Vauva-arkea <3

Meillä eka nuha menossa ja kyllä voin suositella keittosuolatippoja ja nenäfriida! :) Ja yöks oon korottan ton pinniksen päädyn ja nukkuu ku tukki. :)
 
Siis todella outoa että joillekin sanottu ettei cuplatoneja saa antaa pienelle vauvalle. Niin no ei tietenkään ihan vastasyntyneelle vaan sanottiinkohan mulle sillon apteekista että kahden viikon iästä alkaen saa rueta antamaan. Ne on meillä edelleen käytössä, joka syöttöä ennen, ajattelin nyt kun purkki loppuu etten ostaisikaan lisää, tai sitten käyn varulta ostamassa jos masuvaivat vielä vaivaa...

Niin ja joku kysyi ruoka-aineista jotka vaikuttaa vauvan masuun. Kahvi on ainakin yks sellanen vahva aine joka voi tehdä vauvalle masvavaivoja. Itse olen vähentänyt kahvin juomista kahteen kuppiin päivässä. Ja sitrushedelmät on kans yks sellanen jota kannattais välttää.

Senna89 , älä huoli tuosta maidon riittävyydestä. Jos vauva on tyytyväinen niin hän kyllä saa tarpeeksi ruokaa. Mulla oli esikoisen kanssa ihan sama homma, heräsi syömään, imi 10min ja lopetti ja nukahti. Pelkäsin että vauva on jotenkin kipeä kun ei jaksa imeä pidempään tai rinnat on vain tyhjät ja lopettaa siksi mutta paino nousi kohisten silti. Söi vain nopeasti ja jatkoi unia :D Niin ja söi vain yhden rinnan yhdellä syötöllä kun neuvolassa aina toitotettiin että molemmat rinnat täytyis syöttää yhdellä syötöllä vaan ei poika koskaan syöny kun yhden tissin kerralla ja maito riitti todella hyvin. Ja sama on oikeastaan tämän tytön kanssa, syö vain yhden tissin kerrallaan, joskus harvoin ottaa toisesta vielä vähän.

Ja outoa että teillä eka kotikäynti vasta reilun kahden viikon iässä. Kahden viikon iässä täytyis tosiaan alottaa ne d-tipat, voithan soittaa neuvolaan ja kysyä asiaa. Vaikka en usko että se maailmaa kaataa jos alottaa pari päivää myöhässä.

heidh, rela-tippoja annetaan kerran päivässä se 5tippaa.. Ihan sama mihin aikaan vuorokaudesta, itse annoin esikoiselle aina aamupesujen yhteydessä.

Susg87, ikävää että pienellä jo nyt eka nuha! Paranemisia.

Täällä annetaan siis d-tipat muovilusikasta, cuplatonit tiputan suoraan purkista. Mutta antotapoja on yhtä monta erilaista kun on ihmisiäkin :D

Täällä arki rullaa mukavasti. Aamut meinaa olla aika häsellystä kun molemmat herää samaan aikaan ja vaatii seuraa ja ruokaa ja hoivaa samaan aikaan. :) Ollaan selvitty kuitenkin ihan kunnialla.
Nyt alkaa toinen rintakin olemaan jo paljon parempi. Rasvaan edelleen joka syötön jälkeen sen bepanthenilla kun pieni haava näkyy vielä olevan. jospa se siitä alkais paranemaan. Yöllä edelleen syödään pari kertaa ja itse koen päivisin olevan ihan virkeä kun yöllä ei tarvitse muuta kuin syöttää ja takaisin nukkumaan. :) Voi kun jatkuisi tällaisenaan pidempään.

Hurjaa että ikää tulee jo ens viikolla kuukausi! Aika juoksee, kohta ei ole enää pikkuvauvaa talossa.. Pelkään uutta vauvakuumetta! Ollaan sovittu miehen kanssa että nyt otetaan ehkäisy käyttöön ja keskitytään näihin ihaniin lapsiin ja parisuhteeseemme nyt muutama vuosi ja katsotaan sitten, halutaanko lisää lapsia.. Mies kyllä tuumasi yks ilta että tietää kyllä että mulle vauvakuume nousee jossakin vaiheessa, itse en odota sitä kuumetta ollenkaan!

Mites muiden petipuuhat? Joko olette harrastelleet vai kuinka pitkään meinaatte odottaa? Mulle ei tullut synnytyksessä repeämiä joten sen puolesta olisin voinut harrastaa jo aikoja sitten, nyt näkyy viimeiset tuhruvuodotkin loppuneet, ajateltiinkin että tänä iltana voisi alkaa harjoitella jos vaan saadaan lapset ajoissa nukkumaan. ;D
 
Kiitän vinkistä ja voin vain totea että jalat koukkuun+suoraksi sekä jalkapohjien hieronta on hienosti helpottanut tytön ilmavaivat ja rauhoittanut itkun saman tien. Onneksi tarvittiin kyseistä keinoa vasta parin otteeseen. 

