Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viime yö oli jotain ihan käsittämätöntä, hyvällä tavalla. Neiti simahti illalla puoli kymmenen aikaan ja itsekin olin jo kymmeneltä odottelemassa unta. Erinäisiä uniälähdyksiä tuli silloin tällöin, mutta tuo pieni ihme heräsi vasta 4.30 syömään ja 5.30 jatkettiin unia. Itse heräsin tietysti jokaiseen älähdykseen, mutta sain nukuttua lopulta 9.45 asti, tyttö heräsi 10 jälkeen. Pitkästä aikaa on oikeasti levännyt olo! :)

Helou pitkästä aikaa!
Täälläkin arki (tai no arki ja arki kun tuo mies on vielä kotona) on lähtenyt hyvin rullaamaan! Ollut paljon helpompaa kun osasin odottaa. Huomattavasti helpompaa kuin esikoisen kanssa vaikka silloin olikin vain yksi lapsi hoidettavana. Johtunee siitä, että hommat sujui aika rutiinilla heti alkujaan, imetys onnistui huipusti, hormonihuuruilut oli melko lieviä ja mistään ei ota stressiä kun tietää, että toinen pyytää kyllä kun jotain tarttee.
Yöt alko heti mennä hyvin, pitää vaan huoneen mahd hämäränä, ei juuri seurustele ja vaihtaa vaipan vaan jos se oikeasti on täynnä/kakat tullu ni ei pikkanen virkisty sitte liikaa. Vaaveli nukkuu omassa sängyssään aikalailla klo 22-02, sitten syöttelen ja nukahtaa heti uudestaan ja nukkuu taas sinne klo 5-06 asti. Sen jälkeen ei kyllä halua enää omassa sängyssä olla useinkaan, vaan siirtyy sitten äitin viereen. Itse nukahdan herkästi nykyjään uudestaan, että 100 x paremmin nyt saa levättyä kuin raskaana! Mies vetelee sikeitä korvatulppien avulla, en näe syytä herättää ellei ole tilanne päälle kun hän ei vielä imettämään ole oppinut, vaikka muuten suoriutuukin neidin kanssa yhtä hyvin kuin minä.
Oikea arki alkaakin sitten ensi viikolla kun isyysloma on ohi. Saas nähdä sitten kun pitäis selvitä tästä huushollin pyörittämisestä ja kahdesta lapsesta itekseen, että tuntuuko sitten enään yhtä aurinkoiselta! :)
ps. joulu lähestyy, seuraava asia odotettavana! <3 ;)

Vauva on nukkunut koko päivän, loppuajan itkenyt tai ollut rinnalla. Hengitys rohisee, varsinkin aamulla ja vähän alilämpöä. :( Kaiken lisäksi ylähuuleen on tullut rakkula, varmaan siksi, kun pikkuinen imeskelee sitä. Tyttöraukka! :/ Peruttiin kaikki suunnitelmat tältä päivältä, ettei nyt sais kylmää. :(

Okei, oli muuten viimeinen kerta kun leijun hienosti sujuneesta yöstä. Eilen illalla ei saanut isikään pientä simahtamaan vaikka kuinka syötti. Neiti taisi tehdä oman ennätyksen hereillä olossa, heräsi vaille kolme päivällä ja lukuunottamatta niitä pikkuisia torkkuja kesken syönnin mitä aina tulee, valvoi 22.30 asti. Ja minä kun ihan luulin, että tuommoinen vajaan kuukauden ikäinen nukkuis jotenkin enemmänkin... Yöllä herättiin puolen neljän maissa, reilu tunti meni ennen kuin nukahti uudelleen ja heräsi tuossa yheksän jälkeen. Mielenkiinnolla odotan, millainen päivä meillä tänään on! :)

Olen nukkunut tanaan 4.30-7.00 younet ja tunnin paivatorkut. Joskus tuntuu, etta vauva ei nuku koskaan ja kitisee vaan koko hereillaoloaikansa. Hankala rentoutua itsekaan kun joutuu vain odottamaan, etta koska se kitina muuttuu raivokkaaksi itkuksi.

