Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mites teillä, joiden vauvat ei rauhoitu kuin tissillä, isät ovat asian ottaneet? Meillä mies tuntee itsensä ihan hyödyttömäksi, kun tänäänkin vauva huusi kuin kidutettu pariin otteeseen. Mies alkoi jo pelätä, että pitää vauvaa väärin tmv. Yritin selittää, että tällaista tämä on, mutta ymmärrän hyvin, että tulee hyödytön ja epäonnistunut olo. :/

Meillä vauva (2vkoa.) nukkuu kyljellään, selällään tai välillä jopa mahallaan. Niin oudolta kuin se kuulostaakin, meidän kaksi viikkoinen saa äherrettyä sängyssä itsenä kyljeltä mahalleen. Hän on muutenkin ollut niin jäntevä tapaus jo syntyessään, että osaa ja jaksaa kääntää itse päätään sivuille, ihan kummin päin haluaakaan nukkua.

En missään tapauksessa ohjeistaisi ketään muutaman viikon ikäisen vauvan vanhempaa mahallaan nukkumiseen, mutta tämän tapauksen kanssa toimii näin. Toisin oli meidän kakkosen ja kolmosen kanssa, jotka mahallaan ollessaan jäivät kasvot patjaa vasten.

Viralliset ohjeet ovat toki erikseen, mutta äiti varmasti tuntee parhaiten tässäkin tilanteessa oman lapsensa, eikä missään tapauksessa ota turhia riskejä. :)

Reilu viikkoon kerenny tänne foorumille ni johan meni aikaa lueskella nää kaikki 123 uutta viestiä tästä :grin

Tyttö on nyt 7 viikkoa ja tossa viikko sitten ihan yhtäkkiä alkoi hänellekin uni maittaan (vihdoin) ja nyt sitte nukkuu missä vaan; pinnasängyssä, vaunuissa, sylissä, kantorepussa.. Sitteriinkin on itekseen nukahtanut. Kylläpä helpottaa huomattavasti myös se kun hän myös itekseen osaa nukahtaa :) välillä jos pistän pinnasänkyyn ihan vaan vaikka että käyn vessassa niin on saattanut nukahtaa sinne sillä aikaa :shy:
Uni rytmi meillä on nyt semmonen että ei enään herätä yöllä kun 1-3x (sen 6-10x sijaan, ihan luksusta) ja aamupäivän torkkuu kivasti, illalla tykkää olla heräillä ja sit nukkuu hyvin yöt :rolleyes: tekee kyllä mustakin ihan eri ihmisen kun oon vihdoin saanut kunnolla nukutuksi.

Mites teillä, joiden vauvat ei rauhoitu kuin tissillä, isät ovat asian ottaneet? Meillä mies tuntee itsensä ihan hyödyttömäksi, kun tänäänkin vauva huusi kuin kidutettu pariin otteeseen. Mies alkoi jo pelätä, että pitää vauvaa väärin tmv. Yritin selittää, että tällaista tämä on, mutta ymmärrän hyvin, että tulee hyödytön ja epäonnistunut olo. :/

Mä kirjottelinkin tästä samaisesta aiheesta johonkin ketjuun vähän aikaa sitten. Meilläkin mies tuntee herlposti olonsa kurjaksi kun ei saa vauvaa rauhottumaan. Sitkeästi olen selittänyt, että tää on nyt tätä ja ettei kannata ottaa henk. koht... Kyllä kait se siitä jossain vaiheessa. :)

Hienoa BaBy2, et alkaa rytmi löytymääm! :) Sitä odotellessa. :D Mites muilla, joilla vauvat on jo "vanhempia", alkaako rytmi löytymään? Meillä tulee tällä viikolla vasta kolme viikkoa täyteen. :)

Tori.fi:stä käytettynä, mut ei oo kalliita uutenakaan. Perus unipussissahan kädet on vapaana, mutta tässä pussissa käsille on paikat pussin sisällä, ja se rauhottaa meillä tyttöä ku muuten säpsähtää aina unissaan ku käsiään heiluttelee. :) voin laittaa sulle instassa directinä videon miten se laitetaan? Vai muistanko oikeen et sulla oli nokian puhelin eli instassa sulla ei oo directiä ollenkaan? :D
Laita vaan! Pystyn kattoo miehen puhelimella directillä videon. :) laitoinkin ton pussin jo tilaukseen, kun oon niin loppu näihin öihin. Meillä samanlaista säpsähtelyä ja huitomista unissaan, ni ehkä toi tois ees vähän helpotusta.

