Vauva-arki :)

pikkumyy-88

Vauhtiin päässyt keskustelija
Ajattelin että olisi kiva jakaa fiiliksiä vauvojen syntymien jälkeen.. :) Mitä kaikkea on mielenpäällä ja miltä nyt tuntuu?

Itselläni on aivan super-onnellinen olo ja tuntuu että tästä saattaa jopa selvitä :D Väsymys on kyllä ihan hirveä, toivottavasti tästä toipuu nopeasti ja vähän virkistyis.

Puhelin piippailee jatkuvasti ja kysytään kuulumisia ja vointeja. Vieraita olisi jonoksi asti, täytyy vaan koittaa ottaa ihan iisisti niiden kanssa.

Koirat ottivat vauvelin yllättävän hyvin vastaan :) totutteluahan tässä on vielä paljon itse kenellekin, mutta lupaavalta vaikuttaa.

Mies ei ole vielä kerennyt hirveesti osallistua tähän vauvan hoitoon kun eilen vasta kotiuduttiin. Mutta eiköhän se tästä etene omalla painollaan.
 
Pikkumyy, mitä koiria teiltä löytyy? Oon ite miettiny mitähän meidän turbospringerit tuumaa, kun nyytti joskus suvaitsee saapua. Nuorempi (alle vuotias) ainakin varmaan yrittää osallistua ihan kaikkeen. :grin Totutitteko koiria jotenkin vauvaan?
 
Täällä on vauva-arki lähtenyt sujuun oikein mukavasti. Meidän tyttö on nyt 2 viikon ikäinen. Mulla myös ihan super onnellinen olo, vauvan hoito on ihanaa, vauva on tosi ihana ja ihanaa olla äiti.

Ensimmäiset yöt oli rankkoja kun jouduin itse herättelemään vauvaa syömään, hänellä oli keltasuutta niin paljon että ei itse jaksanut herätä syömään. Onneksi keltasuus lähti ihan itsestään ja nyt vauva herää itse 3-4h välein syömään yöllä.

Meillä on kaksi kissaa, toinen on ollu ihan normaali koko ajan, toinen oli 2 päivää saunassa vauvaa piilossa, nyt jo normaali.

Meillä vieraita kans käyny päivittäin vauvaa kattomassa ja onnittelukorttia tullu paljon.
 
Apua nyt on jotenki uusavuton olo vaikka onkin toinen lapsi. Meijän pienellä on nuha. Millon ja minne tommosen 2 viikkoisen kanssa pitäisi mennä? Syö normaalisti, ei ole kuumetta eikä yski mutta hengitys ajoittain rohisee ja aivastaessa tulee keltaista paksua räkää. Mies nyt oli sitä mieltä et turhaan stressaan mut tuo pieni kun ei osaa hengittää kuin nenän kautta... Osaiskos täällä joku neuvoa?
 
Räkä voi kai olla myös maitoa ja räkää, jos vetää vähän maitoja nenään syödessä. Meillä ainakin näin.
 
Meillä nuha oli maitoa ja räkää, ostin apteekkista tommosen niistäjän ja niistin sen räkän pois. Laitoin myös suolevettä nenän mikä auttoi. Nyt ei oireilee enää. Neuvolas sanotti että ihan yleinen vaiva pienillä vauvoilla.
 
Nyt ihan paniikissa ku esikolla ei ollu mitään ennen vuoden ikää.. Meen apteekista ostamaan sen nenäfriidan ja suolatippoja kunhan aukeavat. Meil on sellanen ihan sikahuono pikku pumppu mil ei saa mitään.
 
Hienosti on arki lähteny täälläkin pyörimään :) poika syntyny viime viikonloppuna..

