Vauva-arkea <3

tänään se Ilonaki keksi, miten mennään vatsalleen, pyörähti oikean kyljen kautta tai siis pakersi itsensä ympäri. sitä ennen hän ehti raivota jonkin aikaa leikkimatolla, kunnes keksi, että ketutus on voimaa ja sieltä sitä sit mentiin :) toinen kerta tuli heti putkeen vaipanvaihdon jälkeen. tapahtumaa todisti koko perhe
 
Meillä ei olla selällään enää ollenkaan lattialla. Ja masullleen kun pääsee, alkaa jalkoja työntää pepun alle eli "konttausasentoon". Tässä tilanteessa kyllä yleensä on pää lattiassa eikä käsien varassa niinkuin leluja tutkaillessa. Meilläkin siis Emilia katselee kämmenet lattialla, ylävartalo koholla. Leluja alettiin tällä viikolla tavoitella myös masulla ollessaan.
Eli nyt lähtee esikoisen kaikki pieniosaiset lelut kaappiin, ettei Emilia niitä saa suuhunsa.
 
Meillä on käännytty oikealle kylelle jo pari päivää mutta köllähetään kohta takas selälleen. Mahallaan ollessa jaksaa kyllä tosi hyvin kannatella päätä mutta ei oikeen rentoudu käsien varaan vaan on tosi tönkkönä ns. lentskari-asennossa eli kädet sivulla ilmassa ja jalat jäykkänä ilmassa. Ja kauhee ärinä päällä. Ei siis köllöttele silleen rennosti käsien varassa ollenkaa.. Mikä tähän mahtaa olla syynä? Tosi vähän sillon pikku vauvana pidin mahalleen tai ylipäätään matolla ku piti masuvaivojen takia kanniskella kokoajan sylissä. Että liekö kaikilla tämmöstä ollu alkuun?
 
 
Täällä myös alettiin eilen pyöriin ihan kunnolla. Äitienpäivänä siis käännyttiin ekan kerran selältä mahalleen, mutta eilen illalla tyttö alkoi kääntymään ihan kunnolla. Enää ei siis hetkeäkään pysytä selällään lattialla, vaan mahalleen mennään aina ja kun ei eteenpäin päästä niin hermostutaan. Eli nyt on mennyttä koneella istumiset kun koko ajan saa olla tyttöä kääntämässä ettei pääse huuto.

Tänään kokeiltiin pitkästä aikaa manducaa ja ilokseni tyttö viihtyikin siinä. Tehtiin sitten puolentunnin lenkki ja vasta ihan lopussa alkoi tyttö hiukan valittamaan, mutta kotiin asti jaksoi hyvinkin siinä "istuskella". Me taidetaankin alkaa ulkoileen manducassa kun ei nuo vaunut ole koskaan oikein kelvannu.
 
Niin, meillä Hannan ihan samaa, tyttö kaipaa paljon enemmän seuraa kun lattialla valittaa kun kääntyilee masulleen ja sitten hermostuu kun ei halua olla oikein kumminkaan päin... Vaikka onhan niitä rauhallisia hetkiä, nytkin köllöttänyt ilman vaippaa jo kohta puoli tuntia ja naureskelee tuolla, mutta siis selällään. 

Tuo vierastaminen vaan pahentuu. Jumpan ajaksi vein hänet äsken tätinsä ja serkunsa luokse, niin oli itkeskellyt paljon. Ei pahasti, mutta suurimman osan ajasta sellaista surullista itkeskelyy. Heti kun tulin niin alkoi hymyt ja naurut ja hymyili myös muille. Yleensä kun joku syliin ottaa huudetaan naama ihan kirkkaan punaisena ja hengitystä pidätetään. Huhuh, harmi. 
 
Meillä ei onneksi ole alettu vierastaa. Eilenkin kävi tytön kummisetä pelottavan partansa kanssa ja kun syliin meni, alkoi vain repiä kummiaan tästä parrasta. :D Ja hymyili ja kiljahteli hänelle joten en usko vierastavan muidenkaan sylissä.

Mutta tiedän senkin joskus koittavan että alkaa vierastaa.