D-vitamiinistä: Tänään oli terkkarin 1. kotikäynti (tyttö huomenna 2 viikkoa vanha) ja hän sanoi että saamme vitamiinit kun menen kahden viikon päästä lastenneuvolaan. Eli silloin tyttö jo melkein 4 viikkon ikäinen, mutta tuo on kuulema ok. Eli ei näköjään aina 2 viikon ikäisenä?

Ja meillä tyttö syö vain 5-10 minuuttia kerrallaan ja on sitten tyytyväinen, syö noin 2h välein. Paino tullut 10ssä päivässä kuitenkin 600g eli näköjään lyhyetkin syöttöajat riittävät ja täyttävät. Ei siis kannata olla huolissaan jos lapsi on tyytväinen :)
 
meillä kävi kans tänään terkkari ja opiskelija kotikäynnillä. vauva on saanut painoa sitten kotiutumisen vajaa 500g ja sen kyllä huomaa, etenkin kun neiti on kovin seurallinen ja viihtyy parhaiten sylissä, jolloin kädet uuvahtaa :) napatynkä irtosi ma-ti-välisenä yönä ja saatiin myös kylpylupa eli tänä iltana oli ohjelmassa iskän sauna ja mun suihku sekä vauvan kylpy :) kynsiäkin pääsee pian leikkelemään, mikä helpottaa kovasti kun ei tarvii enää pitää tumppuja käsissä ja valvoa, ettei neiti kynsi silmiään päästään.

mulla on itsellä kohtu supistunut hyvin, jälkivuoto jatkuu edelleen, joskin tosi paljon vähäisempänä. epparihaava on parantunut ja kävely on normaalia. viikonloppuna kokeillaan päästä eka kertaa ulkoilemaan. mä oon jo ihan pihalla säätiloista, kun en oo kahteen viikkoon ulkoillut yhtään, tai no sen verran vaan, mitä Naikkarin ulko-ovelta kävelin autoon ja autosta meidän talon ulko-ovelle :)

meilläkin syödään 2h välein ja korjattiin eilen myös imemissotetta (mun vauvastahan tuli vastasyntyneiden valvontaosastolla pullovauva ja kun imemisote oli pullo-ote, nännit kipeytyi melkoisesti). tänään terkkari vielä katsoi imemisotteen ja neuvoi vähän, miten tissistä ei tuu tuttia ja nännit säästyy enemmiltä rasituksilta. meidän tyttö kun vetelee välillä rinnanpäistä onnellisena ja sit vielä tissiä käytetään myös tyynynä :) mä en oo nyt taas ehtinyt lypsää ollenkaan, kun tuo vauva on aika virkeä ja syö tosi usein.
 
Tääl käytiin keskiviikkona 1kk neuvolassa ja pe kipsien vaihdossa. :) Seuraava kipsien vaihto onkin sitten vasta kahden viikon päästä ja viimeinen vaihto! Si kaks vkoa vikat kipsit ja tankokenkiin. :) Wihii! Neidin kampurat oienneet todella hyvin (nyt jo oikeella mallillaan), mutta kirran setä haluaa tehdä perusteelliisesti, ettei tarvi myöhemmi si ruveta uusii toimenpiteisii - kerran ja kunnolla koko prosessi. :)

Tääl annetaan Relat maidon mukana, välillä suoraan suuhun tutin saattelemana.

Nyt menny yöt paremmin, päästy ihan omiin sänkyihimme nukkumaa kun saatiin mikro yläkertaan makkariin. :D Loistava keksintö tarvi kylmässä rappukäytävässä ravata! Illal mennään kymmenen-yhentoista mait yläkertaa koisaamaan ja jatketaan unia kolmeen, sit herätäänkin viiden maissa ja alakertaan aamutoimille kuuden seittemän maita, jotta nukahetaan kasin-ysin mait ja mamma pääsee heittää hevoset pihalle. :) Mut unet parantuneet, Kipristelee vähemmän tai sitten saadaan nopeammin menemään ohi, asennoilla pelkästään, kokeilin mahan päälle taivuttaa jalkoja va ei hyötyä kun ei riittävästi saada tehoa kipsien takia ilmeisesti.. Mut näillä etiäpäin. :)
 
mulla pukkasi rintatulehduksen, jouduin tänään menee päivällä päivystykseen hakemaan antibiootit, koska nousi kuume 37,3 astetta. oon vetäny muutaman päivän jo särkylääkkeitä ja yrittäny kaikesta huolimatta imettää myös kipeällä tissillä. huoh, onneksi toi toinen tissi on vielä ehjä ja toimii.

vauva oli monta tuntia isänsä seurassa ja on ollut tosi itkuinen ja nälkäinen koko päivän (vaikka saikin korviketta mun poissaollessa) ja sai pari raivaria tissillä, kun lopulta pääsin imettämään (ja toinen tissi oli mulla niinku ilmapallo sen reissun jälkeen). meidän sintti on aika vahvatekoinen, osaa mm. potkia sohvan selkänojasta vauhtia.
 
