Vauva-arki :)

Meidän pitäisi hommata sellanen kevyt purulelu. Ostin sellasen mam?-merkkisen pienen purulelun mut ei ymmärrä laittaa sitä suuhun. Täytyy varmaan vähän isompi hommata.

Miten muuten nyt, kun alkaa kelit olemaan kesäiset ja vauva laitetaan pihalle nukkumaan/vaunuttelemaan niin miten käytätte vaunuja? Eikai siihen tarvi sitä suojaa päälle? Varmaan riittää se hyttysverkko ja harso..? Ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitan tällä kysymyksellä :D

Joo ja suku on pahin!!

Meillä ei osaa vielä ottaa kiinni mistään? Pitäiskö jo osata... Eli siis puruleluja ei löydy. Tunkee kyllä nyrkkejä ja sormia suuhun.

Vaunuissa mä oon toistaseks pitänyt vielä sitä suojaa ja oon pohtinu et koska sen hyttysverkon ottais käyttöön mut ku se suoja toimii samalla pimennysverhona ettei aurinko paista sisään.

Sekin kiinniottaminen tapahtuu vaan niin yhtäkkiä, niinku kaikki kehitys ettei mitään hätää :) täälläkin on niin eri-ikästä porukkaa. Ei tarvi ku viikolla heittää ikä niin kehityserot on varmasti suuret!

Meidän poika kurottaa leluja kohti ja saattaa pitää kiinni niistä mutta ei vielä oikein ymmärrä että se joku on kädessä :D

Mietin sitä suojan laittamista siksi kun olen huomannut että vaunuihin tulee kauhean kuuma kun se suoja on päällä..sinnehän läkähtyy :/ Meillä on ollut vasta kaksi päivää kesäkelejä, ettei olla vielä päästy kesän makuun ja siksi nyt tätä vasta pohdin :D

Me kanssa hankittu mamin purututti,jossa kaksi eri vaihtoehtoista päätä,toinen isompi ja toinen vähän pienempi pää.On tarkoitettu etuhampaiden kasvun aiheuttamaan kutinaan/kipuun,mutta en ole vielä sitä kokeillut. Kuolaa tulee ja kuplia.Alaikenet ei ainakaan vielä ole turvoksissa, että ei ole ainakaan hampaat ihan vielä puhkeamassa.

Meillä on pienesti jo tyttö tarttumaan leluihin, tuttiin tarttuu hanakammin ja välillä ottaa pois suusta ja sitten yrittää laittaa takaisin.Joskus onnistuu,mutta joskus ei :)
Mahalta selälleen pyörähtelee päivittäin muutaman kerran. Sitä enemmän on yritystä kääntyä selältä mahalleen. Mun hevosen vuokraaja on fysioterapeutti ja eilen tallilla sitten tsekkas refleksinomaiset liikkeet.Paremmin hakeutuu vasemmalle kyljelle,kuin oikealle,koska oikea puoli tällä hetkellä heikompi ja näytti miten voi vauvaa auttaa sitä vähän vahvistamaan. Varpaat kipristelee vielä eli kun se refleksi häviää,on vauva valmis opettelemaan kävelemään.
Tällä hetkellä harjoittaa selkälihaksia enemmän ja ne hieman kireät,jota ohjeisti myös jumppailemaan kevyesti vauva sylissä.Tämän jälkeen alkaa vatsalihasten vahvistus. Kaikkien refleksinomaisten liikkeiden pitäisi puoleen vuoteen mennessä olla poistunut. Kamalasti tuli uutta tietoa häneltä ja sanoinki,et on mulla käynny onni,kun olen henk.koht fyssarinki saanut :hilarious:

Olen käyttänyt vaunujen hyttysverkkoa vähä säiden mukaan. Ja tallilla ollessa tai jos tyttö nukkuu ulkona niin laitan sen vielä päälle ettei ötökät mene tai kissat keksi tallilla hakeutuu vaunujen lämpöö. Hyvin on toiminut.
Kauheen vaikee on kyllä pukea sopivasti.Eilen laitoin bodyn ja housujen päälle collari puvun,jota piti käydä riisumaan,kun mittarin käyrä kohos tallin pihalla 24 asteeseen.Ja Ei ollu vaunupussia eikä suojaa päällä,pelkkä hyttysverkko.Siltikin oli selästä hikinen,mutta tyytyväinen likka vaunuissa. Mutta mielummin liikaa kuin liian vähän vaatetta.

