Vauva-arki :)

Hyvin onnistuu. Olen kaksi lasta imettänyt taaperoksi saakka, eikä ongelmia. Toinen puri parina päivänä ollessaan noin 8kk ja toinen ei tainnut purra olleskaan.

Me ilmottauduttiin tänään elokuussa alkavaan vauvamuskariin :). Mulla ei oo hirveutä odotuksia siitä, lähinnä kiva päästä tytön kanssa tekemään jotain ja harjottelemaan harrastamista. Onko muita muskareihin ilmottautuneita? Tai muihin vauvaharrastuksiin?

Itse en ole vielä ehtinyt käymään läpi tarjontaa, mutta muskariin on tarkoitus mennä. Ei varmaan mitenkään erikoista toimintaa näin pienille, mutta tehdäänpähän jotain. :headphone: nyt jo lauleskellaan joka päivä ja otetaan pienet rytmihetket. Kuunteletteko te paljon musiikkia kotona vauvan kanssa? Tajusin, että lauleskelen itse enemmän kuin soitan mitään "valmista". Oma viulun soittaminen jäi raskausaikana enkä ole nyt uskaltanut pelästyttää neitiä sillä. Ei sinänsä, että olisi aikaakaan kaivaa soitinta esiin. Pianoa on joskus vähän koitettu soittaa, mutta ei nyt hetkeen. Ehkä kuuntelisi jo tarkemmin.

Meillä päin ei oo muuta kun seurakunnan kerhoja mihin sit mennään ei houkuta tähtee yli puolen tunnin matkoja. Ja sit kun 3v on mukana niin nää seurakunnan kerhot ihan ok. Mä yritän muuten olla toiminnoissa mukana ni sais lapsista sosiaalisia ja itsevarmoja. Jos se nyt auttaa yhtään. Meil on siis 3 kerhoa missä ollaan viikon sisällä. Alkaa elokuun puoles välissä.

Joo kyllä se imetys yleensä onnistuu kunhan saa vauvan oppimaan et ei puris. Muutaman kerran puri nänniä. Mut se jäi siihen onneks muuten olis imetys jääny siihen. Tosin jotkut vauvat on kovia puremaan. Niitten mielest se on hauskaa..

Jossain oli juttua, että kun vauva puree niin täytyy irtirepäytymisen sijaan painaa tissiä vauvan naamalle, että hengitys tukkeutuu jolloin se päästää itse irti. En tiedä miten onnistuu kun pureminen sattuu niin perskatisti, ettei siinä ole paljoa järjen käytölle sijaa. Mulla ainakin ihan refleksin omaisesti tulee vedettyä itsensä irti. Tää vauva ei ole vielä purrut, mutta täytyy kattoo jos toi tekniikka auttais. Mulla on kyllä sellanen fiilis, että vauvalla kestää nenän tukkeutumisen jälkeen aika kauan, ennen ku se päästää irti. Joskus on vahingossa tissilä tukkinu nenän ku on ote vähä herpaantunut ja tissi päässy naamalle.
Meillä toi keskimmäinen kullannuppu puri muutamana päivänä ja voi herttinen sentää kuinka se sattui. Ihan vedet silmissä vaikkei edes haavoille asti purrut. Tuntui ihan kun olis pala lähtenyt.

Meidän neiti puree jo ikenillä hirmu kovaa välillä. Kun imeminen ei kiinnosta. Toi tekniikka kyl joo on hyvä.

Täälläkin on tuollainen kuolaliisa:p Ikenien läpi näkee jo osan hmpaista, mutta ei ne ikenet ole turvonneet eikä yksikään ole vielä puhjennut. Tyttö tykkää järsiä aivann kaikkea mitä saa suuhunsa ahdettua; omia käsiään, minun käsiä, paitoja, harsoja tuttia yms. Tissiäkin on pariin otteeseen ''purassut'' ikenillä. Siihen purulelun hommaan en kyllä suostu. Olen kiljaissut ja ottanut tissin pois. Tarjoan tissiä hetken päästä uudelleen. Nän tyttö toivottavasti tajuaa, ettei se nännin järsiminen ole ok, jo haluaa jatkaa tissimaakarina oloa.

