Vauva-arkea <3

snorbe huh kun pelästyttänyt mä en kyl varmaan olis tiennyt mitä tehdä.

Hemppa nyt kun mainitsit niin siitäköhän meilläkin ollut kyse nyt välillä iltaisin neiti ollut itkunen jos ei saa olla sylissä ja useimpa kelpaa vain se mun syli:)Päiväsaikaan kyllä viihtyy pitkiäkin aikoja itekseen maassa ryömien mennään meilläkin eteenpäin ja aika kauaskin sillä tyylillä pääsee:)Konttausasentoon myös noustaan ja välillä on vähän liikuttanut kättä ja jalkaakin mutta ei vielä samaan aikaan.

 
meillä on kyllä samanmoista kuin Hempan tytöllä eli eroahdistuksen piikkiin mäkin laittaisin. Ilona viihtyy pirteänä ollessaan hyvinkin lattialla lelujen kanssa ja seuraa koiran tekemisiä, mutta jos on yhtään väsynyt, alkaa kitinä, vinkuminen ja itkeskely. joskus isoveljen seura rauhoittaa, mutta kun jää yksin, alkaa itkeskely. toissailtana Ilona vetäisi taas ihan hirveät pultit siitä, kun "joutui jäämään" iskän kanssa iltapuuron jälkeen, kun lähdin itse suihkuun. tyttö sitten kuuli, kun tulin suihkusta ja alkoi kitisemään, jolloin iskä otti syliin. no, itku vaan yltyi, kun en heti tullut olkkariin, vaan menin pukemaan ja vaihtamaan lakanoita, ja kun lopulta palasin, tyttö oli onnistunut lietsomaan itsensä niin hirveään itkuun, ettei rauhoittunut munkaan sylissä, vaan otti ja oksensi jälleen. siitä alkoi sitten vielä hirveämpi kirkuminen, kun oltiin oksennuksessa ja laitettiin siivouksen ajaksi sitteriin. lopulta Ilona rauhoittui ja kävi vaippasillaan istuksimassa iskän kanssa parvekkeella, koska hikihän siinä kirkuessa tuli. keitettiin uusi iltapuuro, syötiin ja istuttiin sylissä sekä leikittiin lattialla, kunnes alkoi väsyttämään ja vein nukkumaan.

Ilonalla ei ole mitään hätää iskän kanssa ja hän viihtyy hyvin iskän sylissä, mutta vain jos minä en ole samassa huoneessa. Ilona ei suostu ottamaan iskältä edes maitoa pullosta, vaan mun pitää tarjota se pullo. väsyneenä kun on, mä en saa mennä yhtään näkyvistä ja jo se, että menen olkkarin ja keittiön välissä olevan seinänkappaleen taakse pois näkyvistä, tarkoittaa että olen vähintään hylännyt hänet.

laittaisin tuon kyllä eroahdistuksen piikkiin ja oman mausteensa varmaan tuo tytön temperamentti. mun piti eilen illalla ihan päättää, että menen jälleen suihkuun syötettyäni tytölle iltapuuron, ettei tytölle vain jää käsitystä, että sillä raivarioksentelulla saa säikyteltyä toimimaan hänen tahtonsa mukaan (joo, kuulostaa oudolta, että pieni vauva ajattelisi noin monimutkaisesti).
 
Siis nyt kyllä ketuttaa ja kovaa! 
Voitteko kuvitella... Hain kotihoidon kuntalisää Empusta. No sitä ei ilmeisesti tulla saamaan koska en ollut lasten välissä töissä. Olin kyllä hoitovapaalla Aleksista mutta sitä ei hyväksytä "työksi". Ja olin kyllä ollut ennen Aleksin syntymää töissä yli kaksi vuotta putkeen minkä vaatiivat mutta sitäkään ei hyväksytä! 
Olisi siis täytynyt laittaa Aleksi välissä hoitoon ja olla töissä siihen asti kun Emiliasta alkoi äitiysloma. Sitten oltais vasta saatu kuntalisä nyt alkavalle hoitovapaalle!!! 
Siis miten tyhmästi nää "pykälät" on mietitty ja suunniteltu! 
Tästä päätellen lapsia ei kannata tehdä putkeen jos ei käy välissä töissä. Yhden lapsen vanhemmille tää ei ole ongelma jos äiti on ollu töissä ennen esikoisen syntymää. 