Meillä muuten kun tyttö oppi kääntymään massulleen, puhe "jäi jalkoihin" ja tyttö ei paljoa ääntään päästellyt pariin viikkoon. Nyt on taas alkanut juttu luistaa, tällä hetkellä on kivaa kiljahdella ja muuten vain höpötellä lampuille, kukille, muille ihmisille jne... Eli kaikki kelpaa juttukavereiksi.
 
Meillä poika oppi kääntymään vapun aikaan eli joitain viikkoja sitten ja ihan sama täällä - siihen loppui rauha. Aiemmin saattoi jo viihtyä leikkimatolla selällään puolikin tuntia, mutta nyt kääntyy heti ja ei jaksa kauaakaan mahallaan olla. Sitten kun käännän takaisin, niin sekään ei kelpaa. Suurimmaksi osaksi kääntyy oikean käden kautta ja satunnaisesti vasemman käden. Nyt ovat myös lelut alkaneet vähän pysyä kädessä ja kaikki menee tietty suuhun. Miten teillä, kenellä on vanhempia lapsia, milloin olette huomanneet lapsen kätisyyden. Voiko siis vauvan toimista jo aistia, tuleeko oikea vai vasenkätinen?
 
Olen miettinyt myös tuota kätisyys juttua. Meillä tyttö useimmiten syö vasentakättä ja kun kääntyy mahalleen on vasen käsi jo hienosti tukemassa ylävartaloa, mutta oikea haahuilee missä lie, eikä oikein osaa sitä liikuttaa. Voisiko olla että tyttö olisikin vasenkätinen?
 
Minä oon kans pistäny merkille että tyttö tarraa vasemmalla kädellä enemmän tavaroihin ku oikealla, lieköhän tulee vasenkätinen.. Onko se mitenkään päin perinnöllistä? Ollaan miehen kans molemmat oikeakätisiä ja niin kai suurin osa sukulaisistakin.

Meillä vierastetaan ihan kamalasti! Ei enää päästä pappaa ollenkaa lähelleen, vaikka vauvana tykkäs kauheesti ku pappa kiikutteli ja höpötteli.
Mummon se just ja just hyväksy, sellasen 20min tutustelun jälkeen.Alussa mummo ei voinu tulla lähellekään. Ja annas ollakaan jos joku "vieras" erehtyy ottaan syliin, se on alahuuli rullalla heti ja anova katse äitiin/isiin!
Hiukan hankalaa tekee kyläilystä tämä juttu, mutta toivottavasti pian ohimenevää.. Nyt vaan paljon kyläilyä ja ulostautumista kotoa, että tottus..

Tänään tulee fysioterapeutti ku tytöllä oli sitä pään kenotusta. Ei oo kylläkään enää mutta ku kerta aika varattiin niin ei viitti ruveta perumaan. Kyselen sitte samalla jumppaohjeita ku tekis mieli jotain vääntää tytön kans. (Täällä saakelin tuppukylässä ku ei mitään vauvajumppia järjestetä.)
Toivottavasti tyttö ei kovin vierastais tätä tätiä, niinku edellisviikolla neuvolatätiä ku pyöritteli. Ei tullu mitään siitäkään tarkastuksesta ku tyttö huusi jäykkänä koko sen ajan ku siellä oltiin (huoh)..

Muuten menee hirmu hyvin. Kehityksessä taas otettu hurjia harppauksia ja tytöstä on kehkeytyny kauheen sosiaalinen ilopilleri :) Vielä ei käännytä mutta ei varmaan mene kovin pitkä aika ku kovasti harjottelee jo ja kääntyy kyljelleen.

Nukkuukin jo hyvin ja päikkäreitäki sen minimissään 45 min kerralla. Ja parikin tuntia jaksetaan olla hereillä yhtä kyytiä :)
Alkaa helpottamaan tämä arki, ainaki siihen asti kunnes opitaan kääntymään (muiden kirjoituksista päätellen) :)
 