Täällä nyt pikkunen käpristelee vattanväänteistä kun mulla toi Kefexin antibiootti kuuri menossa ja selkeesti vauvan masuun vaikuttanut, niinkuin lääkäri arvelikin. Ja mulla nous tänään 38,5 asteen kuume.. No nyt sitten oon pähkäillu että antaako yötä vasten cuplatonea jotta pikkasta helpottaisi vattan väänteet ja saisi nukuttua ja minä itsekkin levättyä ehkä enempi.? Neuvolassa kun terkka sanoi ettei cuplatonea vielä, niinkuin aiemmin kerroin. Mutta silti kun hain apteekista ittelleni antibiootit niiin farmaseuttikin oli antamassa jo valmiiksi cuplatonea mulle. Mitäs mieltä te ootte ? antaakko vaiko eikö.. jotenkin ihmetyttää miksi neuvolaterkka sanoi ettei saa ottaa.. :O olo on kuin jyrän alle jäänyt kun on kuumeessa ja ei saa levättyä kun toinen vääntää masua.. ei kylläkään itke mutta pää punasena ähisee.
 
Rohkeesti vaan vauvalle cuplatonia jos se helpottaa vauvan oloa sekä sinäkin saisit levättyä paremmin. Ei se aine mitään myrkkyä ole vaikka itsekkään en hevillä lääkkeitä syö enkä lapsilleni tyrkytä mutta jos toinen "kärsii" niin itse ainakin antaisin! Ja kannattaa samalla antaa koko sun kuurin ajan niitä niin teillä on päivälläkin helpompi olla. :)

Tsemppiä della ja heidh tulehdusten kans ja voimia myös!
 
Täällä takana ensi viikkojen jälkeen raskain ilta ja yö, huh. Oliver alotti huudon seittemän aikaan illalla ja lopetti puoli kaksi yöllä. Vatsa kupli kuin kiehuva pata eikä mitään tullut ulos ja kun masu kipeä ja siihen päälle nälkä mutta ei voi syödä kun masuun sattuu, vitsi mikä oravanpyörä. Mä ehdin pelätä jo kaikkein pahimpia juttuja ja mietin että lähden lastenklinikalle jos huuto ei lopu :/ ihan kauhea tunne kun mikään ei auttanut ja kuuli ja näki kuinka toiseen sattui. Puoli kahdelta söi sitten molemmat rinnat ja nukkui kuuteen asti <3 siinä olis itselläkin ollut mahkut neljän tunnin uniin mutta mä olin vielä niin tärinässä kun poika nukahti että meni aamun pikkutunneille itkeskellen että mikä mussa on vikana ja mitä väärää oon syönyt. Se on jännä miten sitä syyttää itseään vaikka nyt tajuan että nuo masujutut on vaan ikävä osa ainakin mein vauva-arkea. Joka aamu tehään masuvaiva-jumppa ja mä katson aika tarkkaan mitä syön niin kyllä sitä parhaansa on tehny :) Pienen ihmisen pienessä maailmassa meille isolle pieni ongelma on hänelle iso.

Röyhtäisy on edelleen hakusessa vaikka kuinka taputtelee ja pitää pystyssä. Puklailua ei ollenkaan. Oliver syö aika huonosti pullosta ja nyt ollaankin päätetty että isi syöttelee pullolla silloin tällöin vaikka oon kotona. Multa ei pulloa huoli ollenkaan, ehkä pitäisi itsekin vaan sinnikkäästi kokeilla.

Muuten meillä arki pyörii kivasti. Jotain pientä rytmiä on edelleen unien ja ruokailujen kanssa mutta tiedostan että ne saattaa muuttua koska vaan :) Rakastan poikaani enemmän kuin mitään mutta kyllä tää 24/7 työstä menee, että hatun nosto vaan ihan kaikille kotiäideille ja -isille! :)

Ihanaa kevään odotusta mammat ja haleja vauvoille <3
 
Täytyypä itsekin koittaa saada aikaiseksi taas pitkästä aikaa kirjoitella tänne jotain.. Oon melkein päivittäin käyny täällä lueskelemassa, mut ei vaan meinaa jaksaa kirjoittaa mitään.

