Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olen ollut vauvan kanssa takana ja mies ajaa. Tosin vauva viihtyy autossa ihan hyvin, niin periaatteessa takana olemiselle ei ole tarvetta.

Kiitos vastauksestasi ! Eiköhän tässä sit uskalla alkaa olemaan ilmankin niitä. Etenkin kun normaalisti pystyn jo lenkkeilemään ja liikkumaan. On kyllä kirjavat käytännöt noissa ohjeissa. Tuo oli siis ihan yleisessä ohjevihkossa, jonka sairaalasta sain ennen sektiota. Pitikö sinun Dee piikittää Klexanea? Minulle määrättiin 10 pv piikitettäväksi sektion jälkeen. Jälkivuotoa on vieläkin hieman näin 4 viikkoa leikkauksesta. Lienee normaalia..

Joo, jouduin tällä kertaa piikittämään tuon 10 päivää. Aiemmista sektioista ei ole tarvinnut. Jälkivuoto kesti mulla kuutisen viikkoa.

Meillä ei kauheasti ole vaihtoehtoja sijoittelun suhteen :)
Lapset istuu takana (esikoinen kartturin takana, vauva kuskin takana) ja esikoisella on nyt vuoden ollut peili käytössä, josta pääsee seuraamaan tilannetta. Vauvalle myös olisi seuraavana hankintalistalla sellainen.

Sairaalalla ohjeistettiin putsaamaan 2x/vrk vedellä kostutetulla topsilla ja kuivaamaan kunnolla. Jos alkaa haisemaan/märkimään/tms niin sillä septidinellä.
No meillä tytön tynkä/napa alkoi vuotamaan pieniä määriä verta, jonka takia käytin septidineä ja kuivasin tupoilla hyvin :)

Meillä istun takapenkillä ainoastaan siksi että siellä on enemmän jalkatilaa kuin apukuskin paikalla kaukalon vuoksi :D

Ja napatynkä irtosi 5vrk ikäisenä, ohjeistus oli ollut että pari kertaa päivässä kostealla topsilla ja siihen perään kuivalla topsilla pyöritellä. :)

Meillä lapset istuu takana ja me miehen kanssa edessä. Mulla on sen verran paha ahtaanpaikankammo, et en kykene menemään taakse istuinten keskelle istumaan. ;)

Poju nukkui viime yönä taas viiden tunnin putken, mahallaan. Syötin kyljellään nukkumaan mennessä ja oli siitä vielä kääntynyt melkein kokonaan vatsalleen yön aikana. Nyt nukkuu sikeitä aamu-unia vatsallaan. Normaalistihan ei nuku yhtään yksin, nyt oon kerennyt jo syöttämään isommat lapset ja laittamaan pyykit. Ihana juoda kahvit rauhassa :) eilen illalla kyllä pojalla väänsi vatsaa, aiemminkin ennen pitempiä unipätkiä sama juttu. Eihän rintatulehdus voi vauvaan vaikuttaa? Löysin eilen lämpimässä suihkussa rinnasta piimäkokkareen ja sain rapsutettua sen pois; nähtävästi mulla oli/on tiehyttukos tuossa rinnassa. Rinta pehmeni eilen viimeisillä imetyksillä, mutta on edelleen punainen ja nyt aamusta taas kova punoituksen kohdalta. Tällä hetkellä ei ole kuumetta, mut soitin terveyskeskukseen joka tapauksessa, odotan niiden takaisinsoittoa.

Ai kamala kun tuli avuton olo. :o pikkunen sai yhdenäkkiä hirveän itkukohtauksen. Tissi ei kelvannut, kantaminen ei auttanut, rauhoittelu ei auttanut ja vaippa puhdas. Mikään ei auttanut. Tuli kyllä just niin huono äiti olo, kuin voi tulla.

Mikähän näille tulee välillä, kun mikään ei ole hyvin..? Äkkiä syyttää itseään, kun pitäis osata auttaa toista, mutta ei ymmärrä mikä on. :(

Ai kamala kun tuli avuton olo. :o pikkunen sai yhdenäkkiä hirveän itkukohtauksen. Tissi ei kelvannut, kantaminen ei auttanut, rauhoittelu ei auttanut ja vaippa puhdas. Mikään ei auttanut. Tuli kyllä just niin huono äiti olo, kuin voi tulla.

Mikähän näille tulee välillä, kun mikään ei ole hyvin..? Äkkiä syyttää itseään, kun pitäis osata auttaa toista, mutta ei ymmärrä mikä on. :(
Meillä on näitä ollu sillon tällön ja yleensä kestää koko päivän :/ kyllä on kurjaa ja vielä väsyneenä ite koittaa tehä parhaansa ja kohta itketään molemmat :o

Voi kun ymmärtäis täysin mikä hätä on. :( vai onko sit välttämättä mikään. Täydet sympatiat sinne iinama! Meillä kesti vaan 20min ja seki tuntu raastavalta. Aloin jo miettii et mahtaakohan multa tulla maitoa tarpeeks, kun on taas ollut koko päivän tissillä, mut itse kun puristin, niin kyllähän tuota näytti tulevan..