Nyt ei muuta! Todella väärin! 
 
Hemppa, no höh. Aika kierosti järjestäneet sitten tuon kuntalisän. 
Täällä meilläpäin ei moisesta ole kyllä kuultukaan. Kriisikunnassa kun elelee, saa olla tyytyväinen jos selviää kunnalisverosta alle 22%,mistään lisäporkkanoista ei tarvi edes haaveilla. :/  
Niinpä mulla meneekin ihan persnetolla koko hoitovapaa-aika, se khtuki ei verokarhun visiitin jälkeen riitä kattamaan edes mun asuntolainan kustannuksia. Ja sepä jälleen kerran ajattaa töihin aika aikaisessa vaiheessa. 

Roope on oppinut nyt nousemaan konttausasentoon, mutta ei osaa siinä kuin hytkyä. Eteneminen tapahtuu yhä ryömien. Ja jos vaan väliovia jää auki, on minimies kärkkäästi tutumassa uusiin huoneisiin. :)
Yösyönnistä ei olla vielä päästy kokonaan eroon, välillä saattaa päästä silittelyllä maagisen klo 04 ohi ja lykättyä syöpöttelyä jonnekin seiskaan asti. Helpottais varmaan jos pätkä huolis tutin.
Tuttipullon sentään jo huolii, kuten myös pelkän korvikkeen. Sitäkin piti alkuun omalla maidolla terästää. 
Yritetään nyt isi-ihmisen loman aikana ehtiä rymsteeraamaan poikien huonetta, josko jo kohta koitettais saada pojat omaan huoneeseensa nukkumaan. :)
 
tosi arseesta Hemppa tuo kotikuntanne ratkaisu! siinä sitä taas huomaa, miten lasten kotihoitoa tuetaan ja miten saadaan säästettyä päivähoitokuluissa! ettei taaskaan kannata eduskunnassa miettiä, et äidit jäisi jotenkin kotiin makaamaan tai ainakaan tämä äiti :(

mä kävin jättämässä Kelaan hoitorahahakemuksen 31.1.2013 asti, kuulemma kuntalisästä tulee päätös samalla. hain myös varmuuden vuoksi hoitolisää, vaikkei me varmaan tulla sitä saamaan, koska miehellä on hyvät bruttotulot ja mäkin sain lomarahaa yli 800 eur viime kuussa sekä alkuvuodesta tammi- ja helmikuussa palkkaa ja nostanpa vielä palkkaa 4 viikon ajalta loka-marraskuussa, kun mammaloma päättyy. pitää silti testata, josko jonkun roposen saisi silti.

meillä tyttö nousee myös konttausasentoon ja siitä välillä etunojaan, muttei liiku sen kummemmin eteenpäin, ryömimälläkään. peruutus sensijaan onnistuu ja nyt tätä kirjoittaessa näkyi koettavan edetä punkemalla jaloilla etukroppaa eteenpäin ja oli jo nyhtämässä pleikan ohjaimen laturijohtoa.

meillä yöimetys on melkein kokonaan poissa, tai mä kyl miellän klo 5 jo aamuksi, joten sanoisin, että on poissa :) viime yönä tyttö heräsi klo 3.00 ekan kerran, mutta rauhoittui kun silittelin ja nukahti uudelleen ja heräsi klo 5, jolloin annoin eka kerran tissiä ja sit nukuttiinkin äidin kainalossa puoli kasiin saakka. olen jättänyt tytölle tutin sänkyyn ja hän on oppinut laittamaan sen itse suuhunsa halutessaan. tuttipullosta ottaa maitoa, myös iskän sitä tarjotessa ja vaihdettiin tänään Nan2:n.

meillä ei ole Ilonalle omaa huonetta, joten joudun käymään unikoulua välillä huudattamalla tyttöä ja lähtemällä makkarista keskellä yötä odottamaan, että tyttö nukahtaa huudettuaan. tässä tulee taas eteen tuo lasten iso ikäero, kun isoveli on tuleva kolmasluokkalainen ja tyttö vauvaikäinen, niin eipä niitä samaan huoneeseen laiteta. mies on nukkunut kesäajan sohvalla, kun meidän kanssa on kuulemma liian kuuma, vaikka tyttö jo nukkuukin omassa sängyssä koko yön (no, tänä aamuna pääsi mun kainaloon ja poikkeuksiakin teen sen suhteen). jos nyt sattuu se yksi lapsi lisää tulemaan, me muutetaan kai jossain vaiheessa miehen kans olkkariin.
 
