Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä sain lainaan kantoliinan, pitäisi vaan opetella käyttämään sitä. Olisi varmasti päivisin kotona varsin kätevä, tyttö olisi sylissä mutta pääsisin kuitenkin jotain tekemään.
Tänään uskalsin vihdoin leikata tuon neidin kynnet, voi jestas että ne olikin pienet.. ♥

Ihan nyt täytyy kysyä jos täällä on kokeneita, onko tuon trikoisen kantoliinan solmiminen ihan oikeasti noin helppoa ja yksinkertaista?? Mallasin sitä ensimmäisen kerran, tyttö oli tosi tukevan oloisesti kyydissä, mutta sitten rupesi huudattamaan. Mietin jo tuntuuko siitä niin pahalta olla liinan sisällä, mutta taisikin olla vaan nälkää..

Meillä meni muutama kerta harjoitellessa ja totutellessa. Katsoin youtubesta solmimisvideoita ja kummastelin sitten että miten oma lapsi ei ole likellekkään samanlaisesti liinassa. Syynä oli se, että muksu työnsi koko ajan itseään käsillä poispäin eikä muutenkaan osannut asettua.. Nyt voidaan jo käydä kävelyllä ja imuroida ym :) Kestää hetken, ennenkuin lähtee homma toimimaan :)

Iltoja,
Kyselempä asiaa täällä kun en muutakaan ketjua keksi mihin paremmin sopisi. Meidän poju on nyt kahdesti pulautellut kaaressa isompia pulautuksia/ oksentanut maidot pihalle. Molemmilla kerroilla pulautukset oikeastana pelkkää maitoa. Ensimmäinen kerta oli muutama viikko sitten ja tänä iltana oli toinen kerta. Ei siis ole käyttäytynyt ennen pulautusta mitenkään tavallisuudesta poikkeavasti tai muuten ja vatsan tyhjennyksen jälkeen ollut ihan tyytyväinen. Syöttänyt olen tämän jälkeen uudestaan. Molemmilla kerroilla tosin on syönyt hetkeä aikaisemmin. Onko täällä muita vauvoja jotka tehneet samaa tai äitejä joilla kokemusta aiheesta?

Noonis86, meillä ollaan murehdittu samaa asiaa jo muutaman päivän ajan. Välillä ruokailun jälkeen maito lentää kunnes maha on tyhjä. Ekat kerrat oli rintamaito, ja aloin jo epäilemään että maidossani on jotain vikaa, että olen syönyt jotain mikä ei sovi vauvalle. Mutta seuraavana päivänä poika oksensi myös korvikkeen. Kun se oksentelu on kerran alkanut kunnolla, niin sitä voi jatkua useamman tunnin ja lähes kaikki (ainakin musta tuntuu siltä) mitä poika syö niin tulee jossakin vaiheessa ylös. Viikonloppuna meinattiin lähteä jo päivystykseen, mutta just ennen lähtöä poika imaisi 90ml korviketta ja nukahti tyytyväisenä ilman yhtäkään puklausta. Poika pissaa ja kakkaa samaan tahtiin kun ennen, ja eikä muutenkaan vaikuta siltä että oksentelu häntä haittaisi. Ollaan nyt yritetty hidastaa hänen syömistään, kun hän välillä ahneena imee niin nopeasti että vetää maidot väärään kurkkuun. Lisäksi ruokailun aikana ja jälkeen pidetään häntä vähän pystymmässä asennossa, niin ettei maito valu takaisin ylös. Tänään päivällä oksensi korvikkeet kun mielestäni mies syötti 90ml pullosta sellaisella vauhdilla että poika tuskin hengitti välissä. Nyt illalla sai rintaa ja päälle korviketta, jonka jälkeen hän nukahti ja laitoin nukkumaan puoli-istuvaan asentoon, ja hyvin pysyi maidot sisällä. Katsotaan jos ongelma ratkeaisi kotikonstein, muuten pitää mennä lääkäriin :( Myös minä etsintäkuulutan äitiä joka tietää mistä tämä johtuu ja jos on syytä huolestua..

