Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei meilläkään oikein rytmiä voi kehua, pidemmät päikkärit kestää 2-3 h ja ajoittuu klo 12-16 välille, riippuen moneltako aamulla on noustu ja mennäänkö esim vaunulenkille, jossa tyttö nukkuu aina ja sikeästi. Illalla nukkuun 23-01, sitten, kuten esim eilenillalla, nukutettiin kolme tuntia huutavaa lasta. Isillä muuten loppui loma ja tänään ekaa päivää töissä, ei ollut kovin pirteä herään aikaisin aamulla, kun vauvan takia sai unta vasta yhen aikaan.. Hain sattuneesta syystä unilääkkeet hälle apteekista tänään. :D Yöllä vauva heräilee nykyään noin kaks, kolme kertaa. Vaippaa vaihdetaan mahdollisimman harvoin, koska silloin tyttö virkistyy ja on hankala nukuttaa uudestaan. Mut muuten se rytmi on ihan hatusta tempaistu. Ilmeisesti siis aika yleistä noilla vastasyntyneillä.
Sanovat, että vauvoilla on sama rytmi vatsassa ja ulkopuolella. Meillä pätee sen verran, että edelleen illan virkku aamun torkku.
Tsemppiä kanssakärsijöille!

Minulla tekisi niin mieli vetaa koniin sellaisia, jotka sanovat, etta "noh, se pitaa nukkua aina silloin kun vauva nukkuu". Valitettavasti ihminen ei ole kone, joka sormia napsauttamalla saa unen paasta kiinni joka kerta kun vauva simahtaa.
Kiitos kaikille tsempeista!

^ joo ja jos minä nukkuisin kun vauva nukkuu niin sitten ei vaunuiltaisi, tai minun pitäis unissani työntää vaunuja. Se on vaan tuo raitis ilma ja ulkoilu minulle niin tärkeää, että sinne on päästävä. Mistäpä sitä tietää jos kohta on kamalat pakkaset, eikä pääse mihinkään ennen kuin isi tulee töistä.

Hei vinkkinä kaikille vauvan rytmin kanssa murehtiville: sain ystävältä lainaksi Tracy Hoggin Baby Whisper/Vauvakuistaaja kirjan, jossa menetelmiä ruokailu ja nukkumisryhmin hallintaan (EASY, Eat, Activity, Sleep, You- ohjelma). Vaikuttaa ihan lupaavalta näin nopeasti selaillessa. Siinä esitellään 3 tunnin rytmi, joka sisältää siis nuo edellä mainitut toiminnot kussakin syklissä.

Äskeisen viestiin vielä palatakseni: piti vielä kysymäni, onko kukaan kuullut tai kokeillut tuota? Helpottaisi suunnattomasti koko perheen elämää.

Jasmin, en ole kokeillut tai edes lukenut kirjaa, mutta tiedan tuon Tracy Hoggin olevan jo jonkinlainen legenda tuoreiden vanhempien keskuudessa. :) Varmaan voisi katsella jos tuota loytyisi jostain ihan ilmaisena e-bookina.

Me käytiin koko perhe shoppailemassa ostoskeskuksessa pojalle vaatteita kun ekat yöpaidat (joita meillä käytetään vuorokauden ympäri) ovat jäämässä pieneksi. Poika nukkui taju kankaalla koko 3h, mutta turvaistuimeen päästyään repesi riemu.. Huh.. Onneksi kotimatkaa oli vain 5 minuuttia. Huuto jatkui tuttipullosta huolimatta (oksennusten kera) ja jatkui kotona. Lopulta poika rauhoittui tissille johon hän nukahti alle minuutissa... Mutta onneksi kaupoissa meni hyvin, pitää suunnitella lyhyetkin reissut paremmin :)