Puremisesta pieruihin. Taas. Eikö muiden vauvoilla ole ilmavaivoja? Onkohan meille siunaantunut niitä muidenkin edestä? En ole mielestäni muuttanut syömisiäni, ja nyt on ollut Lilliputilla aivan hirveitä vaivoja... cuplatonit, relatipat ja bifibabyt on kokeiltu. Kurjaa katsoa, miten toinen kärsii. Olen jumpannut (jalkoja vatsan päälle) ja se auttaa hetkittäin... en tiedä, pitäisikö öisinkin pumpata toisen jalkoja, kun itkee unissaan.

En syö ruisleipää, sipulia, kaalia, palkokasveja tms. vaivaa aiheuttavaa. Maitotuotteita ja viljaa en ole saanut jätettyä pois (jossain sitä suositeltiin refluksin ja ilmavaivojen takia), koska siinä ei kasvissyöjälle jää enää paljon proteiinin lähteitä ruokavalioon.

Harmittaa ja ärsyttää, kun vauva on muuten aurinkoinen eikä heräile nälän takia.

Nyt kun on aina välillä ollut lämmintä ja aurinkoista niin olla ulkoiltu paljon. Tänään makoiltiin viltinpäällä nurtsilla. Neiti on iha fiiliksissä nurtsista,se repii kaksin käsin nurmikkoa irti,kokeili laittaa suuhunkin parin kerran jälkeen tajus et ei suuhun. Heinät pisteli nenää. ☺

Kohta saa ottaa kävely tuolin esiin.(no ei ihan viel 2kk päästä) Neiti seisois vaan tai yrittää käppäillä koko ajan. Pojat kun seisotteli jasminia pallon eessä ni jalka nousi useasti potkimaan palloa.

Hyppiiks teijän muksut. Jasmin hyppii usein kun sitä seisottaa. Vahvistaa jalkoja.

Kyllä huomaa kuinka yleisesti tytöt on kehittyneimpiä kun pojat. Ei mun pojat ollu 4kk ikäisenä noin osaava mitä jasmin on.
Tosin jos on 3isoa poikaa vieres näyttämäs miten tehää ni eiköhän sekin on auttanu kehitystä.

Tänään sain kyllä antaa satikutia pojille kun me käytiin mummolla syömässä mustikka piirakkaa. Autoon kun päästiin ni kattelin et mitä neidin naamaan on ilmestynyt. 3v oli piirtänyt kuvioita otsaan poskeen ja nenän päähän.
Onneks oli vesiohenteista ja sain pyyhittyy pois. Mut arvatkaa vain olinko kiukkunen. Olis voinu pahemminkin käydä. Onneks oli onnellinen loppu. Nauretiin kaikki lopulta koko jutulle. Toisen kerran jos noin käy ni sit en enää naura.

Kuulostaa Naneko siltä, että sulla on aikamoista vipinää siellä kaikkien lasten kanssa! :) Paljonhan vauvat sitten myös taitaa oppia just seuraamalla isosisaruksia. Meidän tyttöä en oo kokeillut juuri seisottaa, mutta potkii jaloilla ihan vimmatusti. Ja pyörii myös makuulla ollessaan. Unipussi on olemassa, mutta toistaiseksi mennään ilman, ehkä sitten syksymmällä otetaan käyttöön. Nyt on niin lämmin nukkua, että ihan sama miten pyörii.

Mä en oo vielä nurtsille uskaltanut, kun on pahin heinäallergikkojen aika ja vähän epäilen, että tytöllä pientä sellaista saattaa olla.

Meillä nukutaan yleensä heräämättä yöt, mutta viikkoon mahtuu kyllä poikkeusyö niinkuin nyt. Jos toisella on nälkä niin sitten on :)

Meillä poika on ihan fiiliksissä kun sitä seisottaa tai sillee hyppyyttää :) Tulee melkoset naurut ja ihan selvästi se on tajunnut idean, eli oikein ponnistaa jaloilla :)

Kyllä meidän poika paukuttelee. Mun mielestä ne paukut ei niinkään sitä häiritse mutta se kakkaaminen.. Kakkaa siis ähistään monta kertaa päivässä ja on ihan tavallista että kakka tulee 3-5 kertaa päivässä. Onko se ihan normaalia?? Vai voiko olla joku mahavaiva.. On tehnyt sitä siis ihan alusta asti.