Mulle myönnettiin hoitotuki ja kuntalisä, hoitolisää en edes hakenut kun laskuri näytti että se olisi ollut 17e/kk ja sitä varten miehen olisi pitänyt hoitaa ties mitä papereita, yrittäjä kun on.

Mun kiipelytelineen ajat taitaa olla takanapäin... Poitsu on jo pari viikkoa yrittänyt kiskoa itseään ylös tuoleja ja kaappeja vasten, muttei ole päässyt kuin polviseisontaan. Nyt viikonloppuna pääsi (mielestään lopultakin) tuolia vasten seisomaan. Voi sitä riemua! Harmi vaan että siinä seisoessa on niin kivaa että meinaa ote irrota kokonaan. Polviseisonnasta on muutaman kerran päässyt kaatumaan suoraan selälleen, muuten on muksahdellut kyljelleen. Pienet pelästysitkut tulee mutta sitten taas alkaa äp-päp-päp-päp ja pitää päästä liikkeelle.

Hyvä kun tuo kuiskaa välillä jos itsekin puhuu kuiskaten =D Tuntuu että kokoajan pitää pientä ääntä kun konttaa tai ryömii huoneesta toiseen. Äm-mäm-mäm ja tuo äp-päp on suosituimpia, myös pärinä ja märinä tunnetaan. Yrittää kovasti ottaa pinsettiotetta löytämistään hitusista ja viedä suuhun, onneksi ei ihan vielä onnistu siinä.

Viime viikolla ripustin kylppärissä pyykkiä ja poika pääsi konttaamalla kynnyksen ylitse. Sitten pitikin alkaa kehittämään barrikaadeja koska LATTIAKAIVO oli mahtavinta ikinä!! Välillä mulle tulee sellainen illuusio että tuo ymmärtää ja tottelee ei-sanaa mutta lattiakaivo oli niin upea ettei siihen mahtanut mitään. Osasi mokoma tulla vielä makkarista monen oven takaa pujotellen takaisin sinne lattiakaivolle =D
 
joko teidän muiden lapset ovat keksineet, ettei kiinnosta syödä ruokasoseita, vaan pitäisi saada makeita juttuja vain, kuten esim. maitoa tai hedelmäsosetta? oon nyt kaksi päivää itkettänyt Ilonaa, kun hän ei halua syödä ennen heittämällä menneitä soseita, vaan aukoo suuta maitopulloa osoittavasti ja kääntelee päätä. puuro menee sekä aamulla että illalla, samoin välipalana hedelmäsose ja korvike muina aikoina sekä rintamaito aamulla ja illalla. kokeilin tarjota kylmänä ruokasosetta ja meni vähän paremmin, mutta parin ekan lusikallisen jälkeen neiti nipisti suun kiinni. neuvolatäti epäili et johtuu hampaista, mun serkku veikkasi et siitä, että tyttö haluaisi vain syödä makeita juttuja. alan kallistua serkun ehdotuksen kannalle.

Ilonakin lähti sit lopulta n. viikko sitten ryömien liikenteeseen, alkuun jahtaamaan koiraa ja sit lelua. nyt sit ollaan koko ajan "pahanteossa" kiskomassa veljen pleikkapelejä ja käynnistelemässä tietokonetta sekä nyhtämässä lattialla tauluja. ei tosin ole vielä olohuonetta kauemmaksi ryöminyt ja välillä iskee prinsessavaihe ja sit kiljutaan mua, iskää ja veljeä antamaan ulottuvilta karannut lelu takas.
 
Meillä tyttö on hyvin liikkuvainen tapaus. Kontannut on jo viikon verran. Tänään nousi ensimmäisen kerran polviseisontaan pinnasängynreunaa vasten. Nyt kun olen miettinyt niin tyttö oli tosi kova liikkumaan jo mahassa.

