Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on käytössä joku oliiviöljypohjainen D. En ole huomannut mitään eroa vatsanväänteissä tavalliseen verrattuna.

Meillä esikoisen kohdalta kokemusta Cuplatonista. Auttoi selkeästi masukipuihin. Lisäksi D-vitamiini vaihdettiin vesipohjaiseen.
Eniten kuitenkin auttoi, kun alkoi nukkumaan masullaan.

Toivottavasti tytölle ei tule mahakipuja..

Meillä oli jonkun aikaa Cuplaton käytössä ja se auttoi selkeesti, kunhan vaan muisti ja jaksoi antaa riittävän usein (sen neljästi päivässä).

Musta se antaminen vaan oli vähän haastavaa, kun pitäs antaa aina ennen syömistä pienen nestemäärän kera. Mä sekottelin sitten korvikkeeseen tai pumpattuun maitoo ja sitten annoin se ruiskulla vauvan suuhun, mutta oli hankalaa ruveta lämmittelemään maitotilkkasia, kun toisella on jo hirveä nälkä ja huuto päällä.

Musta se antaminen vaan oli vähän haastavaa, kun pitäs antaa aina ennen syömistä pienen nestemäärän kera. Mä sekottelin sitten korvikkeeseen tai pumpattuun maitoo ja sitten annoin se ruiskulla vauvan suuhun, mutta oli hankalaa ruveta lämmittelemään maitotilkkasia, kun toisella on jo hirveä nälkä ja huuto päällä.

Me annettiin esikoiselle niin, että lypsin lusikkaan itseltäni maitoa ja siihen laitoin sitä Cuplatonia. Sama vitamiinien kanssa.

Minkäköhän ikäisenä vauvan voi antaa nukkua mahallaan? Meillä välillä tyttö on itse kääntynyt mahalleen jos oon jättänyt kylkiasentoon

Meillä annetaan Cuplaton tutin avulla. Tipat tutin päälle, tutti hetkeksi suuhun ja pulloa perään. Poika on oppinut mitä tipat tarkoittaa, ilme menee aina muikeaksi, kun saa tippatutin suuhun. Jaksaa sillä melkein uutamatta sen, että käyn lämmittämässä maidon. :)
D-tippoina Relaa. Sisältää auringonkukkaöljyä, mutta samaa tavaraa saa myös korvikkeessa, joten en usko meillä aiheuttavan masuvaivoja.

Toi maidon itseltä lypsäminen tippoja varten on hyvä idea, mulla ei vaan onnistunut käsinlypsy.

D-tippoina meillä on rela+D, ei ole mielestäni aiheuttanut sen enempää vatsanväänteitä.

Minkäköhän ikäisenä vauvan voi antaa nukkua mahallaan? Meillä välillä tyttö on itse kääntynyt mahalleen jos oon jättänyt kylkiasentoon
Mä en oo tosiaan perehtyny asioihin mut tää meidän poika nukkuu pikku-unia silleen mahallaan kippurassa ja on tänään 6vrk. Tuntuu välillä nukkuvan paljon paremmin niin ja helppo siirtää kun nukahtaa tähän mun rintakehälle siihen asentoon.

Salmiakkilakritsi: maistappa jekovitteja. On muuten ihan karseeta :D kummasti ne lapset ne vaan syö, mut erittäin kitkerän makusta on

Voihan vatsavaivat! :( Rota-rokote taisi lisätä entisestään vaivoja. Poika ei saa nukuttuakaan kunnolla, kun noin tunnin välein vähintään pitää herätä ähistämään. Yöllä onneksi nukkui yhden 3h pätkän. Eilen oli illalla jo niin väsynyt, että taisi itkeä sitä. Toivottavasti ei pahene ja menee pian ohi.

Miten teillä muuten nukahdetaan? Käykö nyytti itsekseen unille vai onko äidin syli ainoa vaihtoehto? Muistelen lukeneeni jostain, ettei ihan pientä vauvaa tarvitsisi hyssytellä uneen/nukuttaa. Mitähän silläkin tarkoitetaan?! Meillä ainakaan ei nukahdeta ilman äitiä tai isää vieressä. Pitäisikö muka vain viedä sänkyyn ja jättää sinne? Havahtuu hereille useamman kerran nukahtamisen aikana, ja silloin yleensä silittelen päätä ja pidän tuttia paikallaan. Kädetkin huitovat välillä paljon ja niiden paikallaan pitäminen tuntuu auttavan.

