Vauva-arkea <3

Meillä arki sujuu loistavasti jos niin voi sanoa. :) Mikään ei vielä ole tuntunut ylitsepääsemättömältä.
Rytmi on hyvä, syödään 4-5h välein 120ml menee helposti ja yöllä nukutaan hyvin. Päivisin seurustellaan ja ollaan nyt alettu ihan kunnon päikkäreitäkin nukkumaan, eli illat sujuvat nyt helpommin sen nukkumaan käymisen suhteen. :)
Pieni kasvaa kovaa vauhtia, hymyjä tulee jo paljon, niskaa jaksaa hyvin jo nostaa!
Meillä d.vitamiinien rinnalla menee relatipat ja nyt ollaan myös aloitettu tänään cuplatonien kokeilu pahimpiin masuvaivoihin ja ekan kerran jälkeen voin jo todeta että ruuan jälkee tyttö ollut tosi tyytyväinen eikä ole masussa kiertänyt. :)
 
huomasin viime yönä, että perhepeti helpottaa kuitenkin meidän öitä. vauva jäi molempien yösyöttöjen jälkeen tissille nukkumaan ja herättiin sitten seuraavan kerran vasta, kun vauva halusi ruokaa. nukuttiin tänään myös kahdet päiväunet vauvan kanssa vierekkäin ja nytkin hän on edelleen unilla ja mä sain viikattua pyykkejä kaappiin. päätettiin siirtää vauvansänky mun puolelta ihan kiinni meidän sänkyyn, ettei ole sitä vaaraa, että vauva tipahtaisi sängystä. käytetään vielä vauvan peittoa kapalona, jottei vahingossakaan jyrätä hänen yli.

tilasin eilen sähkökäyttöisen lypsykoneen, koska toi käsikäyttöinen aiheuttaa mulle ennenpitkää jännetupin tulehduksen. paras mallihan olisi se sairaalassa käytetty, mut paras oli hintakin, 832 eur ja risat. en nyt ihan sellaisiin summiin taivu. mietittiin, että oma on sittenkin halvempi kuin vuokrattu ja sen saa varmaan myytyä/lainattua eteenpäin, kun oma tarve loppuu. mulla tulee tota maitoa kuitenkin vielä melko vähän ja joudutaan antamaan korviketta ainakin osittain, vaikka neiti imeekin ruokailukerroilla molemmat tissit tyhjiksi. sairaalassa neuvottiin mua jatkamaan lypsämistä, jottei maidontulo ehdy/jää liian vähäiseksi.
 
Meillä ei olla vielä päästy nauttimaan oikeista hymyistä. Unissaan tulee vaan niitä ns. refleksi hymyjä.

Perhepedissä täälläkin on menty, siihen päästiin jo oikeastaan sairaalasta asti kun oltiin siinä perhehuoneessa. Illalla ja päivällä vauva nukkuu omassa sängyssä ja ensimmäisen yö syötön aikaan vedän pinniksen kiinni sänkyyn, jottei vauva vaan pääse tipahtaan. Perhepeti on kyllä helpompi, en jaksaisi sitä pinniksen ja oman sängyn välistä ramppaamista. Öisin vauva ei kerkiä edes itkeä, kun herään aina siihen kun vierestä kuuluu kauhea tissin hamuamis ääni :) Muutamana aamuna mieskin on kysyny, että eikö vauva ole koko yönä syönyt, kun ei ole itse herännyt ollenkaan.

Meillä vauva on siis täys imetyksellä. Rintapumppua olen käyttänyt n.kerran päivässä helpottaakseni oloani. Maitoa tulee sen verran paljon, että pakko välissä itse tyhjentää. Mulla on käytössä Aventin käsikäyttöinen rintapumppu, joka on tosi helppo ja mukava käyttää. Ei tarvitse juuri pumpata, sen kun antaa maidon vaan "valua". Pumppaan kerralla n. 5-10 minuuttia ja pullossa on sen jälkeen 1,5-2dl maitoa. Lisäksi imettäessä maidon toisella tissillä on aina maidon kerääjä joka täyttyy joka imetyksellä. Maitoa menee siis meillä hukkaan ihan hirveitä määriä päivässä kun en nyt ihan kaikkea viitsi pakastaakkaan.
 
