Vauva arki

Täälläkin turvauduttiin nyt aamulla pulloon ja lypsymaitoon. Maitoa tullut hyvin, mutta oon joutunut antamaan pääasiassa vain toista rintaa kun toisen nänni on niin kovasti sisään päin kääntynyt. Vauvalla ei riitä kärsivällisyys sen kanssa ja ihmekös tuo.. haastavaa molemmille kun on jättitissit ja mansikan kokoiset nännit, että koitapa se kiskaista pikku leualla ulos kraaterista... Rintakumillakaan ei oikein onnistu, mut onneks sitä voin käyttää suojaamaan tuota heavy use nänniä :D joka on tosi kipee ja kova. Pitää hakee tänään bepanthenia, hautoa ja antaa nyt hetki lypsymaitoa.
Eilen kotiutuessa hain rintapumpun, jos se houkuttelisi toisen nännin ulkonemaan ja pitäähän se maito saada kuitenkin ulos ja mieluiten talteen.
 
Tänään käydään vaavin kanssa vielä synnärillä keskisuomalaisen kuvauksessa :) syntymäilmoitus lehteen :)

Sent from my Lumia 800 using Tapatalk
 
Hei Möttönen, olen kuullut maidonkerääjää myös käytettävän tuohon nänniongelmaan. Itselläni muistaakseni oli esikoisen aikaan myös vähän samaa ongelmaa ja semmoinen mielikuva on, että olisi se ainakin jotain auttanut.

Lisäys. Tarkoitan siks tuota matalaa/sisäänpäin kääntynyttä nänniä. Arkaa, kipeään, haavaiseen on just hyvä tuo Lansinoh-voide. toimii myös huulirasvana ja halkeileviin kantapäihin jne :)
 
Muokattu viimeksi:
Möttönen!
Ite sain sairaalassa kipeisiin nänneihin sellasta lansinol rasvaa, sitä kannattaa käyttää, se on jotain luonnollista lampaan rasvaa. Auttaa tosi hyvin, ainakin mulla autto ja sitä ei tarvi pestä pois imettämistä varten toisin kun esim. bebanthen pitää pestä pois.
Näin sitä meillä päin ihan S-marketissa, se on sellanen vaaleenliila paketti :)
Mulla ei ollu kyllä hyötyä sitten taas maidonkerääjästä. Kiva jos siitä jollekkin on kuitenkin apua! Kannattaahan noita eri juttuja kokeilla!
 
Möttönen, mäkin suosittelen sitä lansinohia tai muuta vastaavaa lanoliinia. Sitä olisi saanut kättäriltäkin, jos olisi osannut pyytää.. Esikoisen kohdalla toivat automaattisesti sitä, nyt jouduin pyytämään. Säästöt on sinnekin iskeneet, ei vaippojakaan saanut enää itse hakea kaapista niinkuin viimeksi :-)
 
Mulla on Lansinohia, en tunne auttavan. Kättäriltä sanottiin, että Bepanthenia ei myöskään tarvi poistaa ennen imetystä. Maidonkerääjä on, mutta en nyt oikein tajua miten se auttaa ujon nännin syndroomassa :)
Aattelin kuitenkin kokeilla myös kaalit. Olen kyllä arasta nännistä huolimatta imettänyt tänään ja selvinnyt ilman sietämätöntä kipua. Päiväunet otin kuumavesipullo rinnalla, kun jostain syystä vaakataso sattuu rintaan, ihan kuin yksi suoni olisi jotenkin ahdas. Saman huomasin ennen synnytystä, että rintaan tuli välillä tuo yks suoni tosi koholle. Vähön niinku suonikohju jonkun vanhuksen jalassa...
Mä lainasin vaippoja viereiseltä pediltä kun loppui kesken vikana iltana ja siinä ei ollut ketään. Sanoin kyllä kerroshuoltajalle lähtöpäivänä, ettei jää täydentämättä kaverin kori :)
Meillä kyllä on sama aktiivinen kakkauslinja jatkunu kotonakin. Olisko mun maidossa mennyt pieruaineet mukana kun itsekin kärsin ihan järkyttävän hajuisista ilmavaivoista tähän aamuun asti ennen kuin tuli eka kakka synnytyksen jälkeen :D
Sori jos tää lähtee taas pissa ja kakkalinjalle... :D :D
 
