Vauva-arki :)

Meillä ei nukuta päiväunia ollenkaan. Öisin kyl nukkuu 12h putkeen heräämättä. Tyttö ei nuku edes liikkuviin vaunuihin eikä edes viihdy siellä kuin maksimissaan 10min. Neuvolassa kerroin tuosta ongelmasta niin täti sanoi että kun mulla on yhdistelmävaunut niin voi ottaa sen ratasosan käyttöön ja hiukan voi sitä selkänojaa nostaa, näin olen tehnyt ja kävelylenkeillä ei ole enää raivottu muuta kun jos hyttysverkon oon laittanut. :D rattaisiinkaan tuo ei kyllä nukahda, vahtaa vaan ympärilleen. Onneksi tyttö viihtyy aika hyvin itsekseen kun niitä päikkäreitä ei oo niin mullakaan ei ole lainkaan omaa aikaa, yleensä teen omia juttujani siinä vieressä kun tyttö paasaa lattialla leikkimatollaan, siellä se olis koko ajan :D sylissä ei kauaa malta olla, koittaa kääntyä siinä, nousta istuu ja hakkaa ja potkii siinä ja lopulta tulee kiukku, hirvee hinku olis lähtee liikkeelle. :)

Meillä on ollut ihan alusta saakka pelkät rattaat vaunuina, ei ollut edes mitään kantokassia tai muuta. Pari viikkoa sitten hoksasin sen selkänojan nostamisen ja lyhyitä aikoja olen sitä ylhäällä puoli istuvassa asennossa pitänyt kun raivo alkaa. Pääsee kaupasta kotiin ilman, että ollaan molemmat ihan hermoraunioina.

Meillä tyttö just oppi kääntymään ja nyt hän sitten sitä harjottelee. Tekee myös selältä kyljelle ja takas heijausta välillä. Selvästi harjoittelee liikeratoja. Istumaan yrittää ja nousee istumaan ja seisomaan avustuksella, kuten AadaEveliinalla pikkuinen tekee. Hyppiä tyttö ei halua tai ymmärrä. Vatsallaan ollessa ottaa hienosti tukea käsilleen ja selvästi yrittää eteen päin, mutta heikoin tuloksin. Saa ehkä puoli metriä itseään jotenkin raahattua, mutta varsinaista liikkumista se ei ole. Paljon tyttö ääntelee välillä. Eniten kaikkea äääeeeäääööö, mutta tulee myös ainakin k ja r. Ihan kauheesti en tule seuranneeksi, että mitä kirjaimia on tullut ja mitä jättänyt tulematta kun on vasta niin pikkuinen, että tärkeintä on se että ylipäätään käyttää ääntään. Kovasti heiluttaa jalkojaan ylös ja alas. Vähän on laiska käyttämään käsiään muuhun kuin harson puristeluun ja suussa pyörittelyyn, mutta kyllä hän esim isän sukkaan tarttuu kun sitä tarjotaan viereen. Tytön lempi värejä siis on musta, keltainen ja punainen että siksi mustaa sukkaa on hälle tarjottu :grin Musta on kyllä ihan paras väri ja sitä hän tuijottelee ihan onnessaan :) Hymyä, naurua ja riemukiljuntaa tulee. Sylissä viihtyy, mutta niin myös lattialla. Aika vähällä viihdytyksellä mennään, mutta välillä iskee tylsyys neidille.

Meillä ei enää viihdytä vaunuissa jos joutuu olla ihan makuuasennossa. Siksi olen yhden pykälän nostanut selkänojaa ylös. Ei siis kauheesti ole ylempänä, vaan ihan vaan hitusen. Nyt tyttö tuntuu viihtyvän paremmin kuin on koskaan vaunuissa viihtynyt. Kitinä alkaa jos laitan auringon takia kuomun alas. Hän haluisi katsoa maisemia :)

Tyttö nukkuu ihan miten sattuu. Välillä ei nuku tyyliin yhtään ja välillä sitten nukkuu paljon. Yleensä iltasin nukahtaa 20-24 välissä yöunille. En oikeen tiiä miten nukkuu tai miten syötän yöllä kun imetän niin että itse nukun. Ehkä joku 1-3 kertaa imetän ja eka univäli on vauvalla joku 3-6h. Aamulla herään kun tyttö herää eli yleensä 5-7 aikaan, välillä sitten 8-10 aikaan, joka oli aikasemmin se normaali aika. Päivällä tulee 2-6 päikyt, jotka on 20min-2h.

