alkuun et ihan turhia :) Mut jokainen tekee kuinka haluaa. Niin 5kk jälkeen saa jo antaa lihaakin tai sit ottaa puurot, mut ei kuulema kerralla molempia. Näin mulle sanottiin... Ettei tuu vatsavaivoja. Voi kauheeta kohta ne meidän vaavit jo istuu ja sit kävelee!! :O

Mä en ollu ees ajatellu koko velli-asiaa, kun mies toi sitä kaupasta purkki tolkulla.. Meillä on perjantaina neuvola niin jospa ne siellä sit opastaa taas noiden soseiden kans.. Juu, menee kyllä nopeeta tää aika! Vastahan me päästiin synnäriltä kotiin.. :eek:

Reissusta kotiuduttu ja tulipa nyt purkkiruokiakin kokeiltua. Neidille ei oikein uponnut, joten tehtiin sitten itse soseet. Onneksi ei ole kovatöistä hommaa ja oli mahdollisuus tehdä. :) Meillä menee nyt kerralla kolme jääpalallista sosetta ja 100ml mammaa vielä perään. Hedelmää syödään kaksi jääpalallista ja sama mamma määrä. :) Neiti on ihan rakastunut parsa&kukkakaaleen, omenaan ja päärynään :D Tälle viikkoa pitäis taas ottaa uusia makuja maisteluun. :) Ainakin mansikka vois olla yks ja jos munakoiso/kesäkurpitsa olisi toinen. :)

Mitä kaikkea te ootta jo maistattanut/syöttänyt? :) Niin ja kulkeeko teidän ipanoilla ihan normaalisti kakka kiinteiden myötä? Meillä neiti panttailee, jonka takia annetaan luumusosetta melkein viikottain, että tulee. :/

Porkkana-peruna, kasvis, bataatti-kesäkurpitsa, hedelmä ja marjasoseita..eli milteipä kaikkia makuja on maisteltu :) Meillä tyttö syö kerralla 1/2-1purkkia kerralla kolmesti päivässä, joskus ottaa maitoa päälle, joskus taas ei..

Kakka tulee 2-3krt päivässä. Joskus tyttö änkkää kauan aikaa pää punaisena ja sit vaipassa ei oo ku semmonen hiiren papana.. :grin Ja joskus taas ollaan napaa myöten kakassa :rolleyes:

Eepuli, toi mansikka on yks herkimmin allergisoivista, eli ei kannata ainakaan pelkkää mansikaa yksinään kannata kokeilla heti alkuun.

Millier, meillä syödään sosetta ja maitoo vuoronperään. :) klo 6-7 maitoa, klo 10 sosetta, klo12 maitoa klo 16 sosetta klo 18 maitoa klo 19.30 sosetta ja klo 21 maitoa. Kakka tulee kans 2-3krt päivässä ja haju on kamala! :D sosetta menee kerralla 1 prkl ja maitoa 150-200ml per kerta.

Ootteko tehny itse kukaan hedelmä soseita? Jos niin voiko niitä pakastaa?? Ja keitättekö ensin vai ihan raakana soseeksi? Meinasin kokeillla jotain tehdä itse kun meillä menee hedelmiä enemmän kun vihannesta ja vihannekset teen itse joten miksei hedelmiäkin voisi niin tulisi halvemmaksi.

Minä tein esikoiselle kaikki soseet ja puurot itse varmaan johonkin 7-8kk asti. Oli toki aina kotona jotain purkkeja varalla kun niitä oli helpompi ottaa mukaan jos lähti liikenteeseen. Muistaakseni en kyllä tuoreita hedelmiä pahemmin keitellyt. Kuivatuista luumuista tein joskus sosetta ja ne nyt tietty keitin mut esim. tuoreista kun tein niin soseutuin ihan sellasenaan. Hedelmissä on vaan se hölmö juttu että niissä on tosi paljon vettä joten kun ne soseuttaa niin tulee helposti aika vetelää sosetta.
Marjat kyllä keitin aina.

Nyt mä olen kyllä hämmentynyt - tänään neuvolassa kehotettiin ottamaan ruokalistalle puurot. Vaikka me ollaan just aloiteltu lihoja (neuvolatäti tämän tiesi), ja olen ymmärtänyt ettei näitä yhtäaikaa saisi aloitella.
Nyt kuulemma saakin.