Tiistaina kotiuduttiin ja tutustutettiin poikaa kissalle (maatiaismummu 15v.), joka oli kyl ihmeissään ja kiinnostunut mutta pitää sopivasti etäisyyttä, saa/uskaltaa pitää pojan huoneen ovee öisinkin auki pelkäämättä että toinen menis päälle/viereen nukkumaan.
Keskiviikkona vuorostaan mies haki hoitolasta 5-vuotiasta saksanpaimenkoiranarttua ja tutustuttiin rauhassa. Ja perheen viimeinenkin karvakamu pääsi tutustumaan rauhassa poikaan kun kun äitini toi torstai-iltana eläkeläislabradoriuroksen kotiin (oli sairaalassaolon ajan hänellä hoidossa). Eläimet ottanut uuden tulokkaan upeasti mukaan tähän perheeseen ♡
 
Lismubettiina, meillä on kaks pientä terrieriä :) toinen on tosi rauhallinen rouva ja toinen sitten sellanen turboterrieri että oksat pois. Otettiin synnärille mukaan rätti, jonka mies toi kotiin. Olivat sitä haistelleet ja nukkuneet sen päällä täällä kotona :)
 
Vaikka ollaan nyt kaks päivää vasta oltu kotona, on silti nää päivät ja yöt lähteneet rullaamaan mukavasteen.
Koiramme (amstaffi) otti tyypin hyvin vastaan, käytiin kotiinmenomatkalla hakemassa se porukoilta, jossa oli viikon verran hoidossa. Kotona kävi nuuskuttamassa tulokkaan ja nuolas päätä ja otti sitten etäisyyttä, lähtee mukaan vaipan vaihtoon välillä jääden lattialle makaaman siksi aikaa, kunnes saan hoitohommat tehtyä ja sitten lähdetään porukalla pois. Välillä tulee yöllä tarkistamaan onko kaikki ok, kun herään syöttämään vauvaa.
Illat on ehkä hankalimpia, jos niin voi sanoa. Meillä nuo ilmavaivat vaivaa, vaivasi jo osastolla, mutta masuhieronnalla ja kun nukuttaa masullaan rinnan päällä tai oikeella kyljellä ja lisänä hoitajan suosittelemat maitohappobakteeritipat (suositteli myös kokeilemaan cuplatonia) on saatu tilanne laukeamaan välillä nopeammin ja välillä tarvinnut enemmän aikaa, kuten tänään.
Vieraita on käynyt maltillisesti, pari serkkua, omat porukat ja miehen veli, sekä hänen puolisonsa.
Katsotaan miten arki jatkuu. Nyt ainakin on onnellinen olo kaikin puolin ja äitiys tuntuu luonnolliselta, vaikka onkin uusi asia :}
 
Täällä kanssa mami ollu älyttömän onnellinen pikkuisesta. Meidän neiti tulee tiistaina 4 viikkoa vanha. Meidän koirat kanssa ottivat hyvin vastaan tytön. Meillä on sekarotuisia jämtlannin poystykorvia 5kpl. Näitten johtaja koira uros nuolaisee jos hyväksyy. Ei kaikkia oo hyväksyny mut nuolas tyttöä poskesta kun käytiin aitauksessa. ❤
Ja ulkona kun neiti on nukkumassa ei koirat yleensä hauku yhtään. Muuten räksyttävät liiankin innokkaasti.

Pojat ottanu hyvin tytön vastaan. Suukottavat usein ja paijaavat tukasta.


Täällä on neiti kerenny saada silmän rähmimistä viikon verran nyt parempi ja odoteltu kakkaa muutaman päivän. Tulihan sitä sitten kun kaikkia keinoja kokeiltiin.

Tää vauva arki on ollu ihanaa. Yöt nukutaan hyvin tytön kanssa. Yöt menny 22.30 nukkumaan 4 herätty syömään ja vaipat vaidettu nukahtaa heti ja 7-8maissa toinen herätys ja silloin noustaakin ylös samalla.

Pientä kitinää tulee kun pissa tai kakka tulossa. Mut se on ihan pientä ja harmitonta.

Ollaan käyty kerhoilemassa liinankyydissä,mikä on hyvä ratkasu. 3vuotias haluu kuitenkin välillä olla sylissä kun vieraita ihmisii ympärillä.

Harmikseni totesin että 50 kokoisia vaatteita olis saanu olla parit lisää. Ne on kokoajan pyykissä. 56 on aivan liian isoja,tosin kotivaatteena ihan hyviä.