Hiukan jopa ongelmaksi on noussut se, että tyttö on tosi kiinni minussa. En ole vielä tähän päivään mennessä ollut kotoa 3 tuntia kauempaa poissa ilman tyttöä ja silloinkin se on ollut päiväunien aikaan. Ja silloinkin tyttö on aina ollut isänsä kanssa. Tissi on suurin syy siihen miksi en voi jättää tyttöä jonkun muun hoidettavaksi. Tyttö nukahtaa aina tissin kautta tai tissille ja sitä syödään edelleen sen 4 tunnin välein. Poikkeuksena ilta, eli ensimmäinen yöunien pätkä kestää jopa 6 tuntia. Muttei aina sitäkään. Pelottaa kun äitiysloma kohta loppuu ja pitäisi töihin lähteä. Tyttö ei siis osaa juoda pullosta, nokkamukista hörppimällä saan sen 30-50 ml velliä menemään, mutten joka ilta sitäkään. Ollaan yritetty nukahtamista ilman tissiä, mutta tunnin huudattamisen jälkeen olen aina luovuttanut ja kun tissin on saanut suuhun on nukahtanut samantien. (tällöin on siis isä yrittänyt nukuttaa, jotta ei haistaisi minussa olevaa maitoa) Miten teidän mielestä minun pitäisi toimia?
 
della_79: meidän tyttö on siitä erikoinen tapaus että alun alkaen on hedelmäsoseet menny tosi huonosti mutta kasvis- ja eritoten lihasoseet on menny erittäin hyvin! Hedelmä-/marjasoseita syödään joko muutama tl jälkkäriksi tai iltapuuron seassa, sellasenaan menee tosi harvoin suuria määriä.
Ainut mikä mulla tulee mieleen tuosta ilmiöstä on juurikin se, että hedelmä- yms. soseet on kylmiä ja hampaidenteon aikaan vauvat monesti suosii vaan kylmiä ruokia, näin olen kuullut. Kai se viilentää mukavasti kuumottavia ja kipeitä ikeniä.

Hannan: ikävä kyllä en voi omakohtaisesti neuvoa mitä sinun tulisi tehdä, meillä kun tyttö päätti millon ei tissi enää kelvannu ja siirryttiin pulloon. Mutta haluan silti sanoa omia ajatuksiani..
Olet varmasti yrittänyt opettaa tyttöäsi pullolle? Itse en ainakaan mitään muuta keinoa keksi tuohon ongelmatilanteeseen kuin pullolle opettamisen...
Oletko yrittäny nukuttaa tyttöä ilman rintaa? Esim silittelemällä selästä tai koko vartalosta? Meillä se on ainakin tosi hyvä konsti saada tyttö rentoutumaan ja nukahtamaan. Jotkut vauvathan ei siedä isejä nukuttamaan, vain äiti kelpaa.. Entä tutti, syökö sitä, voisko sillä rauhottaa?
Kannattaa ainakin yrittää enshätään ettei anna vauvan nukahtaa siihen tissille, vaan käyttää sitä vaan rauhottaakseen vauvaa jos ei mikään muu keino tepsi. 
Tsemppiä sinne ongelmanratkontaan!


Meillä tyttö on kans tosi vilkas, mutta vielä ei konttaa eikä edes ryömi. Pyörii kyllä paikallaan ku häkkyrä ja nousee konttausasentoon ja ryömii paikallaan mutta "luovuttaa" kun ei pääsekään eteenpäin. Pari kertaa on menny takapakkia :)
Saa nähä millon hoksaa miten edetään niin sittenhän se on menoa :) Niin kävi kaikkien kanssa, kääntymistä harjotteli tosi kauan, sitten ku oppi, kääntyili kokoajan ja tosi vikkelästi.
Tytöllä on aivan mahtava huumorintaju! Iskälle hekotellaan kokoajan, äiskän sylissä on mukava heittäytyä taaksepäin ja sitten ku äiskä siitä rupeaa kutittelemaan huulilla kaulaa, on se aivan mahtavan hauskaa :D
Piiloleikki on kans aivan huippu! :) Vedetään joku kangas naaman eteen ja kun äiti kysyy "missä Emma", vedetään kangas pois ja kikatetaan :)

Terveenäkin tyttö on pysyny jos ei nuita "hammasteluja" oteta huomioon. Flunssia, vatsatauteja yms ei oo ollu.