Täällä kans vierastus jatkuu.huoh.. Mummot, papan ja tädit vielä hyväksyy mut sit muut eivät voi ottaa syliin tai höpötellä, muutamaa kaveria lukuunottamatta. Heti kun joku menee liika lähelle niin alkaa alahuuli mennä rullalle ja hirveä huuto alkaa. Mut sit kokeiltiin kerran niin että se ketä tyttö vierastaa annettiin tyllerö niin päin syliin että näkee meidät, eli kasvot pois päin vierastettavast nii siinä viihtykin ! Mut heti jos kääntää niin että näkee kasvot alkaa hirveä huuto.. Kaipa tää ohi menee, tosin tää meinas sitä että mun aamujumpat jää väliin ja ne siirtyy iltaan kun isukki on kotona. Samoten täällä on 'iskä ei kelpaa' vaihe ohitettu ! Iskän kun näkee niin väläyttää niin ison hymyn kun vaan voi saada ja höpötys alkaa ja käy kiemurtelee onnesta :D mä voin olla sen 2-3 tuntia pois kotoota kunnes jostakin syystä tytöstä tulee levoton ja käy miehelle itkeskelee ja kitisee. Mut tokkopa tuo haittaa kun on se kolme tuntiakin ihan tarpeeks nähdä kavereita. Ihan eri fiiliksellä tulee kotiin, jo tunninki jälkeen. Eikä näin todellakaan ole usein, oisko ollut nyt sen 2-3 kertaa kun oon ollut pois noin kauan. Ja toisaalta ei sen tartte ollakkaan enempää, ei noin pienen tartte olla sen kauempaa erosta :) ja äipällä tulee jo sinä aikana kaaaaaamala ikävä tietty :D
 
Kätisyydestä: Meillä Aleksi käytti vauvana vasenta kättänsä melkein kaikkeen tekemiseen, nyt on molemmat kädet käytössä, ehkä oikealla syö enempi mutta onnistuu myös vasemmalla.
Ja en tiedä onko perinnöllistä, mun äiti ja isä ja isoveli on oikeakätisiä ja mä olen itse vasenkätinen.

Nyt Emilia tykkää kans vasemmasta kädestä enemmän, se on aina suussa, oikea ei juuri ole. Molemmilla käsillä kyllä leluihin tarttuu jne..
 
Meillä on nyt ollu pikkusen hankalaa pari päivää.. Tämä aamu mukaanlukien.
Tyttö on kyllä erittäin hyväntuulinen ja ihana oma nauravainen itsensä mutta liekkö hampaat vaivaa ku kitisee aika-ajoin (varsinki väsyneenä ja iltaisin) tavanomaista enemmän ja kun hieroo ikeniä niin rauhottuu heti. Ylhäällä kulmassa näkyy ja tuntuuki yks hampaan alku tosi isona että ihme jos ei tule jo kohta läpi!
 
Makuulla ei rauhotuta enää ollenkaa, viuhtoo vaan käsiä mahottomasti ja kitisee, illalla ainoastaan rauhottuu jos on tosi tosi väsyny.

Onki ollu aina tosi helppo ku on työntäny tytyn vaunuihin ni on melkeen samontein nukahtanu tai jos ei nukahtanu niin rauhottunu katteleen mutta nyt on muutamana päivänä alottanu kauheen itku-orkesterin ku on laittanu vaunuihin.
Vähän ajan päästä vasta rauhottuu ja nukahtaa.

Jokin kehityksen vaihe vissiin, kun kaikki kiinnostaa eikä oikeen nukkuminen nappaa vaikka kuin väsyttäis.. Aika rankkaa äitille, näin henkisesti ku ei tiiä onko toinen kipee vai mikä :( Jospa menis ohi, toivottavasti äkkiä.. 
 
eyewink, meillä tuntuu olevan myös vaihe ettei selällään viihdytä ollenkaan. Heti alkaa komentaa että mut syliin ja heti! Ja jos ei tapahdu, aloittaa niin kauhean huudon että pakko ottaa. Ja sylissäkin täytyis istua, ei enää mitkään vauva-asennot kiinnosta. Ja myöskin jos joutuu liian pitkään yhtä kohtaa tuijottamaan, alkaa komentaa että nyt asennon vaihtoa tai liikkeelle.

Ja kauhea huuto tulee jos ollaan menossa ulos vaikka pihalle ja laitan tytön puoli-istuvaan asentoon vaunuihin, no eihän sieltä näe yhtä hyvin kuin sylistä, joten kauhea huuto alkaa ja rauhottuu heti kun ottaa syliin.

