Vauva arki

Oli se Lillukka. Nutrilon Nutriton on valmiste, löytyy joistakin ruokakaupoista ja esim apteekista.Ohjeen mukaan annettaisiin ennen imetystä, mutta itte olen huomannut käytännössä, että ei syö tissiä sen jälkeen enää niin hyvin. Eli ollaan tissitelty, röyhy jos tulee nopsaan, sakeuttaja 10ml rintamaitoon tehtynä ruiskulla ja tissiä päälle, että suu huuhtoutuu. Apua on ollut, meillä on ollut koko päivän samat vaatteet päällä, pahimpina päivinä saanu vaihtaa useammat vaatteet tuntiin. Ja viikonloppuna täyttyi 6 kilon pyykkikone vajaassa 2päivässä. Tyttökin on huomattavasti tyytyväisempi.
 
Tuosta pumpatusta maidosta vielä,säilyy huoneenlämmössä max.6h. Oon ite pumpannu valmiiks tuttipulloon ja ottanu hoitolaukkuun, pitää vaa muistaa heilutella ku rasva jää pinnalle. Kait sen pumpattuna voi laittaa vaikka termariin ja siitä tarpeen kaataa tuttipulloon. Huonelämpöstä en oo lämmittäny ollenkaa.
 
Okei Nodde! Mulle joku vaan näin sanoi, että uskon kyllä sun ajan olevan oikeampi. Helpottaa tämä tieto munkin maailman matkaamista:)
 
Luin aiheesta ja Nodde on täysin oikeassa. Lainaus imetyksen tuki ry sivuilta:
''
Äidinmaidon säilytys
Äidinmaito pitäisi säilöä heti pumppauksen jälkeen joko jääkaappiin tai pakkaseen. Huomioitavaa on että jääkaappikylmään äidinmaitoon ei saa kaataa joukkoon lämmintä, juuri lypsettyä maitoa, vaan ne pitää säilöä erillään. Maito voidaan pakastaa erilaisissa pakasteastioissa tai pusseissa. Kaupan on myös pullopusseja, joita voidaan käyttää kertakäyttötuttipullossa. Jääkaapissa maito kannattaa säilyttää tiiviissä kannellisessa astiassa.

Huoneenlämmössä maito ei säily pitkään, vain noin 6 tuntia.
Jääkaapissa (alle 6 asteessa) maito säilyy turvallisesti noin 2 vuorokautta. Maito kannattaa säilyttää jääkaapin kylmimmässä osassa takana, ei koskaan ovessa. Tutkimuksissa äidinmaito on säilynyt hyvänä jopa 6-9 vuorokautta, mutta kotijääkaappien lämpötila ja puhtaus voivat olla erilaiset kuin tutkimusolosuhteissa.
Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy voin viikon. Arkku- tai kaappipakastimessa maito säilyy puoli vuotta. Tämän jälkeen sulatettua maitoa vielä käyttää ruoanlaitossa.
Kun äidinmaitoa luovutetaan, ovat suositeltavat säilytysrajat tiukemmat, asiasta kannattaa kysellä lähimmästä äidinmaitokeskuksesta.

Kun maitoa otetaan käyttöön pakkasesta, sitä ei saisi jättää huoneenlämpöön sulamaan. Parhaiten maidon saa sulatettua siten, että pakastettu maitopussi laitetaan juoksevan veden alle, jota lämmitetään pikkuhiljaa. Maitoa ei saisi keittää eikä sulattaa mikroaaltouunissa. Kerran sulatettua maitoa ei saa uudelleen pakastaa. Sulatettu maito säilyy jääkaapissa 24 tuntia.

Pakastetun ja säilötyn maidon haju on usein erilainen kuin tuoreessa maidossa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että maito olisi pilalla.''

http://www.imetys.fi/index.php/tuke...-sailytys/453-lypsaminen-sailytys-ja-luovutus
 
Näköjään rintamaidon säilyvyydestäkin yhtä monta mielipidettä kuin kirjoittajaa/sanojaa :)
Juttelin tänään neuvolassa noista öistä ja hitsi vieköön, mähän oon ihan fiksu toisinaan :) Sain vahvistuksen omille ajatuksille eli turha yrittää muuttaa vauvan vuorokausirytmiä kun se ei kuulemma muutu vielä aikoihin vaikka miten yritän. Siispä käänsin oman pääni eri kanavalle & neidin mukaan mennään :) Nyt vaan itellä aika kipee olo ja järjetön päänsärky, joka ei tunnu millään yhdistelmällä lähtevän pois, jotta saa nähä millanen yö tulee. Tällä hetkellä neiti nukkuu eli merkki itellekin painua vällyihin :) Öitä kanssatoveriz!
 