Meillä menee ihan mukavasti. Viime sunnuntaina oli ristiäiset ja poika nukkui lähes koko tilaisuuden. Heräsi sen jälkeen syömään ja syönnin jälkeen jaksoi potrettikuvausten ajan olla hereillä ja tyytyväisenä siirtyi sylistä syliin, kunnes nukahti taas.. :) Kiitoskorttikuvat otettiin seuraavana päivänä, ja nyt kortit oottaa jo tossa pöydällä lähettämistä. Ristiäiset meni muutenkin mukavasti, mitä nyt tosi moni vieraista oli ollut flunssassa ja nyt sit ollaan flunssassa koko meidän perhe! :/ Esikoiselle nousi toissapäivänä korkea kuume ja itsellä ollut ihan limainen ja tukkoinen olo tän alkuviikon. Esikoinen alkaa sentään tänään olla jo terveemmän oloinen, mitä nyt räkä yhä valuu.. Ottipa esikko eilen 5h päikkärit, nukkui siis 11-16. Varmasti tuli lepo tarpeeseen tytöllä.

Poika on melko perustyytyväinen tapaus yhä. Mahavaivaa aina välillä esiintyy, mutta lähinnä tuo niitä ähisee vaan. Meillä mennään täysimetyksellä ja rintakumeista ollaan nyt päästy kokonaan eroon. :) Pojalla oli ikävänä tapana tässä herätä sen 5-6 kertaa yöllä syömään ja aloin olla ihan poikki! Onneksi nyt muutamana viimeisenä yönä poika on herännytkin vain 3 kertaa syömään! Rinnat on tosin olleet ihmeissään tästä rytmin muutoksesta. Koitan lypsää melko vähän, jotta rinnat tottuisi muutokseen, mutta vielä on joutunut hiukan helpottamaan tota kiristystä lypsäämällä. Pakkasessa nyt onkin vähän maitoa tallessa, jos tulee tarpeeseen joskus..

Hiukan on esikolla mustasukkaisuutta esiintynyt. Lähinnä sellaista, että jos otan pojan syliin, niin pitää esikonkin heti päästä. Nia haluaa äidin joka asiaan! Oli kyse vaipanvaihdosta, vaatteiden vaihdosta, piirtämisestä, unille viemisestä, kirjojen lukemisesta jne. niin aina pitää äitin olla mukana. Isi ei kelpaa mihinkään. On toi neiti ihan äitin tyttö! <3 Tekee vaan välillä suht haastavaksi tän elämän, kun poikakin tarvitsee minua vielä niin paljon. Jospa se tästä ajan kanssa tasoittuu.. :)

Täällä muuten pojalla ollut nyt kakka häviksissä vuorokauden verran. Yleensä on kakat joka vaipassa melkeinpä, mutta nyt ei oo näkynyt kun viimeksi eilen aamuna.. Eipä tuo poika tosin oo ollu siitä vielä moksiskaan.. Jospa se kakka sieltä kohta jo tulis!? :O

JAKSAMISIA kaikille vatsavaivojen kanssa kärvisteleville! Kyl ne siitä ajan kanssa helpottaa!
 
Jospa sitä itsekin jotain arjesta kertoisi. :) Vaikka ei täällä nyt erikoista arkea vietetä :D

Tyttö on perustyytyväinen vauva. Yöt sujuu todella hyvin *koputtaa puuta*. Illalla syödään 22-23 jonka jälkeen nukkuu 3-4 tuntia. Sit syödään kahdelta ja taas nukutaan. Sitten syödään 7 aikaan ja seuraavan kerran ysiltä jolloin herätään ja ruetaan aamutoimille. :) Ihanaa kun esikoisellakin riittää unta ihan ysiin asti jolloin tän mamman ei tarvii herätä kovin aikasi kun en mikään aamuvirkku ole :D
Aamupäivällä on hereillä pari tuntia ja taas nukutaan. Iltapäivällä saattaa nukkua ihan 4 tuntiakin, jos vaan esikkokin nukkuu. Tää tyttö nukkuu nimittäin hiljasessa paremmin vaikka siihen ei olla opetettu. Illalla sit meno on vähän hankalampaa. Tyttö joko nukkuu tissillä tai jos yrittää siirtää pois sylistä vaikka sitteriin, herää samantien ja hereillä ollessa täytyy saada olla sylissä ja mielellään liikeessä, sohvalla istuminen ei käy tälle neidille. :)
Muuten hereillä ollessa katsellaan ja seuraillaan veljen puuhia. Sitterissä seuraa heiluvia nallepuhia, nasua ja tikrua jotka roikkuu lelukaaressa. :)
Eilen eka hymykin saatu <3