Tissille tai syliin nukahdetaan meilläkin. Joskus laitan vaunuihin hereillä ja nukahtaa sinne kun lähetään kävelylle. Kehtoon ei kyllä jää hereillä :confused:. Ilalla nukumaan meno vaikeinta ja silloin täytyy pitää sylissä ja kävellä, muuten ei kyllä nukahda, ja hermostuu täysin jos yrittää johonkin jättää. Tosin nyt on ollut vatsanpuruja mikä vaikuttaa...

Meillä myös nukahdetaan yleensä vaan tissille tai muuten syliin. Autoon myös nukahtaa aina. :) Nyt kun ollaan vaunuteltu vähän enemmän niin on liikkeessä nukahtanut vaunuun ja jatkanut unta kun liike on loppunut. Omaan sänkyynsä ei kyllä vahingossakaan nukahda yksinään...

Joo ei täälläkää kyl nukahdeta muuta ku tissille. Joskus harvoin syliin muuten. Just mietinki tänää et onko se normaalia, ku en saa pikkusta nukahtaa muuten ku tissille. :D

Onneli, oon kuullu tosi monelta nyt, että rota-rokotteesta on aiheutunut kovia vatsanpuruja ja vihreää kakkaa jopa pariksi viikoksi... Ja tehosteiden myötä oireet tulleet vaan pahempina :confused:. Vaikka toisaalta, on sekin on pienempi paha kuin joutua sairaalaan osastolle vauvan kanssa mokoman taudin takia. Meillä on eka rokotus tulossa tän kuun lopussa.

Tosta nukahtamisesta: mä nukutan tytön aina rinnalle/viereen ja nosta sit omaan pinnikseen kun on hyvin nukahtanut. Nukahtaminen iltasin on meilläkin hidasta..

Tissille, syliin, viereen, autoon, vaunuihin EHKÄ ja joitakin kertoja nukahtanut omaan sänkyynsä itsestään. Sylissä silti nukkuu aina parhaiten.

Nyt oikein ihmetytti, että meinasi nukahtaa tissille jo, niin tarjosin virkistymiseksi pulloa. Toista tissiä tarjosin, mutta hymyillen siemaisi muutaman hassun hörpyn, jonka jälkeen venytteli makeasti ja alkoi nukkumaan.

Yleensä haluaa tissi suussa nukahtaa, mutta olisiko siitä, että masu on nyt ihan täysi ja tisseistä taas tulee pienestäkin imusta suihkuamalla maitoa :rolleyes:
Nyt siis tytöllä ensimmäinen pätkä n.3h unta takana ja toinen pätkä alkoi. Itse vasta suunnittelen nukkumaanmenoa :oops:

Mites te itse olette saaneet nukkua ja kuinka pian illalla meette nukkuu vauvan nukahdettua? :) meillä nukahdetaan illalla 21:30-22:00 ja itse kiireellä ryntään nukkumaan heti, kun vauva nukahtaa. :D muuten ei saa itse pidempää unipätkää, jos silloinkaan, kun yöt on aika levottomia. Tosin nyt oon malttanu aamusta pysyä pikkusen kaa sängyssä oottamassa unta ja on nukuttu kymppiin joka aamu, kun uni tulee yleensä 7-8 välillä uudestaan. :)

Mä menen kans heti nukkumaan, ku saan vauvan nukkumaan eli noin 21.30. Vauvalla on tällä hetkellä tyylinä valvoa aamuyöllä ainakin tunti, jos ei enemmänkin. Aamulla vauva nukkuu lähemmäks kahdeksaa, mut esikoinen herää aina viimeistään seitsemältä. Nytkin oikein oksettaa, kun väsyttää niin paljon. :(

Menen nukkumaan samaan aikaan kun vauva eli joskus klo.19-20. Vauva nukkuu aluksi 3-5h, joten saan nukuttua saman verran. Tämän jälkeen vauva herää vain syömään 1-2h välein kunnes herää kokonaan klo.05. Saan ostettua muutaman lisätunnin unta, jos nostan hänet pinniksestä viereen nukkumaan, mutta viimeistään klo.07 hän haluaa jo puuhailla kaikkea. Ikää on tasan 3 vkoa.

Takaisin