Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ei meinannut keskimmäisen lapsen napatynkä irrota millään. Syynä oli liian hyvä hoito, septidinillä putsasin... Tän kolmannen kohdalla putsasin vedellä kerran päivässä, lähti reilussa viikossa. Septidiniä käyttäisin vain jos napa haisisi voimakkaasti enkä silloinkaan joka kerta. Mieto haju on kai ihan normaalia irtoamisvaiheessa.

Mulle sairaalassa ohjattiin että kerran päivässä vedellä putsata. Lähti 10päivän jälkeen. Lopussa vähän tuoksahti mutta sitten myös irtos äkkiä.

Meilläkin tynkä tuoksahti lopussa aika reilusti, mutta irtosi viikon iässä. Irtoava napatynkä on kyllä yksi pelotavimpia asioita vauvan perushoidossa. :nailbiting:

Millainen istumajärjestys teillä on autossa?

Meillä mies ajaa ja me vauvan kanssa istutaan takana. Olis kiva istua miehen kanssa edessä, mutta mites vauvasta sitten huolehditaan?

Mä istuin aluks takana, mutta parin viikon päästä siirryin eteen istumaan ja vauva on siis itsekseen takana. Tosin ajetaan lähinnä lyhyttä ajoa, pitkällä matkalla pysähtyisin tietysti välillä tsekkaamaan tilanteen. :) Olen ajatellut asian niin, että eihän siellä takana ole vauvan kanssa ketään silloinkaan kun olen kahdestaan vauvan kanssa liikkeellä.

Meille neuvottiin synnärillä et napaa pitää vaan kuivata topspuikolla vaipan vaihdon yhteydessä. Sit vaan jos punertaa niin septidinillä. Joten kuivailtiin vaan ja oli tosi siisti ja irtos alle viikon kohalla. Sit punersi vähän irtoamisen jälkeen niin septidinillä putsailtiin pari kertaa päivässä. Siinäkin kuivaus käsittääkseni tärkeää.

Autoillessa mä oon takana vauvelin kanssa ja mies ajaa. Pari kertaa on autoillu yksin pikkusen kanssa niin silloin tietty kukaan ei oo takana rauhottelemassa jos jotain tulis.

Lisäyksenä edelliseen viestiin, tää meiän vauveli puplailee niin paljon et on kiva et automatkoillakin sit pystyy putsaileen jos on tarvis.

Ehkä mäkin uskallan vielä joskus siirtyä etupenkille. :) Yleensähän tuo pikkuinen lähinnä nukkuu.

Kiitos vinkistä Eetla! :) pitää varmaan kokeilla tota vyöhyketerapiaa.

Meillä irtos napatynkä tasan 1vk iässä. Putsasin kosteella pumpulipuikolla + kuivasin 2x päivässä. 5vrk kohdalla alkoi haisemaan ja sairaalassa käynnillä sanoi että putsaa septidinillä. Eli putsasin sit 2x päivässä sillä. Siitä meni vielä pari pv, niin irtosi. :)

Mäkin istun autossa takana. Meidän pikkunen ei autossa viihdy, joten tähän mennessä pisin ajettu matka, 80km, oli yhtä tuskaa..

Oon kyllä niin onnellinen miten helppo vauva mulla on. :-) alku tuntu tosi tuskaiselta ja valvottiin paljon. Nyt alkaa olla rytmiä jo päivissä. Aamupäivällä selkeät pidemmät päiväunet, päivällä ollaan hereillä iloisena ja jutellaan ja naureskellaan, illasta sit roikutaan tissillä pitkään, ja kymmenen jälkeen illalla saa pullosta iltamaidon, jotta pääsee yöunille masu täynnä. Sit hetken torkkuu sylissä, ja tulee tissille ja sit aletaan yöunille :) yöllä herätään 3-4h välein syömään ja aamulla ollaan taas vähän pitempään tissillä, ja sit uusiks sama rytmi! :) tyttö ei itkeskele turhia, yleensä vaan nälkää. Ihanan iloinen ja reipas tyttö mulla on <3

Meille annettiin ohjeeksi vain kuivata napaa, ei mitenkään "pestä", siis että
Meille neuvottiin synnärillä et napaa pitää vaan kuivata topspuikolla vaipan vaihdon yhteydessä. Sit vaan jos punertaa niin septidinillä. Joten kuivailtiin vaan ja oli tosi siisti ja irtos alle viikon kohalla. Sit punersi vähän irtoamisen jälkeen niin septidinillä putsailtiin pari kertaa päivässä. Siinäkin kuivaus käsittääkseni tärkeää.

Autoillessa mä oon takana vauvelin kanssa ja mies ajaa. Pari kertaa on autoillu yksin pikkusen kanssa niin silloin tietty kukaan ei oo takana rauhottelemassa jos jotain tulis.

