Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Klo 00-02 aikaan :/ esikoinen menee siinä klo 21-22 (juu-u, herttinen miten myöhään...) nukkumaan ja koska mies on jokatoinen viikko klo 22 vasta kotona, niin en pääse hevosia hoitamaan ennen, kuin molemmat lapsista nukkuvat...
Pitänee tänään kokeilla, jos pääsisin jo aikaisemmin nukkumaan.. kahtena yönä vauvan pidemmät unet tulleet nimittäin juurikin niihin aikoihin kun olen tallia hoitamassa...

Olen miettinyt, että pitäisiköhän minun siirtyä alakertaan sohvalle nukkumaan... tyttö ei tykkää yhtään syödä sängyssä. Siirryttiin nimittäin tuossa 35min sitten alakertaan, kun ei tullut syömisestä mitään. Lämmitin maidon pulloon ja ajattelin rintaa silti tarjota ensin, vaikka se ei sängyssä kelvannut. Tuossa hän sitä vieläkin syö. Nyt 20min sitä syönyt :grin

Muutenkin tarkoitus aloittaa hevosen yövahtimiset, niin menisi sekin siinä samassa :yuck:

Meillä mies nukuttaa esikoisen meidän sänkyyn ja minä siirrän pojan imaan sänkyynsä kun menen nukkumaan. Mies ja esikoinen menevät nukkumaan viimeistään 21 ja minä syötän vauvan ja teen omat iltatoimet ja menen nukkumaan noin 22 aikaan. Nyt on vauva alkanut nukahtamaan noin puolituntia ennen kuin minä menen nukkumaan. Hän saa nukkua sitterissä sen aikaa. :) Jatkaa untaan sitten minun vieressä sängyssä.
Eilen tapahtui ihme ja molemmat pojat nukkuivat päikkäreitä noin tunnin ajan samaan aikaan. Yleensä siis toinen herää kun toinen nukahtaa.

• Tykkään
Reaktiot: Dee
Meilläkin nukahtaa kyllä vaunuihin, kun lähdetään kävelemään. Sisällä vaunut ei toimi vaikka kuinka hytkyttäisi. Hyvä tietää, ettei olla poikkeavan läheisriippuvaisia, kun yleensä vain viereen nukahtaa. :)
Alkaa olla niin halukas liikkumaan ja touhuamaan, ettei aina malttaisi nukkua. Uni meinaa tulla, mutta väliin herätään hymyilemään juttelemaan äidille. Tämä siis nukuttamisvaiheessa.

Rota-rokotteesta terkkari ei kertonut kuin tuon vatsaoireiden mahdollisuuden. Luin sitten Thl:n sivuilta, että 10% vauvoista erittää virusta ulosteeseen reilun viikon ajan. Täytyy siis muistaa hygienia. Ja heikkokuntoisten vanhusten ja immuunivajeisten henkilöiden luona vierailua pitäisi välttää. Olis ehklä voinut terkka tuon mainita, miehelle on nimittäin autoimmuunisairaudeksi laskettava suolistosairaus. Saa siis taudit helpommin ja ehkä hankalampina, joten täytyy olla tarkkana pyllyn pesujen kanssa.

Meillä mennään kaikki nukkumaan n. klo 21. Minä nukun, mies hoitaa vauvaa ja yrittää samalla saada nukuttua. Vuoro vaihtuu n. klo 01. Saan siis nukuttua aika hyvin keskeytyksettä alkuyön, miehelle unet aamuyöstä. Herätyksiä tulee n. klo 04 ja 07. Välillä jatketaan vielä vauvan kanssa unia tuosta, joskus nousen itse touhuamaan. Iltaisin kyllä tekis mieli jäädä valvomaan, kun vois katsoa vaikka jalkapalloa tai siivota tai vain jutella. Todettiin kuitenkin, että nyt uni on tärkeintä. Tehdään kivoja juttuja sitten, kun poika nukkuu yönsä paremmin tai kun äiti saa nukuttua pidempiä päikkäreitä. Tänään kärsittiin vatsavaivoista ja tehtiin kakkaa useampi tunti aamuyöstä, joten taidetaan jatkaa pojan kanssa vielä unia.

