Vauva arki

Alussa nukuttiin suht hyvin 3-4h putkeen...
Nyt yöt on 1:30-2h välein tissillä, nukuttaminen kestää, kakkaa, puklaa...tänään poju 3vkoa. Aamulla noustaan yleensä ylös 9-10 aikaa, siitä eteenpäin yhtä tissiä ja kitinää, sylissä pitäis vaan olla, pienet päikkärit ottaa 12 aikaan, sillon kerkee ite syödä, laittaa pyykit, käydä vessassa. Ei puhettakaan että voisin itse huilata.
Vaunuun kyllä nukahtaa lenkillä, mutta en kauaa vielä uskalla pitää ulkona, stressaan hirveesti onko kuuma/kylmä, kova tuuli ollu ny pari päivää...

Toivon että tää vaihe helpottais pian! Kantoreppu on tilattu.
Huomenna neuvola, paljokohan pitää sinnekki pumpata ettei tartte koko ajan sielläki imettää...

osa tästä väsymyksestä on kyllä ihan itse aiheutettua. Paljon vieraita kävi viime viikolla ja tietysti piti yrittää siivota ym. Joka päivä pitäis koittaa itteeki kuntouttaa ja syödä terveellisesti...
 
Meilläkään yöllä ei nukahdeta yhtään niin hyvin kuin päivällä tissille. Tosi ärsyttävää!
 
Nodde: kuulostaa tutulta tuo kylmyydestä / kuumuudesta stressaaminenkin.

Ja ylipäätään; ajattelin haluavani olla sellainen cool mama, joka antaa asioiden mennä omalla painollaan, mutta olenkin kauhea hössöttäjä. Huoli, epävarmuus ja huono omatunto ovat näköjään tulleet jäädäkseen...

Ei ole tietenkään kiva, että muillakin on rankkaa, mutta kuitenkin lohdutti paljon lukea teidän viestejä. Ei sitten vauva-arki ole mitään ruusuilla tanssimista kaikilla muillakaan. Jostain syystä olen potenut huonoa omatuntoa siitäkin, jos fiilikset ovat huonot.
 
Luin myös jostain, että usein noin kolmen viikon iässä iskee tiheän imun kausi. Toivotaan, että tämä on sitä ja että kausi menee vähitellen ohi. Ainakin positiivista on että meidän herra ei ollenkaan pulauttele eikä vaikuta olevan masukipujakaan.

Tökkönen: nyt lähti Manduca tilaukseen, kiitos vinkistä. :)
 
Vimpa: minä en röyhtäytä öisin ollenkaan paitsi silloin jos huomaan selkeästi, että vauvalla on röyhtäys tulossa. Jos imetän makuulla päivisin niin röyhtäytän usein niin, että makaan itse selälläni polvet koukussa ja laitan vauvan tuetusti istumaan reisiäni vasten. Yleensä röyhtäys tulee nopeasti tällä tavoin, joskus ei ollenkaan.
 
Vimpa, meidän pojalla on muuten tuota samaa ongelmaa röyhtäyksen kanssa. Ilmavaivoja riittää, mutta röyhtäys ei meinaa millään tulla ja usein kun tulee niin tulee sitten varren kera... En oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä, kun esikoisella ei tätä ongelmaa ollut. Öisin yritän hetken röyhtäyttää pystyssä mutta useinkaan ei tule mitään. Sitten alkaa kitinä ja erityisesti yöllä tämä tietenkin ärsyttää kun haluaisi itse nukkua.
 
Rondine täytyypä kokeilla tuota sun kikkaa jos se yhtään helpottaisi röyhtäyksen tuloa. Tökkönen: Täällä kans öisin tuo röyhtäys tulee tosi nihkeesti ja monesti sitten pulautuksen kera jos laittaa takasin köllöttämään. Myöskään tuttia ei oikein voi tarjota, koska sitten yökkää heti jos ei ole röyhtäissyt ja pukli lentää :sad001 harmittaa vauvan puolesta hirveesti, koska olo ei varmasti ole mukava kun röyhtäys jää kummittelemaan jonnekin.
 
Tuota 3viikkoisen tiheän imun kautta tulin minäki tyrkyttää. Meillähän neiti asui tissillä liki 24/7 viime viikolla useamman päivän. Saatto olla sitä tiheää imuilua ja puklailun tuomaa nopeasti hiipivää nälän tunnetta. Jompi kumpi tai molemmat. En tosiaan vessaankaan meinannu päästä kun neiti oli tissillä liki koko ajan.
 
