Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äh täällä on kans yks kunnon tissiposki. Kauheen huutokohtauksen sai ulkona äsken kun vietiin koiraa. Ei auttanu sylit ja hyssyttelyt ja just oli syönykkin. No, äkkiä kotiin ja tissi suuhun ja siinä se tyytyväisenä tuhisee puol unessa...

Kuulostaa meidän eiliseltä... Tänään vauvan teema on tosiaan uni. Nukkui jotain 4,5h unet vaunuissa ja kotona sen jälkeen. Sitten nukahti yhden ruokailun jälkeen taas niin, että mä sain siivottua ja mies teki ruoan. Telkkarista tuli futista, mä imuroin, eikä MITÄÄN vaikutusta. Kun heräsi, niin söi, ja taas nukkuu... kylpy jää tältäkin illalta nyt väliin, ei viitsi herättää.

Meilläkin on päiviä, että nukutaan selkeesti enemmän, alkuun mäkin kerkesin jo melkeen huolestua, että mitäs nyt on meneillään ku ei havahduta jokaiseen tissiltä irrotukseen.

Meillä ollut noin viikon ajan selkee päivä-yö rytmi, tänään käytiin vaunuilla pari tuntia kaupungilla, nukku kokoajan, ja ku kotiin tultiin niin nukkunut vähän väliä koko päivän. Nyt ei sitten totuttu iltarytmi onnistukkaan ku neiti on niin virkeänä ja haluis vaan jutella, just ku oon ite väsyny. :D noh, tämmöstä tää on ennenku rytmit alkaa muodostuu oikeella lailla. :) oiskohan paha jos huomenna herättelisin neitiä vähän päivällä jos on kauheen uninen, ku selvästi sillä ei riitä unta päiväksi ja yöksi kunnolla? Jaksaa siis päivisinkin valvoa ja jutella montamonta tuntia jo.

Sain sitten kunnon flunssan. :( Kurkku kipeä, päätä särkee, hikoiluttaa ja viluttaa. Ainakaan vielä ei lämpöä. Toivottavasti ei tartu pieneen. Voikohan sitä välttää millään? Ollaan kuitenkin niin läheisissä tekemisissä, kun ei nyt ole nukahtanut kuin syliin. Miehen oli pakko mennä tänään töihin, yleensä pystyy pitämään etäpäiviä.

Onko teillä kokemusta ihan pienen sairastelusta? Tai siitä, että vauva ei saisikaan samaa tautia kuin äidillä? Poika nyt siis 7vko. Aika herkästi kai lääkäriin? Nukkui eilen tosi hienot 3.5h päikkärit ja yölläkin nukahti heti syötön jälkeen. Aloin vaan nyt aamulla miettiä, johtuuko mahdollisesti flunssasta? Vai menikö vain pahin hulinakausi ohi?

Siis mitä, onko nyt jo keskiviikko? Olin ihan varma, että tiistai... Ihan kuin oisin menettänyt yhden päivän. Aika tosiaan lentää vauvavuonna! Niin se kyllä meni edellisillä kerroillakin, ei aikaakaan kun on taas eka työpäivä vauvavapaiden jälkeen...

Vinkkinä vaippaihottumaan/ärtyneeseen takapuoleen (jos ei ole vielä rikki): Mitosyl-voide apteekista. Jo päivän jälkeen iho ihan erinäköinen! :o

Löysin eilen tän (oli aika karsea alkuyö, meinas jo itku tulla), oli musta lohduttava: http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa/vauvan-kello Nyt ollaan taas virka-aikavaiheessa...
Kiitos tästä! Vähän lohtua toi tännekin. Mulla on illat menny itellä itkemiseks ja tänään vähän aamullakin, mutta tosiaan täällä ollaan kans virka-ajassa nyt ja juon ekaa kertaa kahvia niin että vauva on sitterissä. Tosin nyt sieltä alkaa kuulua jo sellasta ölinää että kohta menee tissi suuhun jälleen.

Mitenkäs muuten muilla hoidetaan kakkavaipan vaihto jos vauva on just nukahtamassa? Täällä kun tulee tarpeet yleensä just sillon kun on vaivuttu uneen ja jos siinä rupee vaihtamaan, niin ollaan taas pari tuntia hereillä. Mä oon nyt sitten antanu nukkua kakkavaipassa heräämiseen asti, mutta aina tulee vähän huono fiilis siitä enkä tiiä miten "kuuluis" toimia.
Niin ja täällä tänään 2vk täynnä ja hän valvoo päivällä neljäkin tuntia yleensä putkeen, siihen se pari tuntia vielä niin on kyllä semmonen yliväsymys sen jälkeen :o

Ite oon päivällä antanu olla vaipassa kakan nukkumisen ajan kun pyllyn iho kunnossa. Varsinkin kun päivisin ei kuitenkaan kovin pitkiä aikoja nuku.