Cuplatonit edelleen käytössä, ajattelin rueta niitä pikkuhiljaa vähentämään jos niitä ei tarvittas enää ollenkaan. Ajattelin vähentää tipan kerrallaan. Pikku hiljaa siis. Jos yhden tipan päivässä aina jättäisi pois.
Pulloa ei meilläkään huolita. Samoin tutti maistuu edelleen todella huonosti. Se ois kiva ainakin iltaisin vähän rauhoittamaan tyttöä kun muuten ei kerkeä edes vessassa käymään niin huuto on jo menossa. Pulloa täytyisi alkaa opettamaan pienelle, ollaan nimittäin lähössä miehen ja minun veljen ja hänen tyttöystävän kanssa illanviettoon maaliskuun ekana viikonloppuna ja minun äitini tulee tänne meille lasten kanssa. Pumpattua maitoa on jonkin verran pakkasessa mutta korvikettakin on kaapissa joten jos minun maito ei riitä silloin, annetaan suosiolla korviketta.
Nyt maitoa tulee juuri vauvan tarpeisiin, en ole kyllä imetyksen jälkeen kokeillut pumpata, saisiko niistä enää mitään irti mutta luulen että aika tyhjiksi Typy vetää tissit kerralla.

Isoveli on edelleen tosi kiltti pikkusiskoa kohtaan, ihan olemme hämmästyneitä asiasta :D Hoivaa ja silittelee vauvaa, koskaan ei ole yrittänyt satuttaa vauvaa ja toivottavasti tämä jatkuisikin näin. Meillä poika on ihan isin poika joten minä olen se turha kapistus pojan mielestä tässä talossa :D Toki, isänsä kanssa ei halua rueta syömään, mun on oltava siinä kaverina, samoin päiväunille poika haluaa äidin kanssa mutta muuten isi on tällä hetkellä in! :)

Kaikille ihanaa vauvantuoksuista arkea <3
 
Meidän poika on aikamoinen sylieläin myös. Hempan kertomat iltapuuhat kuulostaa tosi tutulta, välillä kyllä kelpaa sekin että istuu sohvalla ja heijaa.

Tällä viikolla oli pari yötä sellaista että oltiin 10-11 välissä sängyssä ja sitten syötiin 2-3h välein kunnes herättiin 10 maissa aamulla hymyillen ja kujerrellen. Mutta sitten heti perään on ollut 2 yötä ettei olla illalla rauhoituttu nukkumaan kuin 15-20min kerrallaan ja sitten ollaan taas virkeänä katseltu tai vaadittu hyssyttelyä ja tätä on jatkunut yöllä kahteen saakka. Viime yönä rauhoittui vasta kun pumppasin jalkoja, hieroin jalkapohjia ja silittelin mahaa ja päätä. Mielestäni tässä ei ole kuitenkaan kyseessä mahavaivat, poika on vain levoton ja läheisyydenkipeä. Onneksi sitten nukutaan ja syödään rauhassa yöllä ja herätään iloisena.

Poitsu on nyt 5,5 viikkoa vanha ja pari päivää on oikein asunut tissillä. On myös alkanut nukahtamaan tissille niin etä imuote säilyy ja tissi on tuttina. Olen aina irroittanut poitsun koska nännit tuppaavat käymään helläksi tästä. Myös pulauttelua on hirveästi, kokoajan harsot märkänä ja saa olla pyykkäämässä =D Tämäkin tuntuu kyllä vaihtelevan paljon.

Poika nukkuu nyt pinnasängyssä joka on ilman laitaa mun puolella sänkyä. Helpottaa yöimettämistä että poika on eri patjalla eikä kieri mun kylkeä kohti. Välillä pääsen myös fyysisesti irti pojasta ja pystyn nukkumaan selällään tai jopa toisella kyljellä! Useimmiten kyllä herään imettämisasennosta tai poika vaatii vähintään mun kättä kosketukseen. Mulla ei ole yleensä mitään hajua siitä kuinka monta kertaa yössä syödään. Välillä herään ja luulen että imetän jo mutta ei asia olekaan niin. Ja toisinpäin, imetän ilman muistikuvaa siitä että olisin kavanut tissiä esille =D
 
Täällä normaalia arkea, rytmit muuttuneet sen verran että enää syödään 5-6h välein, iteki jaksaa paremmin ku sää yöllä hyvin nukuttua. :) Päivin eksyneet pirenut mahassa kiusaa ajoittain, mut oon päivin antan nukkua vattallaan ni tuntuu auttavan. Cuplatonit edelleen käytössä ja toimii hyvin. Tyttö viihtyy paljon leikkimatolla kun kaikki on niin uutta ja ihmeellistä, mustavalkokuvat ovat myös kivoja. :) Kylvystä meillä nautitaan. Ulkona ollaan muutaman tunnin päikkäreitä nukuttu nyt kun pakkanen on lauhtunut.