Meillä oli myös tiheän imun kausi tossa kolmi viikkosena. Yleensä neiti ruokailee noin 3h välein, niin silloin ruokaili lähes koko ajan. Neidolla ei myöskään meinaa tulla röyhtäsy välillä, etenkään öisin. Makuultaan imettäminen saa aina aikaan masuvaivoja, vaikka röyhtäyttäis. Sitä ei siis harrasteta. Yleensä pidän tyttöä vaan rinnan päällä kun olen puoli istuvassa asennossa, että neiti on vatsa minun vatsaa vasten. Siinä voi kätevästi samalla silitellä selkää ja rauhotella jos on ikävää. Röyhtäyksen tulemiseen voi mennä kyllä ihan 5minkin. Olen huomannut, ettei kannata liian aikasin luovuttaa kun sitten tyttö ei rauhoitu nukkumaan tai puklailee menemään ja joutuu uudelleen tekemään koko rumban. Koko ajan on kyllä helpompaa kun neiti syö nopeammin ja minä teen hoitotoimenpiteet nopeammin niin aikaa jää nukkumiseen. Kakkaa ja pissaa tulee kyllä ihan jatkuvalla syötöllä. Vaihdan vaipan kun neiti on hereillä ja aina siellä on useammat kakat ja pissat. Meillä ei pystyisi edes laskemaan mitään montako kakkaa tulee yössä tai pissaa päivällä kun niitä vaan tulee ja tulee:D

Tyttö on nykyään paljonkin hereillä. Aamulla yleensä 2h ja sitten päivällä semmoisia 30-60 min pätkiä ruokailun yhteydessä. Myös iltapesulla hän jaksaa olla hereillä jonkun 1-1,5h. Onneksi yöllä sittei ei ihmetellä maailmaa vaan tiukasti pitäydytään syömisessä ja vaipan vaihdossa. Pitää vaan olla tarpeeksi ''tylsää'' eli pimeää eikä mitään jutteluita tai huvitusta vauvalle. Päivällä taas seurustelen pikkuisen kanssa aina kun on hereillä. Näin varmaan päästään hienosti vuorokausirytmiin.

Ollaan oltu paljon menossa. Saatetaan lähteä klo 10 aamulla ja tulla takaisin klo 20. Mukavasti on kyllä mennyt reissut:) Kävelyllä olen yrittänyt käydä joka päivä, mutta kevät allergit kiusaa ja aina en vaan jaksa käydä kävelyllä kun olo on semmosella 90v. mummolla kun yritän saada henkeä ja nessupaketti tuntuu menevän per reissu. Lääkkeet saavat minut ihme sumuisaan väsymykseen, että en niitäkään haluaisin ottaa. Tämä pahin kausi on kumminkin kohta ohi minun osaltani...

Tyttö viihtyy leikkikaaren alla ihmettelemässä. Klassinen musiikki kiinnostaa myös ihan kauheesti. Kantoreppu on ihana keksintö. Tyttö on syliapina, jos on kovasti joutunut olla sitä ennen muualla kun sylissä. Tämän tiehosten en aina edes yritä muuta ja kiltisti pidän tyttöä rinnalla. Kaiken kaikkiaan olen ihan ihmeissäni miten rennosti olen nykyään ja miten hyvin ja helposti asiat menee. Olin odottanyt kovia mielialan vaihteluita, itkua ja unettomia öitä. Kyllä tämäkin on raskasta, mutta en ole mitenkän jaksamisen rajoilla ja pääsen puuhaamaan ''omia juttujani'' kunhan suunnittelen hieman:)

Olen pari kertaa tehnyt niin, että jääkaapissa on valmiina maitoa ja laitan miehen yösyötölle. Kun on nukkunut yhden syötön yli niin on sitä kuin uusi nainen. Yömaitohan on jonkin verran erilaista kuin päivä maito, mutta kun yöllä on enemmän kuin yksi syöttö, niin varmaan vauva pärjää:) Kannattaa varmaa kokeilla päivälläkin, kun mies on kotona! Saisitte levättyä:)
 
Kuulostaa hienolta ja samalta kuin omat vauva-arkeni. Toivottavasti tämän uuden kanssa menee myös hyvin. Yks pointti omasta kokemuksesta: jos imettäminen kovasti laihduttaa ja meinaa välillä tuntua, että maidontulo ehtyy niin kannattaa pitää yöimetyksestä kiinni. Näin pienillä se ei ole tietty ongelma. Ja siis jos haluaa jatkaa imetystä. Yöimetys nimittäin pitää ns. koneet käynnissä ja stimuloi imetystä. Monella ystävälläni ja omallakin kohdalla kun lopettaa yöimetyksen, loppuu koko imetys aika pian.
 
Aivan tuskane yö takana. Vauvan piti saada nukkua koko yö tissillä. Itse en saanut nukuttua lähes yhtään. Tunnin päästä pitäis lähteä neuvolaan ja just sain vauvan nukkumaan mutta eipä tässä enää ite kerkiä.