Meilläkin jatkui kakkaaminen kotona vielä yli viikon ikään asti, sitten vähän helpotti. Nyt ollaan jo pari päivää saatu vaihtaa myös pissavaippoja, tänään poika on tasan kaksi viikkoa vanha.

Ja joo, kyllähän ihmiset on niitä vaippoja varmaan hamstrannut sieltä aika huolella. Meille kyllä viimeksi ihan sanottiin, että ottakaa vaippoja mukaan tuolta kaapista. Mutta kohtuus tietty kaikessa. Nyt kun olin juuri pyhien alla laitoksella, oli heiltä vaipat ihan lopussa, meidän osastolla oli kuulemma alle kymmenen vaippaa jäljellä kun kävin pyytämässä lisää. Talo oli aivan täynnä porukkaa, joten on tullut vähän tiukka tilanne, jos eivät ole saaneet niitä sinne lisää :-)
 
Miten te muuten saatte nukuttua? Minä en ole vauvan syntymän jälkeen (11 päivää) nukkunut putkeen noin puolitoista tuntia enempää ja alkaa jo vähän tuntua raskaalta. Öisin vauva nukkuu tosi lyhyitä pätkiä ja sitten päivällä jos nukkuu vaikka 4 tuntia niin en ole kertaakaan saanut itse synkronoitua nukkumiset juuri siihen. Lisäksi säpsähdän kaikkia vauvan ääniä ja luulen että hänellä on nälkä tai jotain vaikka hän itse sitten jatkaisi uniaan. On jotenkin tosi vaikea tietää milloin hänet ottaisi rinnalle, kun hän aika paljon ähkii unissaan.
 
Täälä nukkuu yöt suht hyvin. Välillä jopa 4 tuntia putkeen. Kannattaa yrittää opettaa vauvalle yön ja päivän ero. Eli päivällä jos nukkuu niin ei nukkuisi kovin pimeässä. Mä sain niin vaihdettua rytmin kun nukkui aluksi paremmin päivällä ja yöllä oli tosi pirteä.

Sent from my Lumia 800 using Tapatalk
 
Meillä on vähän samalla tavalla, rondine. Vauva nukkuu päivällä n 3 tunnin pätkää ja yöllä kahden. Olen itse jotenkin tottunut tällaiseen esikoisen aikana, nukkui meinaan tosi pitkään (2v saakka) tosi huonosti. Mutta nukun ne välit kyllä kuin tukki, ja päivällä ei ole ongelmia saada unta, kun siihen vain on mahdollisuus esikoisen päikkäriaikaan.

Minulla oli esikoisen kanssa alkuun sama ongelma, etten pystynyt päivällä oikein rauhoittumaan, kun vauva nukkui. Myös yöllä säpsähtelin jatkuvasti hereille vauvan äännähdyksiin. En osaa sanoa, mikä muu siihen auttaisi kuin aika. Se, että vähän hormonitoiminta (?) tasaantuisi ja osaisi itse vähän rentoutua.

Minä kuuntelin aluksi myös melko pitkään esikoisen ääniä, että hengittääkö jne. Nyt olen sen verran väsynyt ettei ole tarvinnut kuunnella :-) Päivällä nukkumiseen voisi auttaa se, että otat vauvan viereen ja koitat sillä tavalla nukkua. Tämä tepsii minulla hyvin, heti alkaa väsyttämään. Vielä parempi, jos imettää samalla makuullaan.
 
Kiitos vinkeistä. Olenkin tehnyt niin että päivisin ollaan valoisassa ja jutellaan, yöllä pimeässä ja hiljaa. Voi varmaankin kestää jonkin aikaa ennen kuin vauva oppii päivärytmin.

