Olen yrittänyt muistaa mihin kaikkiin ketjuihin pitäisi muistaa laittaa päivitystä, tämä taitaa olla viimeinen. :)
Meillä on lähtenyt vauva-arki ihan oudon hyvin käyntiin. Kummallakaan ei ole yhtään vauvanhoitokokemusta, joten jännitti etukäteen, että mitenköhän mahtaa mennä ja miten esim. tietää mitä vauvalle pistää päälle jne. No, fiilispohjalta on vedetty ja toistaiseksi vaikuttaa hyvältä strategialta. Itkuista en osaa vielä tulkita, että mikä on mikä, ja erityisesti iltaisin ennen nukkumaanmenoa on tullut hetken aikaa sellaista sydäntäsärkevää itkua, että huomaan, että alkaa miltei pinna kiristyä, kun sitä on niin kamalaa kuunnella. En tiedä onko yliväsymystä vai mitä, mutta syömällä on rauhoittunut. Vatsavaivojakin vähän on, mutta onneksi vauva ei ole kovin itkuinen.
Tänään 12 päivää vanha ja jaksaa olla hereillä vähän pidempiä pätkiä jo. Yöt ovat menneet suorastaan loistavasti. Eilen oltiin ensimmäistä kertaa kaupungissa ja huomattiin, että varmaan oli niin paljon erilaisia uusia ärsykkeitä, että päätettiin yrittää laittaa vauva vähän aiemmin nukkumaan kuin normaalisti (joka on tosi myöhään). Nukahti pariin otteeseen 22-00 välillä, mutta heräsi aina uudestaan 10-25 minuutin päästä, varmaan vähän ylikierroksilla. Lopulta nukahti oikeasti, kun mekin menimme nukkumaan puolen yön jälkeen ja heräsi ekan kerran vasta neljältä. On jonain öinä nukkunut ekan pätkän jopa 5h putkeen, mikä on mahtavaa. Syötin neljältä, seuraavan kerran seiskalta ja sitten herättiinkin vasta klo 11.
Meillä siis rytmit todella myöhäiset, mutta toisaalta sopii mun ja miehen rytmeihin, että en valita. Mies on ollut nyt isyysvapaalla eli ei ole tarvinnut herätä mihinkään aamulla, joten pitkät aamu-unet kyllä kelpaavat. Vauva nukkuu meidän välissämme, joten on ollut helppo syöttää ja nukahdetaan kumpikin heti. Nukahdan yleensä jo kesken syöttöä, joten olen saanut untakin ihan mukavasti.
Mies on ihan superhyvä isä: hän hoitaa pääasiassa vaipanvaihdot (minä hoidin navan putsauksen, mutta sekin jo irtosi ja on jo paljon parempi, joten ei tarvitse enää kauaa putsailla), samoin iltakylvetyksen (josta vauva tykkää tosi paljon) ja muuten pitää vauvaa tosi paljon. Lisäksi laittaa ruokaa ym, joten palvelukin pelaa. Erityisesti niinä päivinä, kun vauva on ollut mulla paljon (=syönyt), on ollut kiva, että mies pesee pyykit ja kantaa ruokaa ja vettä eteen.
Vaunuilla ollaan oltu vasta pari kertaa liikkeellä, ja th sanoi, ettei kannata ekaan kuukauteen mennä mihinkään isoihin kauppakeskuksiin infektioriskin takia. No, meidän on vähän pakko, koska bussit menevät yhteen kauppakeskukseen, mutta ei toki ole aikomusta nyt heti siellä muuten hengailla. Myös kantoreppua on kokeiltu kerran ja alkuitkujen jälkeen vauva nukahti siihenkin eli elän toiveissa, että viihtyisi siinä myöhemminkin. Sitteristä ei niin välitä, mutta ehkä 5 min kerrallaan viihtyy ajoittain siinäkin.
Musiikkia tykkää kuunnella, erityisesti jos on jotain ihmisääntä, jota jää tarkkaavaisena kuuntelemaan. Vauva on melko rauhallinen temperamentiltaan, ainakin siltä vaikuttaa tällä hetkellä. Ei kovin helposti hermostu ja heräilee hitaasti. Saa nähdä miten tässä arki muuttuu, kun hän vähän kasvaa ja valvomisaikakin lisääntyy.
Vähän huolestutti, kun uloste on nyt parin päivän aikana ollut vetisempää kuin aiemmin. On toki edelleen keltaoranssia ja on rakeita, mutta osa imeytyy vaippaan enemmän kuin aiemmin. Myös "kakkapaukut" ovat enemmän sellasia ripuliplöräyksiä kuin kovia pamauksia, kuten aiemmin. Luin kuitenkin HUS:n vauvaoppaasta, että jos maitoa tulee paljon, kakka voi muuttua nestemäisemmäksi ja imeytyä enemmän vaippaan ts. ei ole ripulia. Alkoi jo huolestuttaa, vaikka vauva siis muuten ihan ok, eli syö paljon, on jäntevä jne. Ruisleivän olen nyt jättänyt pois, josko aiheutti vauvalle vatsavaivoja, mutta maitotuotteita ja kahvia olen edelleen käyttänyt. Samoin yrittänyt hieroa vatsaa, pumpata jalkoja ym. Ensi viikolla sitten aloitetaan maitohappobakteerit+D-vitamiini.