Joo, meillä kans samat ohjeet, että pitää kuivata (ei siis mitenkään "pesty") ja sitten loppuvaiheessa muutamia kertoja putsasin Septidinillä sitä pintaa ts. suihkutin pullosta vanupuikkoon tai suoraan napaan ja sitten vielä kuivasin erikseen kuivalla vanupuikolla, ettei napa jäänyt kosteaksi. Meillä irtosi 10. tai 11. päivänä, ei haissut ja oli heti tosi siisti (onneksi!). Nyt kuivaillaan edelleen huolellisesti, jos kastuu, kun on niin pieni sykerö.

Me ei juurikaan autoilla, mutta jos autoillaan, niin istun vauvan kanssa takana.

Heippa kaikille! Täältä vähän myöhään liittynyt tulokas kirjoittelee foorumille! Eli poikamme syntyi suunnitellulla sektiolla 27.5. Olisin halunnut kysellä muilta sektion kokeneilta, millaiset ohjeet saitte tukisukkien käyttöön leikkauksen jälkeen? Itselläni on käytössä ihan lentosukat. Meidän sairaala ohjeisti pitämään 6 viikkoa, mutta tuo aika tuntuu tosi pitkältä! Ja netistä kun katselin, niin esim Hus:n sivulla suositus oli 1-2 vkoa. Eli jokohan nämä uskaltaisi nyt 4 viikon jälkeen heittää pois?

Mä oon alkanu epäilemään pojalla silent refluksia.. :/ roikkuu tissillä jatkuvasti eikä viihdy pitkiä aikoja muualla kun tissillä, liikkeessä ja pystyasennossa. Nieleskelee aika paljon muttei hirveästi puklaile. Tissillä ollessaan saa niitä raivareita kun irrottaa ja alkaa huutamaan ja vetää selkää kaarelle kunnes taas epätoivoisen tuntuisena hamuaa rintaa suuhunsa. Muutenkin ollaan tyytyväisiä vaan melko vähän aikaa päivässä, nukutaan päivällä vaan lyhyitä pätkiä kerrallaan ja lähinnä sylissä/kantoliinassa/turvakaukalossa/vaunuissa liikkeessä. Syli on oikeastaan ainoa jossa nukkuu kun on paikallaan. Yöllä onneks nukutaan yleensä 2-3 herätyksellä, joskus heräillään useammin. Täytyy soitella neuvolaan maanantaina!

Heippa kaikille! Täältä vähän myöhään liittynyt tulokas kirjoittelee foorumille! Eli poikamme syntyi suunnitellulla sektiolla 27.5. Olisin halunnut kysellä muilta sektion kokeneilta, millaiset ohjeet saitte tukisukkien käyttöön leikkauksen jälkeen? Itselläni on käytössä ihan lentosukat. Meidän sairaala ohjeisti pitämään 6 viikkoa, mutta tuo aika tuntuu tosi pitkältä! Ja netistä kun katselin, niin esim Hus:n sivulla suositus oli 1-2 vkoa. Eli jokohan nämä uskaltaisi nyt 4 viikon jälkeen heittää pois?

Mä pidin niitä sukkia sairaalassaoloajan, reilu 3vrk sektiosta, ei mulle sanottu, et kotonakin pitäis vielä pitää. Synnytin Naistenklinikalla.

Meillä on autossa vain yksi mahdollinen järjestys, kun on kolme lasta... Vauvan telakka keskellä takapenkkiä, isompien lasten istuimet sen molemmin puolin, muuten ei mahdu. Etupenkille ei voi asentaa mitään lastenistuimia kun turvatyynyjä ei saa pois päältä (niitä on myös ovessa ja yläreunassa).

Mä pidin niitä sukkia sairaalassaoloajan, reilu 3vrk sektiosta, ei mulle sanottu, et kotonakin pitäis vielä pitää. Synnytin Naistenklinikalla.

Kiitos vastauksestasi ! Eiköhän tässä sit uskalla alkaa olemaan ilmankin niitä. Etenkin kun normaalisti pystyn jo lenkkeilemään ja liikkumaan. On kyllä kirjavat käytännöt noissa ohjeissa. Tuo oli siis ihan yleisessä ohjevihkossa, jonka sairaalasta sain ennen sektiota. Pitikö sinun Dee piikittää Klexanea? Minulle määrättiin 10 pv piikitettäväksi sektion jälkeen. Jälkivuotoa on vieläkin hieman näin 4 viikkoa leikkauksesta. Lienee normaalia..

Meillä on kanssa autossa mahdollisuus yhteen järjestykseen. Taaperon istuin toisessa reunassa, vauvan kaukalo toisessa, toiseksi vanhin keskellä ja vanhin takaluukussa. Tai jos mies ei ole mukana niin vanhin saa istua repsikkana. Vaikka oltaisiin ilman isoja liikenteessä niin minä istun edessä kun en kunnolla mahdu istuimien väliin istumaan.
Meillä on autossa sellainen peili, jolla näkee vauvan. Tulee siis kuminauhalla kiinni takapenkin niskatukeen. Se oli jo esikoisen aikaan käytössä ja on kyllä kätevä. Ja me siis ajetaan melko pitkiä matkoja kun lähdetään liikkeelle. Asutaan niin kaukana kaikesta. :)

• Tykkään
Reaktiot: Dee
Takaisin