Lattialle voi laittaa selälleen kun hän pääsee siitä heti mahalleen ja katselemaan maailmaa mutta jos laittaa vaikka sohvalle selälleen josta ei pääse masulleen, alkaa komennus.
Eli tää on joku kehitysvaihe pikkuisen elämässä, ihan normaalilta siis kuulostaa, tuskin on kipuja. Meilläkin siis varsinkin iltaisin ja tosi väsyneenä on tätä komentamista.
 
Onks kenenkään vauvalla tullut korvikkeesta iho oireita ? Täällä tytöllä ensin masuun tuli yksi kuiva karhea läikkä ja näytin toissapäivän neuvolas ja lääkäri katsomatta sanoi että voi olla että mä oon syönyt jotain sopimatonta tai sit korvike.. Tai kuiva iho.. En oo omia ruokavalio juttuja muuttanut mutta eilen tyttö sai tuttelia aika paljon ja nyt sitten illalla ja tänään masussa karheet läikät lisääntynyt ja punottaa.. Ja kakka on ihan löysää, valuu vaipastakin ulos. Vaihetaaks merkkii vai ihan koittas pelkästää imettää ? Tosin huomenna meno jota en voi jättää väliin ja sil välin tyttö tarttee kuitenki maitoo et pakko antaa mut mitäs noita muita korvikkeit on.. Ja mä täällä itkusilmäs jo mietin et onko koira allergiaa ! :( mut on vaan masus läikät ja selväst lisäänty korvikkeen jälkee.. Ainakin siihen mä yhdistäisin
 
Kysymys, johon melkein itse tiedän vastauksen, mutta haluaisin kuulla ajatuksenne. Eikös ollutkin niin, että vaavit saattavat "unohtaa" jonkun osaamansa taidon asioiden muuttuessa? Meillä tyttö oppi kääntymään selältä mahalleen n.3 vkoa sitten ja kääntyili ihan koko ajan. Nyt sitten viikko sitten aloitettiin maisteleen soseita ja jotenkin samanaikasesti typy lopetti kääntymisen. Osaa sen kyllä kun vähän tökkää, mutta ei osoita siihen mielenkiintoa ja saattaa jäädä kyljelleen jumiin. Pitäsikös tästä jossain vaiheessa huolestua? Juttelee mulle edelleen lempeästi, tavarat löytää suuhun, jopa lusikka satunnaisesti ja nauraa onnellisena. Hihkuminen on jäänyt kans pois, mutta sen tilalle on tullut murina-narina.
 
Huh! Mun koneellaoloaika on romahtanut, poitsu on siirtynyt nopeussyöjäksi eikä enää todellakaan nuku sylissä. Mä en enää ehdi katsella päivittäistä MacGyveria tai luontodokumenttia edes! =D

Meillä ei enää pysytä edes tolla viltillä. Ei tota ryömimiseksi voi vielä sanoa mutta poika karkaa vahingossa kun ponkii ja venkoilee joka suuntaan. Nyt on alkanut kääntymään ihan yhtä nopeasti vasemmalle kyljelle, ensin meni vain oikealle päin. Jalat saadaan mahan alle ja siitä kierähdetään jonnekin päin, joskus peruutetaan... Ja huomasin tässä yhteydessä että meidän olkkarin käsinsidottu villamatto on aika huono alusta kuolaisille käsille, tulee helpolla karvaiset kädet ja suu pojalle ja sitten harmittaa... Täytyy raahata matto väliaikaissäilöön =D

Vaunuilu on taas alkanut sujumaan kun nostin päätyä niin että jätkä retkottaa puoli-istuvassa asennossa ja näkee. Siitä sitten 20-30min vaunuilun jälkeen nukahtaa puoleksi tunniksi ja sitten taas katselee jos herää kun ollaan vielä liikenteessä. Kauhulla odotan ekaa sadepäivää kun poitsu ei rauhoitu sisälle... Tässä parina päivänä poika on suostunut nukkumaan päikkärit sisällä vain omassa sängyssään pimeässä makkarissa ja niin että mä olen ihan iholla kiinni. Eilen nukuttiin 1,5h mikä on poikkeuksellista, yleensä poika nukkuu sen 30-40min kerrallaan.

