Vauva-arki :)

Meilläkin on aina saanut käyttää koneita ilman suurempaa hämminkiä, mut viime aikoina Lilliputti on ollut tosi herkkis. Eli väsyneenä ja nälkäsenä tulee melko varmasti poru metelistä. En tiedä, onko ääniherkkä niinku mä (kaipaan kotona hiljaisuutta erityisesti, jos oon töissä = melussa) vai onko olo hampaiden takia ärtsympi koko ajan... tai sitten nämä ovat jo niin tietoisia ympäristöstään, että itkevät, jos eivät lainkaan ymmärrä yllättävää ääntä tms. Tiedä sitten. Lilliputti on tosin nykyään alkanut nauraa säikähtäessään. Oon kamala äiti, mutta välillä ihan leikitty niin, että sanon sille pöö vähän yllättäen (tuijottaa siis mua silmiin ja hymyilen ja sanon pöö noin 10 s välein) ja tyttö säpsähtää ja nauraa räkättää. Toivottavasti en nyt aiheuta traumoja.

Tänään oli meillä luumupäivä. Voi sitä iloa, joka tavaran toimituksen jälkeen paistoi tytön kasvoilla.
 
Tasse, monet naiset ovat imettäneet pitkään vaikka hampaat puhkeisivat nuorena. Ei kannata heti ekasta puraisusta lopettaa kuin seinään. Yleensä vauvat saattaa testata niitä hampaitaan kerran tai pari ja todeta, ettei kannata. Kun tulee purasu, niin eleettömästi tissi pois ja tarjoot myöhemmin uudelleen. Kiljahtaminen tms. voi tehdä siitä ''hauskan leikin''. Jos ei päästä irti, niin paina rinta nenää vasten, niin irrottaa tai laita pikkurilli leukojen väliin hellästi rikkomaan otetta. Lisää neuvoja ja vertaistukea saa Imetystuki ry:ltä. Tsemppejä!:)

Meillä myös vauva on kuukausi puolitoista sitten alkanut säikkyä ääniä ja nopeita liikkeitä. Tuolin siirtämine sillein, että se raapii lattiaa on maailman loppu ellei pahempaa. Omaa naamaa ei saa yhtäkkiä laittaa vauvan eteen, vaan pitää ensin kiinnittää hänen huomio itseensä ja sitten tulla lähemmäksi. Nämä säikähdykset on sitä pahempia mitä väsyneempi vauva on. Auta armias, jos automatkan päätteeksi hän herää liian aikasin oven kolahdukseen ja sitten vielä joku ''vieras'' ihminen (esim isovanhempi) tulee laittamaan sen hymyilevän pärstänsä siihen ihan eteen!! Nykyään osaan tunnistaa mahdolliset säikähdyksen aiheuttajat ja vähän pehmitä niitä. Yleensä siihen itkuun auttaa äidin lämmin syli ja pehmeä ääni. Jonkun verran myös ''siedätän'' eli jos vauva pelästyy jotain vähä, hän käännähtää minuun ja minä vaan rauhottelen hymyillen. Näin hän näkee ettei ole mitään hätää ja äiti on lähellä suojelemassa. Jos ei tullut huutoa, niin teen sen äänen/jutun uudelleen ja taas olen iloinen ja lempeä, jotta vauva huomaa eleistäni ja ilmeistäni, ettei siinä äänessä ole mitään pahaa! Kannattaa tutustuttaa vauva kodinkoneisiin ja pelottaviin juttuihin, ettei se aiheuta vaikeaa elämää. Siinä kyllä vois olla hyvä syy olla siivoamatta koskaan :p:grin
 
Muistan että meillä noille isommille lapsille äänien pelkääminen tuli tietyssä iässä. Autopesu ja imurointi hyvinä esimerkkeinä. Kaboom, ja yhtenä päivänä ne vaan oli maailman kauheimpia juttuja eikä sillä totuttamisella ollut mitään väliä enää.

Meidän likka on ollut ihan rättipoikki risteilyreissusta. Eilisillan itki aika paljon, mikä on siis tosi poikkeavaa ja äsken herätti syömään. Ruokahalu on myös reissun jälkeen ollu valtava.
 