Ihana lukea miten erinlaista arkea kaikilla on. :) <3

Meillä arki vauvan ja taaperon kanssa sujuu ihan hyvin. Ainut ikävä ongelma on mulla itsellä nyt, toisessa nännissä on niin paha haavauma että vedet tuli silmistä vielä muutama päivä sitten kun imetin. Sitten päätin etten kiduta itteäni enempää ja syötin vain toisesta rinnasta ja pumppasin säännöllisesti siitä kipeestä rinnasta pakastimeen ja pidin sit aina jääkaapissakin jos tyttö olis jääny nälkäiseksi. 
No pari kertaa jäikin ja sitten kun yritin pulloa tarjota, ei tyttö suostunutkaan siitä ottamaan muuta kun hirveen huudon kanssa. :( Onneks nyt jo kärsin imettää kipeestäkin rinnasta. En halunnut tyttöäkään huudattaa. 
Ja kaiken lisäksi tämä terve rinta meni aivan helläksi jatkuvasta imettämisestä kun siitä yhdestä vain imetin.. No nyt on tilanne se että terve rinta on edelleen hieman arka, ei paha kuitenkaan. Kipeä rinta on paranemaan päin vaikka aloitin jo imettämisen siitä. Joka imetyksen jälkeen laitan bepanthenia ja rinnansuojuksen päälle ettei ole liivinsuojaa eikä rintaliiviä vasten. Tilasin vielä tänään nettikaupasta rintakumit jollei haavauma oo ens viikolla parantunu, kokeilen rintakumia..

Mulle imetys on niin tärkeä juttu etten todellakaan luovuta vähällä. Kaikkea kyllä kokeilen ennenkuin luovutan vaikka kipeistä rinnoista imettäminen on ihan hirveetä ja aina saa hammasta purra kun alottaa imetyksen. :( Jospa tää tästä. 

Mulla on käsikäyttöinen Aventin pumppu mutta välillä saan lypsettyä ihan käsin paremmin. 

Yöllä meillä syödään neljän tunnin välein eli pari kertaa yössä. Onneksi tällä hetkellä näin, tilanne voi muuttua koska vain. :) Typy nukkuu pääasiassa omassa sängyssä yöllä mutta joskus herään siihen että tyttö tuhisee tyytyväisenä vieressä, tissi poskella :D 

Mites muilla tuo tutin anto? Joko ootte antaneet? 
Meillä on parina iltana jouduttu käyttämään tuttia nukutuskeinona.. Muuten ei ole annettu vielä ollenkaan.  
 
Meillä tyttö suorastaan roikkuu tississä. Joskus huomaa, ettei enää edes syö ollenkaan. Senkun huvikseen vaan imee ja toiselta puolelta valuttaa maidon ulos. Tämä vuoksi olen yrittänyt tuttia tarjota, että käyttäisi sitä sitten siihen imemis haluun, mutta ei. Tähän mennessä tutti ei ole kelvannut. Hetkeksi saa huijattua, mutta ei mene kuin se hetki kun hän jo huomaa, että ehei, eihän tämä olekkaan tissi. Sitte nyrpistellään ja pullautetaan tutti ulos. Olen kokeillut kahta eri mallia, mutta ei kelpaa. Tuttipullosta on suostunut syömään kauppareissujeni aikana, mutta ei sitäkään suostu ottaan minun tarjoamanani, vaan ainoastaan jos mies tarjoaa pulloa. Taitaa vauva ymmärtää, että tarjolla olis myös parempaa :)
 
