Vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Dee: meilläkin rauhottuu heti jos nostaa syliin. Ajattelin myös et vois johtua siitä et hapot nousee kurkkuun (tai sit voi olla jotain muuta).

• Tykkään
Reaktiot: Dee
(Kommentoin jossain vaiheessa enemmän, nyt pikavastaus) Meillä jo sairaalassa sanoivat, että nämä pienet yleensä yötä vasten aktivoituvat, ja pitää tämän runsaan 3 vrk kokemuksella kyllä paikkansa. Yöllä tykkää killitellä ja jutustella, mutta aamulla ja päivällä aika koomassa. Nyt illalla nukkui isänsä kanssa 2,5 h unet ym. Nytkin nukkuu ja about aina syömisen jälkeen. Et oletan, että taas yöllä valvotaan, syödään ja vähän torkutaan. :)

Oho, mekin oltiin kolme (tosin ei kiirehditty, kun sai otettua ne aineenvaihduntaseulaverikokeet samalla)! Millä osastolla/kerroksessa olit? Ilmeisesti paino ei kuitenkaan laskenut liikaa ja hapetusarvot olivat ok, kun päästivät kotiin. :)

Oho, mekin oltiin kolme (tosin ei kiirehditty, kun sai otettua ne aineenvaihduntaseulaverikokeet samalla)! Millä osastolla/kerroksessa olit? Ilmeisesti paino ei kuitenkaan laskenut liikaa ja hapetusarvot olivat ok, kun päästivät kotiin. :)
Juu kaikki oli kunnossa, mut sydämessä pieni sivuääni jonka takia ne mietti et päästäänkö. Mut päästiin sitte vielä illemmalla käymään päivystävällä ultraajalla ja hän totes, että kaikki on ihan kunnossa sielläkin :)
Me oltiin a3 osastolla (vai 3a?) Missäs te?

Me oltiin 3Bssa yläkerrassa. Siellä kyllä kans sektioihmisiä ilmeisesti, koska jääkaapin mehukeitoissa luki, että vain sektioäideille. Otin nimittäin vahingossa lasillisen ennen kuin näin kieltolapun. B-)

Ja hyvä, että kaikki kunnossa! Meillä napaverinäytteen hapetusarvo aluksi vähän rajan alle eli tehtiin sokeriseurantaa vrk, vaikka seuraavat arvot olivatkin jo loistavat. Mutta hyvä, että seuraavat ja tarkistavat kaiken, niin ei tarvitse itsekään stressata. :)

Ompas taas ollu kurja yö ja päivä. :( 2h oli pisin unipätkä, muuten heräiltiin 30min välein. 5 aamulla sitten heräs kokonaan, ois pitäny alkaa seurustelee mut torkuin ite kokoajan. Vähän tuli paska fiilis, et toinen joutuu yksinään valvoo. Enkä sit ees älynny herättää miestä seurustelee vauvan kanssa niin oisin itse saanut unta ja vauva seuraa. Ei vaan päässä liikkunu umiväsyneenä mikään ajatus..

Aamu viidestä pikkunen sit valvo yli yhteentoista, viimeset kaks tuntia oli vaikeet kun sai kokoajan rintaraivareita (oli ilmeisesti jo aika hyvin syönyt) mutta ei sitten kuitenkaan nukahtanutkaan. Olin ite ihan piipussa ja ootin vaa et millon pääsen nukkuu. 11.30 aikaan pikkunen nukahti, mutta joka kerta kun laskin laatikkoon nukkumaan sohvan viereen, heräs hetken päästä ihan yllättäen itkemään. Muutenkin todella levoton oli. Sain sit monen yrityksen jälkeen nukahtaa viereeni sohvalle, tosin edelleen ollut todella levoton ja kitissyt ja tuhissut unissaan, pari kertaa herännytkin mutta oon saanu aina nukahtamaan. Itsekkin sain onneksi melkein kaksi tuntia unta..

Ilmeisesti minun pitäisikin antaa tytön päättää mihin aikaan aletaan nukkua :rolleyes:
Eilen alkoi nukkua joskus klo 18-20 välillä. Itse kotiuduin vasta 20.35 kotiin ja pääsinkin käymään saunassa rauhassa ja vielä yksin! Neljään viikkoon en päässyt käymään laisinkaan!

Klo 22 aikoihin nousi syömään ja väliin torkkuen, väliin hymyillen ja naureskellen (käytin syönnin välissä kylvyssä ja jehna miten tyttö rakastaa kylpemistä!!!) jatkettiin klo 0.15 asti kunnes nukahti syliin syönnin päätteeksi. Tein iltatoimet ja tyttö valvoi sen aikaa.
Sängyssä koitin imettää mutta ei kiinnostunut enää syödä, joten odotin, että alkoi torkkumaan ja laitoin pinnasänkyyn kun nukahti. Heräsi kuitenkin sängyssä, mutta höpinän jälkeen nukahti itsestään pinnasänkyyn.

