Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä tein päätöksen hoitovapaasta jo ennen kuin jäin äitiyslomalle. :) Olen siis ensi syksystä menossa jo takaisin töihin. Kyllä se pahalta tuntuu jättää niin pieni hoitoon, mutta niin meni esikoinenkin vuoden vanhana hoitoon ja hyvin pärjäsi. Tällä pikkuisella on sentään isoveli kaverina. :) Minä teen kyllä lyhenettyä päivää alkuun varmaan vuoden... :D

Mä ilmoitin jo ennen äitiyslomaa, et oon alustavasti 2018 lokakuun alkuun kotona. Jos tulee tarve mennä aiemmin, niin se on sit se toinen ilmoitus.

Mä palaan töihin jo tammikuussa, kun työtilanne muuttui niin, että tarjottiin samasta firmasta parempia hommia. Mies jää joulukuussa vanheinpainvapaalle ja mä pidän vuosilomia joulukuussa. Mies jää vanhempainvapaan jälkeen isyysvapaalle ja sen jälkeen pidetään molemmat vielä talvilomat pois. Eli tyttö menee sit tarhaan maalis-huhtikuun vaihteessa..

• Tykkään
Reaktiot: Dee
Mä meen käymään ens viikolla töissä, varmaan tulee puheeksi. En haluais mennä töihin vielä keväällä, mutta kotihoidontuki on niin pieni, että taloudellisista syistä varmaan pakko.

Aika menee niin nopsaa :o mä en tiedä näistä päiväkotijutuista mitään, pitäis niistäkin ottaa selvää. En kyllä haluis viel helmikuussa pistää hoitoon :( ja mun työ on vuototyötä nii kauheeta säätöä tiedossa.

Meil on kyllä miehen kaa se hyvä puoli, että voidaan itse päättää työvuorot, joten tyttö tulee olemaan päiväkodissa ehkä 2-3krt/vko..

• Tykkään
Yskä kesti viikon ja nuha muutaman päivän. Olen kaksi vuotta pois työelämästä ja sen jälkeen mies jää vielä 2-3 kuukaudeksi. Tämän jälkeen alan tehdä 3-4 päiväistä työviikkoa.

Meillä alkoi likalla jonkinasteinen flunssa toissapäivänä. Tosin vaan lievää räkäisyyttä ja syömistä häiritsee vain yöllä.

Me yritetään pärjätä taloudellisesti ensi syksyyn tai edes loppukesään, mutta sitä pidemmälle rahat ei tule riittämään mitenkään. Nyt jo välillä itkeskelen pelkästä ajatuksesta laittaa tyttö sillon jo hoitoon. Mutta pakko mikä pakko. :sad001
Ja helmikuussa täytyy varmaan alkaa tekemään viikonloppukeikkaa.

Meillä on alustavasti sellainen suunnitelma, et menisin elokuussa 2017 töihin. Silloin vapautuu siskolta hoitopaikka myös tälle vauvalle, isompi lapsi on jo siskolla hoidossa. :)

• Tykkään
Meillä onneksi miehen tulot antavat mulle mahdollisuuden olla kotona. Mun tuloilla ei onnistuisi eli miehen pitämä hoitovapaa ei ole vaihtoehto. Ja kun Espoo ainakin toistaiseksi maksaa kuntalisaa 200e, niin sekin auttaa. Harmi, että monet ovat taloudellisesti tässäkin asiassa pakkotilanteessa. :(

• Tykkään
Mä aattelin palata töihin ensi vuoden syksynä mut mitään varmaa ei oo vielä päätetty. Sit mies pitää varmaan silloin loput isyysvapaat ja sen jälkeen pikkunen menee hoitoon :happy:.

Töihin paluusta ei vielä hajuakaan. Helmikuulle -17 vanhenpainvapaata sitten kaikki lomat ja sitten varmaan kotihoidontuella jonkin aikaa....

Apuva, me suunnitellaan jo sitä kakkosta about 1,5v päähän joten en oo ees haavemaailmassa menossa töihin.. :D eipä mulla enää työpaikkaa edes ole, ei sillä.

Meillä flunssa meni vauvalla ohi kolmessa päivässä. Muilla perheenjäsenillä kesti paljon pidempään.

Mä ilmoitin jo äitiyslomalle jäädessäni, että palaan maaliskuun alussa. Mies jää sen jälkeen hoitamaan molempia lapsia kotiin ainakin syyskuun alkuun saakka.

• Tykkään
Helmikuun alussa loppuu vanhempainvapaat ja sitte jään työttömäks. En aijo aktiivisesti töitä hakea vasta ku liiton päivät lähentelee loppuaan. Mulla on jo 3kk työssäoloa kasassa joten toiset 3kk tarttis sitte päivien uusimiseen.. mulla on ihan ok päiväraha liitosta niin pärjätään miehen palkalla kyllä.. että siinämielessä tällähetkellä voi aatella että on jopa hyvä ettei oo työpaikkaa mihin palata, saa pitää lapset kotona isommiks.. kotihoidon tuella se ei onnistuis..

