Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä laitoin facessa kutsun. Anopille laitoin tekstarin kun hän ei ole naamakirjassa. :D Ei olla kiitoskorttejakaan lähetelty. :) Tarjottavat tekee mummut ja minä. Meillä on siis kotona tänä sunnuntaina ristiäiset ja paikalle tulee isovanhemmat sekä minun siskot perheineen ja miehen veljet perheineen.

Mulla on täällä just kakun leivonta meneillään ja tsatzikin teon aloitin. Huomenna siis ristiäiset. Koko kämppä on siivottava, on aivan hyrskyn myrskyn. En kyllä siivoo kuin enimmät tavarat pois tieltä ja lattiat, kerkee sitä siivota tarkemmin juhlien jälkeenkin :P meille on tulossa noin 35 vierasta. Me siis grillaillaan makkaraa, sen lisänä on erilaisia salaatteja ja patonkia, äiti tekee kalahyydykekakun ja jälkkäriksi on suklaakakkua. Kutsuttiin läheiset f2f; ne, joita ei olla tässä nähty viime aikoina niin kutsuttiin tekstarilla. Eikä olla kiitoskortteja laitettu ennenkään, ni eipä sit nytkään :) rentoa juhlintaa luvassa huomenna. Sitä mietin, et pitäisköhän ulko-oven sisäpuolelle tehdä kyltti, jossa pojan nimi ja nuoli sisäänpäin. Vois sit juhlien alkaessa avata oven (näkyy tielle päin), niin vieraat näkee siitä tullessaan pojan nimen (kun on niin erikoinen, et muuten saan vastata koko juhlien ajan kysymykseen, et mikä hänestä nyt sit tuli). Kun haluaisin sen nimen johonkin, mut en kakun päälle (mihin monet sen kirjoittaa).

Olen yrittänyt muistaa mihin kaikkiin ketjuihin pitäisi muistaa laittaa päivitystä, tämä taitaa olla viimeinen. :)

Meillä on lähtenyt vauva-arki ihan oudon hyvin käyntiin. Kummallakaan ei ole yhtään vauvanhoitokokemusta, joten jännitti etukäteen, että mitenköhän mahtaa mennä ja miten esim. tietää mitä vauvalle pistää päälle jne. No, fiilispohjalta on vedetty ja toistaiseksi vaikuttaa hyvältä strategialta. Itkuista en osaa vielä tulkita, että mikä on mikä, ja erityisesti iltaisin ennen nukkumaanmenoa on tullut hetken aikaa sellaista sydäntäsärkevää itkua, että huomaan, että alkaa miltei pinna kiristyä, kun sitä on niin kamalaa kuunnella. En tiedä onko yliväsymystä vai mitä, mutta syömällä on rauhoittunut. Vatsavaivojakin vähän on, mutta onneksi vauva ei ole kovin itkuinen.

Tänään 12 päivää vanha ja jaksaa olla hereillä vähän pidempiä pätkiä jo. Yöt ovat menneet suorastaan loistavasti. Eilen oltiin ensimmäistä kertaa kaupungissa ja huomattiin, että varmaan oli niin paljon erilaisia uusia ärsykkeitä, että päätettiin yrittää laittaa vauva vähän aiemmin nukkumaan kuin normaalisti (joka on tosi myöhään). Nukahti pariin otteeseen 22-00 välillä, mutta heräsi aina uudestaan 10-25 minuutin päästä, varmaan vähän ylikierroksilla. Lopulta nukahti oikeasti, kun mekin menimme nukkumaan puolen yön jälkeen ja heräsi ekan kerran vasta neljältä. On jonain öinä nukkunut ekan pätkän jopa 5h putkeen, mikä on mahtavaa. Syötin neljältä, seuraavan kerran seiskalta ja sitten herättiinkin vasta klo 11. :grin Meillä siis rytmit todella myöhäiset, mutta toisaalta sopii mun ja miehen rytmeihin, että en valita. Mies on ollut nyt isyysvapaalla eli ei ole tarvinnut herätä mihinkään aamulla, joten pitkät aamu-unet kyllä kelpaavat. Vauva nukkuu meidän välissämme, joten on ollut helppo syöttää ja nukahdetaan kumpikin heti. Nukahdan yleensä jo kesken syöttöä, joten olen saanut untakin ihan mukavasti.