Meillä taas ei ole enää vaivannut kakanteko. Joinain päivinä saattaa tulla se 3-5 torttua väännettyä... mut tuntuu, että neiti on silloin tyytyväisempi kuin jos yks vaan tulee. En enää tiedä yhtään mitä tekisin, että saataisiin nukkua rauhassa. Itkien on taas viime yönä koitettu saada ilmaa ulos. Pian alkaa äitikin ikeä. Ei tuollainen kipuilu voi olla normaalia...

Lilliputti varaa hyvin jaloilleen ja tykkää, jos hypytetään. En kauheasti vielä kuitenkaan ole sitä tehnyt. Tiedä vaikka siitäkin olisi jotain haittaa, kun kaverille oli niin sanottu. Parempi kun kasvattais lasta tietämättä kaikenlaisista neuvoista...

Joo selkä voi mennä vinoon , sen takia on säännöt.mut meidän neiti on suora kuin tappi. Tasapainottelee itte. Ja kun pitää sylissä ni saman tien pitää saada selkä suoraks. Yritä siinä nyt pakottaa toinen olla vaavi asennossa, kun huuto tulee. Tänään nukkunut ennätys päikkärit 2h et äitillä on ollu jopa TYLSÄÄ.
Ehkä toi ukkonen sit väsyttänyt toista.

Itellä ollu selkä vaivana. Jos nostaa väärin vauvaa ni sit selkäranka menee outoon asentoon et saa vähän väliä venyttää selkä suoraks. Helpottaa hetkeks.

Mies on hakemassa sitä parhaillaan apteekista. Sanoivat kyllä mulle joku kerta, että jos Cuplaton ei auta niin ei Disflatylkään toimi. Nyt on pakko koittaa sekin. Tosiaan bifidobakteerit, relatipat ja Cuplaton ei ole toimineet. Eikä aktiivinen pierujumppakaan ole auttanut yövaivoihin... toivotaan siis, että Disflatyl tuo avun. Alkaa keljuttaa, kun noihin lääkkeisiinkin menee rahaa ihan turhaan. Siis maksan mielelläni, jos jostain on apua, mutta harmittaa ostaa turhaan. Ennemmin tilailisin vaikka vaatteita neidille.

Raportoin huomenna, miten sen Disflatylin kanssa käy. Vai onko sekin sellainen, jonka vaikutusta pitää odottaa pidempään? Täytyy alkaa tutkia asiaa, jos putti vaikka nukkuis 20 minuutin tehotorkut.

Meillä on kans kärsitty nyt enemmän ilmavaivoista. Ootko Tasse83 pitänyt vatsallaan ? Meillä se auttaa et pitää polvien päällä vatsallaan ja hieroo selkää kevyesti. Luovuin cuplatonista kun tuntui että se itsestään tekee jo pierua kun käytti sitä pitkään. Disflatyyliakin meillä on mut ei oo ollu nyt just taas käytössä.
Meillä tytsi lopetti jokapäiväiset kakat kun saatiin 3 kk rokotukset ja on tehny yleensä kerta päivään tai vähän harvemmin. Aiemmin teki monet päivässä. Mut molemmat tavat on kait yhtä tavallisia.

Tytsi ei haluais olla selällään enää yhtään kun sylissä pitää. Pitäis olla kok ajan vaan pystyasennossa, eihän sellaista nyt kukaan jaksa koko aikaa pitää. Tykkää myös kovasti kun pitää pystyssä niin kokeilee jalkojaan, polkee ja hyppii yms.

Vitsi miten kivalta kuulostaa Nane ko ! Just eilen ajattelin et arvaisko tyttöä laittaa nurtsille. Nimittäin kokeilin heinäpellolla karhon (=kaadettua heinää) päälle niin tytsi sai kaameat kilarit et häntä ei tähän laiteta/jätetä! ☺

Meillä ei kans cuplatonista ollu apua. En muista enää että pitikö ton Disflatylin auttaa heti...

Sitä on pitäny kysyä että onko teillä muilla niin ku meillä että joka kerta päikkäreille tarvii mennä huudon (siis itkun) kanssa vaikka kuinka yritän ennakoida. Samoin kun herää, aina itkee niin kauan kunnes saa tissin suuhun. Ja sama kun on nälkä, niin vaikka kuinka ennakoin ja tarjoon tissiä heti kun näyttää nälälle (meillä syödään muutenkin tunnin välein) niin aina ehtii tulla poru ennenkö saan tissin esiin ja suuhun. Onko siis normaalia et joka välissä pitää kirkua? Vai onko vaan temperamentista kiinni sit. Meillä on muuten kyllä hyväntuulinen poika mutta nää porut on vakkareita iiiihan joka päivä.