Olipahan hyvä yö takana ilmeisen kovasta kuumeesta ja kurkkukivusta huolimatta. Kaikki kolme syöttöä ja siirrot omaan sänkyyn meni hyvin ja uni maistui. Nukuttiin kullanmurun kanssa molemmat niin hyvin, että aamu vain seurusteltu ja höpötetty :) Kiva kun ei tarvi jatkaa yöunia puoleen päivään :wink Täällä ollaan mitä mainioimmalla tuulella, ihanaa viikonloppua kaikille!
 
Yö meni hyvin! Ihanan levännyt olo:happy119 poju simahti illalla jo puol 9 ja kolme 1h syöttöä/nukutusta. Ei yhtään puklua edes yöllä, eli nuo puklut johtu varmaan liian tiheestä ruokailusta (sunnuntaista lähtien 2h välein tissillä.)
noustiin ylös 8 aikaan ja poju tosi rauhallinen, nyt taas nukahti nii saa nauttia kahvin ja kattoo eilisen temptation islandin:laughing002
 
Muutama sana meidän arjesta: maitoa tulee yllinkyllin, mutta olo ei ole ahdistava vaikka rinnat välillä "pamelabaywatch" tyyliset
Tyttö syö noin 2-3 tunnin välein. Nukahtaa yöllä hyvin syötön jälkeen, jos jää vähän inisemään niin tutti suuhun ja avot ZZZZzzzZzzzz...
Kahtena yönä kokeilin kapalointia (ennen tuttia) mutta ei ole tytön juttu, vaihdettiin lämpimiin unipusseihin ja nyt nukkuu hyvin, saa paukuteltua paremmin kun jalat saa pussin sisällä ylös alas, kapalointi rajoitti selkeästi jalkojen liikettä liikaa. Esikoisella kapalointi toimi taas paremmin, niin ne maut eroavat
Isosisko hoitaa tosi hienosti (3-v). Yhden kerran on loukkaantunut ja sen vaikutus näkyi koko päivän. Jouduttiin varaamaan ensimmäinen neuvola hänen päiväuni aikaan ja mummi ja vaari hoitivat nukutuksen. Kun tultiin kotiin (isi, äiti ja vauva) oli tyttö herännyt ja ilmeisesti koki itsensä ulkopuoliseksi kun ei päässyt mukaan, mikä onkin ihan ymmärrettävää. Harmi kun olisin muuten mennyt vauvan kanssa kaksin, en vaan voi sektion takia nostella kaukaloa. Tyttöä ei nimittäin harmita se jos toinen vanhemmista häärää vauvan kanssa, mutta tuo oli liikaa kun molemmat oli poissa...
Vauva viihtyy keinussaan (koliikkikeinu) esikoisella oli samanmoinen, vaikka vatsavaivoja ei juurikaan ollut niin nautti keinuliikkeestä suunnattomasti.
Sellaista meillä, päivä jatkuu tästä ulkoilulla eli heipat ja nauttikaa vauva-arjesta vaikka aina ei olisikaan niin ihanteellista, aika kuluu niin hurjan nopsaan ❤️❤️❤️
 
Yöt ovat nyt menneet vähän paremmin, nukkumista noin kahden tunnin pätkissä, rinnalla noin 10 min kerrallaan. Eilen illalla ja nyt tänä aamuna sen sijaan on ollut hankalaa. Vauva haluaisi imeä koko ajan. Sitten rinnalla niin imee vain muutaman minuutin ja nukahtaa taas. Nukkuu maksimissaan puoli tuntia ja haluaa rinnalle taas. Yritän tarjota tuttia, välillä kelpaa välillä ei. Jos kelpaakin niin pysyy suussa vain vähän aikaa. Yritän nyt tarjota läheisyyttä, jospa se auttaisi, että saa nukkua tässä ihan vierellä. En kyllä tässä sitten itse oikein pysty nukkumaan. Olen niin kateellinen niille, joiden vauvat syö 3-4 tunnin välein.
 
