Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ainaki vauva kiukkuaa iltaisin, jos on tosi väsynyt. Ei siis kelpaa mikään muu kuin nukutus hyssyttämällä syliin. Tänäänkin nukkunut vaan 3×30min ja tunnin kauppareissulla. Tuntuu, että kaikki ympärillä oleva kiinnostaa niin paljon, että ei vaan yksinkertaisesti malta nukahtaa. Vatsavaivojakaan tuskin on..tai näin ainakin luulen. Kun saadaan vauva kiukulta yöunille niin nukkuu monta tuntia kunnes herää taas nälkäänsä. Tänään meni puoli tuntia, että sain vauvan unille ja tuosta puolesta tunnista puolet oli lohdutonta itkua. Meinaa siinä itsellä usko omaan osaamiseen loppua, kun vauva vaan itkee. Mutta tuolla se vaan taas pinnasängyssä tyytyväisenä nukkuu..

Joo, meillä just menossa toi väsymysitku...mies rauhoittelee makuuhuoneessa. Äsken nukahti, heräs 5 min päästä ja taas lohduton itku. Ei kelpaa tissi, ei mikään. Meillä vauva nukahtaa varsinaiseen uneen vasta 22-23 välillä, ts. vaikka yritetään nukuttaa aiemmin, ei vaan nukahda. Saattaa herätä 2-3 kertaa ennen kuin nukahtaa ns oikeasti.

Meillä on molemmilla pojilla toiminut vatsavaivoihin autoilu. Se on myös hyvä nukutuskeino. Meillä siis nukutaan autossa ja pidempien matkojen jälkeen aina tyhjennetään kunnolla. Kerran vaihdoin koko yön kakkavaippoja kun oltiin vähän myöhempään liikenteessä. Nykyään koitetaan ajoittaa ajelut muuhun aikaan kuin iltaan. :)

Auttaako se cuplaton näihin d-vitamiini vatsavaivoihin? Meillä ei oo viimeyönä nukuttu kun max. 30 min pätkiä ja ähelletty koko yö :(

Iinama: Mikä vitamiini sulla on käytössä, ja ootko pikkuhiljaa lisännyt määrää, ja kauan oot sitä antanut? Ja onko vatsavaivoja ollut koko sen ajan?

Mää lopetin cuplatonin, ku ei tuntunu olevan mitään apua. D tipat vaihdettiin kolme päivää sitten vesipohjaiseen ja eilen alotettiin Rela-Drops tipat. Katotaan mitä tapahtuu.

Mulla on nyt 6 päivää ollut gefilus D3 tipat ja yhdellä tipalla alotettu. Heti oli vatsavaivat. Neljäntenä päivänä annoin 2 tippaa ja paheni entisestään. Sit tiputin takas yhteen tippaan.
Taidampa mäkin käydä hakemassa sitä vesipohjasta, jos se sopis paremmin. Tää on nimittäin ihan tuskaa :o

Meillä on Ratiopharmin maitohappobakteereita, joissa D3 mukana. Mennään jo 5 tipassa, en ole huomannut vatsaoireita. Maistuvat suht neutraalilta, et vauva on ottanut mukisematta ainakin toistaiseksi. Valmiste on auringonkukkaöljypohjainen.

Mä sain just pojan nukahtaa ekan kerran tänään :/ nukahti kantoliinaan. Monta kertaa ihan nukahtamaisillaan ja sit alkaa vääntää ja ähisee. Huhheijaa...!
Mut jännä juttu, ku nukkuu tässä liinassa nii heti on tissit räjähtämäisillään :D yleensä menee useempikin tunti että tää tunne tulee ja nyt on vasta alle tunti

Huomenna tulee 6 viikkoa tytölle ikää ja viime ilta oli ensimmäinen kun iltakiukkua ei tullut ollenkaan (siis siitä lähtien kun iltakiukku alkoi joskus 2 vko iässä). Muutenkin ehkä vatsavaivat ja puplailu vähentyneet. Siirryttiin rela dropseista jekovit d vitamiineihin ja käytetään cuplatonia mutta voi olla että helpotuksen on tuonut myös ikä kun vauvan masu alkaa tottuun maitoon ja vitamiineihin. Toivottavasti pysyy tämmösenä! Ja nyt aamulla vielä nukahti itekseen sohvalle :happy:.