Miehelle pidin pienen palopuheen tossa viikko sitten ku tuntu ettei se oo lapsen kanssa muuta ku jos pyydän ym. Ja musta se ei oo ihan oikein, kaipaan ainaki ite tietynlaista omaaloitteisuutta tohon touhuun. No nyt viikon ainaki sujunu hyvin, se ku tulee töistä se on tytön kanssa ja juttelee sille, vaipottaa ja syöttää ja nukuttaa. :) Ja muistaa jopa huomioida muaki aina välillä, se ei tunnun itelle nyt niinkään tärkeeltä koska uskon että jos se tajuu sen miten tosta pienestä huolehditaan ja miten siitä täytyy välittää se ymmärtää myös ehkä sen että se parisuhde tarvii ihan sitä samaa huolehtimista ja välittämistä. :)
 
On kyllä niin nopesti mennyt tää 1,5 kk:ta, että hirvittää :D 

Me jouduttiin olemaan sairaalassa synnytyksen jälkeen 5 päivää. Tyttö syntyi maanantaina, huomattiin, että on keltainen ja pilkkariarvot nousu suunnassa. Torstaina päästiin yöksi kotiin ja perjantaina verikokeisiin -> jouduttiin jäämään valohoitoon :/ oli kamalaa kattella tyttöä siellä lampun alla. Onneksi yks hoitokerta tehosi ja arvot lähti laskuun :) Sunnuntaina sitten päästiin kotiin :)

Mies piti siitä sitten kolme viikkoa isyyslomaa. Oli hyvänä apuna ja sain itse levättyä kunnolla. Vähän pelotti kuinka käy kun palaa töihin ja jään tytön kanssa kaksin.

Hyvinhän me naiset ollaan täällä pärjätty. Oma opettelu on ollut vauvan rytmeissä, ehkä ne tästä pikku hiljaa. Tuntuu, että juuri kun vauva ottaa hyvän rytmin se jotenkin yhtäkkiä unohtuu ja sit menee pari päivää ja sit on taas hyvä rytmi.

Kaikki on muuten mennyt hyvin, ei ole mitään sairasteluja ollut. Pientä mahavaivaa on. Cuplatoneja kokeilin, lensi puklu kaaressa eikä oikeastaan mitään auttanut. Nyt aloitin relatipat, jos ne toisi vähän helpotusta pikkuiselle.

Päivä kerrallaan :)
 
Mukava lukea muiden arjesta, tuntuu olevan niin erilaista mutta kuitenkin niin samanlaista jollain tapaa. Meidän arjen voi kuvastaa sanomalla että meillä itketään, välillä tyttö ja äiti yhdessä. Tyttö itkee heti kun hänet laskee hoitopöydälle, vaipat yritän aina vaihtaa niin nopeasti kun vain mahdollista. Meillä itketään myös heti jos teen virheen ja yritän siirtä neitiä kun hän nukahtaa syliin, tai jos yritän laittaa hänet vatsa alaspäin, tai jos yritän kylvettää häntä jne. Ihan jo näen silmieni edessä meidän tulevat kauppareissut kun lapsi heittäytyy lattialle karkkihyllyn eteen huutaen "mä haluuuun". Mutta löysin yhden tilanteen missä meillä ei itketä, silloin kun (yksityis)lääkäri nostaa tytön pöydälle tutkittavaksi kun hullu äiti väittää ettei lapsi lopeta itkemistä. Silloin ollaan ensin ihan hiljaa ja sitten hymyillään suu auki kiltille sedälle ja nauretaan ääneen!! Siis jotain aivan luksusta mitä kotona ei ikinä olla tehty. Ei tiedetty miehen kanssa pitäiskö meidän itkeä vai nauraa kun 60 euroa köyhempinä lähdettiin lääkäristä kotiin ja vauva alkoi itkemään uudestaan heti kun päästiin kadulle :)

Mutta kyseinen lääkäri kertoi myös että on aivan normaalia jos ei vauva ole kakannut viikkoon, joskus kuulema voi olla parikin viikkoa taukoa. Ja mainitsi myös että tämä rytmi yleensä jossain vaiheessa muuttuu kun vauvan elimistö oppii hyödyntämään maidon ravintoaineet paremmin, tai jotain sen suuntaista. Meilläkin nimittäin ensin oli kakkaa joka vaipassa ja sitten tosiaan tuli viikon tauko. Eli ellei tuo tunnu vauvaa häiritsevän niin ei tarvitse olla huolissaan!
 