Joo, voi jestas että onkin vaikea pukea vauvoja sopivasti kun lähtee ulos. Varsinkin kun auringossa kuuma, varjossa viileä... Ja jos aikoo ottaa syliin leikkipuistossa niin pitää olla suojattuna aurongolta ja tuulelta. Esikoinen nukku "oikeassa" vaunukopassa, niin oli helpompaa, nyt näillä kaksosilla on sellaset irtokopat rattaissa. Ne on vähän lämpimämpää sorttia ilmeisesti, joten aivan mission impossible!!!

Meillä vauvoilla pysyy parhaiten kädessä leluista yksinkertaset renkaat. Sellaset, joilla useimmat isommat lelut saa kiinnitettyä roikkumaan. Lastenturvasta ostin sellasen lehmärenkaan, jossa roikku jotain 10 eriväristä muovirengasta. Ne saa kaikki erilleen ja yhteen miten haluaa, ja lehmä yksin onkin molempien lempilelu, ja yksittäiset renkaat pysyy helposti 10min kädessä. Niitä ne sit jyystää ja kattelee.. Poitsu välillä unohtaa että lelu on jo kädessä, jos laskee käden sivulle, se on hupaisaa. :D Kun nostaa käden takaisin ylös niin, että näkee lelun, niin on taas tohkeissaan.
Oon huomannu et näin alkuun monet purulelut ja helistimet on liian raskaita tai paksuja, ohuesta renkaasta vauva saa paremmin kiinni. Ja usein pitää vähän auttaa tarttumaan, ts. laittaa lelu käteen, mut sit kun on saanu hyvän otteen niin pitävät hienosti kiinni. :binkybaby

On hirveen vaikee kyllä pukea oikea määrä vaatetta... tulis vaan nyt kunnon kesä ! Meillä ollu vaa 2 lämmintä päivää:sour:

Aqqu84:n jutusta tuli mielee: Mun 7-vuotias poika sai valtavasti apua koulussa ilmeneviin haasteisiin ja ressiin kun todettiin, että sillä oli muutama noista vauvareflekseistä vielä sammumattaa. Niitä siiten treenattiin sensomotorisella terapialla ja musiikkiterapialla reilu puoli vuotta. Alkukesästä saatiin "terveen paperit" ja muutos on pojassa huikea!

Voiko hampaitkut jatkuu aamusta-iltaan? Meijän 3.5kk tyttö itkee ja kiljuu lähes koko hereillä oloajan. Hänen kanssa saa päivisin kävellä 10-12h putkeen ympäri asuntoa. Nukkuu 10-20min päiväunia. Öisin heräilee 2-3h välein. Viime viikolla käydiin itkuisuuden takia lääkärissä, ensiksi jonotetti 4h lääkäriin jolloin lääkäri toteai että se o varma vaan paha koliikki. Mut eikös koliikki pitäisi jo 3kk helpottuu O.o. Meijän tyttö kahden viikon kuluttua jo 4-kuukautta. Eihä vauval pitäisi itkee aamusta iltaan ja olla tyytyväinen ainostaan sille että senkaa juoksee ympäri asuntoa. Alkaa tää mama olee niin lopussa kohta :((

Tulipa mieleen myös vaatteiden määrä sisällä. Tietysti jokainen vauva on tässä erilainen! Huomasin tänään että meillä on kuuma, siis mittarissa sisällä 22-23'c. Oon ite vilukissa ja mies kuumakalle ja poju on tullut enemmän isäänsä. Nyt kokeilen ekaa kertaa lyhythihasta bodyä ja vaan sukkia. Niska on lämmin, mutta käsivarret viileät, ei kylmät. Eli onko nyt sitten vauvalla kylmä? Neuvolassa sanottiin että kylmät kädet VOI olla merkki kylmästä? Meillä on kyllä kylmät sormet usein ja niska lämmin. Omien vanhempien mukaan hikka on myös merkki kylmästä? Ja isovanhempien mukaan vastasyntynyt sairastuu sisällä jos on liian kylmässä, koska vauva ei osaa ilmaista kylmää/kuumaa?
eikös sopiva lämpötila sisällä ole 19-22'c? Meillä ei kyllä päästä lähellekkään 19'c kesällä....