Taisi saada meidän pikkuinen multa flunssan. :( Pari yötä on nenä rohissut aika paljon, tänään selvästi ääni käheänä. Nukkuukin tavallista enemmän. Ei onneksi kuumetta. Suolavesitippoja käytetty, auttaa ehkä ihan vähän. Viedään varmuudeksi lääkäriin, kun ikääkin pojalla vasta 8vko.

Äh, mulla on kipeä olo, saa nähdä onko flunssaa vai mitä. :shifty: Toistaiseksi ei kuumetta. Enpä olekaan ollut yli vuoteen kipeä, että hienoa, jos nyt iskee. No, pitää yrittää levätä. Mies on koko ens viikon pois (mikä jännittää jo etukäteen), että toivon, että iskee tällä viikolla, jos on iskeäkseen.

Taisi saada meidän pikkuinen multa flunssan. :( Pari yötä on nenä rohissut aika paljon, tänään selvästi ääni käheänä. Nukkuukin tavallista enemmän. Ei onneksi kuumetta. Suolavesitippoja käytetty, auttaa ehkä ihan vähän. Viedään varmuudeksi lääkäriin, kun ikääkin pojalla vasta 8vko.
Meillä poika sai isoveljeltään flunssan noin 2 vko iässä. Suolavesisuihketta ja heti perään imaisu nenäfriidalla auttoi. Me ei käyty edes lääkärissä kun ei ollut kuumetta. Eipä se lääkäri mitään sille nuhalle voi. Oltaisiin vaan saatu samat ohjeet (puhuttiin siis 3 vko nlassa siitä ja samat ohjeet th antoi). Kunhan vauva pystyy syömään eikä ole kuumetta niin kaikki on hyvin. Meillä se meni muutamassa päivässä ohi. :)

Antibioottikuurihan sieltä napsahti, 10 pv alkuun. Lääkäri sanoi, et hyvä kun tulin alkuvaiheessa (onhan tää jo pari päivää kestänyt... Kivut pitempäänki). Rinnat pitäis kuulema aina tyhjentää imetyksen jälkeen jos vauva ei syö niitä tyhjäks, mut ei aivan tyhjiksi, ettei ne ala tehdä lisää maitoa. Mitenhän tuonkin ymmärtäis :p kun toisessa rinnassa koka tapauksessa on niitä kovettumia jos sinne jättää maitoa. Pumpulla ei ole tullutpariin päivään mitään, että mitenhän tyhjennän noi kahden tunnin välein? Ei vauvakaan määräänsä enempää syö :/

Lääkärissä käyty. Hyvältä näytti korvat ja nielu. Ei siis ainakaan vielä mitään nuhaa vakavampaa. Ohjeena kohoasento suolavesisuihke ja nenän tyhjennys.
Lähinnä oman mielenrauhan takia käytiin, haluttiin varmistus, että ollaan oikein hoidettu. Nyt uskaltaa mieskin kuunnella rohinaa rauhallisemmin. Onneksi on vakuutus.

Kyllä se oma äiti näköjään vaan tietää... Meillä on tänään huudettu, raivottu, tissitelty, huudettu, raivottu, tissitelty ja lopulta itsekkin itkin kolme tuntia toivotonta tilannetta. Maha vaivat tuli ihan tosi rajuina nyt tänne, tissillä yrittää vauva helpottaa oloa -> olo pahenee. Oma äiti sano, et anna huutaa, enää ei auta muukaan kun tissi pahentaa. Ei me päästä tästä noidankehästä muuten. Äidin avustuksella sitten jaksoin kaksi tuntia vaunuissa työntää kynnyksen yli. Sen jälkeen tulikin _ISOT_ kakat vaippaan, hetki huudettiin ja sen jälkeen ekaa kertaa koko pikkuisen elinaikana nukahti syliin ja siitä saatiin siirrettyä vaunuihin. Kertyihän noita valvottuja tunteja vauvalle jo 9.

Tästäkään en varmaan ois yksin jaksanut selvitä, mutta kummasti auttoi, kun oli tukena oma äiti, mies ja oma isä. Siinä vaiheessa kun itse itkin hysteerisenä, mies lähti kaupunkiin ostaa maitohappobakteereja, äiti otti vauvan ja isä alko rauhottelee mua. Miten mä uskallan enää lähtee täältä vanhemmilta omaan kotiin? :nailbiting:

Meillä mies kävi just ostaa sähkökeinun, poikaon ollut koko päivän sylissä. En pysty edes yrittämään pumppaamista, kun poju ei sit rauhoitu edes syliin.

Nyt on lähtenyt se veri läiskä silmästä paraneen. Eka se suureni ja nyt siis pienenee ja toivottavasti kohta olis kadonnut kokonaan.
Säikähdin kyllä kun näytti niin häijyltä punanen silmä.

Meille sanottiin muuten kans ettei napatynkää saa kastella mitenkään joten enpä kastellut ja ei kyllä haissutkaan ja tasan 2vko meni ja tippu siististi pois.

Takaisin