Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No mulla kyllä menkat tuli esikoisen jälkeen ihan normisti vaikka siis imetin kokoajan, ja siis sama meininki näyttää olevan nytkin :shifty: kyllä kelpais mullekkin kun ei näitä olis. Onneks oon kyllä koko elämäni säästynyt minkäänlaisilta menkkakivuilta..että johonkin voi olla tyytyväinen :yuck:

Kokeilin taas illalla tuttia (tällä kertaa eri merkkinen) ja nyt huoli. Aina jonkin aikaa söi ennenkuin sylkäs pois. Ei kuitenkaan suostunu nukahtaa tutti suuhun mutta rauhottu kyllä ja autto aika hyvin kun normaalisti iltasin on sen kaks tai kolme tuntii tissillä ja pulauttelee väliin niin nyt sain pidettyä tutilla aina välillä eikä tullut niin paljon pulauttelua...

Mua vähä pelottaa meidän pikkusen unirytmi.. Mun mies on ollut vauva iästä n. 4v asti sellainen kaveri että on nukahtanut iltapäivä klo 16 ja herännyt yöllä klo 4-5. Olivat yrittäneet unikoulua ja vaikka mitä, mut rytmiä ei oltu onnistuttu kääntää.

Tää pikkunen on nyt kans sellanen, et klo 1 jälkeen heräilee 30-60min välein ja edes kunnon syöttö ei takaa pidempää (2-3h) unta niinku alkupäivinä. Klo 5 sitten herää ihan kunnolla ja nukahtaa seuraavan kerran vasta klo 8-9 väliin. Sitten kelpaa nukkua se 3-5h. :/ päivällä valvotaan 1-3h pätkiä ja nukutaan samanlaisia pätkiä. Pystysköhän tätä rytmiä tässä kohtaa jotenki kääntämään..? Tuntuu et teen ite jotain väärin kun pikkusen rytmi on tämä :o illalla ruetaan nukkuu 21-22 aikaan ja siinä vaiheessa saadaan vielä se 2-3h pidempi unipätkä. Mut noi yöt on todella rasittavia henkisesti. :(

Näillä aivan pienillä ei ole mitään ymmärrystä rytmistä. Rytmi kääntyy vielä monta kertaa vauva-aikana. Muistaakseni 3 kk ikään mennessä saavutetaan jonkinlainen rytmi. :) Tsemppiä!

Täälläkin oli rytmit eilen ja viime yönä mitä sattuu :shifty:. Iltapäivä klo 17 asti noin klo 23:een oli käytännössä hereillä, siten että välillä nukahti mutta heräs taas nopeesti uudelleen ja oli tosi itkuinen. Klo 21 sai kunnon raivaritki ja sitä jatku noin tunnin... Mut sit klo 23 nukahti ja nukku noin kuus tuntia! Sit söi ja nukku noin neljä tuntia :joyful: Ilmeisesti oli vähän väsynyt kun piti ottaa pidempiä unia. Yleensä nukkuu korkeintaan sen kolme tuntia putkeen. Nyt ei myöskään suostunut nukkumaan kehdossa vaan piti päästä aina äidin viereen nukkumaan.

Eilen oli kolmas päivä kun annettiin d vitamiini ja mietin johtuko huono unisuus niistä jos oli vaikka vatsanväänteitä. Ekana päivänä annettiin yks tippa, tokana kaks ja eilen kolme. Rela drops nyt käytössä mut täytyy kattoo miten menee jatkossa vai pitääkö vaihtaa merkkiä.

Meille neuvottiin relatippojen kans että 3-5 päivää yhtä tippaa, 3-5 päivää kahta jne. :o ja meillä mennään nyt kolmella tipalla.
Unirytmit ollut koko ajan että välillä ollaan uneliaita ja välillä jaksetaan valvoa :) yks ilta meillä valvottiin se viisi tuntia putkeen ja sitten nukuttiinki kahdeksan tuntia putkeen! Itse ainakin oon vaan tyytyväinen jos nukutaan pitempiä pätkiä.. :D

• Tykkään
Reaktiot: Dee
Ohi! Aika erilainen ohjeistus meillä. Neuvolan th ohjeisti noin tosin ei silloin ollut ees puhetta minkämerkkisiä käytetään. Ehkä mäkin voisin pitää sit pienempää annostusta nyt alkuun.