Ei muuta kun aurinkoista syksyn alkua kaikille tammikuisille! :)

 
Hannan: mä jouduin opettamaan tytön pikkuhiljaa pullolle. kokeiltiin eka pari viikkoa sillai, et kaikkien ruokien jälkeen annoin tytölle korviketta pullosta (voithan kokeilla ensin antaa äidinmaitoa ja sekoittaa siihen korviketta, jotta maku tulee tutuksi). meilläkään tyttö ei ottanut eikä ota vieläkään paljoa ruoan jälkeen, ehkä juuri jonkun 20-40ml. annoin alkuun tissiä niin paljon kuin tyttö toivoi ja nukuttaessa myös. annoin tytön imeä tissiä nukahtamiseen saakka, sekä päiväunille että yöunille mennessä, jolloin nostin hänet omaan sänkyyn. ekana yönä otin viereen tissille, kun tyttö heräsi ja hän palasi omaan sänkyyn imettyään. tokana yönä en antanut tissiä, vaan korvasin tissittelyn silittelyllä ja huomasin, ettei tyttö tarvinnutkaan öisin tissiä, vaan turvaa, koska silittely rauhoitti. kolmantena yönä nostin tissiltä omaan sänkyyn hakemaan unta eikä tyttö tykännyt, vaan huusi puoli tuntia. hän olisi halunnut nukahtaa tissi suussa, mutten antanut. kokeiltiin myös, josko mies olisi riittänyt rauhoittamaan, muttei iskä kelvannut, vaan mun piti mennä. silitin tyttöä selästä ja olkapäästä nukahtamiseen saakka ja yöllä jatkettiin samaan malliin. aamuisin otin viereen n. klo 5-7 aamutissille.

ton unikoulun jälkeen aloitin pikkuhiljaa korvaamaan päiväsaikaankin tissiä pullolla, kun tyttö pyysi tissiä, annoin pulloa. eihän tyttö siitä alkuun tykännyt, mutta nyttemmin pullo kelpaa ja hänet saa jo päiväunillekin ilman tissiä. käyn vain viemässä omaan sänkyyn ja vedän verhot ikkunan eteen ja siellä tyttö touhuaa/huutaa hetken ja nukahtaa. me ollaan päästy tässä tissivieroituksessa siihen pisteeseen, että imetän enää vain aamuisin ja iltaisin ennen nukkumaanmenoa, muina aikoina tyttö ottaa maitonsa pullosta.

meillä tulee varmaan olemaan musta erossaolo vaikeaa, mä oon ollut vain kaksi kertaa useamman tunnin erossa tytöstä, eka kerran kun olin rintatulehduksen vuoksi päivystyksessä kuusi tuntia ja toka kerran, kun olin kampaajalla. mulla alkaa treenit ensi kuussa, jolloin ainakin osa illoista ja tytön nukuttamisista jää iskän vastuulle. käyn varmaan eka kerran viikossa treeneissä ja sitten 2-3 kertaa. meillä ois päivähoidon aloitus helmikuun alussa, mitä ennen varmaan olisi hyvä kokeilla jättää tyttö eka muutamaksi tunniksi jonkun, esim. mun siskon tai miehen veljen, hoitoon ja sitten voisi kokeilla myös yön yli. en oo vielä halunnut antaa tyttöä kenellekään hoitoon, kun on tissittely kuvioissa ja tyttö on niin pienikin ja heräilee öisin vieläkin, vaikkei tissiä enää tulekaan.

meillä tutti maistuu melko heikosti, mutta paremmin kuin ennen. ostin muutaman 6-16kk tutin, joita tyttö on ajoittain huolinut ja useimmiten olen tarjonnut, jos peukku on ollut menossa suuhun.

eyewink: tarjosin ruokasoseita kylmänäkin, muttei mennyt läpi :) taitaa tyttö olla kuten isovelikin eli melkoinen herkkuperse :D tyttö luovutti kolmen päivän ruokalakkoilun jälkeen ja söi ensin muutaman lusikallisen ja sitten hieman enemmän ruokasosetta. ruokalakon aikana tyttö söi normaalisti hedelmäsosetta ja puuroa sekä joi maitoa. aloin myös tarjota maidon vasta ruoan jälkeen, jottei täytä masua maidolla ja muuna aikana maitotarjoilu on 1-1,5h ennen ruokaa.