Juu, en ajatellutkaan lopettaa imetystä, enkä siis voikaan, kun ei juo muusta kuin tissistä. Nyt ei ole hetkeen koitettu, mutta jossain vaiheessa yritettiin saada juomaan pullosta eikä siitä monen monista yrityksistä huolimatta tullut mitään. Jos joskus saan toisen lapsen, niin se saa juoda pienestä asti pumpattua maitoa kerran päivässä. Nyt on menneet pakkaseen pumpatut pilalle ja minnekään en oikein voi mennä, jos neidin ruoka-aika lähestyy. Ei mulla siis ole suurta tarvetta jättää Lilliputtia muiden huostaan, mutta esim. hammaslääkäriin meno on helpompi hoitaa yksin.

Tuo mini on nyt monena aamuna itkenyt täysillä unissaan masuvaivoja. Tänään ei maistella mitään, jos vaivat nyt olis aiheutuneet kiinteistä. Ei kai se yhtään helpommaksi muutu reilussa viikossa, kun tulee se 6kk täyteen ja täytyy antaa jotain... onneksi neiti on maistellessaan todella onnellinen ja innoissaan. Vieläkin jalat vispaa, hymy on huulilla, kiljahdellaan ja odotetaan lusikkaa suu auki.
 
Vitsit, meillä on aivan sama. Ennen imuri ja sähkövatkain toimi hyvänä nukutuskeinona ja nyt niitä pelätään. Suihkun kanssa taitaa käydä samoin. Olen ennen ottanut vauvan aina kylppäriin mukaan suihkun ajaksi, mutta nyt pääsee itku. Ei samanlainen pelkoitku kuitenkaan kun imuria käyttäessä.
Ja toi säikkyminen on kanssa tullut kuvioihin. Jos on ollut hetken aikaa neutraali ilme naamalla ja vaihtaa hymyyn, niin vauva säikähtää. Tai on liikkumatta ja sitten heilauttaa kättä tai on ollut hetken puhumatta ja sanoo jotain...hassua :)
 
Meillä kävi keskiviikkona sillee et oltiin mummolassa koko porukka juotiin kahvit ja annoin tytölle banaania neiti oli hymyssä suin koko ajan. Sit olin et voisin lähtee kaupungille jos mummi kattois sillä aikaa tyttöö. Olin noin 40min pois. Olin siis ruokakaupassa ja tankkaamas. Ni sen koko ajan tyttö oli huutanu naama punasena. Vaikka isäkin oli paikalla. Sit kun tulin ni oltiin niin äidin kainalossa mielin kielin. Et äiti tuo turvaa vain.

Eilen sit tyttö on varmistanut aina jos jonkun muun syliin menee ni et äiti on viel lähellä. Katsomalla taakse päin. Nyt ei kyl tarvi toista jättää mihinkää hoitoon vähäks aikaa.

Sit toinen juttu on et auton istuin on hirvein juttu. Heti kun autoon laitetaan tulee älytön huuto,vaikka jo liikkuiski auto.

Meillä kanssa se pinsetti ote jo osittain tajuttu.
Narut siis kiinnostaa..☺

Tulisjo ne hampaat sieltä. Siis on jo yksi hammas puhkennu mut kun tää toinen tulee ni ien turpos niin et ei sitä puhjennutta hahmota sielt. Purenta voima iha älytön. Tissin imeminen iha mahotonta. Pieniä hetkiä vain.

Ens viikolla olis toiseks vanhimman pojan 7v synttärit poikia tulee silloin kylään. Saa nähä miten neiti reakoi. Hälinään. Pitäis jaksaa leipoo suklaajuustokakun ohjeella jotain kivaa.
 
Meil on alkan likka hieman vierastaa tumma hiuksisia ihmisiä vaikka heitäkin nähnyt aiemmin ja hymyissä suin tulee katsomaan.Alahuuli käy väpättää ja silmät kostuu et on nanosekunti aikaa saada äiti näkyviin ettei tuu poru.
Ihmiset joita päivittäin näkee ja on tumma hiuksisia niin ei mitää.