Me ei ite tohon tuttiin oikein saatu vaikuttaa ku ne opetti sen sille jo lastenosastolla. :D Mut eipä se huoli kotona sen ku ainostaan kun nukkumaan käy, muuten pärjäillään hyvin ilman tuttia. :)
 
meilläki tutti tuli käyttöön vastasyntyneiden valvontaosastolla, multa tosin kysyttiin lupa siihen ja tottakai annoin, jotta vauvalla ois vähän helpompaa olla erossa minusta. tuttia ei kuitenkaan enää enemmälti syödä, käytän sitä joskus vauvan rauhoittamiseen (joskus vauva luulee sitä tuttipulloksi, mutta sylkee sen ulos, kun huomaa, ettei sieltä tulekaan mitään), mutta kaikkein mieluisin rauhoittumiskeino on meilläkin tissi suussa. ollaan tolla metodilla saatu nukuttua, kun vauva nukahtaa mielellään mun viereen.
 
Kiva lukee et monilla menee hyvin pienen kans, vaikkaki nuo nänniruvet on tosi ilkeitä ja tuskasia! Ite onneks niistä pääs nopeesti reilulla bebanthenin käytöllä eroon..

Maidon riittävyys on kyl tuska ollu, ei tosiaan auta vaikka kuinka tankkais sillon yhen aikaan korviketta, yöl ei joka tapaukses maito riitä. Ei auta vaikka lypsäiliski pväl useemminki, muttei taho aikakaan riittää, kun yrittää talliin singota ja uuneja lämmittää ja itehi levätä ja syödä siinä välis ku neiti nukkuu. Viime yönä teinki ny si kylmän viileesti sen, että nukuttiin neitin kanssa alakerrassa mikron lähellä, ite sohvalla (missä yllättävän hyvä nukkua, tullut yksi jos toinenkin yö nukuttua jo töissä ollessa jos oli lyhyempi yö :D). Aamulla kun alkoi huuto viiden aikaan taas..  Taidetaan ens yökin sohval viettää.. Rytmit muuttuu joka perjantain jälkeen, kun on kipsit vaihdettu.

Miten teillä ollaan muuten valveilla? Tämä päivä ollut ihmeellinen, ei ole kovin pitkiä unia nukkunut koko päivänä (kaks 1,5-2h, ja si aamul yöks 0,5h, ennen ku nyt illal eka tunti takan), mennyt killotellessa ja ne 12h välein klo viisien huudot. Jospa yö olisi yhtenäisempi..

Tääl tutti ollut nyt viikon verran surutta käytössä, ei paljoa neiti sitä kaipaile, mutta jos nukahtaminen lähellä ja vähän maiskutus meininki, niin hienoti rauhottuu, hetken kuluttua nukahtamisesta ite sylkäsee pois. :)

Oli painoakin tullut hienosti, ikää 3vkoa ja parit pvät päälle mittauksessa perjantaina ja painoa oli 4110g, +505g syntymästä! :) Ja terkka kun oli 2 vkon iässä huolissaan kun ei paino noussut.. ei kai se noussu ku oli edelliset kolme pvää puklinu melkein kaiken syömänsä pihale..
 
Meil on vähä ongelmana ollu se että päivällä ei nukuta kauheen pitkiä päikkäreitä vaan valvoskellaan paljon ja se on ollu sit iltasella ongelma ku neiti on niin yliväsny että kiukkuaa sitä unta vastaan. Nyt kun korviketta on lisätty reilulla kädellä ja cuplatonit käytössä, unta riittä myös päiväsaikaan ja ei oo yhtään kiukkunen kun herää ja iltasin ei oo kauheeta taisteluu sen nukkumisen kanssa. :)
 