Samaten kehotti antamaan 5 krt/ pvä kiinteitä, mikä kyllä tuntuu todella isolta määrältä. :O

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

hanski, meillä menee melkeinpä samaan rytmiin nuo ruokailut :grin toki joskus jos tyttö syö sosetta vaan puoli purkkia, ottaa sit maitoa kyytipojaksi.. :)

Meillä alotettiin maanantaina pottusoseen syönti, ja sen koommin ei poika ole täyttänyt vaippaansa o_O Onko muilla tullu ummetusta kiinteiden alottamisen yhteydessä?

Kharou, aika isolta määrältä kyllä kuulostaa. Mut tarkottiko se 5krt yleisesti vai ihan 5purkkkia? Ja oliko mitään puhetta maidosta et kuinka paljon sitä pitäisi antaa minimissään lisäksi?

Ei neuvolantäti sen tarkemmin sanonut, totesi vain että viisi ateriaa päivässä. Meillä tosiaan syönyt aiemmin 1-2 purkkia sosetta ja 200 ml velliä aiemmin. :o
Maitomääristä ei sanonut mitään, poika kuitenkin juo puolitoista litraa maitoa päivässä muutenkin kiinteiden lisäksi. :D

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

5 x pvä kiinteitä tarkoittanee sitä, että vauva söisi samalla ateriarytmillä mikä se yleinen suositus on. Mä luulen..Eli aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Enkä usko, että sillä tarkoitetaan purkkia per ruokailu, vaan ihan sen vauvan nälän mukaan tietenkin :) Meillä menee yleensä vähintään se purkki per ruokailu ja syödään neljästi päivässä tällä hetkellä.

Marmoritar, imetätkö sä vielä ton purkkiruokailun lisäksi? Meneekö maitoa vielä paljon?

hanski_ Laitoin kyllä omenaa mansikan sekaan. ;) Jos hedelmät ei oo kunnolla kypsiä (tosi pehmeitä) niin sillon höyrytän niitä vähäsen ennen soseutusta. Kuivatut luumut höyrytän, soseutan ja lisään keitinvettä. Luumu, päärynä ja omenasosetta oon pakastanut.

Gnome Meidän neitillä tuli vasta tällä viikolla ekan kerran kakka itsestään ilman luumusoseen antoa ja me ollaan alotettu kiinteät jo kuukausi sitten. Mietin, että onkohan kovin terveellistä tuota luumua antaa joka viikko..

Meillä ei olla aloitettu kiinteitä muuta kuin maistamalla makuja. Nyt vauveli on herännyt siihen että iskä tai äiti syö jotain. Tyttöä kiinnostaisi saada myös itselle suuhun kaikki. Ollaan muutamaan otteeseen oltu ravintolassa syömässä ja tyttö istui sylissä. Käsi kävi äitin lautasella ja siitä poimittiin jo salaatit ( ei onneksi suuhun asti). Lusikka menee myöskin kauniisti suuhun. Ja mukista juomista, piti testata, kun kädet tarttui limsamukiin (sai vähän wichya kotona) Olen antanut maistaa kokonaista banaania ja melonia, vauva lipoi ja yritti järsiä paloja. Jotenkin tuntuu luontevalta näin.

Minua on alkanut kiinnostaa sormiruokailu, onko kokemuksia?

Telluk, mä luin et sormiruokailua ei sais alottaa ennen kun lapsi osaa istua. Ainakin yhdessä opuksessa luki niin jonka neuvolasta sain. Itse ainakin ajattelin kokeilla asiaa sitten kun voi istua syöttötuolissa :)

Eepuli, jos maalaisjärjellä ;) ajatelee niin eihän se oma mahakaan toimi kunnolla jos ei juo tarpeeksi vettä. Ainakaan mulla. Ja meille sanottiin et pitäisi soseen kanssa antaa aina muutama vesihuikka nokkamukista, mitä tosin tyttö ei osaa kyllä käyttää. Vesi on muutenkin outo elementti kun on käytetty maidossakin sakeuttajaa varmaan kohta 2kk ja vesi on liian lirua.. eli ei pysy suussa vaan valuu ulos tai sitten alkaa hirvee yskiminen ja pärskiminen :/

Takaisin