Meil on nää päiväruokailut ollu varmaa viikon verran huonoa et ei tahdo ottaa ku pieniä määriä jos ollenkaa mitää.Illalla sit taas tankkaa ja aamulla. Argh. Tänää on taas syönny kuten ennen mut saa nähdä jatkuuko homma. Ja uni maistuu.Vähä ennen puolta ysiä heräs ja otti ekat päikkärit puol kymmenen jälkee ja veteli sikeitä puoltoista tuntii. oli ehkä kolme varttia hereillä ja taas kävi nukkuu ja nyt tunnin jo nukkun.Taitaa olla kasvupyrähdys tulossa tms.
 
Aika rientää, missä mun pienen pieni nyytti on:excited001 tänään jo 5,5kk, ympyrää vetää mahallaan ketterästi ja ryömii eteenpäin:gen014
 
Meidän tyttö täyttää pe jo puolivuotta o.O voi että, aika lentää. Vauvat kasvaa liian nooeesti, tosi haikeeta että kuukaus niin likka on jo 7-kuukautta. Neiti kääntyy masulleen, masulta selälleen ja ryömii. Ja yrittää vetäö ittees istumaan mut ei ihan vielä onnistuu :D. Nykyisin meillä on jo päivärytmi mikä helpottaa paljon. Kaksi hammasta puhjennut jo 4kk. Yöhulinat edelleen menossa, herää tunnein-kahden tunnein välein. Toivottavasti ohimenevä. Aikamoinen univelka itellä. Päivisin nukku 3-4x 30 min unet niin siin ajas ehtii itse päikkäreit nukkuu.
 
Meidän menomimmi nyt tasan 5,5kk ja alkanut konttaamaan :wideyed: tultiin ulkomailta juuri ja siellä oppi tuon....huh....nousee konttaus asentoon ja nytkyy ja loikkii eteenpäin :grin pikku sammakko!

Tää tyttö ei pelkää ääniä, isommatkaan ei oo ikinä pelänny....mutta kun äiti katoaa näköpiiristä niin hirvee kiljuminen alkaa! Eli mun perään on kovin.
Yöt vähän helpottuneet: välillä jo herännyt vain 1-2krt. Niin ihanaa ku saa vähän nukkuakin välillä!!!

Niin ja alahampaat (2kpl) puhkesi tuossa vajaa 2vkoa sitten...ei oo vielä kuitenkaan onneksi purrut niillä tissiä :nailbiting:
 
Meillä kanssa noustaan konttausasentoon ja sit harjotellaan erikseen etuosan ja pepun nostoa. Liikkumista siinä ei kuitenkaan tapahdu vielä, onneksi...
 
Meilläkin heijaa itseensä konttaus asennossa, ei kuitenkaan pääse eteenpäin ku ryömimällä. Vatsa ei rassukkalla toimi, levolac nyt annettu kahtena aamuna...pahan hajusta pierua kyllä tulee:inpain: toivottavasti tänään tulee kunnon vaipallinen!:oops:
 
Meillä ei enää nukuta 12h heräämättä, myös nukkumaanmeno iltasin on ollut haasteellista. Viimeisen viikon tyttö on nukkunut sängyssään aika tarkalleen 2h siitä kun olen hänet sinne laittanut. Kun sen 2h siellä nukkunut, on tullut hirveä huuto, olen ottanut tytön syliin ja siihen on nukahtanut melkein heti mutta herää ja huuto alkaa samantien kun lasken takaisin sänkyynsä. Olenkin jättänyt sitten viereeni nukkumaan, siinä on jatkanut tyytyväisenä unia. Ihmettelen vaan että miksi näin, mitä nyt on tapahtunut.