Meillä oli n. viikko sitten aikamoinen episodi ilmavaivojen kanssa. Olin onnistunut syömään edellisinä päivinä papuja, herneitä, ruisleipää, sipulia ja suklaata jotka kaikki ovat ilmavaiva-listassa. Lisäksi yritettiin disflatyliä cuplattoman sijaan. Pahimmillaan meni puoli kolmeen asti ennenkuin möyrintä mahassa rauhoittui ja päästiin nukkumaan. Sitten jätettiin sipuli ja ruisleipä pois ja alettiin ihan joka syötöllä käyttää cuplatonta. Poitsun piereskely lisääntyi selvästi ja myös ihan selvästi olo helpottui. Nyt ei enää valvota ilmavaivojen takia vaan ihmettelyn takia, mutta se on paljon kivempi olla iloisesti hääkivän kuin mahaansa itkevän kanssa valvomassa.

Poika on nyt 4 viikkoinen ja ensimmäiset kohdistetut hymyt saatiin viime viikolla. Oi sitä tunnetta <3 Useampana "aamuna" eli siinä 9-10 aikaan olen herännyt kun vieressä oleva hymyilevä poika koittaa vähän jokellella ja kujerrella.

Poika nukkuu tiukasti mun kyljessä kiinni. Nyt on alkaneet yösyötöt olla vähän hankalampia kun poitsu liikkuu jo itsekin niin paljon että innoissaan menee huonoon asentoon eikä syöminen enää onnistu ja sitten hermostutaan ja pitää äkkiä liikuttaa joko itseään tai vauvaa parempaan asentoon. Mutta öisin herätään edelleen 2-3 tunnin välein syömään. On kyllä sottaista puuhaa etenkin aamun syötöt kun tissit ovat taas ihan täynnä, molemmat ollaan niin tahmeita että.

Päivällä poika nukkuu jopa 3h päikkäreitä mutta iltaa myöten alkaa olla enemmän hereillä, katselee ja seurustelee ja nukkuu puolen tunnin - tunnin pätkissä. Yöksi rauhoitutaan joskus puolen yön paikkeilla, sitä ennen nukkumaan meneminen saa huutoa aikaan. Myös syöminen on joskus hankalaa kun poika on selvästi kiihtyneessä tilassa, jolloin pitää vain odottaa rauhoittumista. Olkapää on viime päivinä ollut ihan paras paikka nukahtaa =D Olen katsellut telkkaria ja syötellyt aina välillä kunnes poitsu on malttanut nukahtaa, sitten päästään siirtymään sänkyyn.

Tutin käyttö on melkeinpä kokonaan jäänyt pois. Samaten lisämaitoa ei olla annettu yli viikkoon.

Nyt muutaman kerran poitsu on malttanut päivällä nukahtaa sitteriin, auttaa paljon kun pääsee itsekin liikkumaan eikä vain ole pakko istua sohvalla nukkuva vauva sylissä.

Nyt ulkona on lopultakin alle 10 astetta pakkasta, tänään päästään pitkästä aikaa vaunuilemaan!!
 
Tutista: meilläkään ei tyttö tahdo sitä mielellään lutkuttaa. Eilenkin illalla kun yritin sillä nukuttaa, alkoi vaan haukea huuto kun ei ollutkaan tissi suussa. Eli siis näillä näkymin tyttö on tajunnu että häntä huijataan eikä huoli tuttia ollenkaan. Viime viikolla piti sitä kuitenkin hetken aikaa suussa, eilen ei ollenkaan, heti sylkäsee ulos ja ihana virnistys perään :D

Cuplatoneista: me alotettiin suoraan neljä tippaa ennen jokaista syöntiä, en alottanut millään yhdellä tipalla vaan suoraan neljällä eikä siitä ole mitään ongelmia tullut. Tuskin se yks tippa riittää ilmaan mitä mahaan menee syötöllä. Eli jos joku on alottamassa, kannattaa suoraan alottaa neljällä tipalla, ei ohjeissakaan lue että pitäis alottaa pienemmällä määrällä.

