Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Rosmarinaa, kuulostaa kyllä vatsavaiva- tai väsymysitkulta tuo 'venkoiluitku'. :/ Mä alan tunnistaa nälkäitkun ja väsymysitkun, samoin vatsa-/kakkaamisitkua tulee joskus, että punnertaa ja punnerraa ja tuskastuu kun ei tuu mitään.

Olisin kysynyt, aiheeseen liittyen, että miten teillä toimii vatsa synnytyksen jälkeen? Mulla aina ollut vatsa tosi nopea ts oon käynyt isolla hädällä monta kertaa päivässä, eikä raskausaikanakaan ollut yhtään ummetusta ts vatsa toimi normaalisti. Mut nyt synnytyksen jälkeen iso hätä tulee maks kerran päivässä ja uloste on aika kovaa ja sitä tulee kerralla paljon. Takapuolesta tulee välillä vertakin, kun on niin kovaa. Nestettä juon ja kuituja syön paljon, että ihmetyttää, kun ihan uusi vaiva mulle. :o

Ai niin, en ole edes muistanut koko talonyhtiölle ilmoitusta. Pitää ehkä vuokranantajalta kysyä, kun hän maksaa vesimaksut.

Ainut itku minkä tunnistan varmaksi on väsymysitku. Sellainen pätkittäinen, valittava, aika hiljainen kitinä. Ja kakkaitkun tunnista välissä kuuluvista ähinöistä. Kovin paljon meillä ei kyllä itketäkään, varmaan pari kertaa on ihan itkenyt nälkää. Pyritään huomaamaan nälkä pienemmistä merkeistä, ja vähän kelloa katsomalla.

Poika on löytänyt telkkarin. Varsinkin jalkapalloa on tykännyt katsella. :D Onhan sielä kivoja värejä ja liikettä.

Joo, mäkin yritän ennakoida nälkää, mutta aina ei ehdi, jos ollaan esim. liikkeellä ja herää uniltaan. Sitten vaan parkkiin mahdollisimman pian ja tissi suuhun. :D

Meillä on neliviikkoinen ja erotan vaippaitkun (kitinää), nälkäitkun (lohdutonta, mutta kuulee aika harvoin) ja huomioitkun (komentava sävy).

Me ilmotettii vauvan syntymästä vuokranantajan laskutus puolella melkein heti kotiutumisen jälkeen. Sovittiin, että aletaan maksaa 3.vesimaksua kesäkuun alusta. Kunhan saadaan ristiäiset pidettyä niin ilmottelen huoltoyhtiöön tarkemmat tiedot neidistä..tosin sillä ny ei periaatteessa kuuleman oo kiire, kun ei taida vielä tarvita ovenavauspalvelua..

Muokattu viimeksi:
Kiitos viestistä Perle! Ehkä mä ton perusteella alan pikkuhiljaa itsekkin oppia erottamaan, kun en oikein tiennyt mitenkä se ääni on muka erilainen eri "hädässä" :grin

Tosi inhottavaa, kun etenkin nälkä huuto ois kiva osata tunnistaa. Meillä huudetaan 2-3krt/vrk n. 30-60min putkeen ja epäilen näitä huutoja mahavaivoiksi, koska silloin kipristää mahaa, polkee jalkoja ja yleensä mahallaan heijaaminen auttaa. Kuitenkin silloin tulee aina olo, et eihän kuitenkin huutaisi nälkäänsä..? :nailbiting: Olen kyllä aina ennen näitä "kohtauksia" syöttänyt kunnolla ja yleensä ei tissi enää edes ole kelvannut juuri ennen huutojen alkua. Syötön jälkeen on yleensä virkeä, iloinen ja tarkkaavainen.

Huudon aikana tissi kelpaa, mutta syö vain hetken, irrottaa alkaa taas vääntyilee ja kääntyilee, huutaa ja polkee jaloilla. Niin ja tässä vaiheessa alkaa puklailee tosi paljon, eli luulen hänen olevan kuitenkin jo täynnä. Ajattelin tätä ensin rintaraivaroinniks, mutta sit aloinki vasta epäilee mahavaivoja... Kuulin myös, että mahavaivoista kärsivä vauva yrittää helpottaa oloaan syömällä lisää, mikä todellisuudessa vain pahentaakin oloa. Ja nyt kun en enää parin viime päivän aikana oo joka itkuun työntäny tissiä, on pojasta tullut muuten paljon iloisempi ja seurallisempi, kuin aiemmin. Lukuunottamatta niitä muutamaa kertaa päivässä, kun huudetaan huutamisesta päästyä.

