Vauva-arki :)

Meillä nodde ihan sama homma. Se liike ei siis koske pelkkää korvaa vaan alkaa takaraivolta poskea kohti :D pitkä harominen siis. Eikä poika vaikuta tosiaan muuten kipeältä.. Eilen tosin huusi taas kurkkusuorana mutta olin varmaan syönyt taaaaaaas jotain väärää :(

Niska tulehdus alkoi vedosta autossa..nyt ei taho millään helpottaa. Tänään pistin pitkästä aikaa baby björnin rintarepun kirpparilla päälle. Ni voi tuska kuinka hartiat on tulessa. Kannan yleensä liinassa kun paino jakautuu paremmin.
Mut nyt kannan sylissä vain. ☺ se menee siinä hyvin kunhan vaa oppii tekee yhellä kädellä kaikkee koti hommia.

Ei meilläkään kauaan viihdytä masullaan kuin se 5min. Mut monta kertaa päivässä.

Jasmin on nyt alkanu kiinnostumaan leluista. Ottaa kiinni ja tunkee suuhun. Lemppareita on soiva kirja ja pikku nalle. Täytyy varastosta käydä hakee poikien vauva lelut.
Huomenna neuvola ja rokotus..

Meillä kesti rotan jälkee noin viikko maha löysällä vaikka neuvola täti sanoi et maks 3 päivää kestää masukivut ym.

Tuosta rotasta on kyllä niin eri infoa eri neuvoloissa...Sanottiin että masuvaivat kestää max 3 pvää rokotuksesta ja kaikki oireet tulee 5 pvän sisällä jos niitä tulee. Hyvä Käsihygieniä ekat 3 pvää ettei itse sairastu ja huonokuntoisten ihmisten seuraan ei saa viedä 5 pvän sisällä rokotuksesta.
Meillä vasuvaivat alko 3-4pvää rokotuksen jälkeen ja vielä eilen tuli haisevat kakat, vaikka rokotuksesta nyt puoltoista vkoa... onneks kuitenki selvittiin melko vähäisillä oireilla:angelic:

Me ei otettu rotaa ollenkaan eikä siitä neuvolassa mitään sen kummemmin kyseltykään. Muut rokotteet kyllä otetaan.

Meillä eilen tyttö täytti 3kk ja sai neuvolassa ensimmäiset piikit. Illalla alkoi pikkuiselle kuume nousta ja annoin kuumelääkettä. Sitte yöllä kun oltii pari tuntia nukuttu, typy alkoi itkeä ihan paniikissa ja oli aivan tulikuuma. Mittasin lämmön ni oli kuume noussu 39,2 asteeseen:sad001. Äkkiä annoin uuden supon vaikkei edellisestä ollu ku vajaa 6 tuntia ja syötin sitä ilman vaatteita että alkais lämpö laskee. Onneks puolen tunnin päästä kuume oli jo laskenu 38 asteeseen ja sen jälkeen alko tyttö hikoilemaan kuumetta pois. Meinas alkaa jo hätä iskeen et kuinka korkealle se kuume voi nousta. Aamulla oli enää pientä lämpöä, mutta annoin silti supon ettei se taas vaan lähde nousemaan niin korkeaksi.

Niin ja kiitti vinkeistä siihen suihkutissiongelmaan. Oon saanu tytön rintaraivoja helpotettua kun annan maidon aluksi suihkuta harsoon heti jos alkaa tokeltelemaan syömistä.

Jooja pikku vauva on kauttaaltaan polttava.kun on korkea kuume. Me säästyttiin rokotteiden kuumeesta. Mut kokemusta on kolmen pojan rokoiteiden sivuvaikutuksista kova kuume..

Joo meillä sanottii kans et 3 päivää kestää masu vaivat mut kyl meidän neitillä kesti semmoisen viikon verran ihan löysänä vatsa. Sit oli jo parempi. Mä oon ollu kuitenki tosi hyvin pitäny käsihygienian et ei se siitä oo voinu kiikastaa ja eikä muut sanu koko tautia.

Sain jasminin nukkumaan vaunuissa kun pesin pihalla 3 mattoa. Oli sit kiva kun sain matot kuivumaan ni alko tiputtelee vettä.

Mut toisaalta muo on nyt helpottanu kun jasmin on kiinnistunu leluista ni kahisevat pehmeät kirjat ollu iha hitti. Se selailee sivuja itseksee.

Muo harmittaa kun en oo päässy lenkille tai ees kuntoilun pariin. Ei mahdu omat vaatteet yhtää päälle äitiys farkkuja viel käytän. Ehkämä jumppapallon otan varastosta esiin ni saan jumpattuu vähä. Ei viittis isoja kesä kuteita enää hankkii...