Yöstä: meillä syötiin viime yönä kaksi kertaa. 12 aikaa nukahti, söi puoli viisi ja seuraavan kerran puoli kahdeksan ja sitten jatkettiin vielä unta kymmeneen asti. Puoli viidestä aamuun oli mun vieressä. :) eli hyvin menee tällä hetkellä yöt.

Hymystä: täällä ei ole vielä saatu "oikeaa" hymyä, kaikki on niitä refleksihymyjä, ihania nekin <3

Mulla on käytössä päivisin Manduca, ilman sitä ei tulis toimeen. jotain  täytyis saada kotonakin aikaiseksi, siihen kun tytön laittaa niin pystyy jotain tekemään. Muuten menisi päivä sohvalla istuen vauva sylissä nukkuen, semmonen sylivauva meillä. :) Nyt nukkuu tyytyväisenä sitterissä manducan päällä kun nukahti mun rinnalle kun imuroin. Sain onneksi siirrettyä sen sitteriin ilman että heräsi. :) Kaikkea sitä saa keksiä ja kokeilla arkea helpottamaan.
Mies palasi tänään töihin eikä vielä ainakaan ole suurempia ongelmia eteen tullut. Tiedän että tää tulee tästä muuttumaan.
Valveilla meillä ollaan päivällä vaihtelevasti. Illalla ennen nukkumaanmenoa saattaa olla 3-4 tuntia hereillä surutta ja sillon pitäs olla sylissä ja liikkeellä mieluiten .
 
Mie olen niin haaveillu tuosta manducasta, mutta kun on niin hintava, etten tiedä raskinko/onko varaa ostaa... Huuto.netistä sitä myös katselin, mutta hinnat pyöri sielläkin sen verran korkealla, että jos ostan niin sama ostaa uutena.
 
Kiva lukea kokemuksia. Meillä neiti ollut vasta viikon kotona mutta tuntuu että hyvä rytmi löytyi heti. Toivotaan että näin jatkuisikin :)

Klo 22-23 tyttö nukahtaa yöunille ja hän herää noin kolmen ja viiden paikkeilla. Koska hän nukkuu hyvin omassa sängyssä joka on ihan minun vieressä, olenkin imetysten jälkeen siirtänyt hänet takaisin omaan sänkyyn. Tuntui ensimmäisten öiden jälkeen että hän jopa nukkuu paremmin ja pidemmät välit omassa sängyssä. Ja toki minunkin uni on silloin parempi. Oletin että meille tulee perhepeti mutta näin toimii siis hyvin. Herään hänen nälkä-imemis-ääneen ennen kun ehtii itkemään.
Vaihdan aamuvaipan klo 7 herätyksen aikana (ellei yöllä ole tarvinut vaihtaa), jonka jälkeen voidaan vielä torkkuilla vierekkäin pari tuntia, eli viimeistään silloin otamme hänet meidän keskelle. Tai jos itse jo jaksan niin jätän tytön imetyksen jälkeen isin viereen ja nautin rauhassa suihkusta ja aamupalasta heidän nukkuessaan vielä. Kiitos isyysloman siis, asia muuttuu ensi viikolla kun ollaan sitten aamuisin vauvan kanssa kaksin.

Mieheni on pari kertaa päästänyt minua nukkumaan jo pari tuntia aikaisemmin ja vaihtaa silloin vauvalle yövaatteet ja vaipat ja tuo tytön kun alkaa olla nälkä. Tekee hyvää nukahtaa yksinkin välillä vaikka vain hetkeksi, varsinkin kun olo vielä heikko ja väsy painanut sairaala-olon jälkeen päälle. 

Imetysrytmi on päivisin noin 1.5h ja 3h välein. Iltapäivisin hän nukkuu yhdet 3 tunnin päiväunet. Pidemmät seurusteluhetket meillä on aamupäivisin-puolenpäivän aikaa ja sitten taas alkuillasta. Maitoa on runsaasti ja tyttö voisi enemmän syödäkin helpotakseen minun oloa, mutta käsin olen lypsänyt sitten lisää kerran tai kahdesti päivässä. 