Mies on ihan superhyvä isä: hän hoitaa pääasiassa vaipanvaihdot (minä hoidin navan putsauksen, mutta sekin jo irtosi ja on jo paljon parempi, joten ei tarvitse enää kauaa putsailla), samoin iltakylvetyksen (josta vauva tykkää tosi paljon) ja muuten pitää vauvaa tosi paljon. Lisäksi laittaa ruokaa ym, joten palvelukin pelaa. Erityisesti niinä päivinä, kun vauva on ollut mulla paljon (=syönyt), on ollut kiva, että mies pesee pyykit ja kantaa ruokaa ja vettä eteen.

Vaunuilla ollaan oltu vasta pari kertaa liikkeellä, ja th sanoi, ettei kannata ekaan kuukauteen mennä mihinkään isoihin kauppakeskuksiin infektioriskin takia. No, meidän on vähän pakko, koska bussit menevät yhteen kauppakeskukseen, mutta ei toki ole aikomusta nyt heti siellä muuten hengailla. Myös kantoreppua on kokeiltu kerran ja alkuitkujen jälkeen vauva nukahti siihenkin eli elän toiveissa, että viihtyisi siinä myöhemminkin. Sitteristä ei niin välitä, mutta ehkä 5 min kerrallaan viihtyy ajoittain siinäkin.

Musiikkia tykkää kuunnella, erityisesti jos on jotain ihmisääntä, jota jää tarkkaavaisena kuuntelemaan. Vauva on melko rauhallinen temperamentiltaan, ainakin siltä vaikuttaa tällä hetkellä. Ei kovin helposti hermostu ja heräilee hitaasti. Saa nähdä miten tässä arki muuttuu, kun hän vähän kasvaa ja valvomisaikakin lisääntyy.

Vähän huolestutti, kun uloste on nyt parin päivän aikana ollut vetisempää kuin aiemmin. On toki edelleen keltaoranssia ja on rakeita, mutta osa imeytyy vaippaan enemmän kuin aiemmin. Myös "kakkapaukut" ovat enemmän sellasia ripuliplöräyksiä kuin kovia pamauksia, kuten aiemmin. Luin kuitenkin HUS:n vauvaoppaasta, että jos maitoa tulee paljon, kakka voi muuttua nestemäisemmäksi ja imeytyä enemmän vaippaan ts. ei ole ripulia. Alkoi jo huolestuttaa, vaikka vauva siis muuten ihan ok, eli syö paljon, on jäntevä jne. Ruisleivän olen nyt jättänyt pois, josko aiheutti vauvalle vatsavaivoja, mutta maitotuotteita ja kahvia olen edelleen käyttänyt. Samoin yrittänyt hieroa vatsaa, pumpata jalkoja ym. Ensi viikolla sitten aloitetaan maitohappobakteerit+D-vitamiini.

Pohdiskelen nukkumisjärjestelyjä ja olisi mukava kuulla missä muiden vauvat nukkuvat öisin? Meidän vauva on ollut herkkäuninen ja heräilee monta kertaa yössä joko syömään tai muuten vain haluaa viereen (n. 5 krt./yö). Tähän asti olen nukuttanut itsepintaisesti vauvaa kehdossa sänkymme vieressä, mutta nukumme molemmat vauvan kanssa tosi huonosti. Viimeyönä vauva nukkui ensin tutin avustuksella 4h pinnasängyssä ja sen jälkeen kävimme pienen tahtojen taiston (vauva hamuili suullaan, nostin tassuttelujen ja tutin tarjoamisen jälkeen viereen, ei syönyt vaan alkoi nukkui ja tätä tunnin aikana x4). Lopulta annoin periksi ja annoin hänen nukkua vieressäni. Vauva nukkui toiset 4h putkeen, jonka jälkeen söi nopeasti ja nukkui vielä 2h. Nyt mietin pitäisikö hankkia vauvanpesä ja antaa vauvan nukkua sängyssä vieressämme osan yöstä vai onko se liian vaarallista? Vauvanpesä estäisi todennäköisesti vauvan kierähtämiset ja en usko kummankaan vanhemman kääntyvän unissaan sellaisen päälle nukkumaan.

