Vauva-arki :)

No, terkkari ja lasten allergologi ovat sitä mieltä, että rintamaitoa syövällä ei voi olla allergiaa. Että se niistä testeistä. Suu ymmyrkäisenä kuuntelin jokin aika sitten sitä lastenlääkäriä, joka sanoi, että allergiaa voi olla vasta sitten, kun syö kiinteitä. Äidinmaidossa niin pieniä määriä ruoka-aineista, ettei aiheuta vauvalle mitään. Mies uskoo lääkäriä ja mä olen kyllä vieläkin eri mieltä. Kummallakaan meistä ei mitään allergiaa. En sitten tiedä, miten vahvasti taipumus periytyy. Nyt tosin näpyt vähän rauhoittuneet jo. Iho on aiemmin ollut tosi siisti. Kaipa tää on normaalia vauvanäppyä.

Meidän neiti kääntyili pari viikkoa sitten ahkerasti vatsalleen ja naureskeli. Nyt vaan pötköttää laiskasti selällään eikä yritä kääntyä vaikka auttaisi... taantumus. Ehkä masuvaivatkin on verottaneet jaksamista. Tai sitten neiti on sitä mieltä, että se kääntyminen on jo ihan vanha juttu.

Mun mies on ollut rintaruokinnalla ja oli aivan punainen näpyistä vauvana ennen kiinteiden aloittamista ja hänellä sitten myöhemmin todettiin ties mitä allergioita, että mä uskon vähän toisin. Ja tosi monet on kokeilleen imetysdiettejä ja ne on sitten helpottaneet oireita. Onneksi pikkuisena olleet allergiat yleensä siedättyy pois!

Ääh, harmi että noita lääkäreitä löytyy näköjään joka lähtöön. :/
Jos vauva on kovasti allerginen jollekki ruoka-ainelle niin reagoi siihen kyllä ihan rintamaidon kautta!
Ihan perustietoa. :)

Näin siis olen minäkin uskonut. Refluksia kun epäiltiin, niin vein lääkärille joka oli tittelin mukaan lasten allergologi (+ihan pediatri), ja hän siis sanoi, ettei voi olla allergiaa, kun kysyin. Samaa on sanonut neuvolan lastenlääkäri.

Kyllä mä siis silti uskon, että voi olla allergiaa ja että äidin syömiset vaikuttaa vauvan hyvinvointiin. Onhan niitä tuttavapiirissäkin tapauksia, joissa vauvan oireet helpottaa, kun äiti jättää jonkin ruoka-aineen pois. Aiheuttaahan jotkut ruoat masuvaivojakin. Luulis, että allergiaoireet tulee pienemmästä määrästä kuin masuvaivat (ja onhan nekin allergiaoireita).

Seuraan nyt, tuleeko vielä lisää näppyä, ja jos on kipeän oloinen, etsitään kolmas lastenlääkäri, joka saa tarkistaa tilanteen. Onneks on vakuutus.

Kaveri kertoi, että hänen lapsillaan ilmavaivat ovat alkaneet kolmen kuukauden iässä ja jatkuneet kunnes ovat oppineet istumaan ja liikkumaan itse. Meillä vaivat alkoi kanssa kolmen kuukauden paikkeilla. Sitä ennen refluksia. Tän jälkeen hampaat... täytyy varmaan hyväksyä se, että aina on jotain. Ei ole helppoa olla vauva.

Mun sukulaistädille joku lääkäri oli sanonut, että allergiat on vain korvien välissä. Luulosairauksia siis. Täti sitten innoissaan tätä laukoi kaikille joilla oli allergioita tai lapset olivat allergisia, eikä koskaan huomioinut eritysruokavalioita ruokatarjoiluissa. Loppu ihmeellisesti se mölinä kun se itse sai niin pahan kala-allergian, ettei voi olla samassa tilassa, jossa on kalaa tai äskettäin sitä ruuaksi valmistettu.