Meillä ollaan pikku hiljaa ''hoitopöydästä'' luopumassa. Ei siitä tule mitään kun tyttö on koko ajan kääntymässä, menossa ja heittelehtii ihan ennalta arvaamattomasti. Ei ole kovin rentoa vaihtaa vaippaa kun tyyppi riehuu ja koko ajan pitäs olla kaksin käsin pitämässä kiinni ettei tipu. Hoito alusta on tollainen muovinen, niin se on nykyään ammeen pohjalla pehmusteena iltapesuissa. Vaihdan vaipan lattialla tai sängyllä sillein, että laitan uuden vaipan pepun alle, otan vanhan vaipan pois ja kiinnitän uuden. Jos tulee kakkavaippa, niin sylissä irrotan vaipan kiinnitykset, sitten nousen seisomaan ja otan vaipan pois. Kannattelen koko ajan vauvaa yhdessä kädessä ja toisella hoidan. Sitten vapaalla kädellä avaan hanan, pesen pyllyn. Kuivaaminen tapahtuu myös sylissä, niin että otan taitellun harson pepun alle ja kuivaan sillä. Sitten kaappaan vessasta uuden vaipan mukaan ja menen olkkarin lattialle laittamaan uutta ja lopuksi vien harson vessaan ja laitan likaisen vaipan pyykkiin/roskiin. Mies käyttää yhä hoitoalustaa, joka on pesukoneen päällä silloin kun sitä käytetään vaipan vaihtoon. Kylppärissä kestovaipat on muovikoreissa ja kertisvaipat sellasessa seinässä olevassa taskujutussa.

Meillä nukutaan yleensä kahdet päikkärit, ekat 9-12 ja tokat 14-17. Tää on aikalailla tytön rytmi ja sillä mennään. Meillä siis nukutaan todella paljon enkä valita! :) yöunet 20.30-6.30.

Meillä ei hoitopöytää olekaan ollut. Hoitoalusta oli pyykkikoneen päällä, mutta se siirtyi lattialle jo 2 kuukautta sitten, kun tyttö on liian pitkä siihen. Lattialla vaihan pääasiassa kakkavaipat, pissavaipat milloin missäkin. Ja tänään oltiin ilmakylpyhommissa tunnin verran ulkona. Toki tuli sit pissat alustalle, mutta pesukone pesee.

Martza91 meidän kakkonen oli ihan samanlainen! Päivisin kukku, öisin nukku :)
Joskus 10kk iässä tosin "oppi" nukkumaan yhet päikyt veljen kanssa samaan aikaan...ja nyt 2,5veenä edelleen nukkuu päikyt.

Ihanaa kun joidenkin lapset osaa jo vauvana nukkua hyvin. Toki se koko vauva härdelli on kuitenkin toisinaan rankkaa, nukku tai ei...mut toki vähän helpottaa jos itseki saa unta palloon ;)

AadaEveliina, näinpä. Vaikka vauva nukkuukin, ei se tarkoita että aina ja koko ajan on yhtä onnea ja iloa. Vauvojenkin kanssa on kuitenkin hyviä ja huonoja päiviä....

Miellä ryömitään :) tai ei se ihan virallista ryömimistä oo et enemmänki sellasta möngertämistä mut eteenpäin menee kuitenki :) pelästysin yks ilta ku kävin keittiössä ja ku tulin takaisin ni tyttö oli liikkunu ison maton päästä päähän.

Musta tuntus et likka nukkuu koko ajan ni oon nyt 4pv pitäny unipäiväkirjaa ni likka nukkuu vrk n. 13-14h yöuniin menee niistä reilu 8h. Mites muilla?

Meillä nukutaan öisin n.12h ja siinä ajassa syöttö 2krtaa. Päivisin nukkuu päikyt x4, mutta niiden kesto 15-45min( kertaakaan ei ole nukkunut 4x45min). Viimeset päikyt saattaa jäädä ottamatta, jos hirveesti taistelee unta vastaan ni yritän viihdyttää ja mennään vaikka kylpyyn. Voi sitten mennä yöunille hiukka aikasemmin. Nyt rokotuksen jälkeen on väsyttäny (onneks) vähä enemmän ja päikyt on ollu n.1-1,5h. Ehtiny vähä saada omaakin aikaa!

Meillä yö on noin 12 h ja päikkäreitä 1.5 h kolmessa erässä.

Eiköhän se möngertäminenkin lasketa jo ryömimiseksi. :)
Meillä kävi esikoisen kanssa sillein että jätin sen keskelle sänkyä ja menin vessaan. Sieltä takas tullessa vauva oli juuri keikkaamassa sängyn laidalta lattialle. Oli myöskin mönkinyt itsensä eteenpäin, vaikkei se ollut koskaan aiemmin liikkunut mihinkään.

Täällä on tänään neljäs päivä kun tyttö on nukkunut päikkäreitä, 0,5-2h on nukkunut kerralla. Yöunet on menny 23-8 heräämättä ja sitten syömisen jälkeen unta vielä 1-2h. Kahtena päivänä on nukahtanut rattaisiinkin. Kumma juttu kun itellä on heti huoli että onko kaikki ok kun pieni nukkuu enemmän, vaikka pidän kyllä tuota normaalinpana kuin sitä että pitkät yöunet eikä lainkaan päikkäreitä. :)