^Meilla tekee tuota hyvin vaihtelevasti. Joskus muutaman kerran paivassa ja sitten saattaa menna viikkokin, ettei oksenna lainkaan. Myos meilla on koitettu pitaa pienia hengahdystaukoja, kun korviketta syodaan. Poika hotkisi kaiken ihan tuosta vaan, mutta ei anneta. Olen myos todennut, ettei vaippaa kannata alkaa vaihtaa ruokailun jalkeen, koska siinahan nostellaan pyllya/selkaa, niin puklut tulee silloin... En ole osannut olla huolissani asiasta, silla tata tapahtuu loppujen lopuksi aika harvoin...

Pieni yllari aamulla. Huomasin, etta tiskialtaassa, parin likaisen lautasen paalla, lillui tiskivedessa muutama maitokakkakikkare. En edes tajua miten se on mahdollista! Mitakohan mies on toilaillut yon aikana vauvan kanssa???
Toisaalta parempi, etten edes tieda. yaiks. :sick006

nyt on kantoliina saatu käyttöön myös täällä! Helppoa ja kätevää, mikä ihmeen jumitus mulla oli etten saanut tätä aikaiseksi aiemmin?? Elämä helpottui huomattavasti :) poika nukahti heti! Meillä nyt tuo viritys jossa liina menee ristiin mun selän ja mahan puolella. Liina on äitini tekemä.

Tervehdys,

Olen seuraillut näitä teidän keskustelujanne hyvän tovin, mutten ole saanut aikaiseksi rekisteröityä. Töissä oli sillon joskus niin kiire eikä tälle sivustolle päässyt, niin jäi tekemättä. Mulla oli laskettu aika syyskuussa, mutta kun se tuli ja meni, en halunnut keskustella syyskuisten kanssa kun niiden lapset syntyivät ja minä kateellisena vaan odotin. Lapsi syntyi sitten lokakuun puolivälissä, ja siirryin lukemaan näitä teidän juttuja, ovat lähempänä omaa arkea, kun vauva on vielä pieni.

Mutta asiaan, eli tuohon maidon oksenteluun. Meillä kävi ekan kerran pari viikkoisena, ja kun miehellä on tapana googlata kaikki, niin googlasi sitten, että jos on kaarimaista, niin pitäisi soittaa neuvolaan joten minä soitin. Siellä sitten kysyivät että a) oliko vain maitoa ja b) vaikuttaako lapsi kärsivältä/tuskaiselta. Kyse tosiaan oli vain maidosta, ja lapsi vaikutti oksentamisen jälkeen suorastaan iloiselta. Meille neuvottiin, että tämmöisessä tapauksessa ei tarvitse huolestua, mutta jos oksennus olisi muun kuin maidon väristä ja jos lapsi tuntuu kärsivältä niin sitten lääkäriin. Ja jos paino ei alkaisi nousta, niin sitten pitäisi tarkemmin seurata. Luultavasti syy on se, että lapsi hotkii ja syö enemmän kuin vatsassa on tilaa, näin minä saamani selityksen ymmärsin. Ja mulla tulee paljon maitoa, eikä tuo vauva taida aina malttaa lopettaa ajoissa. Meillä tuota on nyt käynyt silloin tällöin, mutta aina on ollut pelkkää maitoa, iloinen vauva ja paino noussut hyvin, joten en murehdi.

Tervetuloa ja kiitos helpottavista tiedoista. Täällä on huikean ihanaa porukkaa jolta saa aina tukea ja apua.

Meillä on eletty nyt 3 viikkoa vauvan kanssa ja ikinä en oo ollut näin pihalla kuin nyt. Ensinnäkin on suorastaan outoa, että oon jotenkin toimintakykyinen ja järjissäni edelleenkin, vaikka vuorokautiset unet itsellä on n. 4 tuntia kuluneelta ajalta... Pitäiskö tätä jaksaa vielä 2 kk? "Kyllä se siitä helpottaa" - ei paljon aina lohduta. Joo, eihän tämä pikkuvauva-aika ole kuin murto-osa tästä tulevasta lapsiajasta, mutta kyllä se kuluttaa. Esikoisen kanssa kun vielä stressaa KAIKKEA.