Terveisiä sairaalasta - täällä ollaan siis edelleen, isänpäivät ja kolmiviikkoispäivät vietetty visusti samassa sairaalahuoneessa. Pöh. Kuume näyttää hellittäneen mutta syömisestä on tullut hankalaa: vauva imee rintaa hetken mutta alkaa pian huutamaan nälkäänsä koska ei halua pitää tissiä suussa. Täällä epäillään syyksi kurkkukipua, ja kipulääkkeen kanssa neiti pystyykin syömään joka kolmas tunti sen 80ml. Muutoin ruokitaan loput pumpatut rintamaidot nenäletkulla.
Kukaan lääkäri ei oikeastaan ole huolissasn ja vauva osoittaa onneksi jo paranemisen merkkejä, mutta pitävät meidät täällä kunnes saavat selville mikä virus on kyseessä ja kunnes oireet ovat menet ohi. Ja kaikki mahdolliset testit (veri, kakka, pissa, räkä) on otettu, vielä odotellaan muutamien tuloksia. Että sellasta vauvasairaala-arkea. Kotiin ja esikoista on ikävä kun perjantaista asti täällä on kökötetty, toisaalta on hyvä olla osaavissa käsissä ja mahtavaa että huolehtivat ja tutkivat näin tarkkaan ja varman päälle.

Noihin aiempiin rytmittömyysviesteihin pitää vielä kommentoida että meitä on näköjään siunattu tosi lungilla tapauksella ja kuulutaan niihin onnekkaisiin joilla on sikeäuninen lapsi. Vauva nukkuu suurimman osan päivästä ja öistä, (poikkeuksena tää sairausaika) ja tietty herään vielä imettämään pari kertaa öisin mutta muuten tyyppi nukkuu. Toki hereilläoloaika kasvaa päivä päivältä. On meilläkin huonosti nukuttuja öitä välillä (vatsanväänteitä välillä tms) mutta pääosin nää ekat kolme viikkoa on menneet vauvan nukkuessa hyvin. Ja voi olla että olen itsekin nykyisin niin sikeäuninen etten pieneen kitinään herää ja vauva saa nukahtaa uudelleen itsekseen-esikoisen kanssa heräsin pieninpäänkin inahdukseen ja saatoinpa sitten vahingossa herättää vauvankin. Vaunuissa koisitaan myös, mikä on oikeasti kullanarvoista-miettikää nyt yhdistelmää levoton vauva+uhmaikäisen esikoisen haku päikkäristä+tuntien puistoilu talvella. Eli onneks on tottunut vaunussa nukkumaan, ja hätävarana on kantoreppu. Niin ja öisin tyyppi tosiaan nukkuu mun vieressä sängyssä pienessä "pesässä" eli ei ihossa kiinni mutta kuitenkin lähellä. Oon todennut että toimii toistaiseksi paremmin ja vauva on rauhallisempi. Ja tutti auttaa meillä nukahtamiseen - ihan mahtavaa että huoli tutin. Sitä ei esikoinen ikinä halunnut ja roikkuikin tississä piiiiiiiitkääääään ;)

Tsemppiä siis yökukkujille ja rytmien hakuun, toivotaan että pian helpottaa. Ja kiitos kirjavinkistä, taidanpa lukea minäkin-ei sitä ikinä tiedä miten nää "tutut" rytmit muuttu. Luultavasti muuttuvat :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Hurjaa meininkiä täällä, tsemppiä kaikille ihanille äideille ja heidän pienokaisille, erityisesti Hildamaijalle. Itse en ole pahemmin ehtinyt täällä käymään kun pikkumies haluaa päivisin olla niin tiiviisti äitin kanssa. Meidän pikkumiehen (nyt 2 vk+6 pv) kanssa on ihme kyllä jonkinlainen rytmi olemassa. Nukkuu 2-4h pätkiä, valvoo välillä useamman tunnin jne. Aktiivinen poika kyllä on, kannattelee jo päätään ja tarkkailee ympäristöään tiiviisti. Melko tyytyväinen oloonsa mutta tarvittaessa kyllä löytyy rahkeita huutoon jos asiat eivät mene herralle mieluisasti. Isillä ja pojalla on omat jutut kun mies tulee töistä, kylvetykset ja makoilut rinnan päällä.

Ja tsemppia viela hildamaijalle sinne sairaalaan, toivottavasti paasette pian kotiin. Sairaalassa olo on aika inhaa, itse meinasin hajota niin henkisesti kuin fyysisestikin niihin kolmeen yohon synnytyssairaalassa. Ihan kamalaa, mutta mitapa sita ei oman lapsensa takia tekisi.

koetti se oikea arki myös tänne kun mies palasi töihin tänään.. Laittoivat hänelle sitten myös viikonloppuvuoron :( Saas nähdä miten tämä lähtee tästä pyörimään.. Suihkuun tekisi mieli, mutta sen voin ainakin unohtaa.. Aamiaiseksi sain välipalapatukan :) onneksi yö meni hyvin, 12 jälkeen syötiin ja seurusteltiin 3-5, ja sitten nukuttiin kahdeksaan.

