Vauva-arki :)

Meillä tyttö 3 kk +5pv ja vasta eilen käänty ekaa kertaa kyljelle. Kaippa se pian siitä oppii kääntyilemään... Nyt vasta hetken aikaa on suostunut olemaan vatsalla kun ne pahimmat vattakivut on helpottuneet. Ja se koliikki-itkukin on jo todella paljon vähentynyt:). Sais nyt pian loppua kokonaan nuo vatsavaivat kun edelleenkin niitä on ja silloin typy ei suostu yhtään olemaan yksikseen. Se on jo melkonen mötikkä et alkaa kädet ja selkä väsyyn kun sitä pitkiä aikoja kanniskelee ja hötkyttelee. Oon nyt pari kertaa koittanut manducaa mut en oikein hallitse sen käyttöä ja yksin en saa tyttöä siihen. Tarvis enemmän sitä harjotella ni ehkä hiukan helpommalla pääsis.

Mä oon tosi huonosti uskaltanut ton tytön kans lähtee mihinkään. Nyt olis viikonloppuna tiedos Ikea reissu ja pitäis muutenkin mennä ostoksille. Sitäkin oon nyt stressannut et miten se menee ja miten tyttö viihtyy kaupoilla ym... Onneks joka paikas pitäis olla hyviä paikkoja imetykselle, mut silti se jotenki ahdistaa ja stressaa. Osaan parhaiten imettää vain imetystyynyn kans, mut kyllä se onneks jotenkuten ilmanki onnistuu.

Juhannukseksi ollaan vuokrattu mökki ja sinne on noin 5 tunnin ajomatka. Voi tulla siitäkin aika mielenkiintoista:nailbiting:. Täytyy koittaa tähdätä ajot tytön pitkien päiväunien aikaan. Se on nyt alkanut vakiintuun et nukkuu noin 3 tunnin päikkärit vaunuis kun sinne lenkin aikana nukahtaa. Muutenkin ehkä alkanut hieman tuleen päiviin jonkinlaista rytmiä. Aamut alkaa jo 7-8 aikaan, torkkuu yhdet nokoset sylis ja sit 10-11 välillä alkaa pidemmät päikkärit ja oon nyt koittanut iltapäivisin 4-5 aikaan uudestaan nukuttaa tytön vaunuihin. Ja on nyt muutaman kerran nukkuun tunnin tai pari. Sit loppuilta on viä sekalaista. Usein iltakiukkua ja nukkuun koitan sen saada 10 jälkeen. Öisin tyttö heräilee viä taajaan tahtiin (1-2 h välein) syömään. Toivottavasti noi yötkin alkais pian vähä helpottaa ja saisin kans nukkua muutaman tunnin putkeen.

Voiko rotasta tulla oireita vasta nyt 2vkon jälkeen? Tänään pojun kakat ollu vähän vihertäviä, limaisia ja haisevampia... ei ilmavaivoja, eikä itkusempi.

Meillä herätään siinä 6-8 välillä (ajan päättää esikko) jos ei sada vettä niin 10;ltä mennään pihalle niin että likka on vaunuissa 11;sta aikaan tullaan sisälle kun esikon ruoka aika. Jos likka nukkuu niin jätän vaunukoppaan nukkumaan sisälle ja otan hiukan vaatteita pois (naapureiden kissojen takia en uskalla jättää yksin ulos). Likka nukkuu 1-4h. Jos ilma on vielä hieno niin mennään uudestaan pihalle kahden jälkeen kun esikko on herännyt päikkäreiltä ja syönyt välipalaa, ollaan pihalla tunti tai pari (likka nukkuu tämän ajan vaunuissa) ja tullaan sisälle joko syömään kun isi tulee kotiin 16.15 tai aikaisemmin tekemään ruokaa. Loppu päivä meneekin sitten vaihtelevasti mutta vähemmillä unilla. Ne ajat kun likka ei nuku niin seurustellaan tai hengaillaan kantoliinassa. Tällä kaavalla mennään aikalailla koko kesä kun miehellä on loma vasta elokuussa ja olen yksin lasten kanssa kotona päivisin. Esikolla kauhea uhma niin sen kanssa en mihinkään julkisille paikoille yksin lähde. Onneksi on kuitenkin aina välillä isovanhemmat ja kaverit apuna :)

Niin ja yöt meillä nukutaan kokonaan tai sitten herää syömään 5 aikaan ja nukkumaan mennään 22-23. Aina kun on selällään lattialla niin kääntyy heti kyljelleen ja aloittaa ähinän ku tarvis vatsalleen päästä. Pari kertaa jo onnistunutkin mutta kauaa ei vielä vatsallaan viihdy ja ei osaa kääntyä selälleen. Likka täyttää sunnuntaina 3kk.