Meillä tyttö nukahtaa 22-24 välillä yöunille (mä meen samaan aikaan nukkumaan) ja nukkuu yleensä 3-7h pätkissä yön. Viime yönä nukahti 23.30 ja heräs 06.15. Nukahti uudelleen n 7.00 ja heräs n 9.00 kun naapurissa alettiin poraan seinään :meh:. Noustiin siitä sitten ja tyttö oli hereillä, kunnes juuri äskön nukahti. Pääsääntösesti oon saanu nukkua kyllä tosi hyvin yöt, mikä on kiva kun mies tekee vuorotyötä eikä usein oo ees kotona öitä. Illat on kaikista vaikeimpia kun tyttö kiukuttelee:dead:.

Me mennään miehen kanssa sänkyyn n. Klo. 21 ja tyttö pötköttelee ja ruokailee siinä meiän vieressä, kunnes nukahtaa klo. 22.30 -23.30 ja herää syömään klo. 03-05, sen jälkeen nukkuu 1,5-2 tunnin pätkissä välissä syöden 10.30 saakka.
Viime yö oli poikkeus, kun tyttö nukahti jo hieman ennen klo. 22, niin herätys oli yöllä 01 ja 05. Onneksi yösyötöt kestää nykyään enintään 20min (silloin alkuun ne saattoivat kestää tunnin tai kaksi!).

Päivissä ei ole vieläkään mitään selvää rytmiä, tyttö torkkuu pääasiassa 20- 45 min pätkiä pitkin päivää. Alkuillasta ottaa yleensä n. 1,5 tunnin unet. Tämä siis jos ollaan kotosalla. Jos lähdetään kaupoille, niin sillon nukkuu yleensä reissun ajan.

Olis kiva, jos päivään tulis joku selkeempi rytmi pikkuhiljaa, niin olis helpompi suunnitella päivien ohjelmia... Noh, sitä odotellessa.

Vinkkinä kaikille. Meillä oli jo esikoisella sellaiset vieterisysteemit (kuvassa) pinnasängyn jaloissa. Ne tekee pinniksestä vähän niin kuin kehdon. Vähän isompi vauva saa itsekin heilutettua sänkyään. :) Esikoiselta otettiin ne pois kun hän alkoi nousemaan pystyyn sängyssään. Siihen asti oli tosi kätevät.

Liitteet

• 1466073243442.jpg
    1466073243442.jpg
    26.8 KB · Katsottu: 37
Kauanko teidän kaks viikkoiset oli/on hereillä vuorokaudesta? Meillä vaihtelee päivittäin. Joku päivä saattaa olla kolmekin tuntia putkeen ja vielä lisäks lyhyempiä pätkiä. Sitte taas joku päivä tuntuu, et vain nukkuu.

Kauanko teidän kaks viikkoiset oli/on hereillä vuorokaudesta? Meillä vaihtelee päivittäin. Joku päivä saattaa olla kolmekin tuntia putkeen ja vielä lisäks lyhyempiä pätkiä. Sitte taas joku päivä tuntuu, et vain nukkuu.
Meillä nyt 10 päivää ja nukkuu tosi paljon. On kyllä pienempiä pätkiä hereillä, mut olisko tunti putkeen ihan maksimi. Tänään esim. kun on ollut matalapainetta ja sadetta, on nukkunut tosi paljon. Syö välissä ja sitten taas maitokoomassa taju pois. :D

Ihana ku täältä saa vastauksen kaikkeen. :) Mä olin jo melkein huolissaan, et miks tänään nukkuu enemmän ku eilen. :D Ja joo, tämä on siis toinen lapsi, mut miten sitä tunteekin tuollasen pienen kans itsensä aina niin avuttomaksi. :D

Nukuttiin viime yö superhyvin. 23.20-02.30, sit syötiin joku max. 30min ja seuraavan kerran alettii syömään 6.30 :) normisti herätään syömään 30min välein ja klo 5 noustu ylös.. välillä ollut öitä kun vauva on vain hengaillut, eikä oo nukahtanu ja ollaan sit alettu nukkuun klo 8 aamulla.. kiitän viime yöstä meidän love to swaddle up -kapalopussia joka oli ekaa kertaa käytössä ;)

bc8a5aee69751fd5f254221bc459b81a
tässä vielä kuva meidän niin ihanasta kapalopussista! :')

Meillä myös ihana yö takana!