Mua vähän huolestuttaa kun pojan pää on aina kääntynyt oikealle. Ei saa käännettyä sitä vasemmalle, eikä se oikein taivu kun yritän kääntää :( vissiin ihan jumissa niskat. Onko muilla samaa ongelmaa? Taidan soitella ma neuvolaan. Tuo on ollut jo pitkään mutta nyt vasta rupesin asiaa kunnolla ajattelemaan... Olen koittanut laittaa leluja vasemmalle puolen ynm. mutta ei se vaan käänny.

Oletteko hankkineet korvakuumemittarin vai millä porukka on lämpöä mittaillut?
Meillä alkaa olla jo jonkinlaista päivärytmiä.Klo 10 aikaa tulee eka päikkärit puolen tunnin- tunnin kestoset,sit päivästä riippuen klo 12-14 välillä seuraavat. Klo 16 sit saattaa ottaa,neljän viiden aikaa pienet jos on aikasemmin nukahtan tokille päiksyille.Sit illalla vartin unoset hetki valveilla oloa ja yöunille.

Pikku myy,eikö siis käännä päätään itsekään ollenkaa?

Mä huomasin kans et yhessä vaiheessa tytön pää oli aina samassa asennossa. Mut se meni kyl ohi mut oli kyl usein et huomas sen pään asennon. Kun mun tyttö ei suostu nukkuu kuin vasta kun kääntää kyljellee. Se kääntyy kyl iteksee yöllä selällee. Kyllähän sitte kun päällä alkaa seuraamis vaihe tulee ni alkaa pääkin liikkuu toiseen suuntaa. Mun tyttö aina vasempaan päin piti päätään en muista ikää kyl. Toivottavasti alkais pää liikkuu pojalla, voihan se olla et niska jumissa jos usein samassa asennossa nukkuu ym.

Meillä on korvakuumemittari. Mut paljonko vauvan normaali lämpö on? Oliko se vähän korkeampi kuin aikuisen?

Jostain luin että kuumeeksi lasketaan vauvoilla +38'c, olisko normi sitte jtn 36-37? mutta kai tämäkin on vähän yksilöllistä:)

Mulla on sellanen vauvan hoito kirja hoito kirja minkä sain esikkoa odottaessa ni siellä lukee et vauvalla on lämpöä jos mittari on yli 37,5. Ja ekasta rotasta meil tuliki vähän lämpöä 37,8 ja tyttö tuntus heti vähän lämpimältä ja laitoinki sillon yöksi supon. Keskiviikkona 3kk neuvola ja piikit, saas nähdä tuleeko kipeeks... Meille muuten sanottiin rotasta et viikon tai joillain jopa kaks et tulee vatsan väänteitä ja viikon verran pitää olla tosi tarkka käsihygienian suhteen.
.

Kuinka paljon te liikutte pientenne kanssa? Mä käyn melkein joka päivä jossain...pitäiskö rauhottua? :D en osaa enää olla oikein kotona. Maanantaina olin ja tuntu että seinät kaatuu päälle. Poikakin oli huonolla tuulella :| Ja yleensä poju vaan nukkuu jos ollaan liikkeellä. Kylässä herää mut siellähän ruokailu ja vaipanvaihto on helppoa.

Toinen asia mikä tuli mieleen on arkirytmi.. Meillä kun ei päivällä sellaista vielä ole, pitäiskö olla? 2,5kk on pojalla ikää. Nukkumaanmeno tapahtuu kyllä samalla kaavalla joka ilta mutta herääminen tapahtuu niin että saatetaan makoilla sängyssä pirteinä ja sitten taas jatketaan vaan unia..jne. Miten teillä?