Toisekseen oon ihan pihalla ton muksun kanssa, en todellakaan ole oppinut vielä tunnistamaan vauvan viestejä tai itkutyyppejä tuosta noin vaan. Pojalla ei ole mitään rytmiä, joskus on päiviä jolloin syödään 2-3 tunnin välein ja välillä huudetaan tunnin välein ja taas ruoka maistuu. Oon yrittänyt paljon imettää, mutta nyt oon alkanut tarjoamaan korviketta rintaruokinnan päätteeksi, jos näyttää siltä, että nälkä jäi. Tuntuu, että maitoa ei aina tule samalla lailla. Voiko tota otusta oikeesti syöttää liikaa? Ainakin kovin tiheät syötöt lisää vatsanväänteitä...?

Vaunuilusta tuo on ainakin toistaiseksi tykännyt ja autossakin matkustaa sujuvasti. Kantoliina, juu tulihan semmonen meillekin, mutta empä taida jaksaa kantaa tota möllikkää siinä. Tosin nyt poju torkkuu tuossa olalla ja ei tämäkään kevyttä ole :confused:

Paino on jo viime viikolla mennyt yli 4 kilon ja kuulemma jäntevä sekä tarkkaavainen poika neuvolassa todettiin. :gen014

Kova tuo poika on piereskelemään, vaan onhan se hyvä, että ilmat tulee pihalle. :angel8

Mutta viikon päästä tulee jo 1kk täyteen, käsittämätöntä miten aika kuluu.

Kotona jälleen, tälläkertaa toisen sairaalaretken jälkeen!
Sanonpa vaan että HUH-HUH mikä ärsyttävä virus ja rasittava kokemus. Perjantaina siis jouduttiin uudelleen päivystykseen (tottakai se kuume nousee just perjantai-illalla kello kymmenen!), ehdittiinkin olla peräti melkein kaksi päivää kotona edellisen viisipäiväisen sairaalareissun jälkeen.
Päivystyksessä menikin sitten ihan koko yö, tälläkertaa tiesivät kyllä että ollaan tulossa kun soitettiin etukäteen osastolle, mutta kun meidät kerta oltiin jo kotiutettu, ei päästy suoraan takaisin osastolla vaan piti mennä päivystyksen kautta. Tosi ärsyttävää, kahdeksan tuntia itkuisena keskellä yötä loisteputkien valossa toimenpidehuoneessa kuumeisen vauvan kanssa ei ole mikään kiva homma. Onneks mulla oli isosisko mukana, muuten olisin varmana ollut ihan hysteerinen hormoonipommi. Tällä kertaa ottivat päivystyksessä veri-ja pissakokeen lisäksi selkäydinnäytteen, mikä EI ollut mikään miellyttävä kokemus, vaikka odotinkin ulkopuolella. Ihan kamalaa miten paljon pientä vauvaa voidaan pistellä neuloilla eri puolille :sad001 Ja mies viestittää keskellä yötä kotoa että esikoinen on herännyt, kiljuu kurkku suorana äidin perään eikä sitä saa rauhoittumaan. Kiva joo, mähän sille seikalle pystyinkin tekemään paljon siellä sairaalassa...:confused: Aamulla päästiin (tai jouduttiin, miten sen nyt ottaa) sit uudestaan osastolle ja aloittivat antamaan antibiootteja tipalla bakteerien varalta. Kuume ja tulehdusarvot nousivat vielä viikonloppuna, kunnes sitten tiistai-aamuna laskivat ihan yllättäen, vauva todettiin terveeksi ja päästiin onneksi kotiin. Vauvastakin tuli kuin eri ihminen: hyväntuulinen, virkeä, pehmeä ja on alkanut ottamaan kontaktia ihan eri tavalla. Kokeissa selvisi siis että vauvalla oli ollut kaksi virusta: rhinovirus (ekalla kerralla sairaalassa syöminen olikin hankalaa joten silloin ruokittiin nenäletkulla) ja enterovirus, jossa oireina on esim. arkuus koskettaessa, siinä kai keho jotenkin kipeytyy. Sinänsä siis vaarattomia viruksia tai ihan tavallisia vilustumistauteja mutta vastasyntyneellä vauvalla voivat olla vakavia varsinkin jos pääsee kehittymään jälkitauteja tai bakteeritauteja, näin mä ainakin käsitin.
Eli onneksi selvittiin edelleenkin säikähdyksellä, mutta hitto vie, ei tää kyllä nyt kovin kiva kokemus ollut, varsinkaan näin alussa. Eli kannattaa ihan oikeasti huolehtia ettei pöpöjä pääse tarttumaan nyt alkukuukausina, siitä voi seurata vaikka mitä. Me veikataan että tää on tullut esikoisen mukana tarhasta, oli itsekin flunssainen, samoin mies juuri ennen kuin vauva sairastui. Vaikka eihän näille mitään aina voi vaikka kuinka pestään käsiä ja desinfioidaan, jostain ne vaan tarttuu jos ei nyt ihan eristyksissä elä. Plääh.
Nyt aloitetaan arki vähän niinkuin puhtaalta pöydältä. Maanantaina tuli jo neljä viikkoa täyteen, hui miten aika menee nopsaan! Ja niiiiiiiiiiiiiiin ihanaa kun on terve vauva :)