Pohdiskelen nukkumisjärjestelyjä ja olisi mukava kuulla missä muiden vauvat nukkuvat öisin? Meidän vauva on ollut herkkäuninen ja heräilee monta kertaa yössä joko syömään tai muuten vain haluaa viereen (n. 5 krt./yö). Tähän asti olen nukuttanut itsepintaisesti vauvaa kehdossa sänkymme vieressä, mutta nukumme molemmat vauvan kanssa tosi huonosti. Viimeyönä vauva nukkui ensin tutin avustuksella 4h pinnasängyssä ja sen jälkeen kävimme pienen tahtojen taiston (vauva hamuili suullaan, nostin tassuttelujen ja tutin tarjoamisen jälkeen viereen, ei syönyt vaan alkoi nukkui ja tätä tunnin aikana x4). Lopulta annoin periksi ja annoin hänen nukkua vieressäni. Vauva nukkui toiset 4h putkeen, jonka jälkeen söi nopeasti ja nukkui vielä 2h. Nyt mietin pitäisikö hankkia vauvanpesä ja antaa vauvan nukkua sängyssä vieressämme osan yöstä vai onko se liian vaarallista? Vauvanpesä estäisi todennäköisesti vauvan kierähtämiset ja en usko kummankaan vanhemman kääntyvän unissaan sellaisen päälle nukkumaan.
Mulla tyttö on nukkunu kaikki yöt vieressä, kehdossa vaan päiväunia. Mun mielestä pikkuvauva tarvii kuitenki sitä vanhemman lämpöä ja läheisyyttä, enkä koe mitenkään vaarallisena tätä että nukutaan kahestaan 160cm sängyssä, ja joskus vauvan isäki on tässä. Jos syötän vauvaa niin että se jää nukkuun meidän väliin, niin herätän miestä aina sen verran että sanon et vauva on siinä välissä. Mutta suurimmaksi osaksi vauva nukkuu vaan mun vieressä, ja sängyn reunalla on esteitä ettei vauva voi mitenkään ees tipahtaa, vaikka ei todellakaan ihan reunalla nukukkaan. Meillä oli yöt vielä hetki sitten aika huonoja, syötiin vähän väliä. Nyt ku saatiin toi love to swaddle up- kapalopussi, niin tyttö nukkuu 3-5h pätkiä yöllä, eli toisinsanoen herätään kerran yössä vaan syömään. Meillä tää nukkumisjärjestely on koettu parhaaksi, ja musta on ihana että tyttö nukkuu vieressä, ja että se kokee olon turvalliseksi ja lämpimäksi.

Meillä tää nukkumisjärjestely on koettu parhaaksi, ja musta on ihana että tyttö nukkuu vieressä, ja että se kokee olon turvalliseksi ja lämpimäksi.

Vaisto sanoisi, että vauvalle paras paikka olisi äidin vieressä, mutta valitettavasti tilastot kertovat perhepedin terveysriskeistä vauvoille ja se tekee tästä hieman kaksipiippuista. Meillä sängyssä nukkuvat vauvan lisäksi minä ja unissaan liikehtivä mies. Aikaisemmin tassuttelut yms. toimivat eikä tarvinnut miettiä muita vaihtoehtoja, mutta nyt tilanne on muuttunut.

http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/Terveys/Uni/Perhepeti-luo-turvaa/

http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/T...amassa-sangyssa-9-tarkeaa-turvallisuusneuvoa/

Meillä nukutaan perhepedissä, vauva yleensä mun vieressä. Päivälläkin nukkuu sylissä tai vieressä, tai jos ollaan liikkeellä niin kantokopassa. Herää pian jos jää yksin.

Meillä myös nukutaan perhepedissä. Se on meillä toimivin vaihtoehto. Vaikka välillä onkin ahdasta kun on kaksi aikuista, taapero ja vauva samassa sängyssä. Taapero tosin menee yleensä ihan mielellään takaisin omaan sänkyynsä viimeistään siinä vaiheessa kun vauva herättää minut ja alkaa syömään. :)

Meillä kans vauva nukkuu meidän välissä. Olen selvittänyt noita turvallisuusriskejä ja koska meillä on suht leveä sänky, eikä kumpikaan juurikaan pyöritä unissamme, en usko, että riski on kovinkaan suuri. Vauvalla on hyvin tilaa meidän keskellämme, oma paikka rajattu pyyhkeellä ja harsolla. Nukkuu selällään pää sivulla tai sitten itse kääntyy pieneen kylkiasentoon, jos nukahtaa suoraan syötöstä, tällöin on miltei mussa kiinni eli ei voi kääntyä mahalleen. Meidän tyynyt ovat niin kaukana, että ei voi vetää niitä päälleen, samoin hänellä on oma pieni kevyt peitto, ettei meidän peiton alle tarvitse peitellä ja lisätä riskiä. Patja on futon, joten tosi napakka.

