Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on käytössä Multivitan d-tipat. Ei olla ainakaan toistaiseksi huomattu mitään ylimääräistä niistä aiheutuvan. Itse mielenkiinnosta maistoin miten pahalta maistuvat, mutta nuo on kyllä ihan mauttomia. Pari kertaa ollaan saatu makoisat naurut kun annettiin vitamiinit lusikalla maidon seassa suoraan neidin suuhun ja tuli aika mahtavia ilmeitä! Taisi tulla vähän yllätyksenä se lusikka.. :)

Oltiin eilen kaupoilla pitkästä aikaa ja pikkumies nukkui kiltisti koko ajan. Kotiinlähdön aika kun tuli oli viime syötöstä kulunut jo yli 4 tuntia ja odotin koko ajan, että kiukkuaminen alkaisi. (mukanani oli maitoa, koska tiesin reissun kestävän) Laitoin muksun turvaistuimeen ja samalla pääsi erittäis iso ja märkä pieru. Selvähän se oli, että vaippaan tuli tavaraa. Matkalla havaitsin selvän kakan hajun, mitä ei yleensä ulkovaatteiden läpi huomaa. Kotona ensimmäiseksi tilannekatsaus vaippaan. Näky oli todella surkuhupaisa.. Valkoisen karvahaalarin selkämys oli täynnä kakkaa, samoiten housut, bpdyt, aivan kaikki.. Ei vaipan imukyky aivan yltänyt sen pierun tuotokseen, vaan jokapuolelta pursui yli.. Sivuilta, takaa ja edestä.. :D Pesujen jälkeen vauvasta oikein huomasi helpotuksen :D

On tämä äidin huoli mielenkiintoinen juttu.. Isä laittoi jo pojan nukkumaan iltaruokailun jälkeen väliimme (Joo.. Meillä ei todellakaan ollut tarkoitus että poika nukkuu meidän kanssa...) Sammutimme valot ensimmäistä kertaa vauvan kanssa (Joo.. Ollaan hysteerisiä, mutta on helpompi tarkistaa että poika hengittää eikä ole naama kiinni peitossa kun on vähän valoa..) Kerrankin oli mahdollisuus nukkua huikeat viisi tuntia putkeen kun poika nukkui niin sikeästi ja pitkään. No, mitä mä teen, kyttään poikaa 10 minuutin välein KÄNNYKÄN valolla että kaikki on varmasti hyvin. Pari kertaa piti vähän tökkiä kun olin varma ettei hän hengitä. Poika olisi varmaan nukkunut pidempään mutta oli pakko saada tissille niin että varmasti kaikki on hyvin...

Meilla taas on niin, etta ma en pysty nukkumaan lainkaan, jos vauva nukkuu perhepedissa. Olen itse niin levoton nukkuja, etta tarvitsen tilaa liikkua ja myllertaa yon aikana. Jos vauva on siina vieressa niin mun uni on todella katkonaista, kun koko ajan pitaa olla varovainen ja liikkumatta, ja tarkistella, etta se on hengissa eika peitot ole naamalla jne. :sad001 Meilla vauvan paras paikka on sen oma pinnasanky. :)

^ Meillä myös. Alusta asti tyttö on nukkunut omassa sängyssään ja vaikka välillä nukahtaa vaikka imetystyynyn päälle sohvalle, viedään omaan sänkyyn. Monesti toki herää, mutta sitten vaan uusi yritys. Välillä yöllä imettäessä väsyttää niin älyttömästi, että tekisi mieli ottaa tyttö viereen ja imettää pitkällään, mutta koska en ole alun alkaenkaan imettänyt makuultani en opettele sitä nytkään. Minun nukkumisestani ei tulisi mitään jos tyttö nukkuisi vieressä, en vaan uskaltaisi nukkua. On niin mukavaa kun voi kääntää huoletta kylkeä mihin suuntaan tahtoo. Mutta jokainen tavallaan, moni tuttu äiti nukkuu vauva vieressä.

