Vauva arki

On normaalia että kädet ja jalat on vähän viileät, kertoi kätilö.
 
Juu, jos niska on lämmin niin vauva on ns. oikean lämpöinen. Meidän tytöllä oli alussa kans vähän kylmät kädet ja jalat ja iho hilseili. Rasvasin perusvoiteella ja pidin tytyllä sukkia ja pitkähihaisia paitoja, että kädet oli paidan suojissa. Huomenna ikää on 3 viikkoa ja lämpö pysyy paremmin raajoissakin:)
 
Meillä myös iho hilseilee, mut terkkari sano, että se kuuluu asiaan. Ns. kohtuiho hilseilee pois (tai-jotain-sellaista). Kuulemma rasvaa laitetaan vaan jos halkeilee haavoille asti...
 
Mahtaakohan olla oikea termi sanoa, että kylmät raajat on "normaalia"... varmaan tarkoittanut, että usein vastasyntyneillä näin on. Johtuu verenkierrosta ja kyllä ne pitää lämpimäksi saada ja pitää eikä ajatella että on normaalia. Samaa oli sairaalassakin, että lämpimänä pidettävä. Jalat täälläkin jo ok, mutta näpit on lämpimät vaan kun nukkunu vieressä. Mut kyllä se tästä, tumppuja vaan sitkeesti :).
 
Vähän viileät, kirjoitin.
Meillä ei sisällä tumppuja käytetä. Sukat tarvittaessa. Onneks on ollut ahkeria kutojia. :)
 
Details details :) mut ne pitäs silti olla lämpimät. Meillä on sisällä käsissä tommoset ohuet lapaset, jotka näyttää sukilta. Ei nyt koko aikaa, mut tällä hetkellä tehostetusti...
 
Noh, mä rasvailen vauvaa kevyesti jos vaikuttaa kuivalta iho ja en ole huolisani viileistä käsistä. Hoidan tyttöä ajatuksella, että miten hoidan itseäni tai haluaisin hoidettavan. Mulla on välillä viileät kädet, mutta en asiasta kärsi ja rasvaa ihoani jos vaikuttaa kuivalta. Jokainen tyylillään, kunhan vauva voi hyvin!:)
 
Juu, ei ollutkaan kyse siitä, mä tartuin vain siihen että olis normaalia (tulkitsen normaalin = ok). Mut jätetääs tää aihe kun toinen puhuu puurosta ja toinen vellistä :) Jokainen juurikin tekee niinku parhaaks näkee ja niin se pittää ollakin.
Meillä huomenna eka lapsineuvola, eivät tee kotikäyntejä kun puolet porukasta sairaslomalla ja sen takia ei myöskään päästä omalle hoitajalle. Harmi kun olis ollut kiva näyttää tulos kun ollaan tätä taivalta tavallaan yhdessä tehty :)
 
Meillä kävi tänään kotona oma neuvolatäti :) vauvan paino ylittänyt syntymäpainon 120grammalla :) tänään 10 vuorokautta ikää. Viimeisen 5 päivän aikana tullut huimat 75g pääivässä, että tosi hyvin ilman lisämaitoa :)

Sent from my Lumia 800 using Tapatalk
 
Tytöllä oli paino noussut viikossa vain 65g. Taas oli eri vaaka millä punnittiin. Tuntuu vasn kummalle kun tyttö pissaa ihan reilusti sen 5 todella märkää vaippaa saa vaihtaa ja siihen vielä melkein joka päivä onnistunu pisdimään sohvalle tai mun päälle. Kakkaa tulee myöd ihan kiitettävästi ja nuo unet. Vaikka röyhtyytän, saattaa pari tuntia syömisestä röyhtäistä vielä piimän kera. Minä en ymmärrä pätkääkään tätä hommaa nyt.
 
Ainahan vastasyntyneillä on ääreisverenkierto mitä sattuu ja seuratahan sitä kannattaa ja sit tarvittaessa reagoida kun eikös teillä osalla tullu vauva vähän etupeltoon muutenkin. :-) täällä odotellessa...
 
Ja se hilseily taitaa juurikin ola sitä kuivunutta kinaa joka lähtee ihon päältä veks. Hurjan näköistä tietty. Ja taas...omaa odotellessa. :-)
 
Mä nyt oon hövelin ton rasvaamisen kanssa kun omaan aika kuivan ihon. Tuntuu todella omaan toimintaani sopimattomalta vaan toi, että pitäs oottaa että iho halkeilee. Omasta kokemuksesta tiedän, että jos siihen asti tilanteen päästää niin tekee kipeää. Tyttö syntyi vähän etuajassa, niin sen takia tuo ääreisverenkierron ''reistailu'' on ns. normaalia eli suhteellisen tavallista, kuten taitaa olla kaikilla tuoreilla tulokkailla. Mutta tämä aihe taitaa olla nyt käsitelty ja valmiiksi taputeltu.