Ei suostu nukahtamaan esim äitiyspakkauksen laatikkoon tai vaunukoppaan yksin, mutta nukkuu tosi hyvin, kun aistii meidän hengityksen ja lämmön. Myös syöttäminen on helppoa, kun käännän vauvan itseeni päin tai siirryn vauvan ja miehen väliin ja nukahdamme siihen. Nukutaan miehen kanssa kyllä hyvin, mutta selkeästi kummallakin tietty tutka päällä, että havahdutaan välillä katsomaan vauvan olotilaa. Tähän mennessä on nukkunut sikeästi jalat ja kädet oikosenaan. :D

Vauva tänään siis 2 vkoa, että isompana yritetään saada nukkumaan laatikossa tai pinniksessä, mutta nyt vielä ollaan todettu tämä vauvan kannalta parhaimmaksi ja samalla toimii myös meillä.

Muokattu viimeksi:
Meillä nukutan vauvan yleensä illalla sänkyyn mun ja miehen väliin kun ilta on yleensä vaikee ja jää helpommin nukkumaan viereen. Pidän vauvan ja miehen välissä imetystyynyä ettei mies vahingossa kierähdä päälle. Itse en liiku yöllä normaalistikkaan joten en usko että nytkään. Yöllä vauvan heräämisen ja syötön jälkeen laitan kehtoon nukkumaan. Joskus jos on tosi levoton, nostan taas aamulla viereen (vauveli siis tuhisee ja puhisee unissaan).

Meilläkin nukkuu vauva vieressä :Heartbigred

Tämä ihan pikkuvauva-aika menee ihan liian nopeasti ohi, että siksikin minusta on ihanaa nyhjätä vierekkäin ja päällekkäin mahdollisimman paljon. :love7

Mites toi vauvan nukkumis asento? Kyljellään vai selällään? Mulle neuvottiin synnärillä että kyljellään, mut tuossa tekstissä oli, et kyljellään nukkuminen lisäis kätkytkuoleman riskiä. :o

Onko muilla tällaisia päiviä, et vauva ei suostu muuhun ku olemaan rinnalla? Hyvä kun on vaatteet saatu päälle tai vaippaa vaihdettua, kun tulee itkua ja raivoomista. Sylikään ei kelpaa, vaan nimenomaan tissillä pitää saada olla. Tää herra nukkuu yleensä 2-4h pätkiä koko päivän ja tänään on nukkunut koko päivän aikana vain 40min. Monta kertaa on kyllä nukahtanut rinnalle ja kun olen yrittänyt siirtää laatikkoon, herää heti. Yleensä ei herää.. Vähän turhautunut olo, kun itse ei pysty tekee muuta kuin olee tuttina.

Mulla tyttö on nukkunu kaikki yöt vieressä, kehdossa vaan päiväunia. Mun mielestä pikkuvauva tarvii kuitenki sitä vanhemman lämpöä ja läheisyyttä, enkä koe mitenkään vaarallisena tätä että nukutaan kahestaan 160cm sängyssä, ja joskus vauvan isäki on tässä. Jos syötän vauvaa niin että se jää nukkuun meidän väliin, niin herätän miestä aina sen verran että sanon et vauva on siinä välissä. Mutta suurimmaksi osaksi vauva nukkuu vaan mun vieressä, ja sängyn reunalla on esteitä ettei vauva voi mitenkään ees tipahtaa, vaikka ei todellakaan ihan reunalla nukukkaan. Meillä oli yöt vielä hetki sitten aika huonoja, syötiin vähän väliä. Nyt ku saatiin toi love to swaddle up- kapalopussi, niin tyttö nukkuu 3-5h pätkiä yöllä, eli toisinsanoen herätään kerran yössä vaan syömään. Meillä tää nukkumisjärjestely on koettu parhaaksi, ja musta on ihana että tyttö nukkuu vieressä, ja että se kokee olon turvalliseksi ja lämpimäksi.
Mistä hommasit ton kapalopussin? Onko helppo käyttää? :) voisin kans kokeilla, kun meilläkin nukutaan vaan 1-2h pätkiä yöt..