Meillä ei nukuta kuin 20-30 min päiväunia. Eipä ole tännekään ehtinyt kirjoittelemaan, kun on aina kädet täynnä vauvaa. Neiti on siis todellinen sylivauva. Power napeilla ei ole mitään aikataulua, eli päivät ovat toisinaan aika raskaita. Meillä eletään enemmän äidin kuin lapsen tahdissa, eli syötän kolmen tunnin välein päivällä. Illalla viimeinen syöttö klo 10 ja sen jälkeen nukutus vaihtelevalla menestyksellä. Yleensä nukahtaa siinä 11 aikoihin ja nukkuu ainakin viiteen asti ja usein jopa puoli seitsemään. Sitten syödään ja yleensä sen jälkeen nukutaan vielä kolmisen tuntia. Sadepäivinä vielä perään kolmaskin unijakso. Nälkään ei tyttö herää, vaan ilmavaivoihin... raasu. Ja oikeastaan se ei aina itse herää niihin vaan minä väsyn kuuntelemaan ähinää ja puhinaa.

Yöt siis meillä yleensä ihan ok... vatsavaivoja ei aiemmin ollut näin paljon. Nyt viimeiset pari viikkoa ollut kärsimystä. Lilliputti ei paljon itke (pari kertaa ollut max 30 min itkukohtaus), mutta jos koko päivän on masu kipeä, illat on usein kitinää. Meillä kurjinta ekojen viikkojen ajan oli puklailu, joka sai tytön itkemään. Nieli puklua ja taisteli röyhyjä vastaan niin, että tuli jatkuvasti hikka. Nyt tilanne vähän parempi jo. Onneksi. En olisi halunnut minnekään ph-mittauksiin refluksin takia lähteä.

Syöttävätkö kaikki muut lapsentahtisesti? Meillä ei nälkääkään itketä, eli oletan, että ruokailuvälit ok. Joskus saattaa n. 15 min ennen ruokailua tulla kitinää, jolloin sitte syötän. Tuntuu siltä, masu on vaivannut vähemmän kun ei olla syöty liian tiheään ja itsellä helpompi olo, kun on jonkinlainen ruokailuaikataulu olemassa.

ninnuli, kirjoitit että et uskalla jättää vauvaa vaunuihin nukkumaan naapurin kissojen takia. Meillä oli sama juttu, naapurin kissat niin tuttavallisia tyyppejä, käynyt jopa meillä syömässä ja pöllimässä meidän kissojen leluja takaoven ollessa auki. Hommasin vaunuihin sen hepesin kissaverkon, toimii, sen jälkeen oon huoletta antanut tytön nukkua vaunuissa pihalla. :)

Voi että mikä yö, lisää näitä. :) tyttö nukahti jo ennen klo 23 ja nukku 7 asti heräämättä, aivan mahtava fiilis itellä.

Meillä ei kans tyttö oikeen viihdy mahallaan lattialla, se on nyt oppinut kääntyy mahalta selälleen niin kun mahalleen laittaa nii kääntyy heti tai sitten on hetken mahallaan ja sit tulee kiukku. Pidän usein tyttöä mahallaan oman mahani päällä, siinä se viihtyy. :)

Meillä syödään ihan vauvantahtisesti. Meilläkään ei yleensä itketä nälkää, ei vissiin kerkiä alkaa itkeä kun tarjoan ruokaa heti kun huomaan joitain nälän merkkejä. :)

Ihan karmea päivä tänään.. tyttö ei meinannut syödä tissiä ollenkaan ja lopulta oli tarjottava pullosta. Nyt illalla onneksi suostui ottamaan tissiäkin kun sai eka pulloa. Meinaa vetää äiskän vähän surulliseksi ja epätoivoiseksi.

