Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli kans alkuun pitkiä syöttöjä, ja nukahdin niille aina. Eli nukuttiin perhepedissä. Nyt syötöt kuitenkin lyhentynyt, ja annetaan lopulta tutti, kun alkaa menee iha pelleilyksi ja leikkimiseksi. Sit omaa petiin ja siellä nukkuu tyytyväisenä. Mies osallistui alkuun tosi paljon, mut nyt vähemmän, ja nukkuu yöt aika hyvin. Havahtuu, kun vauva herää, mut jatkaa unia. Mikä ihan hyvä, et jaksaa käydä töissä.
Itekki oon ollu aina tarkka unistani ja tarvinnu sen 8h unta. Mut tyttö onneks nukkuu aika hyvin, ja oon ite saanu yllättävän hyvin syöttövälit nukuttua :)

Meilläkin nyt jonkun sortin uus rytmi ollu kahtena yönä. Ensin nukutaan 21.30-00.00 väli, syödään n. 20min ja nukutaan loppu yö 1h pätkissä. Aamulla sitten nukahdetaan 6-7 aikaan uudestaan ja nukutaan yli kymmeneen. :) kummasti tällä rytmillä jaksaa paremmin, kun on nuo aamu-unet.

Edit. Meillä siis nukutaan perhepedissä, koska en jaksais nousta parhaillaan 30min välein ottaa vauvaa omasta sängystä, vaikka vieressä onki. Ja haluan muutenki olla mahollisimman lähellä tätä rakkautta ❤

Meillä myös nukutaan perhepedissä. En saa nukuttua, jos pikkuinen on omassa sängyssään vaikka ihan vieressä sekin on. Jotenkin vaan täytyy tarkastaa jatkuvasti, että toisella on kaikki hyvin. Parhaimmillaan meillä on kaksi lasta ja kaksi aikuista. Esikoinen (2,5 vee) siis haluaa kanssa välillä tulla viereen. :)

Mä en uskalla ottaa vauvaa meidän sänkyyn, kun esikoinen tulee taas joka yö viereen ja on todella levoton nukkuja. Vauva nukkuu siis omassa sängyssä, mun vieressä. Aamulla otan viereen, kun olen itse valveilla.

Mä oon nyt parina yönä valvonut aamuyöstä monta tuntia. Ei väsytä siihen aikaan yhtään. Aamulla sit oon ihan zombie, vaikka oonkin suht rauhassa saanut torkutella (isommat tytöt pärjää alakerrassa kun vaan telkusta tulee lastenohjelmaa). Pojulla on kans edelleen tapana jossain vaiheessa aamuyötä seurustella, mut nyt kun hän hymyilee niin paljon, niin oon ihan rakkaudesta soikeena pitänyt hälle seuraa <3 Aiemmin teki välillä vähän tiukkaa, jos itse halusin nukkumaan silloin. Kyllä se vauvan hymy on vaan tärkeä juttu.

Meilläkin valikoitui nyt tuo uusi vuorottelurytmi tuollaiseksi erilaoisten vuorokausirytmien takia. Mies menisi muutenkin nukkumaan n. 2h myöhemmin kuin minä, ja mulla taas on ollut jo vuosia paha tapa herätä aamuyöstä ja joskus valvoakin muutama tunti.

Meillä vauva nukkuu äitiyspakkauksen laatikossa meidän sängyn vieressä. Mulla on siihen asennettuna kätkythälytin joten saan itse nukuttua hyvin silloin kun vauva nukkuu, kun luotan siihen että hälytin valvoo :)
Välillä vauva nukkuu vieressäkin koska ei meinaa nukahtaa omaan sänkyyn ja loppujen lopuksi mä nukahdan ennen vauvaa kun se on vieressä mahaa vasten :rolleyes: :hilarious:

Millonkahan vauva(n pitäis) alkaa hymyilee tietosesti esim vanhemmille? Meillä poitsu hymyilee tosi usein tissillä ja unissaan, mut ei silloin katso meitä vanhempia.

Tosta tulikin mieleen, et pitäis muistaa ostaa vauvakirja!
Me ostettiin jo ennen syntymää, mut oli kyllä vaikeaa. Kirjakaupassa oli tosi monia, mutta musta suurin osa ihan karseita. Siis, että en tajua kenelle ne on suunniteltu, lapselle vai vanhemmille. No, löydettiin sit yks, joka oli musta vähiten paha/jopa kiva ja ostettiin se. :D

Millonkahan vauva(n pitäis) alkaa hymyilee tietosesti esim vanhemmille? Meillä poitsu hymyilee tosi usein tissillä ja unissaan, mut ei silloin katso meitä vanhempia.