Meillä tuli vauva-arkeen draamaa kun eilen illalla mitattiin 38,7 kuumetta ja jouduttiin sairaalaan päivystykseen 18pvää vanhan kanssa. Koko eilisen normaalisti lungi vauva oli jotenkin herkkä itkemään ja tuntui ettei kaikki oo ok. Epäilin eka mahavaivoja,mutta kun sama meininki vaan jatkui kakan jälkeen eikä tissikään kelvannut melkein ollenkaan niin äidinvaisto alkoi huutaa ettei toi nyt ihan normaalia ollut.
Illemmalla sit tajuttiin mitata kuume ja eka mittari otsasta+korvista heitti ihan random-lukemia ja alakanttiin vaikka lapsi tuntui kuumalta. Onneks meillä on useampi kuumemittari ja tajuttiin mitata pyllystä lämpö, joka yhtäkkiä olikin sen melkein 39astetta!!

Mä olin melkein hysteerinen, pakattiin punaisena kiljuva vauva istuimeen ja lähfin taksilla akuuttiin. Mies jäi kotiin esikoisen kanssa.
Meidät onneks priorisoition kun on näin pieni tyyppi eli ei tarvinnut jonottaa hoitoon pääsyä. Sen sijaan puoli yötä mennyt tarkkailuhuoneessa kokeissa ja odotellessa
. Otettiin pissanäyte,verikokeet,annettiin särkylääkettä joka onneks helpotti vauvan oloa niin että jaksoi taas syödä. Joskus kahdelta kävi lääkäri sanomassa että jäädään varmuuden vuoksi tarkkailuun yön yli,sit taas odoteltiin puolitoista tuntla ennenkuin päästiin osastolle ja huoneeseen. Nyt on nukuttu pari tuntia (paitsi vauva joka onneks nukkuu) ja odotellaan lääkäriä. Ekoissa testeissä ei onneks ollut mitään hälyttävää,sanoivat että on infektio josta seirauksena kuume. Mä oon itkenyt koko yln, osin väsymyksestä,osin hormoonihuuruissa ja osin kun tota vauvaa käy sääliks.
Onneks kuitenkin tässä ei näytä olevan mikään vakavampi juttu kyseessä, veikkasivat ainakin yöllä että voi olla sama vilustuminen joka meille kotiin on esikoisen päikkäristä vissiin kulkeutunut(mies tuli kipeeksi viikolla). Hoh-hoijaa, kaikkea sitä!!! Onneks pitävät tarkkailussa kuitenkin, turvallinen olo vaikka haluisiin jo kotiin!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Huh hildamaija. Paljon tsemppia teille molemmille! Meidan pikkuiset ovat muuten syntyneet samana paivana, Toivottavasti paasette pian kotiin. :love2

Kiitos. Nyt täällä laitetaan jo nenäletkua kun toinen ei jaksa syödä niin paljoa kuin pitäisi kuumeen takia. Ihan kamalaa vaikka hyvä että pidetään huolta. Saan siis imettää, pumpata ja se mitä vauva ei jaksa syödä laitetaan letkulla alas. Kuume jatkuu ja seilaa 38-39 välissä, siihen annetaan särkylääkettä.
Lääkärin mukaan ei oo mitään vakavaa,infektio siis,ja uudessa verikokeessakaan infektioarvot ei olleet kohonneet,onneksi. Mutta voi hitsi miten ärsyttävää tällänen. Ja siis käädään tarkkailuun ainakin vielä ensi yöksi.
Toivotaan että äidinmaito tekee ihmeitä ja kuume kääntyy laskuun pian!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tsemppiä Hildamaija! Saatte varmasti hyvää hoitoa ja pian on pikkuinen taas kunnossa.