Mistäköhän tuokin rintalakkoilu johtuu..? :( tää on niin tätä, ettei yhtään tiedä mitä seuraavana päivänä tapahtuu. Jaksamisia Pippan! <3 kuitenki hyvä että beibi syö, jos pitää positiivisia ajatella :)

Meillä nykyään poika jo ysiltä niin poikki ettei sitten kerkeä paljoa syödä, kun jo nukkuu sikeesti. No sittenhän se nälkä yllättää "aikaisin". Ennen heräsi 3-3.30 syömään ekan kerran ja nykyään 1-1.30.

Meillä oli kans ihan härö yö... Ei mitään käsitystä että montako kertaa poika söi, mutta tuntui että roikkui tissillä koko yön alkaen klo 00:30... Nyt sit ku olis aamulla saanu nukuttua niin oli tietenkin sellasta pakollista menoo että aamulla heräsin kellonsoittoon just kun olin saanut tunnin nukuttua :wacky:

Oliko teillä jollakin ollut vauvalla kynsivallintulehdusta? Mä eilen huomasin tytön pottuvarpaan vierustan punottavan ja olen nyt laittanut siihen Bacibact-voidetta. Kun ymmärsin, että samaa se lääkäri vaan ohjeistaa, jos siis ei ole mikään megahuono tuo varvas. Kauankohan siinä kestää, että paranee?

Meillä pojulla oli koko varvas punanen ja lämpönen. Jouduttiin sillon ihan päivystykseen ku lääkäri halus välttämättä vilkasta (oli sunnuntai). Kynsi oli revenny ulkosyrjästä ja nyt tuosta on reilu viikko ja vieläki vähä punottaa. Laitan basibactia vain enää yöksi.

Täytyy vielä palata noihin vauvojen rytmeihin...Kun tässä taas innostuin lukemaan netistä meidän vauveleiden ikäisten rytmeistä ja hirveästi kehotetaan luomaan se päivärytmi. Mutta miten se olisi käytännössä edes mahdollista?? En voi käsittää... Ehkä saattaisi jotenki onnistua, jos vietettäisiin joka päivä kotona. Mutta kuten sanoin niin tulee liikuttua aika paljon. Toki nukkumaanmeno tapahtuu meillä samaan aikaan ja samalla tavalla mutta päivät on ihan oma juttunsa. Annan pojan nukkua kun väsyttää ja tarjoan maitoa aina kun kitisee (välillä maistuu ja välillä ei). Onko teillä jotkut tietyt ruokailuajat? :)

Toinen asia joka vaivaa on se, kun nykyään poika on niin väsynyt silloin kun mennään nukkumaan, ettei kerkeä syödä kuin 5-10 min. Yleensä tuon 5min. Pitäsiköhän alkaa menemään aikaisemmin jo sänkyyn vai mitä..? Tästä asiasta kirjotinkin jo aikaisemmin mutta nyt halusin ihan kysästä että miten teillä muilla?

Päivärytmi onnistuu joo, jos kököttää kotona joka päivä koko päivän :). Muuten pitää mennä tilanteen mukaan... Mä laitan tytön nukkumaan päivisin sillon, kun sitä nukuttaa. On siinä suurinpiirtein samat ajat, muttei todellakaan samalla tarkkuudella kuin iltaisin yöunille käydessä. Samoin syödään, kun on nälkä.

Meillä on käyty aikaisemmin nukkumaan noin klo 21, mutta nyt tyttö on nukahtanut sitteriin jo 20 aikaan. Aattelin aikaistaa siis yöunille käymistä tuohon.

Meillä päivät vaihtelee,ihan sama onko kotona vai ei. Aamulla kyllä herätään aina klo.8-8.30. Nyt meillä on ruvettu päivisin nukkumaan (luojan kiitos!!), päikyt vaihtelee, välillä menee 2h ja välillä 30min. Päivisin syödään 2-3h välein. illalla iltatoimet klo.20-21 ja ennen iltatoimia syötän+röyhtäytän. Oon ruvennu tarjoomaan iltasin toimien jälkeen vielä tissiä (edellisestä syötöstä yleensä 1-1.30h) ja yleensä syökin ja sitte uni maittaa 4-5h. Pinniksessä yleensä nukkumassa klo.21-22.30. En voi sanoa että olis mitään tiettyä rytmiä, muutaku heräämisessä ja illalla.