Sent from my Lumia 800 using Tapatalk
 
Täällä sama juttu. Ihan älytön yö. Tissi oli saatava suuhun koko ajan vaikkei sitä sitten imetä. Tuli itku äidilläkin kolmen aikaan kun niin väsytti. Oisko ens yö taas vastaavasti parempi?
Tutti oli yön kilareihin hätäapuna, mutta nyt se kyllä lentää kaapin pohjalle. Tuntuu, että tutti on suoraan perkeleestä kun saa valvoa sen takia kun tippuu koko ajan suusta. Onhan tuota pärjätty (viikko) ilmankin niin pärjätään jatkossakin. Pitikin sortua mokomaan heikolla hetkellä.
 
Täälläkään ei paljoa nukuttu, ehkä 1h kerralla ja sitte taas tissillä. Miten voi noin pieni haluta syödä koko ajan?!
Väsyttää, unohtelen asioita...nyt poju sitte nukkuu ku päästiin neuvolaan...Kiva, kohta se sitte herätetään ja taas varmaan tissiä...
 
Tääläki pääs itku pari kertaa. Mies joutu sitte Mua lohduttelemaan. Meilläkin typy nukkui hyvin kun mentiin vaunuilla neuvolaan ja takasin tullessa nukku myös.. Kotiin ku pästii ni heti saatava tissi suuhun. Tutti ei aina kelpaa vaan sen on oltava tissi. Tosiaan vaikka ei edes söisi. Ruokaa pitäis saada itellekkin suuhun mutta täälä vaan sohvalla makoillaan tissillä:D

Sent from my Lumia 800 using Tapatalk
 
Edit. Pois historiankirjoista kaikki öinen väsymyksen sumentama ajattelu.
Aamu. Suihku. Normaali ajatustoiminta. Mietin, että kaikki yöhön ja nukkumiseen liittyvä on lähtöisin musta. Jos neiti ei ole vielä valmis muuhun, niin helpommalla taidan päästä kun mennään hänen rytmillä enkä aseta omaan päähäni ennakko-odotuksia öihin tai pode turhaa syyllisyyttä ettei lapseni nuku tietyllä kellonlyömällä tai missä ja miten nukkuu.
 
Muokattu viimeksi:
Manduca on aivan mahtava! Otin sen äsken käyttöön. Lähtötilanne oli, että vauva huusi sohvalla vieressä, kun taistelin säätöjen kanssa. Heti kun sain säädöt kohdalleen ja vauvan manducaan niin huuto lakkasi kuin taikaiskusta! Nyt menen syömään lounasta vauvan roikkuessa sylissä. :hello2
 
Joo se manduca on kyllä kätevä. Itsekin saan kohta pestä lattiat sen ja vauvan kanssa, on meilläkin ilmeisesti alkanut tämä vaihe, ettei viihdytä muualla kuin sylissä.

Viime yö oli rankka, kolme tuntia vauvan kanssa valvottiin, kun miekkonen ei meinannut nukkua omassa sängyssään ollenkaan, halusi syödä koko ajan ja puklasi kaksi yökkäriä pesuun. En kestä tota puklaamista, nyt päivälläkin jo kolmas vaatekerta menossa.

Olikos se Lillukka, joka kertoi hommanneensa sitä maidonsakeuttajaa? Miten sitä käytetään ja onko toiminut hyvin?
 
Kysymys niille, jotka ovat antaneet rintamaitoa muualla kuin kotona: miten säilytätte maidon ollessanne menossa? Entä miten lämmitätte sen sitten? Mietimme, että olisi kiva mennä kaupungille tapaamaan kavereita vappuna ja sinne voisi ottaa pumpattua maitoa mukaan, mutta säilyyköhän se sitten hyvänä? No nythän on aika sopiva lämpötilakin ulkona, mutta sitten on lämmittäminen ongelmana.
 
Noin tunnin kuulemma säilyy huoneenlämmössä (olen antanut 1,5h vanhaakin, jos vaikuttaa hyvältä vielä) ja kuumassa helteessä alkaa pilaantua jo jossain puolessa tunnissa. Jääkaapissa vuorokauden ja pakkasessa 3kk.

Mulla tulee toisesta rinnasta niin paljon maitoa kun toisesta imettää, että laitan kerääjästä maidot tuttipulloon. Siitä voi sitten antaa, jos jäikin vielä nälkä niin ei tarvii montaa kertaa sitä rintaa kaivaa esiin. Todella käytännöllistä, jos vaikka lähtee himasta maailmalle ja sitten junassa onkin yhtäkkiä ihan KAUHEA nälkä:D Ehkä joku kylmälaukku tai kylmäkalle yms. auttaisi siinä pidemmässä säilyvyydessä. Lämmitän jääkaapissa olleen maidon vesihauteessa kunnes on semmosta kädenlämpöistä. Myös kraanan alla voi pitää kunnes on hyvän lämpöstä. Meijän pikkunen vetää kyllä onnellisena myös kylmää maitoa, olen tullut huomanneeksi.

Retken voi myös suunnitella niin, että imetys-/vaipavaihtopaikka on lähellä:)
 
Takaisin
Top