Muistelen lukeneeni jostain, et kuuden viikon iässä vauva itkee eniten ja sitten alkaa vähenemään. :) Toisin sanoen, et syntymästä kuuteen viikkoon itkun määrä lisääntyy ja sen jälkeen alkaa vähenemään.

Meillä ei ole ollut suuria vatsavaivoja (vielä), mutta yhdessä vaiheessa vauva oli aamulla itkuinen kun aloitimme D-vitamiinitipat. Huomasin, että itku loppui kun hän sai kakattua ensimmäisen kerran yön jälkeen. Aloin antaa hänelle maitohappobakteeria, jumpata jalkoja nostamalla niitä vatsanpäälle ja hieromalla vatsaa. Tämän jälkeen pikkuheppu teki aina isot kakat.

Pikkuhepulle on alkanut muodostua selkeä rytmi. Aamulla ylös klo.7-8, päikkärit klo. 9-12, toiset päikkärit iltapäivällä ja yöunille klo.20. Helpottaa päivien suunnittelua :)

Mulla oli ehkä julkisin imetys tähän mennessä tänään. Käytiin hakemassa passia pienelle ja hänelle tuli nälkä kesken papereiden kirjoittelun. Imetin sit siinä ja kun paprut oli selvät, oli syönti vielä kesken... Kannoin sit pojun rinnalla ulos sieltä, läpi Helsingin pääpoliisiaseman lupapalveluiden aulan. Oli jokunen ihminen siellä... Ei ollut harsoa tjms eessä, imetyspaidasta ei näkynyt onneks kuin vähän ihoa, siihen asti kun herra päätti lopettaa syömisen. Näki se passihakemusta vastaanottanutkin henkilö mun rinnan kyllä kokonaisuudessaan, kun hänen piti tarkistaa oliko kuvassa oleva vauva sama kuin rinnalla. Nostin sit vaan toisen siitä pariks sekunniks ylös, että yhdennäköisyys todettiin ja työnsin sit tissin takas vauvan suuhun :P

Meillä aloitettiin suoraa relan d3 tipat missä on maitohappo samassa ja melkeen perään saatiin aloittaa disflatyl ja se on kyllä ollu mainio apu ilmavaivoihin! Nyt kun pikkuinen 7vk ollaan lopetettu disflatyl ja vähän kitisee ennenku piereskelee muttei muuta :) toki yhtenä päivänä join kahvia ensimmäistä kertaa synnytyksen jälkeen ja siitä kyllä tuli itku vauvalle mutta tietääpä olla juomatta kahvia :D nyt tuntuu jo paljon helpommalta kun tunnistaa että milloin itketään mistäkin :) ja meillä auttoi ilmavaivoihin myös vyöhyketerapia ja itse masun hierominen (ohjeita netti täynnä) sekä erilaiset asennot. Paras oli vauva mahallaan käsivarren päällä niin että pää oli kyynärtaipeen vieressä ja omat sormet tuli vauvan jalkojen välistä tukevasti pyllylle

Kauanko teillä on mennyt, että olette alkaneet tunnistaa itkun 'sävyn' eli mikä itku tarkoittaa mitäkin? Meillä ollaan nyt tasan 5vk ja itse en ainakaan vielä osaa erottaa mikä on vikana. :( toki päättelykyvylläkin pääsee pitkälle..