3-6 viikkoisena tulee yleensä ensimmäinen vastavuoroinen hymy. :) Meillä se taisi tulla just ennenkun täytti ton kuusi viikkoa ja nyt 7,5 viikon ikäisenä hymyilee joka päivä oikein aurinkoisesti. Niin ja aluksi tyttö vastasi vanhemman jutteluun hymyllä ja vastasi hymyyn hymyllä, mutta nyt selvästi hakee jo vanhemmalta vastinetta hymyilemällä itse ensin.

Mutta mitenkäs, onko muilla käynyt vielä niin, että isä ei enää meinaakaan kelvata vauvalle sylittelijäksi? o_O Meillä on nyt tällä hetkellä sellanen tilanne, että tyttö ei tahdo viihtyä isällään kuin hetken ja sitten alkaa kitinä ja lopulta kunnon itku joka päättyy vasta mun sylissä... Kävin tänään 40min kauppareissun ilman vauvaa ja tyttö oli huutanut lähes koko ajan (Isänsä oli antanut pullosta pumppaani maidot ja sen oli syönyt ja sitten jatkanut huutoa taas, lisäksi imetin ennen lähtöäni) Hetkittäin oli hiljentynyt jos oli kanniskeltu ympäri kämppää. :oops: Heti minut nähdessään tyttö väläytti oikein aurinkoiset hymyt.

Meillä on välillä just toisinpäin eli poika ei viihdy mun sylissä tai vieressä. Tätä tapahtuu yleensä aikaisin aamulla kun pieni ei enää jaksa syödä eikä nukkua, mutta minä en jaksa nousta.... Mies on ollut nyt kotona ja hoitanut aamukiukut, mutta keskiviikosta eteenpäin minun pitää selvitä yksinäni päivät. Vähän jännittää kuinka kauan menee ennenkuin päästään yhteiseen rytmiin vauvan ja taaperon kanssa.

Meilläkin aluksi tyttö viihtyi isänsä kanssa, mutta nyt noin parin viikon aikana tilanne on muuttunut tosiaan. :sad001 Harmillista kun isänsä niin mieluusti myös hoitaisi tyttöä.

Esikoisesta huomaa hyvin kun isi on ollut töissä ja äiti kotona. Silloin hänelle ei kelpaa isin syli lohdutukseen. Voi olla, että näillä vauvoilla on sama. Eli se, joka on enemmän paikalla ja hoitamassa, on ainoa, joka kelpaa. Täytyy katsoa mitä meillä käy kun mies menee huomenna takaisin töihin.

Meillä navan tynkä tipahti lattialle eräänä yönä kun valmisteltiin nukkumaanmenoa :D (reilu 1vko taisi olla syntymästä?)
Miehelle ihmettelin "Hyi! Mikä tossa lattialla oikein on?!" Sitten vilkaisin tytön napaa ja tajusin sen olevan se tynkä ja kielsin miestä heittämästä sitä roskiin ennen kuin olen katsonut sitä :hilarious:

Ajattelin jo toissayönä, että ihanaa kun vauva nukkui 3h putkeen ja päiväunia edellisenä iltana noin 3,5h. Viime yönä tyttö nukkui kuitenkin viisi tuntia putkeen! Oi sitä nautintoa, vaikka itse sainkin nukkua vain 3,5h putkeen, kun piti tehdä ristiäiskutsuja yömyöhään :p silti IHANAA!!!

Täällä tytöllä ihan hirveitä vatsanväänteitä :hungover:. Joka ilta nyt pahentunut iltakiukut ja nyt heräilee unilta ja vaikea saada muutenkin nukkumaan (päivälläkin) kun mahaa vääntää. Ja kakka on ollut vähän vihertävää.... Aattelin kokeilla Cuplatonia tai sit pitää kokeilla vaihtaa d vitamiini merkkiä. Onko kokemuksia tosta Cuplatonista?

Mitä d-vitamiinia syötätte? Täällä eilinen kans täyttä huutoa ja kakkaa tuli reilusti. Aloitettii toissapäivänä d-vita+rela kahdella tipalla. kauankohan tätä pitää koittaa, et sopiiko...

Takaisin