Niiden on jotenkin helppo huudella, joiden ei itse tarvitse hoitaa allergiaepäilyjä herättävää vauvaa. Mä tiedän useita äitejä, jotka on ollu imetysdieetillä, lääkärin määräämänä, kun lapsi on saanut reaktion äidinmaidon kautta. Kaikissa tapauksissa vältettävänä on ollu maito ja/tai vilja. Kaikilla dieetti auttoi.
Joka paikassa kielletään itsenäinen ruoka-aineiden välttelykokeilu, mutta jos lääkäri ei ota asiaa todesta, niin en tiedä mitä haittaa olis kokeilla muutama viikko ilman maitoa ja viljaa ja katsoa helpottaako oireet.

Monta kertaa olen tosiaan harkinnut sitä viljatonta tai maidotonta dieettiä. Kasvissyöjälle se vaan on hankala, kun olen imettäessä koittanut välttää papuja yms. ilmaa tekevää. Proteiininlähteet on vähissä ilman maitoa ja palkokasveja. Tosin ehkä tällä tytöllä ei ole kuitenkaan niin paljon vaivaa, että olisi allergiasta kyse... ja tuntuu muuten siltä, että jos olen liikkunut itse, neidin vatsa voi paremmin. Voiko äidin liikunta vaikuttaa maitoon? Kaikkea hullua sitä tuleekin pohtineeksi. Ehkä imetys ei ole mun juttu. Ei siinä itsessään mitään, mutta kun jokaisesta lapsen vatsan väänteestä syyttää itseään.

Meilläkävi keskiviikkona tapaturma kotona kun meillä on vanha talo niin mies meni katsomaan ulkona palotikkaita ja sit ne romahtikin irtiseinästä ja nyt mies ollu 4pv sairaalassa torstaina leikattiin jalka.mieheltä meni siis jalka kirjaimennisesti poikki. Onneks oli puhelin taskussa et soitti naapurin hätiin kunnes ampulanssi saapui. Ite olin lapsien kanssa toisella paikkakunnalla.
Aika karua. Tänään pääsee sairaalasta kotiin.
Ja mikä parasta kun soittelin sit pohjolaan,ni sielt sanottiin et ei teillä ole ollu 2vuoteen kotivakuutusta. Mä olin et mitä. Nyt sit jäätii ilman korvauksii. En mä ollu huomannu et se oli ees pois kun kaikki vakuutus laskut menny suorana tililtä. No nyt laiteen sit uudestaan vakuutus asiat kuntoon. Mut kyl ottaa päähän.

Niin varmaan menis, jos on tapaturmavakuutus. Mulla ei oo ollu vähään aikaan kun en ole ikinä vakuutusta tarvinnut ja hinta nousi vuosi toisensa perään. Ei ollu varaa maksaa turhasta. Nyt mä kuulun Team-liittoon, niin siinä oli joku vakuutus, ainakin matkavakuutus.

Miten Nanella jaksellaan?

Meillä on nyt reilun viikon ajan lauleskeltu niin, että koko ajan saa nauraa. Lilliputti alkaa jo herätessään avaamaan ääntä päivää varten. Taitaa nauttia oman äänen kuuntelusta. Millaisia ääniä muilla päästellään? Meillä äänne-repertuaari on vielä kovin rajallinen. Vokaalit, h, k ja t useimmin käytössä. G:n puuttumista ihmettelen.

On myös ihmetyttänyt, kun n. kuukausi sitten lilliputti kääntyi itse selältä masulle muutamana päivänä ja sen jälkeen ei ole edes yrittänyt enää. Nauraminenkin lakkasi hetkellisesti. Se on tosin tullut takaisin entistä runsaampana. Ainakin iltaisin meillä saatetaan nauraa kymmenen minuuttia putkeen. Uusiin ääniin reagoi usein nauramalla. Mutta kääntymisen katoaminen vähän huolestuttaa. Katsotaan, mitä neuvolassa sanotaan ensi viikolla.