Onko teidän vauvoilla kaulassa iho-ongelmaa? Kun maitoa valuu kaulan poimuihin, sinne kertyy helposti likaa ja iho jopa menee rikki. Meidän tytöllä on niin ohuessa poimussa vaikessa paikassa iho rikkoontunut, nyt olen saanut sitä puhdistettua ja bepanthenillä ihoa paremmaksi. Kannattaa vähän kurkistella sinne pieniin poimuihin, sinne jää salakavalasti likaa jemmaan.

Vauva on huomenna 3 viikkoa ja tuntuu, etta me ollaan ainoita, joilla ei ole minkaanlaista rytmia. :sad001 Nama ovat olleet todella todella raskaat viikot. Vauvan tarpeet vaan muuttuvat koko ajan. Mitaan ei voi ennustaa koskaan. Kateellisena luen miten muitten vauvat heraavat aina tiettyyn aikaan, ovat hereilla jonkin aikaa, sitten on paivauniaika, kylpyaika, younien aika ja yollakin herataan vain pari kertaa.

Meilla on siis ihan taysin rytmiton vauva. Nukutaan, ollaan rinnalla ja valvotaan ihan miten sattuu. Olen yrittanyt vaantaa rautalangasta jos minkalaista rytmia, rauhoittaa yot pimeydelle/hiljaisuudelle ja aamulla aukaista verhot ja antaa aikaa seurustelulle/laittaa radion paalle... ihan turhaa!. Vauvan rytmi ei ole mitenkaan ohjailtavissa, nalka/uni/itku tulee kun on tullakseen jne. Tutti on kaytossa ja sen voimalla jaksetaan se pieni hetki.

Odotan oikeasti innolla, milloin vauva alkaa nukkua pitempia jaksoja yolla ja paivauniajat jaksottuvat. Meilla kun on paiva ja yo yhta sekasotkua! Toki me kaydaan vaunulenkilla, jotta paasee hieman kodin ulkopuolelle. Mutta muuten ollaan naulittuna kotisohvalle tai sankyyn ikuisille imetyssessiolle...:sad001

Tietenkin pitaisi nauttia tasta pikkuvauva-ajasta, jonka sanotaan menevan nopeasti ohi ja kylla ma nautinkin vauvan kanssa seurustelusta, mutta silti ahdistaa olla niin kiinni vauvassa 24/7. Minulle se, etta vauva kasvaisi mahdollisimman pian ja arkeen tulisi rytmit/rutiinit on kuin valo tunnelin paassa. :smiley-ashamed005

Alisa, itse huomaan aina kylvyn jalkeen vauvaoljya levittaessa, etta vauvasta lahtee valkoista kyohnaa ihan reilusti. Varmaankin seka likaa etta kuivunutta ihoa lahtee rullana pois. Pitaa vaan rasvailla huolella.

Littlered, ette todellakaan ole ainoat joilla ei ole rytmiä!! Otetaan vaikka esimerkiksi meidän viime yö kun kukaan meistä ei nukkunut 0-9 välillä :( tukkoinen nenä, rintaraivareita, lentäviä tuttipulloja ja rintakumeja, huutoa pää punaisena, ohivuotavia vaippoja.. Siinä resepti kaaokselle joka sai tämän mamman ensimmäistä kertaa itkemään väsymyksestä ja turhautumisesta... Työkaverit vitsaili että vauvalla on jo espanjalainen rytmi, päivällä nukutaan siestaa ja valvotaan yöt. Ei paljon naurattanut.
Poika saa päivä päivältä enemmän luonnetta ja omaa tahtoa. Katsotaan mihin tässä vielä joudutaan...

Littlered, eipä meilläkään kauheasti mitään rytmiä ole. Yöllä tosin neiti nukkuu ihan kivoja pätkiä, mutta se yöunille nukahtaminen on sitten eri juttu.. Joskus nukahdetaan jo kymmenen aikaan, toisinaan valvotaan yhteen-kahteen.. Yhtään ei voi ennustaa, mihin aikaan neidin saa sänkyyn jäämään. Päiväuniakaan tuo ei hirveitä pätkiä vetele. Ulos lähtiessä voi mennä pari tuntia heittämällä ennen kuin saa neidin tankattua niin ettei vaunuillessa tule nälkä, kun välillä nukahdetaan kesken syönnin.