Klo 4.30 alkoi vaatia tissiä, mutta neiti oli niin unessa, että klo 5.40 luovutin useiden useiden yritysten jälkeen ja kivuttiin alakertaan heräilemään ja vaipanvaihdolle. Syötin siinä ensin rinnat ja sen jälkeen pullosta ja nukahti sitten sen jälkeen.
Puin tytölle päälle ja lähdettiin yhdessä viemään hevoskoppia reilun tunnin päähän. Reilu 2,5h siinä reissussa kesti ja tyttö nukkui lähes koko sen ajan + sen jälkeen vielä reilu 30min kun hoidin hevoset.

Tänään ollut taas masu vähän kipeänä ja äsken juuri sain ensimmäistä kertaa klo 10 jälkeen nukkumaan sänkyyn. Muutoin nukkunut minun rintakehälläni ja kävinkin juuri ennen sänkyyn kokeilua kaivamassa kantoliinan esille.
Onpahan valmiina sitten.

Mitä mitä, poju nukkui eilen illalla viisi tuntia putkeen! Ois nukkunu varmaan pitempäänkin ellei mun olis pitänyt 4,5 tunnin kohdalla harrastaa äidin tahtista imetystä kun toinen rinta oli taas turvonnut tuskaisen kipeäksi. Ei tosin siihen herännyt vaan vasta kun palasin sänkyyn puoli tuntia myöhemmin (kävin pumppaamassa liikoja maitoja pakkaseen). Toivottavasti noita pitkiä unia alkais tulla nyt enemmänkin, että sais itsekin nukuttua. Eilen menin nukkumaan noin 2,5h pojun nukahtamisen jälkeen täysin varmana siitä, että hän herää heti kun saan silmäni kiinni...

Mä stressaan napaa, on jo irtoamassa ja näyttääpä karsealta. :D Vaikka tiedän ettei satu, niin silti tuntuu karmealta nostella sitä tynkää, kun vuotaa vähän verta ym.

Mä stressaan napaa, on jo irtoamassa ja näyttääpä karsealta. :D Vaikka tiedän ettei satu, niin silti tuntuu karmealta nostella sitä tynkää, kun vuotaa vähän verta ym.
Sama stressi täällä :D oon stressannu sitä jo ennen vauvaa

Mä en oo ikinä joutunut navan kanssa näin tekemisiin, että nyt iski tajuntaan. Mies jännittää vielä enemmän, että mä yritän olla reipas. :D

Meillä mies hoiti koko napatouhun, kun synnärillä opastettiin alkuun. Myös vaipat vaihtanu ehkä 90% ajasta, kun synnärillä en saanut alkuun nousta sängystä, niin mies hoiti vaippatouhut ja se sitten jäi hänelle päälle kotiinkin. En valita. :D

Oon muuten niin kiitollinen meidän neuvolan th:lle, kun hän varuiksi kertoi meille USA:ssa käytettävästä 5 kohdan koliikkilapsen rauhoitusohjelmasta. Meillä ei oo koliikkia, mutta välillä vatsavaivaa & ylivirittyneisyyttä ja niitten takia itkuisuutta/parkua, johon nuo 5 askelta on tehonneet tosi hyvin. Onneksi, muuten ois jaksaminen koetuksella.

Poitsu on nyt 4 vkoa ja ruokailuväli on alun 24/7 tissillä roikkumisen jälkeen normalisoitunut. Melkoista sinnittelyä ne alkuviikot olivatkin, jaksamista teille, joilla vauvat ovat yhtä takiaisia kuin mulla oli alussa. Nyt imetys on jopa ihan kivaa, kun sitä ei tartte tehdä _koko ajan_.

Sugarplum Sprite, mitkä ne 5 keinoa on? Meillä on vielä tyytyväinen vauva (10 vrk), mut pelkään, et itkut alkaa kahden viikon kohdalla. :D Esikoinen aloitti silloin ja hänellä siis oli lievä koliikki. :(

Täällä selvittiin taas viime yö yhdellä herätyksellä. Nukahti noin klo 24 ja heräs n klo 04 ja sit heräs vasta aamulla 9.30 :happy:. Illalla oli taas valvottu 18-24 niin oli ehkä niin väsynyt että nukkui yön hyvin.
Täällä on kans nukuttu ihan super pitkät yöunet. Vauva seurusteli illan ja nukahti kaheltatoista, nyt kuudelta rupes sit ähisemään tissiä ja tuossa tissillä vieläkin tuhisee. ❤️ piti ihan käydä kokeilemassa neljän tunnin jälkeen että onhan kaikki kunnossa. Tosin meidän Nuppunen on alusta asti vetäny 3-4 tunnin unilla.

Meillä oli jo pari hyvää yhden herätyksen yötä, mutta nyt taas pari yötä herännyt sen 3h välein. Mulla itselläni suuri unen tarve, pitäisi saada nukuttua se 8h vähintään. Eikä ne herätykset haittais, jos ei menis aina se 1-1,5h hereillä.
Sovittiin nyt miehen kanssa, että itse menen nukkumaan n. klo 21, tulevat pojan kanssa kun tulevat, mies hoitaa ekan herätyksen ja minä sen jälkeen loppuyön.
Kokeiltiin ensin niin, että mies olisi hoitanut viikonloppuna koko yön, mutta hänelle se oli liian rankkaa. Toivotaan, että uusi systeemi toimii paremmin.

Takaisin