Meillä on varmaan nyt nelisen viikkoo pitänyt tasasta pulinaa aamusta iltaan. Huomaa selvästi kun keksii jonkun uuden niin sitä hoetaan sitten koko päivän. Tulee sellasia kuin buu, bää, gää, göö ja sellasta yleistä kaakatusta. Ja sit kun me pärisytetään ärrää niin poika yrittää tehdä perässä sellasta hassua kurkkuääntä mitä en osaa matkia :) Sitä kurkkuääntä harjotteli tossa yhden kokonaisen päivän eikä sillon puhunut yhtään mitään muuta. Se oli tosi omituista kun just on tottunut siihen että on paljon äänessä niin olikin tosi hassua taas olla hiljaisuudessa!

Tasse, on meilläkn kääntyminen hävinnyt aika harvinaiseksi jutuksi. Mä en siitä ole huolestunut, kun nyt on tytöllä selkeä mielenkiinto leluihin ja eteenpäin yrittämiseen. Varmaan se kääntyily tulee sitten taas isommin vähän ajan päästä.

Yrittääkö teidän muiden vauvat ryömiä vielä? Meillä on armoton yritys, ja konttausasentoon haluaisi kanssa nousta.

Ai niin kääntymisestä, niin meilläkään ei sit kovin kiinnostunut ollut siitä kun ei sieltä päässytkään mihinkään. Eli haluais maasta liikkeelle mutta ei pienintäkään käsitystä vielä miten :)

Meillä aina välillä innostuu ryömimään, jos on masullaan. Ryömi kerran sohvan puoleenväliin. Ei siis pääse yksinään kunnolla liikkeelle, mutta jos laittaa kädet jalkojen taakse, niin eteenpäin mennään. Välillä sellanen väsynyt piirroshahmo, kun peppu nousee konttausasentoon ja naama on maassa ja kädet parhaillaan laahaa sivuilla.

Meillä pärisytettiin ihan tosi kauan. Johtui varmaan siitä, kun sai kaikki pärisyttämään itselleen takasin. Musta on kanssa ihanaa, kun huomaa, miten uutta juttua täytyy harjoitella niin antaumuksella. Tässä vaiheessa tarinat siitä, miten pinniksessä seistään jossain vaiheessa keskellä yötä, on vielä hellyyttäviä. Mulla sulaa sydän, kun putti piehtaroi hoitopöydällä ja laulaa ihan täysillä jotain omaa sävellystään, vaikka pitäisi rauhottua. Ehkä se seisominenkin jaksaa vielä joskus naurattaa.

Tästä tulikin mieleen: missä vaihdatte vaipat yms.? Meillä ei ole varsinaista hoitopöytää (vaikka sitä siksi kutsunkin), vaan rakennettiin vessaan uudet kaapit ja niiden päälle taso, jolla on vaihdettu vaipat, vaatteet ja suoritettu muut hoitotoimenpiteet. Nyt neiti alkaa olla sen verran pitkä, ettei kohta mahdu siihen turvallisesti. Oon siis tietysti aina vieressä, mutta vaikkei putoamaan pääse, niin voi kolauttaa pään seinään... vähitellen varmaan lisääntyy lattialla ja sängyssä vaihtaminen ja pukeminen. Haikeaa.

Meillä on alakerran vessassa pesukoneen päällä hoitotaso, jossa tulee päiväsaikaan vaihdettua vaippaa ja suoritettua hoitotoimenpiteitä. Makuuhuoneessa vaihdan vaipan sängyllä kosteussuojakankaan päällä. Vaatteita tulee vaihdettua sohvallakin monesti.

Kun lukee noita teidän vauvojen taitoja, ryömimistä, kääntyilyä, konttaamaan pyrkimistä ym., niin tuntuu, että tuli hyvinkin tarpeeseen se fysioterapialähete :) Meidän pallero se vaan makaa selällään ja katselee ympärilleen. Sillä ei ole mitään tarvetta päästä mihinkään tai tehdä mitään. Yksi lempipuuhista on kuvien katselu. Meillä katsellaan kirjoja ja sellasia vauvojen kuvakortteja paljon. Nyt se saa jäädä vähemmälle ja väistyä jumpan tieltä.
Meillä esikoinen oli tosi hidas myös liikkeellelähdössä. Kääntyi selältä mahalleen 7kk ikäsenä ja nousi istumaan 10kk vanhana, kakkonen puolestaan käveli jo 10 kuisena.