Tässä tuntee ittensä niiin surkeeks, kun ei meinaa ymmärtää mikä on ja pitää vain arvailla. :sad001

Monet vauvat puklaa kun on juuri syönyt ja alkaakin punnata kakkaa tai ilmaa ulos niin tulee sitten ylhäältäkin ulos vahingossa samalla. Ja kyllä meillä ainakin meni juuri samalla tavalla masuvaivat ja imetys, että tissillä helpotettiin hetkeksi oloa mutta sitten se ei kelvannut ja oikeastaan vaan pahensi asiaa. :)

Olisin kysynyt, aiheeseen liittyen, että miten teillä toimii vatsa synnytyksen jälkeen? Mulla aina ollut vatsa tosi nopea ts oon käynyt isolla hädällä monta kertaa päivässä, eikä raskausaikanakaan ollut yhtään ummetusta ts vatsa toimi normaalisti. Mut nyt synnytyksen jälkeen iso hätä tulee maks kerran päivässä ja uloste on aika kovaa ja sitä tulee kerralla paljon. Takapuolesta tulee välillä vertakin, kun on niin kovaa. Nestettä juon ja kuituja syön paljon, että ihmetyttää, kun ihan uusi vaiva mulle. :o

Mulla kävi niin että rupesin ripuloimaan synnytyksestä seuraavana yönä ja ripuloin viikon rajusti. Sen jälkeen 1,5vk parempi ja ripuli alkoi taas ja kesti sitten 5pv. Kävin lääkärissäkin ja nla lääkäri meinasi että synnytyksestä kroppa sekaisin. :o

Mie olin sopinu vuokranantajan kans että ilmoitan heti jos väkiluku muuttui asunnossa. Kesäkuun alussa ku maksoin vuokran, niin laitoin myös pikkuisesta vesimaksun ihan omatoimisesti. Sit ilmoitin vuokranantajalle vauvan syntymästä, ja sanoi vaan että kaikki ok. :D

Rosmarinaa, kuulostaa kyllä vatsavaiva- tai väsymysitkulta tuo 'venkoiluitku'. :/ Mä alan tunnistaa nälkäitkun ja väsymysitkun, samoin vatsa-/kakkaamisitkua tulee joskus, että punnertaa ja punnerraa ja tuskastuu kun ei tuu mitään.

Kova vatsa täälläkin. Mä sain sairaalasta mukaan jotain kuitulisää kun ei ollut muutamaan päivään tullu mitään ulos, se autto sillon. Nyt tulee ehkä joka toinen päivä ja niin kovaa että vertakin tulee, hyy... kuituja syön ihan normisti sen verran, etten usko siitä olevan kiinni ja vettäkin menee useempi litra päivässä.
Niin ja ei auta ees kahvi, yleensä saan sillä vatsan toimii :D

Mulla ei vatsan kanssa ole ongelmia/muutosta edelliseen, mut lantionpohjalihakset. :/ Tuntuu, et treenaamisesta huolimatta palautuu niiiiiin hitaasti. Onhan tämä tietysti toinen synnytys ja iso vauva...

Sain neuvon aloittaa kuivattujen luumujen syöminen vähän ennen synnytystä, koska aineenvaihdunta kuulemma hidastuu synnytyksessä ja vatsa on toiminut ihan normaalisti.

Me ilmotettiin taloyhtiölle pikkusesta melkein heti syntymän jälkeen ja maksettiin vesimaksu kesäkuusta lähtien.

Mulla myös vatsa ollut kovalla synnytyksen jälkeen ja lisäksi ihan hirveitä ilmavaivoja ja välillä maha on kipeä. Ainut millä saan mahan toimimaan on kahvi. Ennen raskautta sain käydä monta kertaa päivässä vessassa, nyt kerran, vaikka ruokavalio on sama.

Okei, eli just samanlaista sitten muillakin. Mulla on yleensä tosiaan aamullakin aamukahvin jälkeen eka tyhjennys ja sitten normaalisti käyn usean kerran päivässä, ei silti mitään ripulia tmv, mutta aineenvaihdunta pelaa vain hyvin. Toisaalta nyt tietysti liikuntamäärät ja liikkuminen muutenkin vähäisempää kuin raskauden aikana, että mietin johtuiskohan siitä, mutta ehkä liittyy sit ylipäänsä tähän synnytyksen jälkeiseen aikaan. Mulle ei ole mistään luumuista tai muista puhuttu missään vaiheessa, tosin onnistuin ulostamaan heti synnytystä seuraavana päivänä, että ehkä se riitti. Nyt tosiaan ulostetta todella isoja määriä ja melko kovaa, että olen nyt ottanut tavaksi laittaa sellasen laatikon jalkojen alle, että suoli on paremmassa kulmassa ja uloste tulee helpommin ulos, kun on ns suora putki (sama idea kuin kyykkien ulostaessa lattialla). On helpottanut, mutta silti tulee vähän verta usein.

Mulla kävi niin että rupesin ripuloimaan synnytyksestä seuraavana yönä ja ripuloin viikon rajusti. Sen jälkeen 1,5vk parempi ja ripuli alkoi taas ja kesti sitten 5pv. Kävin lääkärissäkin ja nla lääkäri meinasi että synnytyksestä kroppa sekaisin. :eek:
Oho, että kaikenlaista tosiaan voi tulla!

Mä oon kans yleensä vedelly luumuja, varsinkin loppuraskaudessa tuli syötyä paljon. Nyt ei oo tehonnu.

Mites toi vauvan karsta? Onko sitä pakko rapsutella vai voinko mä antaa sen rapista itekseen jos vaan lähtee? Meillä on tullu koko otsan alueelle, mut tuntuu niin pahalta tätä hentop ihoa rapsutella :o

Eikös sitä pitäis vaan öljytä, eikä saisi rapsuttaa? Muistelen, et esikoisen aikaan sain sellasen ohjeen.

Meil on seuraava neuvola vasta parin viikon päästä ja viime käynnillä ei viel tätä ollut. Må laitoin öljyä nyt ja vähä hieroin vanulapulla

Takaisin