Joo, on kyl kiva kun saa pidempään nukkua!

Joo tai siis neuvolassa sanottiin että noinkin voi alottaa mut jos antaa joka tippa määrää muutaman päivän ennenkuin nostaa seuraavaan määrään niin kerkeää vatsa totutella paremmin :) ja apteekissa sattui tuttu farmaseutti joka sanoi että kannattaa tosissaan muutaman päivän aina antaa yhtä määrää kun kaikki on niin uutta tuollaiselle pikku mahalle :)

Meille neuvottiin kans d-tipat niin, että 3pv 1 tippa, 3pv 2 tippaa jne aina 5 tippaan asti ja sit jatkaa sillä 5 tipalla. :)

Noista D-vitamiinitipoista oli jossain muussa ketjussa kans keskustelua ja siinä yks huomioitava seikka on, että eri valmisteissa on eri määrä ainetta. Ts. jossain riitti yks, jossain piti antaa useampi, jotta päiväannos tuli täyteen. En muista vaan, että mikä oli mikä.

Ja unirytmistä: ihan pienellä ei tosiaan ilmeisesti ole mitään rytmiä, eikä välttämättä saakaan ts. menee joitain kuukausia siihen, että löytyy. Että ei kannata huolestua (ja toki itseäkin jännittää miten rytmittömyys alkaa itseä vaivata, kunhan tämä yksi nyt vähitellen tulisi ulos...). :)

Meillä vauvalla alkoi vatsavaivat ennen D-tippoja, joten niillä ei ollut vaikutusta. Nyt on menossa tiheä imu ja äidillä "vähän" väsyttää olla maitobaarina ihan koko päivä, torkutkin poju ottaa vaan rinnalla. Onneksi tätä vaihetta ei kestä kauaa! Tänään oon imetyksen lisäksi ehtinyt lajitella pyykkejä ja laskostaa muutaman puhtaan harson, siinä se. Ruuankin sai mies tehdä ja kantaa mulle imetysnurkkaan.

Onneksi meillä nukutaan yöllä ihan hyvin. 22-24 välillä unille, syötöt (ja vaipanvaihdot) 2-4 välillä ja 5-7 välillä, aamulla noustaan 9-11 aikaan. Yleensä n. 4 tunnin unipätkiä on pari ja sit vielä yks lyhyempi. Päivisin sitten ei niin nukutakaan, ainakaan muualla kuin sylissä. :D

Mä otin tänään kantoliinan käyttöön meidän sylissä nukkujalle. Viihtyi kyllä hyvin siinä. Myös turvaistuimessaan viihtyy ja kun sen saa matkarattaisiin kiinni, niin ulkona liikkuminenkin on mahdollista (silloin kun mun liitoskivut antaa periks). Sohvalla jumittaminen alkaa vähitellen hajottaa ainakin mun päätä.

Joo katsoinkin tosta et rytmi alkaa muodostuu vasta 3kk iässä. Vähän vaan ikävä, kun ei oo öisin sit edes niitä 2h unipätkiä. No, ehkä tää tästä.

Millon ne d-tipat piti alottaa? :o unohdin kysyä neuvolassa torstaina ja niistä ei oo ollu mitään puhetta. Nyt vauva 11vrk.

Meillä ei vauva oo viellä kertaakaan nukkunut 3h pidempään ja ikää kuitenkin jo huomenna huimat 6vkoa. Eikä tutit kelpaa. Onneks sentään kantorepussa viihtyy niin pystyn jotain kädet vapaana tekeen.

Meillä onneksi nukutaan öisin melko hyvin. Yleensä ainakin kaksi noin neljän tunnin pätkää. Päivällä ei sitten nukutakaan kovin hyvin muualla kuin sylissä. Kurjinta siinä on kun esikoinenkin kaipaa huomiota. Nyt on vielä isi kotona, mutta kohta loppuu hänen vapaat niin saa nähdä kuinka meidän sitten käy.

Salmiakkilakritsi, mää tarviin "kateellinen" napin tänne foorumille! :D ei vaa, iha mahtavaa et saat itekki nukkuu tollasii pätkii! 6h kuulostaa luksukselta. ;)

Voi ei, mäki haluan. :D Minkäs ikäisiä teidän hyvin nukkuvat vauvat nyt onkaan? :)

Takaisin