Meillä nukutaan kans omassa sängyssä. Toki nyt, kun mies lähti takas töihin, oon aamusyötön jälkeen saattanut ottaa viereen kun jäänyt sänkyyn tillisteleen silmät auki.. :D Ja aikaisemmin saattanut päikkäreitä nukkua jätkän kans. Mutta yöksi en kyllä ottais väliin, ihan liian kapea sänky plus oon kuullu monilta, jotka nukkuneet perhepedissä että ei puhettakaan että ennen tyyliin 8-10 ikävuotta sais nukkua yksin.. Ei kiehdo ajatus :D

Äh.. Miten meidän suunnitelmat muuttuivatkaan :( itse oon aina ollut sitä mieltä ettei perhepeti ole hyvä juttu... Ei hitto, ensi yönä poika omaan sänkyyn vaikka miten tuntuu pahalta ja ollaan ihan varmoja että poika lakkaa hengittämästä heti kun hän ei ole valvovan silmän alla. Meidän on päästää näistä peloista eroon :(

Meillä ei ollut ajatuksena perhepeti, mutta likka ei suostunut nukkuun hetkeekään erillään, joten niin vaan päätettiin kokeilla ja jäi päälle. Mä pelkäsin kans, et jos käännyn päälle tms, mut sen verran vaistot ja aistit hereillä, että en oo kertaakaan ees meinannu. Mies nukkuu niin sikeesti ja kääntyilee unissaan, että siihen en luota, joten pidän vauvan laidan puolella. Yöllä uudestaan nukahtamiset sujuu helposti, kun imetän kyljelläni, oikeestaan kumpikaan ei ees herätä täysin.. Heti jos pitää vaippa vaihtaa, niin on paljon vaikeempi saada uudestaan uneen. Neiti on vielä niin läheisyysriippuvainen, että haluu välillä vaan kokeilla, että äiti on siinä ja kun vähän silitän päätä, nukahtaa uudestaan. Musta tuntuu, että unen laadun kannalta nukun jopa paremmin tuolla järjestelyllä, kuulen heti pienimmänkin inahduksen, kun taas sit jos vauva nukkuu päikkäreitä vaunuissa ja mä koitan jossain muualla, oon koko ajan toisella korvalla kuulostelemassa koska herätään..
Suunnittelen, että kunhan aletaan nukkua kokonaisia öitä, opetan vauvan omilleen. Viimestään sitä ennen ku seuraava tulee, pitäisi oppia itsenäiseksi.
Voihan siinä käydä kuten erään kolmilapsisen ystäväperheemme isä totesi: kaikilla lapsilla on oma sänkynsä, johon he illalla menevät nukkuun. Mutta aamulla vanhempien sängyssä on silti viisi ihmistä..

Lohdutuksen sana perhepetiin "ajautuneille": meidän esikoinen nukkui kahteen ikävuoteen asti melkolailla aina vieressä sängyssä mutta kun sai oman "isojen lasten" sängyn niin hups vaan, alkoikin nukkumaan täysiä öitä omassa huoneessa ja omassa sängyssä! Olis siis saattanut tottua siihen jo aiemminkin, vaan eipä tajuttu kokeilla. Pikkusisko taas nukkuu toistaiseksi vieressäni sängyssä, jotenkin mä taas vaan päädyin siihen, saa nähdä milloin siirtyy omaan sänkyynsä. Vai siirtyykö ollenkaan ;)Sitten arjesta: me päästiin viimeinkin kotiin sairaalasta keskiviikkoiltana melkein viiden vrk:n jälkeen! Tänään käytiin jälkikontrollissa ja saatiin kuulla että kokeista oli selvinnyt että vauvalla on ollut rhino-virus eli se on ollut vilustunut. Ehdittiin jo huokaisemaan lääkärin kanssa helpotuksesta, kunnes 10min myöhemmin saatiin kuulla että näissä tän päiväisissä verikokeissa olivat jotkut arvot (en muista mitkä) olleet yllättävästi kohollaan, eli huomenna uusiin testeihin. Jos arvot ovat huomenna edelleen kohollaan, alkaa näytteidenottorumba kuulemma alusta! omg, mä en jaaaaaaaaaksa!Alkaa olla siis aika kuluttavaa, nyt hermoilen täällä huomiseen saakka vaikka vauvalla näyttääkin ainakin päällisin puolin olevan kaikki ok:ei kuumetta, syö ja nukkuu. Siis niin turhauttavaa tällänen, mä haluun jo että normaali arki pääsis jatkumaan :sad001