Meillä vauva nukkuu mun vieressä pinnasängyssä olevassa äp-laatikossa. Tämä ihan turvallisuussyistä, kun samassa sängyssä on minä, mies ja kolme vee esikoinen tulee lähes joka yö jossain vaiheessa. Esikoinen on kamala potkimaan ja heilumaan nukkuessaan, joten ei uskalleta ottaa riskiä.

Mites toi vauvan nukkumis asento? Kyljellään vai selällään? Mulle neuvottiin synnärillä että kyljellään, mut tuossa tekstissä oli, et kyljellään nukkuminen lisäis kätkytkuoleman riskiä. :eek:

Onko muilla tällaisia päiviä, et vauva ei suostu muuhun ku olemaan rinnalla? Hyvä kun on vaatteet saatu päälle tai vaippaa vaihdettua, kun tulee itkua ja raivoomista. Sylikään ei kelpaa, vaan nimenomaan tissillä pitää saada olla. Tää herra nukkuu yleensä 2-4h pätkiä koko päivän ja tänään on nukkunut koko päivän aikana vain 40min. Monta kertaa on kyllä nukahtanut rinnalle ja kun olen yrittänyt siirtää laatikkoon, herää heti. Yleensä ei herää.. Vähän turhautunut olo, kun itse ei pysty tekee muuta kuin olee tuttina.

Aiemmin ohjeistettiin kyljellään, mutta nykytiedon mukaan pitäisi nukuttaa selällään (ja kääntää pää sivuun). Aika jännä, että vielä jossain Suomessa ohjeistetaan ensisijaisesti kylkinukutukseen, koska tuo selällään nukutus on ollut jo joitain vuosia se ns virallinen ohjeistus. Meillä kyllä vauva nukkuu kyljellään, jos nukahtaa suoraan imetyksestä, koska ei välttämättä suostu kääntymään selälleen, mutta silloin pitää varmistaa, ettei pääse kaatumaan vatsalleen, jos ei saakaan päätä käännettyä ts. ettei tukehdu.

Ja tänään meillä ollut jotenkin superaktiivinen päivä! Ei ole yhtenäkään päivänä ollut vielä näin paljoa hereillä, käytännössä ihan koko ajan yhtä unipätkää lukuun ottamatta. Heräsikin 2h aiemmin kuin muuten ja aamuyöstä potki ja kääntyili ja äänteli sängyssäkin tosi levottomana. Kiinnostuksella odottelen iltaa ja yötä... Meillä siis herää tänään myös heti, jos jonnekin siirtää. :rolleyes:

Meillekin neuvottiin synnytyslaitoksella, että ensimmäiset pari viikkoa nukutetaan kyljellään. Vauva osaa jo kääntyä vatsalleen, joten "kiilaan" hänet yleensä selälleen tai hieman kyljelleen.

Meillä ohjeistus oli että pitäis nukuttaa selälleen ja aluksi tein niin. Pulauttelee kuitenkin niin paljon nukkuessaan että nykyään nukutan yleensä kyljelleen (tosin vauva yleensä kääntyy siitä unissaan selälleen).

Mistä hommasit ton kapalopussin? Onko helppo käyttää? :) voisin kans kokeilla, kun meilläkin nukutaan vaan 1-2h pätkiä yöt..
Tori.fi:stä käytettynä, mut ei oo kalliita uutenakaan. Perus unipussissahan kädet on vapaana, mutta tässä pussissa käsille on paikat pussin sisällä, ja se rauhottaa meillä tyttöä ku muuten säpsähtää aina unissaan ku käsiään heiluttelee. :) voin laittaa sulle instassa directinä videon miten se laitetaan? Vai muistanko oikeen et sulla oli nokian puhelin eli instassa sulla ei oo directiä ollenkaan? :D

Takaisin