Meillä on tänään eka lastenneuvola!:) Saa nähdä miten paino on noussut. Ainakin tytteli tuntuu raskaamalta kantaa kuin aiemmin. Tytteli tekee outoa juttua. Ensin syö, mutta sitten ei rauhotu nukkumaan ja haluaa lisää. Kun antaa lisää niin neiti tuntuu oksentavan kaiken ulos mitä sillä tokalla kerralla anto. Olen sitten koittanut olla antamatta lisää tissiä, mutta tyttö on todella tyytymätön. Välillä hän rauhottuu tutin kanssa, mutta välillä ei millään. Röyhtäytän mielestäni ihan hyvin, ettei sen pitäisi siitäkään johtua. Hän jopa saattaa hyvän aikaa röyhtäytyksen jälkeen ryynätä, samaan tapaan kuin Lillukan rinsessa. Kysyn asiasta tänään neuvolassa, jos vaikka saisin jotain vinkkejä tai infoa. :cool:
 
Pookkana, täällä ihan samanlaista syöminen, ihan olisin voinut ite kirjoittaa. Kysyin jo kättärillä tuosta, että pitäskö rajoittaa syömistä puklaamisen takia, mutta sanoivat että oksentaa vielä lapsivettä johon maito sekoittuu, että antaa syödä niin paljon kuin vauva haluaa. Mutta ei kai tuo nyt sitä enää ole, vaan ihan perispuklua mitä ainakin jokainen mun hoitama lapsi on tehny iät ajat! Kerro sit mitä sanoivat, voisin kans kysyä neuvolassa tänään, niin voidaan vertailla :D.
Tuttia ollaan kokeiltu kerran, mut päädyttiin olemaan toistaiseksi ilman etten missaa jos pieni kertoo hyvä jutun :)
 
Meillä esikoinen puklas jopa kaaressa mut ei ollut mitään refluksia vaan mun suihkurinnat. Ja tarkoitin just tossa edellisessä et se vauva pysyy lämpösenä oman äidin kanssa, oli tumput tai ei. :) ja ihohommatkin äiti osaa parhaiten. Sen näkee (kuulee) kyllä :arghh: jos vauvalla epämukavaa olla ihonsa kanssa ja kutisee. Riippuu niin vauvastakin kuinka herkkä iho on esim.hormoninäppyjenkin kanssa. Ystävän vauvalla nekin ihan tulehtui ja koko naama oliihan vereslihalla mutta parannuttuaan ei mitään arpiakaan jääny kun näillä iho uusiutuu niin nopeasti. Omalla vauvalla oli vaan pientä näppyä. Saad nähdä taas tästä uudesta....ootellaan...
 
Möttönen, tyttö kyllä oksensi ne lapsivedet pois sairaalassa ja nyt tulee ihan vaan pelkkää maitoa:eek: Annan kyllä maito vaan lisää ja lisää, mutta kun on jo parit oksennukset tullut mun ja vauvan päälle ja tyyppi on syönyt ties kuinka paljon, niin varmaan ei vaan mahdu tyypin vatsaa enempää. Oon vähän päätellyt, että se ''nälkä'' vois olla vaan läheisyyden kaipuuta ja pikkunen rauhottuukin välillä syliin tutti suussa. Olen itse vähän tuttivastainen juuri, että sitä voi käyttää niiden oikeiden tyytymättömyyden osoitusten peittämiseen, mutta nyt olen kyllä joutunut vaihtamaan kantaani, että tutti voi olla ihan jees kolmen aikaan yöllä kun tyttö vaan haluaa tissiä ja oksentaa kaiken pois ja lisää tissiä jne. Ihmeesti saa paremmin nukuttua tutin kanssa. Päivisin en niin kauheesti käytä tuttia, mutta yöllä se on jumalan lahja. Tytön ilme on kyllä välillä aivan mainio, kun laittaa tutin suuhun. Sellainen otsa rypyssä pohtiva ''mikä ihme tämä härpäke on?'' ja sitä seuraa joko tutin syljentä tai ilme ''tää on ihan kiva kyllä!'' ja tyytyväisyys:p Kyllä nää pikkuset on vaan niin ihania, että jaksaa tunti tolkulla vaan seurailla ja ihastella. :cat::dummy1:
 
fashionhunny, oon miettinyt myös tota, että kun mulla tota maitoa tulee aika vauhdilla, niin että ehtiikö vauva tajuta, että on jo täynnä. Että johtuisko tuo puklaaminen tästä ripeästä maidon tulosta?:eek: Hän nimittäin joutuu aina välillä yskimään kun ei niele tarpeeksi nopeasti ja sitten suu onkin ihan täynnä maitoa ja menaa mennä väärään kurkkuun.
 
Mul oli esikon kanssa juuri noin. Yöt imetin pystyasennossa myös kun ei siinä voinu ollenkaan makuullaan imettää. Kaverilla meni ihan väärään kurkkuun kun ei sen edes tarvinnu imeä. Sen kun avas suun. :-) sitten se pikkuhiljaa rauhottui ja muuttui kysynnän ja tarjonnan laiksi. Mut meni siinä aikaa. Ja sänky lainehti kaiket yöt. Eli voi hyvin olla.
 
Juu meillä kävi eilen illalla noin, että poika alkoi syömään puoli 8 aikaan ja puoli 10 saakka oli koko ajan vailla tissiä ja söi hyvin ja röyhtäisi päälle. Just kun oltiin vaihdettu yökkärit päälle ja pikku ilta maidot vielä tissistä söi ja röyhäisyn jälkeen varmaan kaikki maidot lensi kaaressa pihalle. 3 yökkäystä ja joka kerta iso maito puklu. Vaihdoin kuivat vaatteet ja annoin rintaa kun ajattelin että varmaan oli maha tyhjä. Söi vain toisen tissillisen maitoa ja nukahti tyytyväisenä. Reilu 4 tuntia nukkui, kunnes heräsi syömään. Että samaa hommaa myös täällä
 
Takaisin
Top