Kiitos Tökkönen, lohduttaa kuulla, että jollakulla on samanlaista kokemusta. Luulen joo että kun vähän tottuu tähän kaikkeen niin nukkuminen alkaa sujumaan paremmin. Vauva on alkanut kieltäytyä täysin omassa kehdossa nukkumisesta, joten nukkuu nykyään meidän sängyssä. Tämä on itselleni aika hankalaa, koska tykkään vaihtaa kylkeä usein. Tilasin pinnasängyn, jonka saa sängyn sivuvauvuksi, joten se voisi auttaa. Ja varmaankin aika auttaa myös tähän, että tottuu pieneen unikaveriin.
 
Mä oon kovasti yrittänyt ympäristöllä ja omalla käytöksellä kääntään vauvan vuorokausiryhtmi oikein päin, mutta viikon yrittämisen jälkeen, vieläkään ei ole kunnolla toiminut. Nyt neiti on vielä nuhainen ja tytyllä on tieheän imunkausi... Unta olen saanut hänen syntymän jälkeen max 3h pätkissä, yleensä juuri sen 1,5h. Oon ajan kanssa oppinut ignooraamaan pikku äännähtelyt ja äänet. Oma väsymys auttaa tässä kohtaa paljon!

Omasta vauvasta huomaan nälän kun hän maiskuttelee suutaan, jos on nälkä. Kutitan myös sormen päällä poskea ja jos hän kääntää sormea päin avonaisen suun, niin hänellä on nälkä. Muuten joko vaippa kaipaa vaihtamista tai masu vaivaa. Ajan kanssa nämä niksit olen oppinut.

Nyt olen vähän suunnitellut vauvan siirtämistä omaan sänkyyn, että voisin kääntyillä miten haluan ja en ehkä heräisi niin herkästi, kun vauva kumminkin osaa herättää mut jos on nälkä. Ehkä sitten tämän nuhan jälkeen!
 
Meillä nukutaan yöllä 2-3 tunnin pätkiä kerrallaan. Poika nukkuu huomattavasti paremmin kun saa nukkua minun vieressä. Jo synnärillä öisin alkoi hirveä ähinä jos laittoi pojan sinne koppaan nukkumaan. Päivisin kyllä nukkuu hyvin sitterissä tai vaunuissa. Öisin ei omaan petiin meinaa rauhoittua, joten olen nukuttanut vieressä niin saadaan kaikki nukuttua. Nälän tunnistan kun vauva kääntelee päätään puolelta toiselle ja kauhee kähinä päällä :) ja sormia alkaa imeskelemään. Vauva tänään 12 vrk ikäinen.
 
Täällä nukutaan öisin 2-4h pätkiä. Syötöissä/vaihossa/nukutuksessa menee sellanen 1-2h. Tunnen nukkuvani hyvin pätkät, mutta päivisin en saa unta vaikka koitan... kovasti nytkin yritin nukkua, mutta ei. Ehkä ajan kanssa tai sitten saa vasta unta ku on tarpeeksi uupunut. Poju 2vkoa tänään.
 
Me nukuttiin viime yö, siis eka kotiutimisen jälkeen, ihan hyvin. Alkuyöstä pari heräämistä kun taisi mahassa pöristä, mutta sen jälkeen nukuttiin aamuun asti. Otin vauvan viereen yöllä ja mies eristettiin isolla tyynyllä, heräsin ite kuudelta ihan niska hiessä ja kuola poskella. Vaavi heräs puoli tuntia myöhemmin hiukan tankkaamaan ja posotti vielä 9 asti. Tosi hyvin meni aamutoimet ja heräämiset, jotenkin vaan paljon helpompi olla ja nukkua vauvallakin täällä kotona. Kättärillä oli ainakin itellä järjettömän kuuma eikä varmasti kaikki johtunu hormooneista, ehkä ne ilmapatjat muoveineen ja tukahduttavat kaavut vaikutti osansa :)
Maiskuttelusta tunnistaa nälän täälläkin ja tällä hetkellä ruokaillaan parin-kolmen tunnin välein, vähän riippuen kuinka ahkerasti on aterioitu edellisellä kerralla.
Musta tuntuu, että haluaisin koko ajan olla vauvaa liki, höpötellä ja tallentaa kovalevylle jokaisen ilmeen, eleen ja puristusotteen ❤ Kun ite nukun, niin kysyn välillä mieheltä onhan vauvalla kaikki hyvin :) Vaikka onhan sillä kun hänkin on omilla päikkäreillä samaan aikaan.
 