Tuli testattuu pamperssin ja liberon erot.
Pampperssit on ihanan myötäileviä mutta tuntuvat kosteilta yhen pissan jälkeen. Siis ulkopuolelta. Liberosta tuntuu olevan pitoa enemmän. Et libero vaippoja ite suosisin näin ekoiksi vaipoiksi.
 
Täällä kohta viikon vanha neiti on yllättänyt positiivisesti ja nukkunut yöllä viisikin tuntia putkeen. En tosiaan oleta, että meininki jatkuis, mutta nautin kun voin! Eilen jo käytiin kaupungillakin, ja hyvin meni. Tänään on myös hommia hoidettavana siellä päin, eli taas pitäis lähteä liikkeelle.
 
Täällä oli alku yhtä ruusuista onnea mutta tuossa viikonloppuna iski "realismi" ja tuli parin päivän ahdistus...Synnytyksestä tuli 2vkia täyteen...Ilmeisesti hormonit romahtanut/muuttunut, nyt jo parempi mieliala. Osasin tuota odottaakin, kävi samoin aiempienkin kanssa. Eli ei kannata pelästyä naiset jos iskeekin yhtäkkiä "masennus", kuuluu asiaan....toisille sitä tunnetta ei tuu, mulle tullut aina. Esikoisesta tuli voimakkaimmin, ja otin sen aika raskaasti. Nyt tuttua hommaa niin tiedän että menee ohi.

Liikkuminen pitää tänkin mamman virkeänä! :) Heti kun neiti oli 3pvää niin ulkoiltiin ja olen päivittäin käynyt jossain vauvan kanssa: kaupoilla, lounaalla, ystävillä, hakemassa/viemässä poikia tarhaan. Tää takatalvi nyt vähän rajoittaa, mut onneks on auto ja talvirenkaat :D
Nyt tänään aloitin jo kevyen kuntoilunkin: 30 päivän kyykky ja reisilihas haasteen! Tuntuu hyvältä käyttää lihaksia vaikkei salille vielä hetkeen olekaan asiaa...

Meillä alkuun nukuttiin paremmin, nyt typy herää vähintäänkin 2-3h välein öisin syömään. Tosin ilman suurempia hulinoita. Johtunee pikku nuhaisuudesta: mä oon myös imenyt nyt useampana aamuna pikkuiselta suolatippojen laiton jälkeen kuivahtanutta räkää nenästä kun on tuhissut. Ei ole kuumetta tms.joten seuraillaan...toisella pikkuveikalla ja iskällä nuhaa/yskää myös.
 
Meidän tytölle oli varattu silloi se röntgen/ultra lonkkien tarkastukseen. Niin perjantaina tuli tulokset postin kautta. Eli normaalit lonkat ovat. Helpoitus että ei tarvittu lonkka härveleitä. Se olis lauttanu lisätyötä kyllä.
Muo harmittaa kun joka kerta kun lähetään kyläilee niin tyttö vetää sikeitä koko kyläilyn ajan. Silloi pitäö herätellä toinen syömään ja sit se jatkaa taas unia. Helppohan tuo on. Mut olis kiva näyttää muille virkeääkin tyttöä kuin nukkuvaa. Kotona neiti kyl seurustelee... ☺

Sain vkloppuna himon kaali keittoon, johan siitä pikkuneiti on piereskelly usein.mikä ei tosin neitiä ole haitannu yhtään. Pojilla ollut hauskaa.

Toi lumisade on haitannu kyl rattailua. Tykkäsin kävellä mut ehkä mä pistän tytön liinaan ja lähetään käppäilee metsään. Tai ei sittenkään täs lähel näkyny karhuja ja susia. Ehkä mä otan koiria mukaan turvaks. Joo mä kokeilin reisi jumppaa mut mun polvet ei kestä yhtään kyykkyjä ym ilman polvitukee. Täytyy taas ettii se jostain. On niin turhauttavaa kun huomaaa polven olevan löysä ja vihloo sit myöhemmin.
 
Mullakin tulee iltaisin vähän sellaista masennusta, mutta taas kun aamu koittaa niin virtaa riittää :) Tietähän sen kun ei saa kunnolla nukuttua niin ihmistä väsyttää.