Oon miettiny samaa että miten niitä rytmejä voi luoda kun päivissä on erilaista ohjelmaa eri aikoihin. Ja sääli herättää toista aamulla vaan sen takia että "pitäis" herätä tiettyyn aikaan. Tietysti annan nukkua sen aikaa kun nukuttaa. Se mikä itseäni vähän mietityttää on että meillä syödään edelleenkin tunnin välein hereillä ollesssa...että onko se ihan normaalia. Ei se mua itseeni haittaa kun poika on siten aika ennakoitavissa mutta heti tietenkin alkaa epäilyttään että saako syötyä tarpeeks kun niin usein nälättää.. :sad001 Ja meillä toistaseks ainakin nukutus on ollut illalla niin että viimeinen syöttö on sängyssä ja siihen ollaan molemmat nukahdettu niin ei tee mieli sitä aikaistaa paljoo. Ja kun poika herää heti kun viereltä poistun ja siitä alkaa sit uudestaan sama show eli heti siirtyy unet tunnilla eteenpäin tms. Mä en vaan osaa.

Meilläkään ei ole päivisin mitään rytmiä. Meidän päivät vaihtelee muutenkin tosi paljon et missä ollaan ja mitä tehdään. Meillä myös tyttö nukkuu silloin kun sitä nukuttaa ja annan nukkua niin kauan kun nukuttaa, se vaihtelee aika paljon kauanko nukkuu, 30min-4h saattaa nukkua. Meilläkin päivisin syödään tunnin välein, ei sillai haittaa kun öisin ei kuitenkaan niin usein syö, viime yönä nukkui 11h heräämättä, viime aikoina on aika monta yötä nukkunut heräämättä ja jos herääkin niin se on vain kerran yössä. Vähän aika sitten meillä nukkuun meno venyi ja venyi ainakin puoleen yöhön asti ja tuntui ettei sitä saa nukkumaan millään, viime aikoina tyttö on nukahtanut viimeisellä syötöllä sängyssä noin 22-23. On herännyt kyllä siihen kun siirrän omaan sänkyyn mutta on siellä sitten jatkanut unia. :)

apua, 11h :finger: mahtavaa! Sulla on kyllä käynyt tuuri että olet saanut tuollasen nukkujan :happy: Oiskohan ne viralliset rytmit sitten vasta tärkeitä kun aletaan kiinteitä syömään kunnolla..? Ei kai tässä mitään kiirettä ole asian kanssa.

Mä ainakin luulen, että tärkein on se yörytmi. Päivälläkin varmaan hyvä, mutta siinä kuitenkin enempi joustoa. Meillä huomenna on tiedossa tytön kanssa päivä, että ajellaan autolla ja hoidetaan asioita noin klo 10-17, enkä aio niistä stressata. Syöminen onnistuu varmasti jossakin välissä ja eiköhän vaipankin saa vaihdettua.

Siis vaikka meillä on koko perheellä hyvä päivä rytmi. Noin samoja asioita tehdään päivästä toiseen. Ni eihän sitä voi sanoa että kellon tarkkuudella mennään paitsi yö unet ja herätys. Välillä nukutaan pitkään.ym. mä liikun kanssa autolla paljon. Kauppa reissut,lasten harrastukset.ym. meillä neiti syö 1-2h välein päivisin,usein siis mut välil unetkin on 30min-3h. Et lapsen tahtisesti mennään vaikka rytmi on. Rytminä pidetään että tietyin väliajoin tehdään tutut asiat kellosta viis.

Joko teidän muksuil alkaa hampaat vaivaamaan.? Kun meidän neiti on alkanut kitisee ja vimmatusti hankaamaan ala ientä. Ruokahetket yhtä huutoa.ja pari yötä herättiin vähän väliä syömään hetkeksi. Annoin sitte panadolia ni vähän helpotti. Kaikki mitä käsiin saa menee suuhun ja KAIKKI on kuolassa vaatteista lähtien. Ala ien on huomattaen turvoksissa. Toivottavasti tulis nopeesti ulos eikä kestäis montaa kuukautta. Kun mun ekalla lapsella hampaat vaan puhkes ilman huutoja, toisella syljen eritys oli todella voimakas et ei silläkään huomattu kuin et hups hammas tuli, kolmannella ei kuolaa tulla paljoa ja se huusi monta viikkoa hampaitten puhkeemista. Katsotaan nyt miten neidillä tulee.

Takaisin