Täällä taas tankkaillaan aamusella tunnin kahden välein, iltapäivällä nukkuu 2-3 tuntia ja iltasella tankkailee tunnin parin välein. Yöllä herää 1-2 kertaa riippuen miten on yöunille nukahtanut, onneksi massuvaivat on vähentyneet. Yöllä nukkuu 3-6 tuntia, pääasiassa ekat unet 4 ja syönnin jälkeen 3 tuntia, sitten saattaa nukkua vielä pari tuntia riippuen kellosta ja siitä nousenko minä. Tyttö nukkuu yöt siis vieressä.

Huomenna neuvolaan ns painokontrolliin. Tyttö kun syntyi niin pienenä, joten nyt alkuun seuraillaan useammin. En kuitenkaan ole huolissani, kun vaatteet alkaa täyttymään ja yöt on noin hyviä. Päivällä nukkuu sohvalla paremmin kuin sängyssä, tarvii ilmeisesti vähän ääntä. Minähän olen vauvana tarvinnut imurin päikkäreille unilauluksi. :)
 
Toinen yö kotona ja vauva nukkui omassa sängyssä koko yön :). Laskin kehdon pehmustetta ja kehto kiinni meidän sänkyyn, että näen ja voin helposti koskea (tarkistaa hengityksen ja kädet..) tarpeen mukaan. Puoliltaöin makkariin, vaihettiin pissavaippa ja aterioitiin hiukan. Eka herätys ja tankkaus puoli kolme ja unta kolmesta melkein kuuteen. Sitten olikin pissa/kakkavaipan vaihto, tankkaus ja nyt taas nukutaan. Aika hyvin siis :)
Onko teillä muilla vauvan verenkierto raajoissa hyvä? Täällä alkaa jalkaterät pysyä lämpimänä, mutta kädet on lähes koko ajan kylmät. Ollaan pidetty tumppuja ja päällä vilttiä oikeastaan koko ajan, mutta nukkuessa tumput saa kyytiä ja kädet on mahottoman kiva nostaa peiton alta voittaja-asentoon :D Käsissä ei meinaa pysyä lämpö vaikka ne välillä saadaan ihan lämpöisiksi :/.
 
Meillä myös pikku ukon kädet ovat melko viileät, mutta varpaat pysyy lämpimänä. Itsekin koitan pitää vauvan kädet viltin alla kun nukkuu, mutta eihän ne siellä koko aikaa pysy meilläkin Lillukka perjantaina vauvan paino kontrolli, kun syntyi sen verran aiemmin ja oli pieni. Viime torstaina paino oli vajaa 3g kun syntymäpaino oli 3005g. Mutta hyvin syö ja vaipat täyttyy, niin en huolissaan ole minäkään.
 
Meilläkin poika nukkuu omassa vaavi-sängyssään yöt ja päivät. Päivällä sänky on olkkarissa tai missä olenkin ja yöllä siirrän sen meidän sängyn viereen sivuvaunuksi. Sänky on juuri samalla tasolla kuin minäkin, niin pystyn myös tarvittaessa tarkkailemaan vauvaa :-)

Kädet ja varpaat ovat välillä kylmät ja iho on niissä kuiva ja hilseilevä. Olen hieman vauvaöljyä niihin sivellyt joka tuntuu auttavan ainakin vähän.
 
Takaisin
Top