Muuten ollaan vielä ilman ilmavaivoja tai muita huolia. Varmaan itkut pian lisääntyykin. Nyt vielä aika rauhallista ja ihanaa, refleksi-hymyistä iloitaan täälläkin. 
 
Onpa tosiaan mukavaa lukea täältä teidän vauva-arjesta. Meillä jannu täytti eilen kolme viikkoa ja jonkinlaista rytmiä on alkanut elämään tulla, tosin eihän sitä tiedä milloin rytmit heittävät härän pyllyä. Meillähän nukuttiin ekan viikon aikana yöllä jopa kuuden tunnin pätkiä, mutta niille on heitetty hyvästit.

Unilta herätään klo 7-9 välillä, siinä sitten tankkailua ja pienille unille n. klo 10-11 aikaan. Sitten taas hereillä ja vähän aikaa poika jaksaa jo olla leikkimatolla tai sitterissä, jotta äitikin voi vähän touhuta omiaan. Sitten iltapäivällä n. klo 13-16 nukutaan pidemmät päiväunet. Sitten ilta onkin sellaista repaleista. Toisinaan poika on tosi itkuinen ja viihtyy vain tissillä tai sylissä liikkeellä ollessa ja toisinaan on ihan tyytyväinen ja katselee sylissä. Saattaa ottaa pienet unet aina välillä. Sitten klo 21 aikaan alkaa iltavillishow. Selvästi näkee, että kovasti jo väsyttäisi, mutta ei malta ruveta nukkumaan. Yleensä saan sänkyyn tissille rauhoittumaan klo 23-0 välisenä aikana. Sitten yöllä syödään muutaman kerran ennen herätystä. Sellainen meidän rytmi.

Tosin nyt on ollut pari aika levotonta iltaa ja yötä, kun poika nukahtaa mutta sitten melkein heti säpsähtää hereille ja aloittaa hirmuisen ähkäämisen ja möyryämisen ja heilumisen. Välillä ei tiedä, onko hän hereillä vai ei. Joskus rauhoittuu silittämällä, mutta yleensä piristyy sen verran että vain tissillä. Olen nyt sitten yrittänyt miettiä, että onko vauvalla vatsanpuruja vai kuuluuko tällainen levottomuus asiaan. Sitten samat ähräilyt alkavat aamuyöstä ja tuntuu, että eihän poika ehdi kunnolla edes nukkua, kun aina herää niihin. Päivällä tällaista ähräämistä ei ole. Mietin jo, että pitäisikö ottaa käyttöön Cuplaton tai joku vastaava, mutta kun en ole varma johtuuko mahanpuruista.

Itse olen iloinen siitä, että alan olla oma itseni. Iltojen itkuisuus on poissa ja elämä hymyilee, vaikka vähän väsyttäisikin. Ehkä jotenkin pystyn nyt vasta nauttimaan täysillä tästä kaikesta, kun ei tarvitse miettiä, että mitenkähän surullinen ilta nyt on tulossa ja sitten kun on surullinen/väsynyt, niin kaikki tuntuu niin pahalta, myös vauvan itkuisuus.

Äitini on käynyt ahkerasti apuna, joten olen päässyt käymään kaupassa, kirjastossa ja ulkona. Vaunuilua meillä ei ole vielä kokeiltu, mutta tällä viikolla olisi tarkoitus, kun pakkaset hellittivät. Ajattelin myös, että kokeilisin käydä moikkaamassa ystävääni ja hänen vauvaansa autolla. Vähän vain hirvittää, että jos poika saa matkalla hirvittävän itkukohtauksen. Tosin matkaa nyt ei ole kuin 20 min, mutta jotenkin vähän pelottaa ajatus kahdestaan lähtemisestä.
 