Miten teillä menee D-vitamiinien kanssa? Me aloitettiin eilen lisäämällä tippa vastikkeeseen jota syötiin kolme kertaa eilen. Poika oli normaalia itkuisempi illalla, liekö syy sitten vitamiini...?

me ostettiin suosiolla jekovit-tippoja. Neuvolatäti sanoi, että ne devisolit voi aiheuttaa vatsanväänteitä, kun ovat öljypohjaisia. Jekovittien kanssa ei ole ollut vatsavaivoja :) laitan aina aamumaitoon sen 5 tippaa.

Meillä alkaa arki jo rullaamaan. Poitsu nyt 1 kk ja 1 viikon. Itsellä alkaa olla helpompaa ja tähä valvomiseen ym. alkaa jo tottumaan. ☺️ Hänellä on onneks alkanu tulemaan selkeä yörytmi. Nukahtaa klo 23-01 välillä, nukkuu n. 4 h ja syö, sen jälkeen heräilee syömään 1-3 h välein. Aamulla köllötellään sängyssä mahdollisimman pitkään, usein 10-11 asti. Imetys sujuu hyvin, iltaisin annetaan pullosta lisämaitoa kun hän tankkaa yötä varten. Suosittelen kyllä kokeilemaan korvikkeen antoa yötä ajatellen, se kun sulaa hitaammin mahasta nii ei tuu heti nälkä. Äidinmaito on niin sulavaa että voi tulla piankin nälkä. Meillä poika syö päivällä n. 1 h välein rinnasta.

Poika on alkanut hymyilemään tarkoituksen mukaisesti mikä sulattaa kyllä sydämen! ❤️ Sekä kovin on alkanut seurustelemaan. ☺️

Vatsavaivat on vähentyny, mutta vieläkin ne painottuu ilta-aikaan. Me kans vaihdettiin d-vitamiinit jekovittiin, luulen että autto hiukan vatsanpuruihin. Ootteko muuten ite maistanu niitä jekovit tippoja? Aivan sairaan pahaa! toivon, että vauvat ei vielä maista sitä niinku me aikuiset.

Ihanaa vauva-arkea teille kaikille! ❤️

Kakasta pari kysymystä, kun en tiedä mikä on normaalia ja mikä ei. Eli kakan seassa pieniä kokkareita? Juuri kun vaihdoin vaippaa niin Se oli täynnä tosi vetistä kakkaa, ja siinä odoteltiin peppu paljaana kun 10min ajan tuli märkiä pieruja, jotka oli ihan vettä parin "riisinjyvän" kera. Voiko olla vitamiinin aiheuttamaa? Siis onhan tuo aina ollut löysää, mutta tänään muuttunut huomattavasti vetisemmäksi :(

minkä firman tippoja te käytätte, jos löytäisin samoja tai vastaavia täältä Espanjasta..

Meillä on olleet relatipat käytössä, maitohappobakteerit samassa. Käytetään myös cuplatonia, kun alkuaikana oli enemmän vatsanväänteitä, nyt niitä on enää tosi harvoin. Luulen tuon yhdistelmän sopivan meidän lapselle.
Yöt on sujuneet kivasti, syödään yleensä kolmesti yössä. Aamuisin lapsi on virkeimmillään ja kovin halukas seurustelemaan. Hymyjä tulee ja lapsi jutustelee kovasti. Päiväunet sujuu parhaiten ulkona, joko vaunulenkillä tai parvekkeella. Arki alkaa hiljalleen muotoutua, tässä on ehtinyt päivän aikana tehdä jo kotitöitäkin, ruuankin saan nykyään syödä lämpimänä :)

Sophie, on ihan normaalia tuo kakka. Itse kysyin asiaa neuvolassa ja jos on täysimetyksellä vauva niin on vaan merkki siitä että vauva saa tarpeeksi ruokaa ja vielä hyvin ravinteikasta :)

Jep, johtuu siis siitä että vauvan ruoansulatus on niin nopeaa ettei kaikki ehdi sulaa matkalla :) Tän oon itse oppinut kun meidän sinappikone tekee tuotoksia sen 5-15 kertaa päivässä ja vielä yleensä aina kesken ruokailun :angel4

Takaisin