Me järjesteltiin meidän nukkuminen uusiksi eilen. Äitiyslaatikko meni varastoon (meitä ahdisti se ettei pikkuinen ollut koko ajan nähtävänä, vaan piti kurkkia reunan yli ja sen takia oli helpompi pitää hänet vieressä.. seli seli.. se on ihanaa nukkua vauvan vieressä kun pikkuinen nukkuu tyynyn päällä ja mä saan kädet tyynyn ympäri ja kuulen tasaisen tuhinan ) ja oikeaan pinnasänkyyn, joka on meidän sängyssä kiinni, tehtiin pienempi "kolo" vauvalle. Aseteltiin tyynyjä lakanoiden alle niin että vain se sivu meihin päin on avoin ja näin me nähdään hänet koko ajan ja hänet on myös helpompi nostaa syömään yöllä. Lisäksi nyt on mahdollista pitää kättä hänen vieressä, kun hän niin tykkää pitää sormesta kiinni kun nukahtaa :love2. Eli periaatteessa nukkuu meidän vieressä, mutta silti omassa sängyssä.. :grin

Mies valitti illalla että hän ei pysty nukkuu kun ei näe vauvaa, hän on aina tähän mennessä nukkunut vauvan puolella tai sitten vieressä. Mutta nyt mä nukuin vauvan puolella ja mies nukkui 8h putkeen niin sikeästi ettei herännyt äidin ja vauvan sirkukseen joka kesti sen 4 tuntia keskellä yötä :wink Illalla mä pumppaan ja teen valmiiksi pari pulloa vastiketta, niin mies saa nukkua pikkumiehen puolella ja hoitaa syöttämiset ja vaipanvaihdot :)

Jaksamista hildamaija, tosi tylsää noin pienen vauvan kanssa joutua tollaiseen rumbaan :sad001

Kiitti, Sophie. Täällä taas kökötetään koko yö päivystyksessä kun vauvan kuume lähti illalla nousemaan. Voi hel....tti :(
onneks on tää foorumi jota voi odotellessa lukea ja jonne pääsee avautumaan! !!! Neljättä tuntia venaillaan, onneks tällä kertaa tajusin ottaa pikalähdöstä huolimatta edes jotain syötävää mukaan!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Hildamaija, voi ei :/ tsemit sinne, toivottavasti lähtee helpottamaan! :/
Täällä meni viime yö ihan vituiksi selvällä Suomen kielellä, katoin telkkaria aika myöhään ku en muistanu syöttäneeni poikaa jo aikasemmin ja menin nukkumaan vasta joskus 1 aikaan ku söi. No, jätkäpä päätti herätä muistaakseni puol 4, 6 seudussa, pikkusen jälkeen 7 ja 9-10 väliin. Oon ihan helvetin väsyny ku toissa yöki oli jotenki kauhian vaikia ja nyt herätessä kirosin ja paukautin omaa tyynyä niin mies meni sanomaan "noh, noh!" Just sillä äänensävyllä että en sais ees olla ärtyny ja ku yritin olla vielä hyvällä tuulella ja naureskelin vaippaa vaihtaessa että nouseppa sinäki niin vastaus oli että joo kyllähän minä nousen ja lähen käyttään koiran ku sinä meet takas nukkumaan. Turhasta kai minä taas perseeni revin mutta rupes vaan niin vituttaan että en sais ees nyt nukkua... ku en minä vauvalle tee mitään vaikka kiukuttaaki ja saatan mutista ja kirota itekseni. Nyt sitte poden paskamutsi-fiiliksiä siitä, että ärsyttää väsymys ja siitä, etten yöllä heränny ennenku alko huutokonsertti. Perse. Onko myötätunto vähän liikaa pyydetty?

Lisäystä:
Lähinnä nyt sitä hain tolla valituksella (tais muuten tulla vähän väärään ketjuun tää auvautuminen, sori) että ei tolla miehellä oo mun mielestä mitään varaa rutkuttaa siittä että oon herätessä ärtyny ja mutisen itekseni ku käy ite hereillä ehkä 2min yöllä ja jatkaa tyytyväisenä uniaan... Taidan pyytää siskoa tuomaan rintapumpun ja pumppailla pariksi yöksi pullomaidot, saa tuo ukko syötellä pojan ja ei tartte ees yrittää nukkua päivällä niin tietää miks oon vähän pahantuulinen parin oikeen huonon yön jälkeen. Saakura.
En varmaan tänäänkään kerkeä mitään päikkäreitä ees harkitteen, pitäs järkkäillä tänne kaikki valmiiksi kun omat vanhemmat ja siskot tulee ristiäisten jälkeen käymään täällä, plus että pitäs kokeilla tehä huomisen kampaus, hakea vaatteet vielä pojalle, kylvettää, päättää virret, katella laput, käyttää koira jnejnejne... Toivottavasti en oo huomenna ihan zombi. Ja jätkäki näky huomaavan että oon ressaantunu, on niin levoton. Kiva. Valivali :D