Meillä on alettu syömään enemmän ja myös vaipat vaihtuu useimmin. Yöllä haasteellista kun taas tuli pissat läpi ja koita siinä sitten vaihtaa lakanaa ja koittaa rauhoittaa huutavaa lasta, etsien samalla kuivaa yöpaitaa (joita on muuten ihan liian vähän)..jne. En tiedä johtuuko vaipoista vai tuleeko sitä pissaa vaan niin paljon. Käytössä siis ne 2-koon pamperseja.
 
Meillä on sama ongelma, käytetään pampersi 2-sta ja melko usein pissat tullu läpi vaikka ei ole edes paljon pissa tullut o_O Joskus päivälläki tullut pissat läpi vaikka vaippa vaihdettu äskettäin. En tiiä onko vielä liian iso kokosia. Koon 1 vaipat jo liian tiukkia.
 
Esikoiselle meni suoraan kakkospampersit, mutta tää pikkurimpula on ykköskokoon mahtuva. Kerran vaan on kakat tullu reunasta, eli ykkönen on vielä selvästi sopiva koko tällä hetkellä:)
 
Dotyatu, meille kans ykköset liian pieniä.. Täytyy varmaan kokeilla jotain muuta merkkiä seuraavaksi.
 
Täällä kans pikkureppanalla nuhaa, ei onneksi kuitenkaan kuumetta. Muillakin flunssaa päällä perheessä. Viimeyönä valvoin kahteen, kun seurasin hengitystä. Oli niin tukossa. Sairaanhoitajan ohje oli suolatipat ja tiheä imetys, jos ei kuume nouse ja jos nyt ei mene ihan hirmuvaikeeksi hengittäminen (eli ala hengittää koko kropallaan, huulet sinisinä). Nythän tuo onneksi nukkuu ja kuulostaa vähemmän tukkoiselta. Illalla säädettiin pinnis kohoasentoon laittamalla kirjoja jalkojen alle. Vaikuttaa auttavan. Syö myös hyvin, vaikka tukkoinen.

Itselle kävi sillä tavalla hassusti, että suorat vatsalihakset pääsivät raskauden aikana erkanemaan aika pahasti. Keskellä vatsaa pystysuorassa linjassa on nyt siis "aukko", ns. Tyräportti auennut. Meilläpäin ei kuulemma ole asiantuntevaa fysioterapeuttia, joka voisi auttaa kuntouttamaan vatsaa, pitäisi lähteä etelä-Suomeen, mutta kun matkaa on... Ensiavuksi hankin sellaisen "belly bind"- liinan, jota käytetään itämaissa ilmeisesti ihan yleisesti raskauden jälkeen naisten palautumisen nopeuttamiseksi. 16-metrinen liina sidotaan korsetiksi :book1 , jonka pitäisi auttaa myös tässä minun ongelmassa: Vetää erkaantuneita vatsalihaksia lähemmäs toisiaan. Mulla siis maha oli synnytyksen jälkeen edelleen iso ja eteenpäin roikkuva. kuin olisin yhä puolivälissä raskautta... rako vatsalihasten välissä on jotain 5-10cm..? Yksi lääkärikin sanoi, että:" oho, niinpä on. Aika jännä." kun muun asian yhteydessä näytin hänelle tuota mahaani. Mutta mitään vakavaa tämä ei siis kuulemma ole, vaikka voikin alkaa vaivata ajan kanssa esim. Selkäkivuilla tms. Fysioterapialla olis hoidettavissa, jos olis osaava fyssari käytettävissä. Tuolla liinalla olen saanut nyt viikossa pois noin 7cm mahan ympärysmitasta. Enpä olisi uskonut, että joskus eläissäni tulen "korsettiakin" käyttämään :dance018:laughing021. "Tuulen viemää"... Mutta yllättävän hyvältä se korsetti tuntuu (alkujärkytyksen jälkeen). Saa ryhdin suoraksi, kun se ei muuten ilman noita vatsalihaksia oikein onnistu...
 
Takaisin
Top