Täällä kans aika mahtava yö takana, neiti nukahti kyllä vähän kitisten 21-22 välillä mutta heräsi vasta n 3 aikoja syömään, nukahti hetkessä uudestaan ja sitten 6-7 väliin ähisi siihen malliin et äiti heräs, ja isommat lapset kans. Mut se on meille ihan normi aika herätä aamulla.. MUTTA ite oon jossai ihme asennossa nukkunut lapojen väli on NIIN jumissa.. Argh.. tietty kanniskelun ja imetyksen myötä kans jumiutuu mutta eilen ei ollu vielä yhtään, ainakaan ei tuntunut yhtään jumilta.. Keppijumppaa pyörittelyä lämmintä geeli pussia särkylääkettä tän päivän coctailit.. :)
 
Kiva kuulla että monet nukkuneet paremmin. Meilläkin oli parempi yö, kympin aikaan herra yöunille ja sitten herättiin yhden jälkeen sekä puoli viiden aikaan syömään. Itse nousin puoli kahdeksalta ylös syötön jälkeen ja ukkeli jatkoi vielä unia. Tänään ekaa kertaa esikoisen ja pikkumiehen kanssa kolmistaan vietetään päivää, kun tytön päiväkoti on kiinni. Hyvin on kyllä tähän asti mennyt. Vähän pelkäsin että mitä tulee jos vauva in yhtä tissitakiainen kuin eilen, mutta selkeästi parempi päivä. Se olikin unohtunut, että päivän menot voi helposti mennä pieleen tai vaikeutua, jos vauvalla on hankala päivä!

Meilläkään ei ole puklattu siihen malliin, kuin eilen. Syötin yölläkin itse istuen, jotta sain vauvan pystympään asentoon. En vaan pidä siitä, kun ei voi itse torkahtaa siinä. Onko kellään vinkkiä, miten voisi itse maata ja samalla saada vauvan pään ylemmäs kuin vartalon syödessä...?

Kivas viikonloppua itse kullekin!
 
Rondine minkä ikäinen sinun vauva on? 3viikon tienoolla on ns. tiheän imun kausi, kersa on oikea tissitakiainen muutaman päivän, mutta tilanne normalisoituu kyllä. Siis jos siitä on kyse.
 
Anmama tuo on niin totta että aika menee hurjan nopeasti. Meillä ensi viikolla vauva jo kuukauden ikäinen. Vaikka kuinka koittaa nauttia joka päivästä ja vauvasta ja toki isommista sisaruksista niin tuntuu että aika vaan menee siivillä ja lapset kasvaa ihan liian nopeasti :Heartred
 
Lillukka: Juuri tänään on 3 viikkoinen, olen itsekin miettinyt juuri tuota. Väsymys alkaa jo olla sitä luokkaa, että en enää muistakaan milloin tämä alkoi, olisikohan ollut tiistaina.

Voi voi, ei pitäisi verrata muihin, mutta teidän yöt kuulostavat aivan ihanilta... Minä iloitsin siitä, että vauva viime yönä nukkui kaksi tuntia putkeen, mutta teidän nukkuvatkin noin kauan. :sad001 Pakko vain yrittää uskoa, että tämä on nyt tällainen vaihe. Olo alkaa vain olla niin väsynyt, kun ei ole kolmeen viikkoon nukkunut yhtään kahta tuntia pitempää pätkää. Olen nyt vähän pumpannut maitoa, joten jos viikonloppuna kokeilisi pulloilua.
 
Rondine, suostittelen lämpimästi pulloilua! Isi-mies on meillä pulloillut, kun olen vain lykännyt maitopullon ja vauvan syliin ja painunut nukkumaan. Tai sanonut yöllä että hän sitten hoitaa seuraavan syötön ja minä nukun. Sitten kun herää on ihan erilainen olo ja elämä hymyilee!
 
Rondine, se menee varmasti ohi. Älä huoli. Muistat vaan nukkua päivällä aina kun pystyt ja unohdat siivoamiset, pyykkäämiset yms.
 
Pookkana: minkä verran maitoa pitäisi suunnilleen olla per syöttökerta? Olen saanut pumpattua 3 x 40 ml enkä ollenkaan tiedä kuinka paljon pikkuinen syö. Mietittiin juuri miehen kanssa että kokeiltaisiin viikonloppuna pulloilua.
 
Meille neuvolassa sanottiin että yhdelle syötölle 150 ml kun olen reilun viikon päästä pois pari tuntia silloin vauva noin 3-4 viikkoa vanha. Sanoi että ei varmaan mene kyllä kaikki eli pulloon jää, mutta onpahan varuiksi.
 
Nyt on kyllä pojulla outo päivä. Ei vieläkään oo alottanu päivän kitinöitä, sylittelyä,masuvaivoja... oon oikeesti saanu ite kattoo leffan ja syödä rauhassa.:grin
Oli kyllä hereillä tuossa 12 maissa, mutta syötin, seurustelin ja vaihoin vaipan x2 ja taas poju nukkuu, toivottavasti tää ei meinaa sitä että yöllä sitte valvotaan...
vai oliskohan toi 5pvää kestäny "tissitakiaisen" kausi väsyttäny?
 
Takaisin
Top