Äitiys on kyllä tehnyt musta äärettömän epävarman/tyhmän:smiley-bounce022

Nodde, niin mustakin :D täällä sitä köllötellään kans lyhythihanen body päällä..ei muuta. Ulkona on tosi lämmin ja sisällä vähän viileempi. Taidanpa lisätä vielä sukat varalta. Oon huomannut että poika on aikamoinen kuumakalle, joten varmasti tarkenee.

Pojulla on kans välillä tosi kuuma pää ja siihen sain tuttavalta vastauksen että on merkki kuumeesta? Eli iloinen ja terveeltä vaikuttava poikamme on siis kuumeessa usein?:scratch lämpöä en oo ees mitannu, koska kyllä vauva ilmaisee jos olis kuumetta.

Niskastahan se sopiva lämpötila katotaan mutta kyllä mä oon pistäny pojalle villasukkia ja vaikka sellaset sisätumputkin käteen jos on tuntunu sormet tai varpaat kylmiltä.

Itestä tuntuu jotenkin niin tyhmälle välillä etten osaa olla vauvan kanssa :wideyed: Pitääkö sille opettaa kääntymistä ja opetanko nyt tarpeeks ja jos en opeta niin oppiiko se ite ja jos en anna tarpeeks virikkeitä ni kärsiikö tai jos annan liikaa niin kärsiikö siitä :rolleyes: Tää on niin tätä...

Kitty, mustakin tuntuu välillä ihan urpolta kun en osaa keksiä aktiviteetteja! En tiiä välillä yhtään mitä tekisin ja en oikein jaksakaan..ainakaan sitä kantamista en tahdo jaksaa millään!! Tuntuu niin pitkiltä päivät jos on vaan kotona..

Dotyatu, meillä vähän samanlaista nyt. Normaalisti hyvin nukkuva ja reipas tyttö kitisee päivät pitkät ja on alkanut itkeä iltaisin sylissäkin. Ikää myös 3,5kk. Ensin ajattelin, että oireili masuaan rota-rokotteen jälkeen, mutta ei kai senkään pitäisi kahta viikkoa kestää. Kuolaa jatkuvasti ja imee nyrkkiään, mutta mielestäni ikenet eivät ole paisuneet. Itsellä jotenkin lohduton olo, kun en osaa toista auttaa. Jotenkin olin käsittänyt, että masuvaivat yms. alkavat helpottaa kolmen kuukauden jälkeen, mutta meillä ne nyt ovat pahentuneet. Reilun kuukauden ikäisenä nukkui jo 6-7h pätkän yöllä, ja nyt heräilee vaivoihinsa jo 3-4h päästä nukahtamisesta.

Onko ehdotuksia siitä, mitä tämä voisi olla? Rotan jälkeen tosiaan masuoireet olleet todella kurjia ja pari kertaa päivässä tulee niskapaskat, vaikka on sylissä pystyasennossa... :inpain: että se niistä valkoisista vaatteista... oletteko muuten käyttäneet tahranpoisto- tai huuhteluainetta vauvan pyykin kanssa?

Siis.. mikä tää on tää kääntymisbuumi? Pitäiskö niitten muka jo kääntyä kolmikuisina?? Ite oon tyytyväinen ku toi mahallaan viihtyy sen pari min ja jaksaa nostaa niskojaan vähän. Tai mitä virikkeitä muka tän ikäselle pitää olla? Luulis tän ihan normaalin elämän olevan tollaselle ihan tarpeeks virikettä :D vai oonko mä ihan hukassa.
Oon mäki sitä pari kertaa "omaksi iloksi" käännellyt mutta ei toi oo siitä vielä mitään tajunnu

Meidän tyttö on alusta asti ollut aika fyysisesti aktiivinen, en tiedä johtuuko se siitä yliaikaisuudesta (eli syntyessä oli jo isompi ja "valmiimpi") vai vaan onko oma ominaisuutensa. Ei tuo jatkuvasti kääntyile, ei edes joka päivä. Mahallaan maatessaan yrittää konttausasentoon ja vimmatusti potkii jaloillaan, vaan kyllä siihen tovi taitaa vielä mennä :)

Mutta meillä ei esim vielä hirveesti tartuta esineisiin kuten joillain muilla.