Meillä nukutaan samassa sängyssä ja vauva nukkuu lähes aina kyljellään. Ensimmäisinä öinä käänsin yleensä aina selälleen mutta kääntyi itse kyljelleen hetken päästä (liekö patja hieman sit viettänyt mua kohti vaikka aika jämäkkä onkin?) ja havahtui aina siirtoon niin päätin sit pitää itseäni vasten kyljellään niin ei pääse kääntymään mahalleen. Samoin katon että vauvan pään ja rinnan väliin jää tilaa jottei siihen tukehdu. Mulla ne onneks on edelleen suht pienet, joten ei roiku mitenkään patjaa vasten muutenkaan :D ja tuntuu et vauva osaa jo itekin kääntää päätään/vaihtaa pään asentoa jos ei saa kunnolla henkeä nimittäin monesti jos imetän kyljellään ja alkaa uni maistua niin nostaa päänsä rinnan päälle jolloin hengitystiet on vapaana ja alkaa uinua <3

Edit.
En oo varma myöskään saattaisko pojalla olla silent refluksia kun nieleskelee jonkin verran aina syöntien jälkeen eikä muutenkaan tunnu viihtyvän pitkiä aikoja selällään. Jos refluksia on niin se on kyllä suht lievää koska ei mitenkään älyttömän itkuinen ole ollut. En tietty tiedä voiko mun suihkutissitkin vaikuttaa siihen et tulee ylimääräsiä nieleskelyjä..?

Niin ja meilläkään ei olla ainakaan pariin viikkoon nukuttu oikeastaan missään muualla kun sylissä tai liikkuvissa vaunuissa (ja saa mennä aika lujaa, havahtuu jos hiljentää vauhtia :D) ja joskus harvoin kantoliinassa. Liinaan kun laitan niin ekana alkaa hamuilu tissille ja sit kun oon jonkin viritelmän tehny että saan vauvan rinnalle ilman koko tuplaristi2-sidonnan purkamista (jos joku osaa neuvoa selkeästi miten tuosta tehdään se kehtoasento imettämistä varten niin olisin kiitollinen! En tajua miten se tehdään ja mulla jää aina vaan yks käsi vapaaks.. :D) ja syönti loppuu niin ehkä viihtyy liinassa ja nukahtaa tai sit ei. Äsken laskin sylistä vauvanpesään niin nukku just sen aikaa et kerkesin lämmittää eilistä ruokaa mikrossa ja käydä vessassa mikron pyöriessä! Alkaa olla aika haka jo tekemään asioita yhdellä kädellä :D

Muokattu viimeksi:
Meillä on alkanut toinen silmä rähmiä. Ei varmaan auta muu kuin pyyhkiä sitä lämpimällä vedellä&taitoksella, kun ei muuten näytä tulehtuneelta. Toinen silmä on ok. Huomenna neuvola, joten pääsee näyttämään onneks heti.

Viiviva, kiitos linkistä! :)

Odette, meilläkin pelkästään rähmi silmä ja silti oli tulehdus :S mut tosiaan meillä rähmi niin paljon ettei pikkunen saanut silmää itse auki. Hänen nukkuessaan raotin pikkuisen luomea ja rähmä oikein pursisi luomen alta. Eli sitä tuli PALJON!

onks kellään kokemusta aiemmin cuplatonista? Tai siis siitä oli jo puhetta täällä, mut minkähän verran sitä voi/pitää antaa 4vk ikäselle? Ohjeessa on vaan 3kk ikäiselle annostus, eli annetaanko se sama määrä vai vähemmän tän ikäselle?

En itse ollut hakemassa sitä apteekista ja mies ei tietenkään ollut älynnyt kysyä. :D

Mä oon antanu saman annostuksen Cuplatonia 4vk ikäiselle, eli sen 4 tippaa per syöttö. Kun ohjeissa ei mun mielestä sanota että varsinaisesti 3kk ikäiselle olis toi annostus vaan et 3 kk koliikkiin. En oo kyllä siis varma miten pitäs menetellä kun en myöskään tajunnut kysyä apteekissa...