Mulla on vielä opinnot kesken, vaikka siis 30 v. kolkuttelee jo uhkaavasti. Mutta opiskelijalle siitä hauska tilanne, että kh-tuki on opintotukea suurempi, ja ollaan totuttu tulemaan vähällä toimeen. Ja etenkin kun asutaan opiskelija-asunnossa, niin vuokrakulut ovat kohtuulliset. Mä aion siis olla kotona niin kauan kuin siltä tuntuu, ehkä opiskelen etänä kotoa käsin.

Tiedän, että monet kaipaavat sitten jo paluuta arkeen ja työelämään, mutta mä viihdyn lapsen kanssa kotona. Huomasin saman jutun jo silloin kun tein töitä lastenhoitajana perheissä. Mä oon pyöritellyt päässäni perhepäivähoitajaksi ryhtymistäkin, mutta sitten ois tullut opiskeltua yliopistossa vähän "turhaan" näin monta vuotta. No, nyt on aikaa miettiä. :)

Meillä on vauvalla vähän ilmavaivoja, kun aloitettiin kokeilemaan kiinteitä ja hänellä on muutenkin aina masun kanssa ollut vaikeaa. Ilman noita vaivoja nukkuis nykyään tosi hyvin ja pitkään, mikä ois kyllä mukavaa vaihtelua.

Meillä myös toiselle lupa tulla joten kotona ollaan lasten kanssa nyt jokunen vuosi jos nyt siis tärppää se toinen ja sitten ehkä kolmaskin :) Mutta ei mulla työpaikkaa edes olisi mihin palata kun oon perheissä ollut lastenhoitajana ja sit joskus kun tää kotiäitiys päättyy niin voi olla et joko lähden opiskelemaan itseni lastenohjaajaksi et pääsen päiväkotiin töihin tai sit harkitsen perhepäivähoitajan hommia kun se tutkinto jo on.

Helmikuun alussa loppuu vanhempainvapaat ja sitte jään työttömäks. En aijo aktiivisesti töitä hakea vasta ku liiton päivät lähentelee loppuaan. Mulla on jo 3kk työssäoloa kasassa joten toiset 3kk tarttis sitte päivien uusimiseen.. mulla on ihan ok päiväraha liitosta niin pärjätään miehen palkalla kyllä.. että siinämielessä tällähetkellä voi aatella että on jopa hyvä ettei oo työpaikkaa mihin palata, saa pitää lapset kotona isommiks.. kotihoidon tuella se ei onnistuis..

Tätä mahdollisuutta munkin on pitänyt selvitellä, kun itsehän olen äitiysloman päätyttyä työtön myös!

Mutta eikös se ole jotenkin niin, että sitä työtä on pakko hakea aktiivisesti ja myös ottaa vastaan, jos koulutusta vastaavaa työtä ilmaantuu? Nämä on mulle ihan vieraita asioita kun en ole koskaan ennen ollut työttömänä.
Mitä tuo siis tarkoittaa, että sulla on 3kk työssäoloa kasassa, miten se on kertynyt? Eli saatko silloin 3kk:n ajalta työttömyyspäivärahaa? Jos tietämätön saa kysellä. :grin

Tätä mahdollisuutta munkin on pitänyt selvitellä, kun itsehän olen äitiysloman päätyttyä työtön myös!

Mutta eikös se ole jotenkin niin, että sitä työtä on pakko hakea aktiivisesti ja myös ottaa vastaan, jos koulutusta vastaavaa työtä ilmaantuu? Nämä on mulle ihan vieraita asioita kun en ole koskaan ennen ollut työttömänä.
Mitä tuo siis tarkoittaa, että sulla on 3kk työssäoloa kasassa, miten se on kertynyt? Eli saatko silloin 3kk:n ajalta työttömyyspäivärahaa? Jos tietämätön saa kysellä. :grin
Itse en ole työttömänä ollut pitkään aikaan enkä nytkään työttömäksi jää kun hoitovapaat loppuu. Joudutaan siis kotihoidontuella ja miehen tuloilla kituuttamaan. Mutta tuosta työnhausta olen sen verran kartalla kavereiden tilanteista johtuen, että käsitykseni mukaan työtä on haettava, jos käsketään ja haastatteluun on mentävä, jos sellaiseen pääsee. Mutta noihan on helppo kämmiä tahallaan. Kertoo vaan olevansa pienen lapsen äiti ja valittelee kuinka on ollut kaikkea ongelmaa. Näin ne muutkin tekee...
Itse olen kyllä kiitollinen kun työpaikka johon palata. Olen sivusta seurannut sitäkin vaihetta kun on oltu lasten kanssa monta vuotta kotona ja sitten halutaan/pitää löytää töitä. Ei ole helppoa sekään. Ei vaikka lapset olisivat jo isompia.

Takaisin