Täällä kääntyilee selältä massulle jatkuvasti, leikkimatolla ei kerkeä enää olla ollenkaa selin. Kaikki pitäis saada suuhun ja kovasti yrittää ryömiä. Pinniksessä öisin kääntyy massulle nukkumaan ja välillä pylly pystyssä. Yrittää ihan vimmatusti nousta istumaan! Hirvee punnaus sitterissä ja turvakaukalissa. Sylissä ei meinaa viihtyä ollenkaan, pitää joko hypyyttää tai pitää ihan istumassa...

Ja heti eilisen jälkeen toki tänä aamuna ei olla juuri muuta tehty kuin kääntyilty selältä mahalleen. Non stop :D. Kiva seurailla toista, kun näitä uusia taitoja oppii.

Tätä ketjua en ookaan aikoihin lukassu! :)
Kakkajutuista: meillä kakkaa tulee välillä kerran viikossa, välillä parin pvän välein mutta ei päivittäin. Kakkonen oli samanlainen! Pierua tulee ja ne haisee Todella pahalta :D ihan aikuisten farteilta. Mut ei oo mahakipuja.

Tyttö "juttelee" kovin, seurallinen mimmi :) ja yhtä hymyä...osaa vähän liikkua jo sivusuunnassa ja taaksepäin mutta hermostuu nyt kun ei pääse eteenpäin. Ei siis nyt just viihdykään kauhean hyvin lattialla. Sylissä istuu vaan ja kans potkii ja hyppii kauheasti :D kauhea tarve olisi jo liikkua!
Sit kun lattialta nostaa ja avittaa käsistä niin vetää ittensä istualteen, ja siitä sitten kun istualtaan nostaa käsistä niin itse nousee seisomaan!!!
Ei meidän pojat näin jänteviä ollu :D vaikka kävelivätkin jo 10kk ja 1v. Eli samaa mieltä Nanekon kanssa ;)

Meillä Ei nukuta hyvin vieläkään...yöllä eka pätkä max 4h (usein 3h tai alle), sitten nukutaan vähän väliä heräillen. Tosin "nukkuu" n.22-09 eli ihan pitkän yön. Vähän on auttanut jos oon jaksanut yöllä syötön jälkeen nostaa takaisin pinnikseen, niin sitten vauvaki nukkuu usein pidemmän pätkän. Mut useimmiten itsekin nukahdan ja sit mun läheisyys ja hajut varmaan herättää tyttöä hamuilemaan vähän väliä....huoh....

Miten muilla nukutaan päikyt?
Meillä yleensä yhdet pidemmät puolilta päivin (vaihtelee 1-3h) ja lisäks 1-2 torkut (15-30min) aamupäivällä/iltapäivällä.

Meillä yleensä nukuttu kolmet päiväunet päivässä. Kestoltaan max 40 min, yleensä kellontarkkaan 30 min. Vaunuissakaan ei nukuta pidempään. Aika vaihtelee heräämisen mukaan, mut suunnilleen puoliltapäivin, kolmen aikoihin ja kuuden ja seitsemän välissä. Yöunille kympiltä ja nyt on aamut aikaistuneet, eli herää jo yhdeksän paikkeilla. Nyt kun tän kirjoitti tänne, niin menee varmaan taas kaikki uusiksi. :wacky:

Se on niin monesti nähty, että juuri kun pääsee sanomasta jotain niin kaikki menee uusiksi :)

Meillä on jo jonkin aikaa ollut rytmit ihan samanlaiset ku mitä Tasse kertoi, sillä poikkeuksella, että kaikkea siirretään tunnilla eteenpäin.

Takaisin