Tämä viikko on nyt ollut tosi hyvä; nukkumiset, syömiset, ulkoilut ja leikkimiset menneet hienosti meidän molempien kannalta! On kivaa kun poitsuun saa yhteyden ja välillä riittää että huutelee ja heiluttaa kun poitsu huhuilee matolta, sitten tulee leveä hymy ja hirveä sätkiminen =) Poika yrittää tulla eteenpäin niin että huitoo käsillä ja jaloilla ilmassa, otsa maassa.
 
Meilläkin on viimein kierähdetty ekan kerran selältä masulleen. Mattimyöhäisenä keksi tuon jalon taidon, ikää jo huimat 4kk19päivää. :D Ja kuten ounastelinkin, vasemmalle lähdettiin.
Jännä sitten jonkun vuoden päästä seurailla että onko ekan kierähdyksen suunnalla yhteyttä poikien kätisyyteen...Santtu lähti oikealle, Roope vasemmalle. Vielä tuosta isoveikasta ei pysty sanomaan, että kumpiko olis se vahvempi. 
Poikien pappavainaa olis kai ollut ihan aito vasuri, mutta silloin ei koulussa moista suvaittu joten isäni kirjoitti oikealla,mutta heitti esim. tikkaa vasurilla. Pikkuveljeni on molempikätinen, se lienee kuvaavin ilmaisumuoto.Samoin on muuten poikien ukki.  Mä oon vaan ihan kakskätinen, tuo vasen tuossa hengailee mukana...ei siitä mihinkään älylliseen toimintaan ole. ;)  Notta jos vasenkätisyys on perinnöllistä,niin kaipa siihenkin olis mahdollisuudet. 
 
meillä Ilona kääntyi kerran jo vasemmalta kyljeltä mahalleen, mutta jäi tosiaan siihen yhteen kertaan ja nyt on edelleen uskollisesti käännytty oikealta. vatsallaan ollessaan Ilona vetää kädet herkästi taaksepäin lentoasentoon ja sit alkaakin kitinä, kun ei jaksa siinä asennossa kannatella päätä. kuitenkaan ei viihdy enää selällään, vaan kääntyy uudelleen mahalleen heti, kun selkänsä kääntää :)

meillä ilmenee kanssa Sikkuriinin mainitsemaa murinanarinaa, joka tulee tilanteessa kuin tilanteessa. lisäksi Ilona on oppinut ponnistamaan jaloilla sitterin kehikosta itseään pystyyn päin ja varmaan lentää jonain päivänä selkänojan yli. kääntyily-yritykset sitterissä ovat loppuneet, joten ei ole ollut tarvetta laittaa sitterin turvavöitä, mutta tuohon vauhdinottotilanteeseen varmaan täytyy taas ottaa käyttöön.

meillä oli eilen pojan 9.v-synttärit (kaverisynttärit jo nyt, vaikka oikeat synttärit on vasta ensi kuussa, mutta ajoittuvat juhannuksen tienoille, jolloin kukaan ei ole maisemissa tullakseen juhlimaan), ja meillä oli ensin 5kpl poikia vierailulla ja illemmalla tuli miehen veli perheineen "rääppiäisille" eikä Ilona malttanut oikein nukkua päiväunia. hän olikin sitten illalla niin yliväsynyt, että sain hänet nukkumaan vasta klo 23 aikaan, kun normaalisti hän nukahtaa klo 21-21.30 aikoihin.

