me tosiaan kotiuduttiin eilen sairaalasta, joten ei voi vielä puhua mistään arjesta. eilinen meni vähän kaikilla osapuolilla sopeutuessa ja yllättäen koira on se, jolla on vaikeinta. se ei ymmärrä ollenkaan miksi vauva itkee eikä sitä, että me hoidetaan vauvaa eikä vauvalla ole hätää, vaikka hän itkeekin.
meidän vauva oli vastasyntyneiden valvontayksikössä tulehduksen vuoksi ja joutui siellä opettelemaan nukkumaan omassa sängyssä sekä oppimaan jonkinlaisen päivärytmin. mä jouduin tekemään ihan kunnolla töitä, että sain maidontulon alkamaan (niistämään eka onnettomia maitopisaroita lääkelasiin ja siitä sitten pumppaamaan samoja onnettomia "lypsykoneella", ja vein sitten aina vauvaa hoitaessa irtisaadut maitotipat makupaloiksi valvontaosastolle). vauva joi luovutusmaitoa ihan kotiutumispäivään saakka ja eilen ollaan annettu myös korviketta, koska vauvan maidontarve on pohjaton (imetin aamuyöllä molemmat tissit "tyhjiksi"). mulle suositeltiin lypsämisen jatkamista ja tänään pitäisikin tutustua tuohon hankkimaani käsikäyttöiseen malliin. mun mies lupasi, että hankitaan sähkökäyttöinen, jos mulla yhtään palaa käämi tuon käsikäyttöisen kanssa. ei oo paljoo ehtinyt vielä tutustumaan tuohon omaan pumppuun.
vauvalla on periaatteessa jonkinlainen rytmi päällä, koska valvontaosastolla häntä syötettiin n. 2-3 tunnin välein. synnyttäneiden osastolla hän nukkui 3-4 tunnin pätkiä päiväsaikaan ja viimeiset pari yötä ennen kotiutumista me seilattiin pitkin sairaalan käytävää aamuyöllä usean tunnin ajan. mä en pystynyt yhtään nukkumaan vauvan nukkuma-aikoina sairaalassa, koska kuulin koko ajan toisten samassa huoneessa olleiden vauvojen ääniä ja mietin, onko se mun, joka itkee/kitisee/ähisee heräävästi. myös huonekavereiden vieraat häiritsi.
eka yö kotona meni jotenkin, sain nukuttua 3 tuntia yöllä, ja aamulla klo 6 pyysin miestä heräämään vauvan kanssa, koska valehtelematta oli sellainen olo, että lähtee taju. nukuin toiset 3 tuntia nyt aamulla ja nyt odottelen kahvimuki kädessä, että vauva herää. mies hoiti syötön aamulla, koska vauva oli edelleen nälissään, vauva vetäisi kuulemma 50ml korviketta syötyään sitä ennen molemmat tissit tyhjiksi ja vielä korviketta päälle aikavälillä klo 2.45-6.30, eli mitään tulehduksen hoidon aikaisia ruokailuongelmia tolla tytöllä ei todellakaan ole. me siis mennään syötöissä vauvantahtisesti, onneksi mulla jo nyt tulee ihan hyvin maitoa, niin korviketta ei tarvita ihan hirveitä määriä.
pitää postailla meidän arjesta vähän enemmän, kunhan ollaan ehditty elää sellaista täällä kotona. me sovittiin eilen miehen kanssa, että mä keskityn pääosin vauvanhoitoon, koska mä oon ainoa, joka pystyy imettämään
ja mies hoitaa kotityöt ja kaupassakäynnin toistaiseksi. jahka mekin päästään tästä ulkoilemaan, yritän ottaa enemmän osaa esim. opettamalla koiran liikkumaan vaunujen kanssa ja käymällä hoitamassa kauppa-asioita. mies palailee töihin kuun puolivälissä, joten siinä kohtaa tulee taas muutoksia meidän arjessa, kun ei pystykään vaan jättämään vauvaa isänsä hoitoon ja esim. nukkumaan aamulla.