Mä miehelle eilen sanoin että tää on kyllä mun henkireikä kyun pääsee ukemaan muiden mammojen juttuja täältä :)

Meillä oli sunnuntaina ristiäiset, muistan blogeista lukeneeni kuinka 'Sankari nukkui koko ajain ja siirtyi sylistä syliin'... joo ei meillä :D Huuto alko kun piti lähteä alttarille ja siinä sitten vielä pikasyöttö vieraiden ootellessa kovilla kirkon penkeillä. Meillä oli vähän erilaiset juhlat, minut kastettiin samalla mutta juhla pyöri toki vain tuon pikkuherran ympärillä :) Virsien aikana Oliver näytti kanssa miten hän laulaa ja huusi kummien  sylissä niiden yrittäessä hyssytellä poikaa :D Minuu itketti myös ja se alkokin mua jännityksissäni sit kovasti hymyilyttämään :) Äiti ja poika molemmat kiljuu, ois pitänyt vaan hypätä oman kummin syliin vaatimaan hyssyttelyä :) No joo, tosiaan tuo muodollisuus-osuus meni melkolailla itkiessä ja sitten vajaan tunnin jaksoi Oliver olla kahvittelussa mukana ja sit itkettiin ruokaa, pullon räki pois joten ei muuta ku morsiamen huoneeseen imettämään. Sit vielä kiitokset ja kotiin, mä huokasin että ONNEKSI se on ohi :D

Tänään käytiin sitten hakemassa ROTA-tipat ja 22.3 loput piikki-rokotteet. Nyt jännitellään pistääkö tipat pienen vatsan ihan sekasin. Neuvolasta käppäiltin kaupan kautta kotiin kun vihdoin tuo ilma on sellanen että siellä oikeen nauttii. Vähän oli hankala joissain kohtia työntää vaunuja kun oli pakkautunut räntää. Ja sitten vielä ensi kertaa kannoin vaunu kopan kotiin ja juoksin vielä takasin alas hakemaan kauppakassit, niin me siis asutaan 4. kerros, kierreportaat ja ei hissiä. Hyvä treeni takana :) Onneksi Oliver ei herännyt niin nyt hää nukkuu vaunukopasssa ja äiti saa rauhassa palautua 'kuntoilulta'.

Susq87; mä kanssa miestä kiukuspäissäni vähän läksytin kun ei meilläkään tuo pojan kanssa touhuilu tuu mieheltä luonnostaan. Sano sitten syyksi että kun mä imeetän vauvaa niin sen on ollut jotenkin vaikea 'tulla meidän väliin' . No nyt kun Oliver jo vähän isillekin näkyvämmin kommunikoi niin tilanne muuttunut hiukka parempaan. Pulloruokintaa pitää vielä yhessä treenata niin saavat miehetkin sitten oman yhteisen syöttöhetken.

Miten muuten, minkälaisilla pulloilla ja lähinnä tuteilla syötätte? Meillä noi aventin tuttipullot ja mä jousuin kyllä tökkimään hakaneulalla lisää reikiä että poika sai syödäkseen tai edes suostui yrittmään. Meillä ei tutti tuttia syödä ollenkaan joten imuote on ihan vaan tissiin ja jotenki tuntuu ettei ihan helpolla tuu oppimaan tota tuttipulloa ja en mä ihan kauheesti enempää niitä reikiä siihen tuttiin uskalla tehä :) Neuvoja?

Tsemppihalit kaikille ja ihanaa kevään alkua, onhan ensi viikolla jo maaliskuu <3
 
Kyllä voi kaksi peräkkäistä päivää olla täysin erilaiset!

Eilen: Poika söi tunnin välein yöllä ja kitisi muuten vain muutamaan otteeseen, tuntui ettei nukuttu yhtään. Kokonaan herättiin yhdeksältä itkun säestyksellä. Kävin aamupesulla ja aamupalalla muutaman minuutin jaksoissa kun poitsu ei halunnut olla yhtään erossa. Tissillä haluttiin olla kokoajan, välillä oltiin hymyilevää ja iloista poikaa, mutta vain niin kauan kun oltiin sylissä tai koskettiin kokoajan leikkimatolla. Vaunuttelun ajan nukuttiin tunti mutta herättiin heti kun vaunut pysähtyivät. Kun mies tuli töistä purskahdin itkuun ja minut passitettiin nukkumaan. Sillä kertaa ei onnistunut kun piti jo saada tissiä, mutta mies teki sillä aikaa ruuan ja lähti sen jälkeen vaunuttelemaan pojan kanssa ja sain nukkua tunnin joka helpotti tosi paljon. Ilta vietettiin sitten taas tissillä.