mulla meinasi juhlafiilikset jo alkuunsa olla tiessään, koska pojan kaverin äiti kertoi pojan tulleen heille viime viikolla joka päivä, mistä mä en ole ollut tietoinen, poika on vaan sanonut menevänsä "ulos", eikä siinä vielä kaikki, poika oli kuulemma vielä käynyt salaa ilman lupaa hakee Ärrältä karkkia. purin hammasta ja olin cool koko synttäreiden ajan ja sitten kun vieraat olivat poistuneet, pidimme miehen kanssa puhuttelun ja takavarikoimme rahat. meille on sinänsä sama, mihin poika rahansa käyttää, mutta meillä on karkkipäivä erikseen eikä muina päivinä syödä karkkia. no, ensi lauantaina ei ole karkkipäivää, koska sen päivän karkit on tavallaan syöty jo etukäteen ja tämä päivä on vielä kotiarestia sikäli, ettei kotipihasta lähdetä mihinkään eikä kenenkään kaverin kotiin mennä. sovittiin pojan kanssa, että hän voi mennä edellä mainitun kaverin luo, kunhan kysyy erikseen luvan, koska meidän vanhempien pitää tietää, missä poika on. täytyy sanoa, että ärsytti, koska mun nähdäkseni tässä nyt taas käytettiin hyväksi sitä, ettei mulla ole mitään mahdollisuuksia liikkua pojan perässä vauvan kanssa ja varmistaa, että hän tosiaan on siellä, missä sanoo olevansa :/ sovittiin kuitenkin, että tiistaina poika saa käyttää rahojaan haluamaansa leluun ja mennään yhdessä hakemaan sitä, kunhan hän tulee koulusta.

saapa nähdä, millaiseen sitä joutuu sitten tuon tytön kanssa, kunhan hän alkaa keksiä vastaavanlaisia temppuja. toivottavasti silloin selviäisi vähän helpommalla tuon pojan kanssa :)
 
Mitäs täällä... ensimmäisestä nuhasta kärsitty, yöt olleet katkonaisia mutta muuten neiti jaksanut hyvin. Jalat alkaa löytyä sitterissa istuessaan sekä nyt kun sängyn pääty oli nuhan takia nostettu. Yöllä sängyssä tyttö leikki varpaillaan kun joku aamu meinasin nostaa viereen syömään. Ja sitterissä lelukaaren nalle on kokoajan käsien ja varpaiden puristuksen kohteena :)
Kääntyminen oli hävinnyt hetkellisesti mutta nyt taas vauhti päällä, mutta edelleen vain yhden puolen kautta. 
Eilen oltiin ensimmäisen kerran vauvakahvilassa, tyttö viihtyi hyvin. Pari tuntia löhöili leikkimatolla ja katseli muita lapsia ja aikuisia. Pitää mennä uudelleen :)

Ulkona on ihanaa olla, tyttö katselee kaiken niin tarksti. Puun lehdet, kukkaset, kaikki on niin jännää. Alkaa sitä aikuisenakin nyt nauttimaan taas eri tavalla luonnosta. 
 
Meillä on tänään 4kk neuvola. Vähän jännittää että miten tyttö reagoi tuon vierastamisensa kanssa... Jännä juttu muuten mutta tyty ei vierasta mun äitiä pätkääkään. Se saa hyppyyttää ja ottaa heti sen syliin ja vaikka mitä niin tyttö ei muuta kun nauraa :) Liekö me muistutetaan niin paljon toisiamme että on sillain tutumpi ja turvallisempi tytönki mielestä.

Meillä ei yritetäkään kääntyä.. Kyljelleen menee tosiaan muttei siitä eteenpäin, eikä näytä olevan edes yritystä. Kaippa se nyt vaan pähkäilee jotain muuta, kovasti on ruvennu kaikenlaisia eri äänteitä ja äännähdyksiä tulemaan, että siinä varmaan aivopähkinää tarpeeksi. Näyttää olevan hitaampi liikkeissään kun monet muut tällä palstalla olevien vauvat :)

Nyt on ruvettu kikatteleen ääneen ja kutiaaki jo kainaloista, ihana :)
Ja jaksaa olla pidempään hereillä joten nukkuuki sitte hyvät päikkärit (n. 1-2h), aina parin tunnin välein. Ja yöt on nukuttu nyt hyvin, yhdellä max kahdella heräämisellä <3 :)

Hampaat vaivaa kovasti ja nyt eilen hoksasin että alakulmaanki on tulossa, eli niitä paukahtaa sitten kerralla useampi. Tyttö on välillä tosi tuskanen niiden kanssa enkä yhtään ihmettele, säälittää kattoa pienen kipuilua :(
Oliko muuten niin että hampaiden tuloon liittyy myös tuota nuhaisuutta? Meillä tyttö on nyt taas pikkusen räkänen, oikeastaan ollu aika pitkäänki nyt pahimpaan hampaiden teko vaiheeseen..
 
Takaisin
Top