Itse en meinaa osata illalla/yöllä nukahtaa, kun kuulostelen vaan koko ajan milloin pieni herää ja syötön jälkeen kuulostelen nukahtikohan se nyt varmasti. Toivottavasti tuohon tottuu niin että osais nukahtaa heti kun siihen on mahdollisuus!

Sophie, minä olen myös välillä itkenyt väsymyksestä ja ajatuskin siitä, että joku onneton tulisi vääntämään vitsiä jostain yövalvomisista tai muusta hah hah hauskasta saa melkein raivon partaalle!

Meillä tosiaan toinen lapsi kyseessä ja ihan yhtä rytmittömästi mennään kuin muillakin ja voin kertoa, että se on ihan luonnollista vielä tässä vaiheessa. Tällä toisella kertaa tämän asian vain ottaa huomattavasti rennommin kuin ensimmäisellä kerralla. Nyt siis mennään vielä vähemmillä unilla, kun esikoinen herää joka aamu klo 7. Meillä on tälläkin kertaa iltaitkuinen (joskus myös päivä/yö) vauva. Muistaakseni esikoiselle alkoi muotoutua selkeä rytmi noin kahden kuukauden iässä. Silloinkin vielä paljon "poikkeuspäiviä" jolloin nukuttiin ja syötiin miten sattuu, mutta pääsääntöisesti alettiin menemään 4-5 päiväunilla ja syömiset ja seurustelut siellä välissä. Kun hereilläoloaika alkaa kasvamaan, niin aina putosi yhdet unet pois. Ja nyt 2,5 vuotiaalla kellontarkka päivärytmi ja yhdet unet.

Tässä vaiheessa varmasti tuntuu, ettei saa enää koskaan nukkua kunnolla, mutta sekin aika koittaa että herää kuuden tunnin unilta säpsähtäen, että vauvalla on hätä, vaikka toinen vain rauhassa vetelee sikeitä vieressä. Ja sitten kun nämä vauvat lähenee vuoden ikää (nopeammin kun laki sallisi), jää heräilyt pois kokonaan ja niitä tulee jollain kierolla tavalla jopa ikävä.

Hei Littlered ja muut mammat, mikä rytmi? :) Täällä on kuulkaas ihan sama tilanne ja on itketty sekä turhauduttu niiin moneen kertaan. Väsymys tietty painaa, mutta tuntuu, että mikään ei riitä tuolle meidän pikkuherralle. Ei oikeen pysty lähtemään kotoa mihinkään, kun vauva vaatii jatkuvaa huomiota, joko syömistä tai rauhoittelua, vaipan vaihtoa, jne. Jos herra nukkuisi säännöllisissä pätkissä, niin kivahan se olisi käydä vaikka vaunulenkillä tai kaupassa. Kokeiltu kumpaakin ja lopputuloksena oli, että juoksin kotiin syöttämään, kun toinen heräsi kesken kaiken huusi pää punaisena vaunuissa. Ota nyt sitten tissiä esille tuolla ulkona tai kaupan kassalla! Kaveri käytännssä huutaa lähes kaiken hereilläloaikansa, niitä joitakin kymmeniä siunattuja minuutteja lukuunottamatta. Huutaa joko nälkää tai väsymystä tai vatsakipuja ja aina se on yhtä raastavaa, kun välillä ei saa sitten millään kaveria tyytyväiseksi. Varsinkin myöhään iltaisin alkaa järkyttävä huutkonsertti, joka kestää pari tuntia, vaikka on syötetty, vaihdettu vaipat, yritetty rauhoittua...Toivon todellakin, että tulisi joku rytmi tähän herran arkeen ja itkuisuus vähenisi. Kyllä sitä välillä kateellinsena kattelee niitä vauvojen vanhempia, jotka tyytyväisenä vaunuissa makoilee...:)

Takaisin