Olisiko 4-5vk iässä ollut kun kaikki itkut menivät omanlaisiksi. Huomio/syliin itku on vaan rääkäisyjä ja jää aina odottamaan hetkeks tuleeko joku ja sitten uusi rääkäisy jos kukaan ei tule. Ilmavaivat on hetkellisiä itkuja. Yleensä maks puoli minuuttia kerrallaan ja sitten on tyynen rauhallinen välissä. Ja kipristelystä huomaa myös. Nälkä itku on voimakasta ja jatkuvaa ja tutti lopettaa itkun vain hetkeksi kunnes tajutaan että eihän sieltä tule maitoa :D vaipanvaihto itku on vain epämääräistä kitinää.. :D näin siis meillä menee itkut eri kategorioihin :D

Huomioitku alkaa täällääkin erottua, tommosia lyhyitä huudahduksia kans. Mut muusta en osaa kyllä sanoa ja välillä tuntuu niin avuttomalta.

Asiasta toiseen, missä vaiheessa vuokralla asujat ootte ilmotelleet uudesta asukkaasta? Mä soitin äsken huoltoyhtiöön ja ne ei osannu sanoa juuta eikä jaata kun pojalla ei oo nimeä vielä :o Lähinnä aattelin ettei vesimaksut keräänny... lupasivat selvitellä asiaa ja soitella takas. Ihme touhua kun ei raha kelpaa :D

Kiitos viestistä Perle! Ehkä mä ton perusteella alan pikkuhiljaa itsekkin oppia erottamaan, kun en oikein tiennyt mitenkä se ääni on muka erilainen eri "hädässä" :grin

Tosi inhottavaa, kun etenkin nälkä huuto ois kiva osata tunnistaa. Meillä huudetaan 2-3krt/vrk n. 30-60min putkeen ja epäilen näitä huutoja mahavaivoiksi, koska silloin kipristää mahaa, polkee jalkoja ja yleensä mahallaan heijaaminen auttaa. Kuitenkin silloin tulee aina olo, et eihän kuitenkin huutaisi nälkäänsä..? :nailbiting: Olen kyllä aina ennen näitä "kohtauksia" syöttänyt kunnolla ja yleensä ei tissi enää edes ole kelvannut juuri ennen huutojen alkua. Syötön jälkeen on yleensä virkeä, iloinen ja tarkkaavainen.

Huudon aikana tissi kelpaa, mutta syö vain hetken, irrottaa alkaa taas vääntyilee ja kääntyilee, huutaa ja polkee jaloilla. Niin ja tässä vaiheessa alkaa puklailee tosi paljon, eli luulen hänen olevan kuitenkin jo täynnä. Ajattelin tätä ensin rintaraivaroinniks, mutta sit aloinki vasta epäilee mahavaivoja... Kuulin myös, että mahavaivoista kärsivä vauva yrittää helpottaa oloaan syömällä lisää, mikä todellisuudessa vain pahentaakin oloa. Ja nyt kun en enää parin viime päivän aikana oo joka itkuun työntäny tissiä, on pojasta tullut muuten paljon iloisempi ja seurallisempi, kuin aiemmin. Lukuunottamatta niitä muutamaa kertaa päivässä, kun huudetaan huutamisesta päästyä.

Tässä tuntee ittensä niiin surkeeks, kun ei meinaa ymmärtää mikä on ja pitää vain arvailla. :sad001

Ainiin unohtui kommentoida tuota iinaman kysymää asiaa!
Me asutaan vielä toistaseks opiskelija asunnossa ja ilmoitettiin asiasta vähän ennen vauvan syntymää. Pyysivät ilmoittamaan uudestaan vauvan synnyttyä, mutta hänestä ei kuulema tule käyttömaksua (vesi, sähkö)! :eek: Kummallista.

1.9 muutetaan kuopioon jossa on asunto jo katsottuna. Siellä todennäköisesti sitten tuleekin jo hänestäkin erilleen vesi maksettavaksi. :rolleyes:

Takaisin