Mä en kyllä nyt tajua miks meille sanottiin että cuplatonea ei missään nimessä alle kolme kuiselle.. täällä pikkuisella hirveästi ilmavaivoja, pää punasena joskus vääntää ja paukuttelee :/ mitkä kaikki äidin syömät ruoka-aineet vaikuttavat lapsen ilmavaivoihin ? Muutkuun omena ja ruisleipä ja suklaa..:o huomena kysyn kyllä neuvolassa uusiks tuosta cuplatonesta.. muuten täällä menee hyvin ja ihmetellään vieläkin tätä tälläistä oloa ja eloa :) on tämä kyllä ihanaa ! :) itkuherkkyyskin lähes lähtenyt ja toivois vaan että mies voisi olla kotona vielä, tänään meni jo töihin :((
 
meillä vauvalla ollut kans ilmavaivoja ja ummetuksentyyppistä. soitin eilen osastolle (ollaan ilmeisesti vielä heidän hoitovastuullaan, kunnes terkkari jatkaa meidän kans to) ja sain vinkiksi ilmavaivoihin/mahan vääntelyyn relatipat sekä muutamia vinkkejä, mitkä voi helpottaa vauvan oloa, kuten esim. se jalat koukkuun ja suoraksi sekä vatsallaan käsivarrenpäällä pitäminen. tänään soitin sit terkkarille neuvolaan ja kysyin apua vauvan kakkaamattomuuteen, sain vinkiksi mallasuutteen tai kysymään farmaseuteilta jotain muuta. mulle ei oo kukaan cuplatoneista puhunutkaan, joskin olen vinkkinä saanut sen mun äidiltä ja kaverilta.

meillä vauvalla on ollut niin tukala olo ilmavaivojen kanssa jo tossa välillä, että hän valvoskeli useita tunteja nukkuen 30min-1h välissä ja sit itkettiin jo. nyt kun kakkaaminen taas onnistuu, väsymys painoi päälle ja sain vauvan nukkumaan tosi nopeasti, yleensä meidän nukkumarituaali käsittää tissisuussa-osion ja sitä taas saattaa jatkua pitkänkin aikaa. nyt riitti, että kannoin sänkyyn ja pidin pari minuuttia kainalossa, sit pääsinkin sujuvasti livahtamaan kattelee telkkaria ja korvasin itseni tyynyllä.

kaikesta huolimatta vauvalla on ollut hyvä ruokahalu ja sekä rintamaitoa että korviketta on mennyt. aamulla huomasin, että toisen tissin nänninpää oli haavaumilla, joten laitoin sen imetyspaussille ainakin täksi ja ehkä huomiseksi päiväksi ja kokeilin lypsää sitä varovasti sekä voitelin lanoleh:lla. vauvan imuotetta katsottiin sairaalassa ja todettiin se hyväksi, mutta tämä kai on sitä, kun ei ole oikein tottunut imettämään ja toisaalta, mä oon imettänyt meidän vauvaa vasta viikon.

meillä tulee refleksihymyjä ja vauva selkeästi kuulee mut, kun juttelen toisella puolella huonetta tai ihan vieressä, koska osaa suunnata katseen muhun päin. vauvalla on myös jotain alkeisjokellusta havaittavissa :) isoveli ei ole juuri vauvasta ollut kiinnostunut, taisi uutuudenviehätys haihtua jo parin ekan päivän jälkeen, jolloin vielä kyseltiin, missä vauva on. isoveli kyllä kyselee ja pohdiskelee vauvaan liittyviä asioita, etenkin jos satutaan istumaan vauvan kanssa olohuoneessa ja on kovasti yrittänyt olla avuksikin esim. katsomalla minuutin vauvan perään, ettei eläimet äidy liian tuttavallisiksi. jotenkin tosin tuntuu, että vauvan ja mun rytmi poikkeaa niin paljon pojan rytmistä, että menee välillä useampikin tunti, ettei me nähdä ollenkaan, jos me esim. nukutaan vauvan kanssa makkarissa.
 