Meillä "onneksi" kakka on sellaisen ähinän ja ponnistelujen takana, ettei ole pelkoa nukahtamisesta. Pissavaippa meillä täytyy vaihtaa kerran yössä. Olen ruvennut vaihtamaan sen pinnasängyssä, poika ei edes herää, jos päällä on sopivan helpot vaatteet. Vaihdetaan siis siitä syystä, että aika monta pissavahinkoa on jo tullut, kun ei kapasiteetti enää riitä vaipassa. Onneksi näin pienen pissa ei juuri haise, niin ei tarvitse heti laittaa sohvaa vaihtoon.

Meillä vaihdetaan heräämisen jälkeen, jos kakat tulevat nukahtaessa/nukkuessa. Muuten yritetään vaihtaa kakkavaipat mahdollisimman pian, ettei turhaan ärsytä. Pissasta ei mitään käsitystä, koska tulee, en osaa lukea mitään merkkejä. Muutamat toki tulleet hoitoalustalle ja kerran lavuaariin, kerran kakatkin kylpyyn ja kylpy loppui sitten siihen. :yuck:

Onko teillä kokemusta ihan pienen sairastelusta? Tai siitä, että vauva ei saisikaan samaa tautia kuin äidillä? Poika nyt siis 7vko. Aika herkästi kai lääkäriin? Nukkui eilen tosi hienot 3.5h päikkärit ja yölläkin nukahti heti syötön jälkeen. Aloin vaan nyt aamulla miettiä, johtuuko mahdollisesti flunssasta? Vai menikö vain pahin hulinakausi ohi?

Imetyksen tuki ry:n FB-sivuilla kerrottiin ainakin, että äidin ollessa sairaana lapsi saa äidinmaidon kautta vasta-aineita kyseistä tautia vastaan, joten voi olla ettei silloin ainakaan saa ihan niin helposti tartuntaa :) tämän siis kertoi ihan tukiäiti eikä kuka tahansa kommentoija. Muutoin en aiheesta tiedä..

Vaihdan pissavaipan päivällä heti (vaipoissa on merkkiväri) ja yöllä, jos se on painava/pelkään ylivuotoa. Teen vaihdon sängyssä/pinnasängyssä. Kakkavaipan vaihdan myös yöllä heti havaittuani sen, mutta toistaiseksi öisin ei ole oikeastaan kakkaillut.

Tänään äitini tuli auttamaan ja vauvan rytmi meni siitä sekaisin, että lähdimme vaunulenkille kauppaan kun oli vauvan uniaika eikä hän ollut saanut 30 min. yrittämisestä huolimatta unta. Ajattelin hänen nukahtavan vaunuihin. Noh, lopputulos oli 11h valveilla oleva vauva, joka huusi yliväsyneenä viimeiset puoli tuntia. Äitini ei edes puhunut vauvalle tai ottanut häntä syliinsä, mutta ilmeisesti uusi ihminen ja erilainen päivärytmi sekoitti pakan täysin. Jatkossa pidämme max. 1h vierailuajat kun pikkutyyppi on näin herkkä muutoksille :confused:

Täällä vaihdetaan vaippa aina kun vauva herää eli saattaa nukkua kakkavaipassakin.

Tänä aamuna pikkusen otsassa ja kulmakarvoissa tosi pahannäköinen kellertävä ihottuma. Selvis et oli karstaa! Enpä tajunnut että sitä voi naamaankin tulla. Nyt saatiin rapsuteltua enimmät pois.

Meidän neliviikkoinen kakkailee lähes joka vaippaan ja pissaa tulee myös usein. Nousen siis yölläkin lähes joka syöttöä ennen vaihtamaan vaipan. Poika on myös sen verran hienopylly, että ei suostu syömään, jos vaippa on kovin täysi. :D Eli siis meillä kuluu vaippoja melko paljon...

Me ei olla yöllä vaihdettu, jos ei tursu läpi tmv. Pelkään, että vauva piristyy liikaa ja ollaan yritetty välttää muutenkin yöllä kaikkea ekstrahäsäämistä, jos ei ole pakko.

Takaisin