Apteekista Disflatyl loppu. Nyt kenkuttaa, ettei asuta isommalla paikkakunnalla, niin et löytyis useampi apteekki. Kaikki kenkuttaa kyllä vähäisillä unilla...

Meillä tulee melkein aina sellanen uni-itku iltaisin. Aika usein päivisinkin. Haukottelee, hieroo silmiä ja on valmis nukahtamaan, mutta just ennen nukahtamista tulee itku. Illalla sitä itkua saattaa sitten kestää vähän pidempään nyt kun yritetään totuttaa pinniksessä nukkumiseen. En tiedä, miten nukkumaan menemisestä saisi miellyttävämpää. Muutaman kerran nukahtanut "kiltisti", kun olen silittänyt ja laulanut tuutulaulun. Nyt itkee ja vaatii sängyn liikuttamista yms. touhua. Odotan taas innolla iltaa.

Ollaan oltu masullaan. Nyt ei vaan rauhotu lainkaan masulleen vaan yrittää ryömiä eteenpäin. Kuolainen naama maassa potkii jaloilla itseään eteenpäin... mies nauraa, kun peitolla on limainen viiva, joka paljastaa kulkureitin. Meidän etana liukastaa reittinsä. Muutama viikko sitten onnistui vielä sylissä masullaan nukkuminen. Silloin saatiin ilmaa hyvin ulos. Tosin heräsi siitäkin melkein aina huutaen, kun pieraisi... ja meillä vaivat on siis pahimmillaan yöllä. En sitten tiedä, johtuuko siitä, että on samassa asennossa pitkään.

Röyhtäiseekö teidän vauvat aina syönnin jälkeen? Lilliputti on alusta asti pidätellyt röyhyjä ja jotenkin taistellut niitä vastaan. Joskus saadaan iso röyhy tulemaan, mutta usein kiemurtelee ja imee nyrkkiä, ettei vaan pääsisi röyhy tulemaan. Vähintään 20 min yritän ruoan jälkeen. Kesken ruokailun röyhtäyttäminen saa neidin lopettamaan syömisen. Tämä varmasti vaikuttaa osaltaan ilmavaivoihin... neiti inhoaa röyhyjä ja pukluja yli kaiken. On se vaikeaa olla vauva.

Entäs onko Tasse pinnasängyn pääty korotettu? Mun mielestä meillä on sekin vähän auttanut. Toimii suolet jotenkin paremmin kun ei oo vaakatasossa koko yötä.

Meillä on ollut kans nyt enemmän masuvaivaa kun ollaan harjoteltu syömistä ilman rintakumia niin poikahan horii maitoo puolta nopeemmin. On alkanut siis myös puklaileen. Ja tulee komeita röyhyjä. Monesti käy niin että alkaa syödessä itkustaan ja kun nostan pystyyn olkapäälle ja taputan pepusta niin kuuluu röyh ja sen jälkeen lakkaa itkustuskin. Kurjaa kumminkin. Öisin en edelleenkään röyhtäytä kun poika herää siinä jotenkin liikaa.

Meillä neiti nukkunut alusta asti jotenkin kohotetusti refluksioireiden vuoksi, mutta pinniksen päätyä en ole nostanut. Pitäisi varmaan. Olen vaan pohtinut, mitä siitä tulee, kun neiti kääntyy yleensä vähintään 90 astetta ja joskus sen 180 astetta unissaan nyt kun kerran on tilaa.

Mäkään en röyhtäytä yöllä. Alkuun pidin aina yösyötönkin jälkeen pystyssä sen 20 min, mutta se loppui, kun oireet vähän helpotti ja sen jälkeen ei kyllä tarvinnut paljon syöttääkään öisin... paitsi nyt. Kuukausi sitten oli samanlaista yöllistä ähinää ja puhinaa, mutta silloin heräsi vaan äiti. Välissä vähän rauhallisempaa ja nyt sitten ihan itketään yöllä. Ei tosiaan ole melkein koskaan edes nälkää itkenyt ( ei edes 12 h yöunien jälkeen), eli varmaan on aikamoiset väännöt murulla masussaan.

Toivotaan tästä yöstä levollisempaa minille. Varmaan se pakollinen uni-itkukin kerää mukavasti ilmaa masuun.

Takaisin