No sehän tässä E&V on kun ei tiedä mitä pitäis tehdä :grin Musta ainakin tuntuu että vauva on usein tosi "tylsistynyt" mun seurassa ja heti kun näkee muita ihmisiä (eli lisää virikkeitä) niin on aivan innoissaan heti ja seurustelee ja kikattelee ym. Senkin oon huomannut että aiemmin viihtyi sitterissä paremmin, nyt paljon lyhyempiä aikoja. Leikkimatto on uus juttu missä sit viihtyy toistaseks paremmin. Tänään laitoin turvakaukalon kaareen automatkan ajaks Liberokassista saadun rapisevan ötökän niin poika katseli sitä aivan hullaantuneena pitkät ajat, sen sijaan vanhat tutummat jutut ei oo lainkaan niin kiinnostavia.

Ootteks huomannu et onks teiän vauvoilla mitään erityistä mielenkiinnon kohdetta? :)
Mua huvittaa tää meiän tyttö, sitä kiinnostaa ihan hirveesti lamput. Ihan sama missä ollaan niin lamppuja kattelee ja naureskelee niille. :D oli sillä tänään kissan päivät kun oltiin ikeassa käymässä ja oli mun sylissä siä lamppuosastolla. :D neuvolassakin huvitti kun täti koitti kuinka se seuraa jotain lelua, seurashan se nii kauan kun huomas lampun katossa. :D kai se tulee äitiinsä ja siitä tulee sähköasentaja. :)

Tohon pukemiseen: laitan aina leidille kevyempää alle ja sitten päälle vaan kerroksia. Mukana on aina villanen viltti jonka saa päälle jos tulee kylmä ja vaunujen pohjalla on makuupussi taiteltuna, että sen saa avattua ja vauva sisälle jos tulee viileä. Aina on kunnon kassit mukana kun olen varautunut kaikkeen!:D

Mun terkka antoi oivan vinkin. Jos vauva ei huuda tai ääntele negatiivisesti, niin hän viihtyy. En ole kummemmin aktiiviteettejä keksinyt. Tollanen himmeli roikkumassa naaman edessä kun tyttö on lattialla viltin päällä on monesti tarpeeks. Meillä tulee huutoa, jos ei ole tarpeeksi valoista ja tyttö ei näe kunnolla. Usein riittää hauskuutukseski laulujen laulaminen, juttelu, ilmeiden matkiminen jonkun värikkään kuvan ihmettely. Mun tyttö on tosin vasta 3kk ja vähän ennen aikanen, niin ei kauheesti vielä osaa tai ole hereillä. Tarttua ei vielä osaa, mutta kädet on löytymässä. Mä oon tulkinnut noi kädet suussa suun ja käsien löytämiseksi. Nykyään toi nyrkin syöminen on ihan vaan aktiiviteetti eikä nälän merkki. Meillä ainakin asian voi testata sillein että laittaa oman käden vauvan suun eteen. Jos alkaa hamuamaan, niin sitten on nälkä muuten vaan nyrkkiä on kiva pitää suussa.

Meillä myös lamput on maailman parhaita! Mitä erikoisemman muotosia niin sen parempia!

Kyllähän vauvaa voi jumppailla ja ''kuntoittaa'', mutta yleensä toisen puolen hekkous yms jutut korjaantuu itsestään vauvan kasvaessa:)

Välillä sitä tulee tajuttua miten hirmu nopeesti nämä kasvaa! Tänään kattelin kuva, kun tyttö oli vain viikon parin ikäinen ja hyvä kun sitä enää tunnistaa!!:O

Takaisin