Liikutaan melko paljo vauvan kanssa, yleensä autolla ku kävellen matkaa kertyis niin paljo. Harmittaa ku on ollu niin surkeet ilmat että lenkkeilyt kärsii, nyt pystyis laittaa uloski nukkumaan itkuhälyn avulla, mutta aina sataa/tuulee... suomen kesä. Mammakaverit multa puuttuu ja päivisin tulee lähettyä vanhemmille useemmaks tunniks tai ihan vaan kauppaan ihmettelee. Kavereiden kanssa käyty kahvilla tai ovat tulleet meille kotiin. Tuntuu että en nykyään kestä olla kotona, vaikuttaa varmasti se että mies työmatkoilla arkisin, illat on välillä tosi ahistavia. Huomaan että oon ruvennu vähä pelkäämään yksin oloa, kaikki tuntuu niin epävarmalta johtuen vauvasta...jos vaikuttaa itkusemmalta tai väsyneemmältä niin tulee tunne että joku hätänä. Vaikka kyllähän sen huomaa jos vauvalla joku huonosti, mutta kai hormooneilla on joku vaikutus tähänki.
Sunnuntaina oli käynti päivystyksessä ku pojun varvas punotti ja oli lämmin. Ei kuitenkaan kuumetta, eikä crp koholla...mutta heti mut valtas tunne että en selviä ku mies lähtee maanantaina. Nyt varvas jo parempi, oon ilmeisesti leikannu kynnen liian lyhyeksi tai on revenny ulkosyrjästä (hirveetä ku en oikeesti muista oonko leikannu kynnet!?). Seuraan ja rasvaan basibactilla.
Vkonlopun aikana poju rupes nukkumaan öisin pidempää pätkää ja nytki meni melkee 5h putkeen syömättä. Tuntuu että tähänki vaatii aikaa tottua, sunnuntaina olin varma että on joku hätänä ku nukkuu noin pitkää pätkää kun päivisin pitäis vaan syödä (2h välein). Päivisin meillä ei oikeen muuten oo rytmiä, aamulla herätään yleensä klo.8-9 ja illalla Iltatoimet yleensä klo.20 ja nukkumassa on yleensä viimestää klo.21:30.

Mä liikun aika paljon tytön kanssa, meillä on aika paljon erilaisia hoidettavia asioita niin jää mun hommiksi, kun mies on töissä.

Oon silti pyrkiny, että meillä on myös päiviä, jolloin ei tehä mitään. Tyttö saa nukkua pinniksessä unensa ja muutenkin tavallaan levätä. Ja nyt kun pakkailen muuttojuttuja niin hyvä vaan että nukkuu :)

Ei meilläkään päivällä ole minkäänlaista rytmiä. :) illat kyllä menee aina samalla kaavalla, saakin laittaa rastin seinään kun sain eilen tytön nukkumaan ennen 22.30, on ollut harvinaista viime aikoina että nukkuu ennen puolta yötä.

Meillä myös liikutaan tytön kanssa paljon. Lenkillä käyn joka päivä niin että tyttö on vaunuissa, kerran päivässä menty sellanen 6,5km, olen miettiny että kun pääsis aikasemmin ylös sängystä aamuisin niin vois käydä pienen lenkin heti aamusta, meillä kanssa harrastetaan tuota että hengaillaan vauvan kanssa sängyssä. Autollakin liikutaan jonkin verran, usein lähdetään naapurikaupunkiin kauppaan ja paljon on oltu mun isänkin tykönä. Viime viikolla vietettiin puoli päivää mun työpaikalla. :)

Meillä poika nukkuu tällä hetkellä päiväunet vaan liikkuvissa vaunuissa joten pakko olla liikkeellä paljon. Joskus tuurilla saattaa jäädä vaunuihin nukkuun lenkin jälkeen. En voi kovin nopeesti kävellä kun en jaksais muuten kolmee lenkkiä päivässä. Tällä hetkellä tulee sellaset 15 km päivässä. Yritetään käydä mummuloissa joka viikko. Mukavaa ohjelmaa meille kaikille: isovanhemmat näkee poikaa, mä saan hetkeks kädet vapaaks ja syödä rauhassa, juoda kahvit ym. ja pojallakin on muuta seuraa kun äitin naama :) Rytmiä ei kovin tarkkaan ole. Sen verran pystyn ennakoimaan poikaa että jaksaa olla hereillä päikkäreitten välillä yleensä max 2 h. J tosiaan kolmet päikkärit päivässä joiden kesto vaihtelee 1-2,5 h. Aamulla noustaan yleensä kasilta ja illalla nukkuun 21-22.

Meillä on nyt pari viikko ollut samanlainen päivärytmi. Aamulla herätään 8-9 aika aikaa. 10-11 ekat päikkärit pihalla. Sitten seurustelu/leikkiä ja muuta. 13-14 vaunulenkkeily. 16-18 päikkärit pihalla. Kylvetys 21 ja iltatoimeet. 22-22.30 yöunille. Me ollaan oltu jo kaksi kerta mökillä. Tyttö ei automatkoista oikein välittää mutga muuten mökilla samanlaista kun kotonakin. Tyttö vaan tosi kiinni minussa mökillä. Ei suostu edes isän sylissä olemaan. Saa nähdää miten vauva reagoi nyt kun muutetaan tässä kuussa.

Takaisin