Tänään: Päästiin sänkyyn taas puolen yön aikoihin, mutta nyt haluttiin ruokaa 2-3 tunnin välein. Puoli yksitoista heräsin siihen että vieressä on iloinen ja hymyilevä pikkupoika. Kävin kaikessa rauhassa aamupesulla, poika hengaili ja huudahteli itseksiin sängyssä. Aamupalan söin imettämisen yhteydessä. Käytiin vaunulenkillä ja lenkin jälkeen poitsu nukkui vielä melkein 1,5 tuntia jolloin mä pesin pyykkiä ja astioita ja järjestelin muutenkin tavaroita ja vielä nukuin itsekin puoli tuntia sohvalla. Iltapäivällä on ollut niin iloista ja hymyilevää poikaa joka on nukkunut reippaasti puolen tunnin - tunnin nokosia yksin sohvalla niin että olen syönyt kaikessa rauhassa ja lukenut lehtiä ym.

Odotan innolla huomista millä kaavalla mennään =D
 
Meillä koettiin tänään toiset "niskakakat"
Mulla on kefexin-kuuri menossa rintatulehduksen vuoksi ja se pistää ilmeisesti tytönkin mahan toimimaan niin, että kakka tulee sitten paineella eikä pysy vaipassa, vaan tursuaa selästä kohti niskaa.. aina oppii uutta!

Meillä tytöllä kehittynyt jonkinasteinen rytmi (nyt siis 5,5vkoa). Yöunille nukahdetaan noin 22.30 ja ensimmäinen syöttö on 2.30 ja toinen sitten 5.30. Tämän jälkeen nukahdetaan vielä, mutta herätään 7-8 aikaan. Ekoille päikkäreille tyttö nukahtaa 9 aikaan ja toisille n. 12-13 aikaan: nukkuu 2-3 tuntia kerrallaan. Iltapäivällä on sitten pidempi valveillaolo ja toinen pidempi illalla 19-22 aikaan.

Eilen illalla tyttö oli tissillä 2,5 tuntia yhteen menoon ja olin varma, että puklit lentää kaaressa, mutta ei - tyttö piti kaiken sisällään. Samoin viime yönä tyttö oli nälkäinen 2.30 alkaen tunnin välein ja nyt äitiä väsyttää. Ilmeisesti tiheän imun kausi alkoi/oli/on.

Paino on lähtenyt nyt nousuun, mutta vieläkin se menee jollain -4% käyrällä. Muuten tyttö on terve ja iloinen. Ihme kätinää se pitää koko ajan, mutta olen hiljalleen tullut siihen tulokseen, että hän ei valita mistään, kunhan juttelee meille ja tuo nyt sattuu olemaan ainoa ääni jonka vielä osaa päästää :-) Hihkauksia on alkanut nyt tulemaan kätinän lisäksi ja näitä säestää yleensä vimmattu viuhdonta käsillä ja jaloilla yhtä aikaa. Ihana rakas!
 
Meidän arki kuulostaa tytön kanssa nykyään hyvin samalta kuin Sikkuriinin. Rytmi on todellakin aika paljon sama, aamulla vain herätään 9-9.30 ja seurustellaan jopa 12 asti jolloin vetää useamman tunnin sikeätä. Illalla toinen valveilla olo jakso. Nukahdetaan yöunille noin 22-22.30. :)

Täällä myös "niskakakkoja" saa pestä melkein joka päivä :D Lopetin Cuplatonin kokonaan eikä masuvaivat oo palannu, onneksi. Nyt siis tytön maha toimii todella hyvin, pierujakin päästelee niinkuin isot miehet :D

Kertaakaan meillä ei ole ollut tiheän imun kausia mutta koputan puuta, näihin aikoihin pitäisi ilmeisesti alkaa, jos oppikirjasta lukee :D Toistaiseksi vauvalle siis riittänyt mun maito eikä ole tarvinnut lisää tilailla.. Ens viikolla tiistaina neuvola, sit kuulee miten typy kasvaa, silmissä kasvaa ainakin koko ajan ja vauhdilla, nyyh. :(

Meilläkin niitä ihania hihkasuja kuulee päivittäin ja samalla on semmoset jumpat menossa että. :) Isoveli hoivaa pikkusiskoaan ihanasti. Välillä jos tyttö on lattialla, poika ajelee autoillaan aika läheltä muttei onneksi kertaakaan ole osunut. Ei tietenkään jätetä vahtimatta mutta osaa kuitenkin varoa sen verran että hiljentää vauvan kohdalla :D Meillä kun tilaa on niin poika saa huoneesta toiseen hirveät vauhdit kun innostuu!

Apua kun nää kasvaa niin nopeasti että ihan haikea mieli tulee kun muistelee jo niitä syntymän jälkeisiä aikoja...
 
Takaisin
Top