Viime yönä oli sama juttu, nukahti 23.30 ja heräsi huutamaan 1.30. Päätin että en ota tyttöä viereen kun haluaisin itse myös nukkua yöni hyvin. Siinä sitä taisteltiin 2 tuntia keskellä yötä, tyttö nukahti syliini ja laskin sänkyyn, heräsi heti ja tuli huuto, tämä toistu monet kerrat. Tyttö söi tissistä siinä ja lisäksi sai 150ml pullosta, ei auttanut sekään. Kun tyttö lopulta nukahti niin heräsi taas 7.30, silloin otin tytön viereen niin siihen nukkui samantien. Tytöllä ei vielä ole hampaita mutta ikenet on hiukan turvoksissa, mietin voiskohan tää johtua siitä.
 
Meillä tyttö tehnyt nyt tämän viikon noita ekoja hamaita ja meno on sen mukaista. Kutsun hampaita pikku piruiksi. Kertoo varmaan mikä on fiilis äidillä:dead: Ennen niin tyytyväinen ja iloinen tyttö nyt itkee pienimmistäkin jutuista. Saattaa herätä unesta täyttä huutoa huutaen. Välillä rauhoittuu vain ja ainoastaa liinaan/reppuun kun kävelee ja hytkyttelee... Onneksi toinen hammas on jo puhjennut ja toinen puhkee varmaan lähi päivinä. Se on varmaan se pahin kohta uudessa hampaassa (ainakin toivon hartaasti). Ainakin tässä on huomannut että kuinka onnekas olen kun lapsi on yleensä super helppo. :p
 
Meillä ei hampaista oo mitään tietoo.Ei nyt turvottelekkaan nuo ikenet. Kyllästyy iltasin leikkimään omineen ja haluaa paljon huomioo.
Muuten on kyllä perustyytyväinen ja helppo likka.
 
Meillä se ryömiminen alko tasan 6kk kun tuli. Iha hirvee meno päällä kulkee huoneesta toiseen poikien perässä ja kauemmas äitistä. Tänään alko kiinnostaa kaapit. Et mitäs täällä on.
Monesti säikähdän kun neiti istuu itseksee lattialla leikkien.
Mun pikkunen. On kyl ihana saada pieniä hymyjä kun neiti tajuu itekkin et nyt jotain uutta oppinut.
Meillä toi liikkuminen ei oo vielä vaikuttanut yö uniin. Nukkuu koko yön heräämättä vieläkin. 11h.
On kyl ollu lattiat pidettävä puhtaana kun neiti siellä viihtyy. Tässä näin syksyllä kun lehtiä tulee siälle ni muutaman kerran joutunu ottaa toisen kurkusta lehden pois.
Tuntuu et nykyään vaan yritän siivota siivota kun lapset sotkee...
 
Meillä herätään edelleenkin tunnin-kahden välein. Eka unipätkä jostain klo 21 alkaen on yleensä 3 h. Sen jälkeen siis koko yö heräillään syömään. Aamuyöstä sit lisäks valvotaan monesti 1,5 h kun pojalla on kakkahätä ja sitä ähertää ja sit kun saa valmista ni pakko vaihtaa pöksyt ja sit syödään ja sit onkin niin hereillä ettei uni tuu ennenkö on vähän jumppailtu ja jokelleltu.
 
Hampaita taitaa pojulle tulla, 3mas huono päivä/yö takana.... suuhun oon yrittäny kattella, mitää ei kuitenkaa näy. Viimeks ku teki hampaita ni pikkusen vaan kitisi enempi. Toivottavasti tää on kohta ohi!

Tsemppiä kitty, kuullostaa tosi raskaalla! Saatko päikkärit nukuttua?
 
Sillon ihan alkuun saatoin nukkua päivälläkin mutta en oo enää pitkään aikaan. Poika on niin kauan nukkunut päikyt pelkästään liikkeellä olevissa vaunuissa etten oo pystyny päivälläkään nukkuun kun on pitäny vaunuilla. Sillon tällön kun on ollut joku muu lenkittämässä niin oon yrittäny nukkua mutta ei enää onnistu. Kai ne hormoonit auttaa tässä valvomisessakin. Ei kai kukaan "normaali" tällästä jaksaiskaan. Ja illalla meen kuitenkin aina pojan kans samaan aikaan petiin. En tietystikää heti nukahda mutta onhan se pötköttelykin lepoo.
 
Takaisin
Top