Mä oon antanu saman annostuksen Cuplatonia 4vk ikäiselle, eli sen 4 tippaa per syöttö. Kun ohjeissa ei mun mielestä sanota että varsinaisesti 3kk ikäiselle olis toi annostus vaan et 3 kk koliikkiin. En oo kyllä siis varma miten pitäs menetellä kun en myöskään tajunnut kysyä apteekissa...
Onko teillä auttanut? Pitää sit tollai itekki antaa. :)

Meillä mies on hoitanut nukuttamisen niin, että hän ottaa vauvan makaamaan rintakehälleen sängyllä/sohvalla, juttelee vauvalle rauhallisesti ja antaa tutin, jos vauva kitisee. Vauva nukahtaa tähän ihan hyvin (syötän aina ensin, ettei vauva ole nälkäinen). Minulla vauva nukahtaa yleensä vain rinnalle ja joskus hän vetää rintaraivareita väsyneenä (haluaa rinnalle, ei halua rinnalle, haluaa jne.). Tässä tapauksessa rauhoittuu yleensä heti isänsä sylissä. Olettaisin, että johtuu siitä ettei maidonhaju ole häiritsemässä nukkumista.

Pojulla oli taas eilen monen tunnin iltalevottomuus. Itse olin niin poikki, että huusin miehen ottamaan pojan aina syötön jälkeen ja toi sit takas kun selkeesti halus syödä taas. Sittenpä nukkuikin 5 tai 6 tuntia putkeen (olin aamulla niin pöpperössä, etten ole varma monelta heräsi). Tää oli siis toinen kerta kun oli tuollainen pidempi pätkä unta. Nyt on taas nuokkunut koko aamun ja mun tissit räjähtää kun syöttöjä ei ole ollut kuin pari lyhyttä tän vuorokauden puolella.

Pojulla oli taas eilen monen tunnin iltalevottomuus. Itse olin niin poikki, että huusin miehen ottamaan pojan aina syötön jälkeen ja toi sit takas kun selkeesti halus syödä taas. Sittenpä nukkuikin 5 tai 6 tuntia putkeen (olin aamulla niin pöpperössä, etten ole varma monelta heräsi). Tää oli siis toinen kerta kun oli tuollainen pidempi pätkä unta. Nyt on taas nuokkunut koko aamun ja mun tissit räjähtää kun syöttöjä ei ole ollut kuin pari lyhyttä tän vuorokauden puolella.

On muuten tosi ikävä tunne kun rinnat ovat räjähtää. Täällä vauva valvoi paljon yöllä ja oli rinnalla koko ajan. Nyt hän on nukkunut pidempään ja tilattu maito kiristää rinnoissa. En raaski kuitenkaan herättää kun kolmeviikoisella ei ole vielä vuorokausirytmiä, jota pitäisi varjella. Onneksi on kesä ja valoisaa, niin yövalvomiset tuntuvat mukavammilta.

Meillä myös poika rauhottuu paljon paremmin isän rinnalle. Taitaa olla kyllä parempi asentokin siinä, itselläni aika isot tissit, joten poika ei pääse pötköttämään suorana. Ellen siis ota paitaa ja liivejä pois ja poikaa tissien väliin. Ihan joka välissä ei jaksais sitäkään.

Ymmärtäisin tuon Cuplatonin ohjeen tarkoittavan 3kk:n koliikkia, joka alkaa pari viikkoisena ja loppuu siellä 3kk iässä. Eli saa antaa jo ihan pienelle. Meillä ainakin ihan neuvola jo suositteli pariviikkoiselle. En anna tippoja ihan joka syötöllä, jos edellisestä vain vähän aikaa. Ehkä 8-9 kertaa päivässä kumminkin.

Silmät rähmineet vuorotellen. Perusputsauksella mennyt muutamassa päivässä ohi. Luultavasti vain ahdas kyynelkanava.

muksu on nyt nukkunut (sylissä) koko päivän, muutamalla unisella syötöllä. Ens yöstä tulee varmaan ratki riemukas :rolleyes: ruoan kerkesin tehä, muuta en tässä makuualustana ollessa oo saanut aikaseks. Herää heti itkemään jos laitan muualle nukkumaan.

Eilen kommentoin, että vauva oli miltei koko päivän hereillä, oli vähän väsynyttä kitinää ja itsekin olin ihan loppu, kun toinen ei vaan nuku. Ajattelin jo illalla, ettei rinnoista enää tule kohta mitään, kun koko päivän oli kiinni. No, tänään onkin sitten nukuttu eilisen edestä. Pakko sanoa, että helpottaa, kun saatiin hoidettua posti- ja kauppa-asioita ym, ja kotonakin tehtyä juttuja, kun vauva ei ihan koko ajan ole sylissä ja syö. Toki nyt ehdin jo ajatella, että onkohan kaikki kunnossa, kun nukkuu. :rolleyes:

Takaisin