Meillä yöunet n.10-12h yhellä tai kahella syötöllä.Päikkärit 0,5h x 2-4 riippuen päivästä.
Itse miettinyt josko ottaisi ratasosan käyttöön,vaunukoppaan vielä mahtuu hyvin,mutta maailman seuraaminen on sen verran kiinnostavaa välillä et hermohan siinä palaa,kun ei mitään nää :grin
Meillä.liikutaan mahallaa liikkumalla 90 astetta toiseen suuntaan ja sit taas toiseen. Tänää ollu kova sana toi selältä mahallee kääntyminen.
Jaloillaa potkii minkä kintuista lähtee.Yöunillekin tai päikkäreille käyminen on haasteellista,kun ne jalat vipattaa millon mihinki suuntaa.
Noista ruokailu merkeistä meillä vielä tuo kielen tunkeminen ulos on jäljellä. Hirmu kiinnostunut kaikesta mitä kukaki syö.Sylissä,jos on niin yrittää tarttua millon kahvikuppii,lautaseen ym

Huhhuh kun tuo pikkunen jo kovasti möngertää eteenpäin. Menee silleen naama kiinni lattiassa ja pylly pystyssä:hilarious: kääntyy jo mahalta selälleenki:hungover: ja jalat vispaa kovaa joka suuntaan. Hampaita tekee alas ja siitä kitinät on johtunu, yöt on ollu vähä huonompia...mutta eiköhän ne siitä parane.

Pikkusen jännittää ku eilen olin tuntevani potkuja mahassa:nailbiting: todella outo fiilis! Toivottavasti oli vaan pieru, tässä yhessä on jo ihan tarpeeksi työtä:wacky:

Mulla kans minit käytössä ja ei oo kyllä tullu otettua aina niitä tasan samaan aikaan:angelic: että ei olis mikään mahdottomuus:hilarious:

Ihanaa, että muitakin mietityttää samat asiat. ensimmäistäkään ei pitänyt saada aikaiseksi, kun ei ollut minkäänlaista kiertoa... en siis halunnut kierukkaa tai pillereitä, eli mennään oikein varmalla "ota se pois ennen ku tuut" -menetelmällä. Toinen ihme on tervetullut, mutta ei välttämättä ihan vielä. Tosin eikös ne silloin just bruukkaa tulemaan? No, ihmetellään ja kauhistellaan sitten joskus. Kyllähän mä jo pari vuotta tein rutiinitestejä tietyin väliajoin. Voitte kuvitella sen järkytyksen / epäuskon, kun tikkuun tulikin kaks viivaa. Tekisi nyt mieli mennä käymään gynekologilla, joka sanoi, etten voi lapsia saada, kun tämä tissitakiainen oli jo saatu alulle....

Mäki oon tuntenut potkuja =D mutta oon ajattellut että haamupotkuja. Meil ei ole ehnäisyä käytössä kun imettän ja kakkonen on suunnitelmissa muutenki. Nii saa tulla jos on tullakseen. En kyl usko että tän vuoden aikana raskaaksi tulis kun ei ole menkkoja vielä :D. Meidän neidillä jo kaksi alahammasta ja kolmas tulossa. Ollaan muutettu ja hirveästi homma mutta neiti nukkuu päivisin 3x30min unet niin eipä paljon ehdi mitään. Ärsyttää asuu laattikkoiden keskellä.

Me totuttiin letkeeseen menoon raskausaikana, niin nyt on ollut vaikeaa muistaa se kumi. Hormooneita ei haluta. Kuumottelin just kanssa että mistäs mä sen tiiän etten ole raskaana, mutta sittdn muistelin viime raskauden pahoinvointia ja totesin, että ehkä sen sitten huomaa! :grin

Ja tämä pikku pirpana sai alkunsa kun aateltiin kerran jättää ehkäsy välistä ja kokeilla tuleeko sitä raskaaks. Meillä on nyt tollanen tyttönen tossa vastauksena:grin:p:grin Ihan haluttu lapsi, mutta aateltiin ettei se heti ekasta kerrasta tärppää kun monet yrittää vuosia!:eek: Tää on niin sattuman kauppaa.​

Tää on ihan järkyttävää, mutta uskallan myöntää, että mullakin on käynyt muutamana päivänä mielessä josko olisin raskaana. Emmä varmaan ole, mutta väsyttää ja on huono olo ja pissattaa koko ajan ym. Täytyis varmaan ruveta tsemppaa sen ehkäsyn kassa... Mua ei sillein hehkuta saada enempää lapsia kun tota ikää alkaa olemaan niin paljon. Enkä tykkää pienellä ikäerolla lapsia saada.
Tääkin vauva mikä meillä nyt on niin on samalla periaatteella laitettu aluille kun pookkanoilla. Mies ehdotti: "Ollaan kuukausi ilman ehkäsyä ja katotaan mitä tapahtuu" Mä suostuin heti, koska ajattelin, että ei siitä mitään tule kun tosiaan ikää on liikaa, teen vuorotyötä, menkat alko tulee erilailla ku aikasemmin, en enää muutamaan vuoteen tuntenut mitään merkkejä ovulaatiosta jne. Noh, tässä sitä nyt ollaan :)

Takaisin