Me ollaan myös harrastettu tuota pumppaamista maha vaivoihin ja se on kyllä selvästi auttanut. Tyttö rauhottuu heti kun otan jaloista kiinni ja ensimmäisen kerran painan ne koukkuun. Tehdään tätä pari kertaa päivässä ja saadaan tavaraakin ulos ihan kohtuullisesti. Muuten tuntuu ettei kakkaa tulekaan juuri ollenkaan kuin nuilla pumppaus hetkillä.
 
Mulle sano neuvolaterkka justiisa et voi olla et vauva viihtyy sen vartin rinnalla syömässä ja toisinaan voi mennä vielä puoltuntiakin. Kun ne syövät eri määrän joka kerta ja sanoi myös että jossain vaiheessa saavat syötyä kaiken siinä vartisa suunnilleen. Etten minä ainakaan ota ressiä sitte siitä jos joskus on vaan kymmenen minuuttia ja seuraavalla kerralla voiki hujahtaa taas ppuol tuntia. :D nii ja te ketkä annatte noita rela-tippoja ,annatteko ne miten ? Siis sillon ennenku alkaa syömään vai hääh.
 
Jos mäkin jotain rustaisin (nopeasti). Musta tuntuu että vuorokaudessa on liian vähän tunteja :), aika haipakkaa nää päivät menee ja aamut varsinkin kun kympin jälkeen pitää esikoisen kanssa päästä ulos.

Meillä ei ole masuvaivoja (ainakaan vielä), toivottavasti ei tulekkaan. Poika on todella rauhallinen mutta seurankipeä :D. Poika seuraa todella tarkasti katseellaan ja myös eri äänien suuntaan. Muutama hymy on jo nähty <3, ja tietysti niitä refleksihymyjä jotka on ihan yhtä ihania.


Meillä on selkeä rytmi ja sitä rytmiä pidetään yllä niin että asiat tehdään samalla tavalla. Eli iltarutiinit ovat aina samat; pesu (suihku, kylpy tai pepun pesu), puhdas vaippa ja yökkäri, tissi ja omaan sänkyyn nukkumaan. Näin toimittiin esikoisen kanssa ja hyvin toimi. Yöllä herää tissille 1-3 kertaa. Ja edelleenkään tää vauva ei pulauttele! Ihan kummallista kun esikoinen pulautteli ihan jatkuvasti, harsoja meni 10-15/päivä. Hyvä niin, ehkei tällä ole mitään refluksivaivaakaan.

Sain vinkin neuvolaterkkarilta että oma maito suojaa rintaa parhaiten. Eli imetyksen jälkeen kannattaa puristaa nänniin muutama tippa maitoa ja jättää ne siihen. Kuulemma hyvä "lääke" haavaumiin. Mulla oli toinen nänni hiukan rikki mutta meni muutamassa päivässä ohi.

Meillä on käytössä Rela D3-tipat ja annan ne metallilusikalla. Kuulemma on hyvä totuttaa vauva että suuhun menee muutakin kuin nänni taikka tutti. Lisäksi vauva oppii tunnistamaan että nyt suuhun ei mene maitoa vaan jotain muuta kun suuhun menee kylmä metallilusikka.

Masuvaivoihin auttaa myös seuraava keino (kuulostaa kauhealta mutta toimii), tämä näytettiin mulle mun ollessa sairaalassa esikoisen  kanssa. Eli jos on "pieru/kakka hukassa" niin vauva hoitopöydällä selällään, nosta vauvan jalat masun päälle selkä pyöreänä, kuumemittarin päähän rasvaa ja kuumemittari peppuun (vain noin 1cm). Liikuta varovasti kuumemittaria ylös-alas-oikea-vasen, ilma tulee ulos. Varoituksen sananen: kakka voi lentää sitten myös kaaressa :D.

Ja nyt on taas mentävä. Mä istun tässä yökkäri päällä ja ulos täytyy lähteä ihan just :D.
 
Takaisin
Top