^Ihanaa, etta pikkuisella on kaikki hyvin. Eihan se kovin kivaa ole kun noin pienta pistetaan neulalla. Meillakin kun pojalta otettiin synnytyssairaalassa verikokeita kantapaasta niin se huusi ihan hulluna. Aika voimatonta se on vaan katsella vieresta kun toiseen sattuu. :sad001

Ja noista pukluista viela... Olen huomannut, etta kun pullosta annetaan, niin sen syottonopeuden/ahmimisen lisaksi puklujen tuloon vaikuttaa se itse pullo. Jotkut tuttipullot vaan ovat huonoja. Joistakin sita maitoa tulee silleen reippaasti, oikein valskaamalla, niin ettei vauva ehdi edes niella kaikkea... Silloin tulee takuulla pukllut ruokailun paatteeksi, vaikka kuinka koittaisi "annostella".. Onneksi tuli ostettua reilusti noita erilaisia tuttipulloja. Huonot on saanut laittaa syrjaan.

Nyt en muista, onko tästä ollut jo puhetta, mutta käyttääkö kukaan pikkuisellaan kestovaippoja? Millaisia?

Meillä on menty kertakäyttöisillä, mutta vähän houkuttaisi ainakin testata myös kestoja, siinä kuitenkin säästäisi jonkun verran. Olen vaan niistä aika pihalla o_O Äitiyspakkauksessahan tuli joku kestosetti, mutta näytti kovin isolta ainakin vastasyntyneelle. Vaikka eipä tässä kiire ole testaamisen kanssa, vaippaikä kuitenkin jatkuu toisenkin tovin :)

Mulla on laatikossa erillaisia kestovaippoja odottamassa kokeilua.. Ei mulla oo mitään kokemusta asiasta mutta muistaakseni syyskuisilla on asiaan liittyen oma ketju ja oli siellä pari kokenutta mammaa neuvomassa.

Okei, nyt te äitikolleegat pidätte mua joko a) outona b) hyvin outona tai c) aivan pimahtaneena, mutta on pakko jakaa teille aivan huippu vauvan hiljennyskeino. Pienenä selittelynä, että olen kuullut tämän tutulta lastenlääkäriltä ja nauroin hänen vinkkinsä silloin aivan kaivonpohjalle, muttas kappas keppanaa, olihan sitäkin koitettava.

Koliikkilapsillehan neuvotaan laittamaan imuria ym. päälle, jotta nukahtavat, mutta meillä ei ole kuitenkaan ole mikään koliikkitapaus. MUTTA, koittakaapa hyvät naiset joskus sähköhammasharjaa. Nappaan sen harjasosan pois ja laitan rungon esimerkiksi pinnasänkyyn vaunukopan ulkopuolelle, kun vauva nukkuu kopassa. Ja uskomatonta, mutta totta, nyt usean testikerran jälkeen, voin kertoa, että se oikeesti toimii!! Vauva on usein jopa nukahtanut tuohon tasaiseen hurinaan!! :smiley-bounce015

Meilläkin todettu tuo, että nukahtaa helpoimmin pienessä melussa. Hyvä niin, koska illalla aina katsotaan ukon kanssa telkkaa kun pikkumiestä nukutetaan tai sitten jutellaan muutenvain. Parhaiten nukahtaa, kun tuon lypsykoneen makkariin ja hurisuttelen sillä samalla kun isukki syöttää :)

Takaisin