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Muokattu viimeksi:
Kovasti jaksamista hildamaija! Meidän poika joutui ensimmäiset kaksi päiväänsä viettämään lastenosastolla ja vaikka kyseessä oli aika tavanomainen infektio, olin ihan hermoraunio. En osaa edes kuvitella, millä mielellä olisin jos pitäisi vielä palata takaisin.

Ja Kyuminille tsempit ristiäisjärjestelyihin. Hurjaa, että osalla porukkaa on jo vauvat niin isoja, että ristiäiset ovat ajankohtaisia, tuo oma pikkuinen kun on vasta niin uunituore :)

Herne, kiitosta :) jospa tää tästä nyt ku oon jo paremmalla tuulellaki ku pääsin käymään koiran kans metässä käveleen ja kaverilla kahvilla :D niinku tuolla positiivisuusketjussa jo sanottiinki niin kiitoksia kanssaihmisille kun saa aina avautua tänne, taas vältettiin yks perheriita :D

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Mä oon aina ollu sillä kannalla että ei lapsia vanhempien sänkyyn nukkumaan. Mutta kuinkas kävikään.. :grin Aloin nukahtelemaan itsekin yötissittelyillä sänkyyn vauvan viereen ja huomasin että vauva nukkuu paljon paremmin kun saa olla vieressä. Joten sille linjalle sitten jäätiin. :)

Me kotiuduttiin perjantai-iltana ja ollaan nyt harjoiteltu pari päivää tätä kuuluisaa vauva-arkea :) Poika on aivan ihana :love2, mutta äidillä on vaikeuksia saada käsiään edes hetkeksi vapaaksi. Nuorimies rauhoittuu nimittäin parhaiten (tai ainoastaan?) tissille, tosin siihen kyllä sitäkin nopeammin. Isi + pullo -yhdistelmä toimii sen aikaa, kun pullossa on syötävää, harvemmin pikkuinen malttaa siihen kuitenkaan nukahtaa ja päätyy ennen pitkää minun syliini. Mä sitten yritän tarjota ensin tissiä ja kun toinen rauhoittuu (eli syö ja sammuu tai sitten vain sammuu saatuaan tissin suuhunsa), nostaa hänet varovasti omaan sänkyynsä, mutta aika usein hän kuitenkin herää ja rumba alkaa alusta.

Niukku, nukkumisten kanssa on käynyt samaan tapaan. Olen saanut pojan välillä nukkumaan osan yötä omassa sängyssä, välillä taas koko yö on mennyt vieressä, ja silloin ollaankin saatu nukkua aika pitkiä pätkiä. Mun oma olo vaan olisi turvallisempi, jos toinen olisi omassa sängyssä, kun pelkään kaikkia tukehtumis- ja rusentumisjuttuja...:sad001
Miten teillä muilla on onnistunut käsien vapauttaminen? Oletteko keksineet hyviä rauhoitteluniksejä? :anyone Vai kuuluuko se nyt vaan asiaan, että äidin kädet eivät ihan vähään aikaan tule olemaan vapaana..? Harmittaa vähän miehenkin puolesta, toinen varmaan tuntee olonsa hyljeksityksi kun poika on niin kovasti äidin perään. Ja mä taas tekisin mieluusti enemmän meidän kotitöistä, jotka jäävät ukolle nyt kokonaan. Toki hänkin tekee, mutta en koko ajan jaksaisi olla pyytämässä jotain ja toisaalta kuitenkin tykkään, kun saan järjestää asiat omalla tavallani niin, että vaipanvaihto/syömistilanteen tullessa en juokse ympäri kämppää etsimässä milloin mitäkin kamoja.

Herne, ehdoton must on kantoliina tai rintareppu (niitä siis on hyviä ja ergonomiaturvallisia malleja ihan pienillekin esim Ergo, tai manduca) Voin suositella lämpimästi ja meillä ainakin poika nauttii kun saa olla sydäntä vasten pystyssä. Meillä siis tuo manduca

Takaisin