Vauva nukkui pari pidempää pätkää eilen päivällä (normaalisti havahtunut hereille kun laskee sänkyynsä/laatikkoonsa/vaunuihin nukkumaan eli nukkunut sylissä vain 15-30min pätkiä), kun laitoin viltin itseni ja vauvan päälle (nukutan niin, että vauva on minun rintakehälläni maaten) ja kun nukahtanut sikeästi, niin nostanut sänkyynsä niin, että viltti jäänyt ympärille lämmittämään :)

Illasta ilmoitin miehelle, että lähden nukkumaan heti kun tyttökin lähtee. Tyttö nukahti kuitenkin vasta klo 0.20 ja itse menin klo 0.45 nukkumaan.
Havahduin klo 6.15 hereille, kun tyttö önähti. Mentiin alas ja tyttö söi ensin toista tissiä 30min ja sen jälkeen 5min toista (normaalisti 1-2h+tuttipullosta), jonka jälkeen lupsautti tissin pois suusta ja alkoi nukkumaan :wideyed:
Ajattelin jäädä tytön kanssa alakertaan nukkumaan ja nostin tytön rintakehälle ja ryhdyttiin nukkumaan sohvalle yhdessä. Itse nukuin vielä 2h kunnes mies tuli esikoisen kanssa alakertaan. Siihen tyttökin sitten havahtui hereille.

Yhteensä tyttö nukkui siis 8h yhdellä syötöllä!:woot:

Täällä yks kateellinen ilmoittautuu. :D no ehkä meilläki nukutaan taas joskus, viimestään 18 vuoden päästä. X)

Täällä yks kateellinen ilmoittautuu. :D no ehkä meilläki nukutaan taas joskus, viimestään 18 vuoden päästä. X)
Ehkä siinä välissä tulee nukuttua, mutta sitten kun teini-ikä iskee päälle yöriekkumisineen niin taas valvotaan. Tätä odotellessa isompien kanssa... Vanhempi tyttö saa neljän vuoden päästä mopokortin niin siihen jää vauvan kanssa valvomisien ja teinin aiheuttaman unettomuuden väliin pari vuotta... :rolleyes:

Kyllä on homma järjestää ristiäisiä. :D Meillä pidetään ristiäiset vasta, kun vauva on melkein 3kk. On sitten kivempi pitää, kun vauvakin on vähä isompi. Nyt on pappi varattu ja kutsukorttien pohjat tehty. Tila pitää vielä vuokrata, tarjottavat tilata, valokuvaus kiitoskorttiin varattava, kutsuihin tekstit kirjotettava ja lähetettävä, ristiäismekko hommattava...kyllä hommaa riittää yhtien juhlien järjestämiseen. :D

Oho, vau, mitä järjestelyjä! Me ei kyllä olla ajateltu lähettää mitään kutsuja ts paikalle tulevat varmaan vain ihan läheisimmät. :)

Meillä on pappi ja paikka varattuna ja kutsukortit oon tilannu ifolorilta. Tarjottavat tehään ite. Kiitoskortteihin saan kuvat kun me otatettiin vauvakuvia tytöstä vähän alle 2 vko iässä. Ja ristiäsmekoksi otetaan jomman kumman suvussa kulkenut mekko. Nimikin on valmiiksi mietitty joten ei tässä tarvii muuta kun odottaa että päivä koittaa, joka on siis vasta 6.8.

Takaisin