meidän tyttö ryömii jo täyttä häkää, muttei ole olohuonetta kauemmaksi lähtenyt. meillä olohuonetta ja keittiötä erottaa pieni tukirakenne, jonka keittiön puolella on koiran ruoka- ja vesikupit. niiden kimppuun mentiin eilen ja muutenkin koira on ihan valtavan hauska otus ja kiinnostaa kovasti. koira ei jaa tätä uteliaisuutta, vaan siirtyy muualle, kun tyttö yrittää mennä lähelle. Ilona nousee konttausasentoon ja karhukävelyasentoon sekä istuma-asentoon, mutta tukee vielä itseään käsillä. syöttötuolissa on istutettu lyhyitä aikoja välipalasoseen syönnin ajan ja toissapäivänä käytiin myös testaamassa pihan vauvakeinu :) Ilona tykkäsi keinumisesta tosi paljon, etenkin kun annoin pikkuisen vauhtia ja tuin varmuudeksi selän takaa. hän nojasi vauvakeinun etukaareen, joten selästä ei tarvinnut juuri tukea. tyttö kiljui ja hihkui innoissaan keinumisen ajan. eilen käytiin myös keinumassa ja laskemassa liukumäkeä äidin sylissä, mutta liukumäen lasku meni vähän ohi :D

nyt tuli hieman romaani tästä kirjoituksesta, mutta tuntuu että täällä on jotenkin keskustelu niin hiipunut eikä tänne tule juuri kirjoiteltua, joten on aina paljon asiaa kerralla :D
 
Moi Kaikille! Kesä ja ulkohommat vie kaiken ajan, nautitaan nyt hyvistä ilmoista. :) 

Jos nyt sen verran istus koneella että kerkeis kirjottaa jotain. 

Meidän arki sujuu moitteettomasti, ihanaa kun Emiliakin on jo siinä iässä että viihtyy ulkona nurmikolla maton päällä ja joskus ihan paljaalla nurmikollakin. Meidän lapset on kyllä kuin paita ja peppu, aivan ihanaa seurattavaa <3 

Emilia liikkuu ryömimällä jo hirveetä kyytiä, kaikki huoneet on käyty läpi, lempparipaikka on kodinhoitohuoneessa ja siellä seurata pyörivää pyykinpesukonetta. :) Veljen perässä viipelletään kaikkialle ja huuto alkaa jos veli menee nurkan taakse liian nopeasti. Yhdessä leikkiivät jos aika hyvin, mitä nyt Aleksi välillä kiusaa pienempää. Konttausasennossa huojutaan ja sitä hetkeä odotetaan, milloin ymmärtää siirtää vain käsiä eteenpäin. :D Emilia istuu hyvin kun hänet laittaa lattialle istumaan, todella hyvä tasapaino hänellä. Siinä vaan alkaa häntä hymyilyttämään kun tajuaa että hän istuu ihan itse. Mielellään myös seisoo kun käsistä pitää. Ja sohvaa vasten tykkää myös seisoa, siitä kuitenkin äkkiä kaatuisi jos ei pitäisi kiinni. Ylöspäin on alkanut tavoitella, isi kun makaa sohvalla, menee kän sohvan luo ja nostaa kädet sohvaa vasten ja kurkkii sinne.. 

Meillä syödään kiinteitä 3-4 kertaa päivässä. Aamuin illoin kaurapuuro. Päivällä 1purkki lihasosetta. Joskus hedelmäsose syödään jossakin vaiheessa päivää. Emilia ei hirveesti tykkää syödä hedelmäsoseita joten siksi en niitä ole hanakasti hälle tarjoillut. Toki kaikkia hedelmiä ollaan maisteltu. Illalla saa viimesen ateriansa pullosta, vaihdoin tissistä pulloon kun hälle tätä nykyä myös pullo kelpaa. 
Pullosta alkoi siis syödä ihan yhtäkkiä ja en oikeen vieläkään tajua että miten siinä kävi. Mutta joka vuorokauden ajasta on nyt kokeiltu pulloa ja kyllä typy siitä suostuu maidon juomaan. Ehkä vähän on alkanut kyllästyttää tissillä olo kun siitä ei näe veljen touhuja. Vielä kuitenkin tissiä saa joka päivä useamman kerran enkä aio sitä lopettaa, saa tyttö määrätä tahdin millon se loppuu. 

Täälläkin siis todella vilkas tapaus. Kiipeilyäkin harrastetaan jos joku makaa sängyllä, sen päällä on kiva kyöhnätä. 

Pulloharjoittelijoille neuvoksi että sitkeesti vaan yritystä ja välillä taukoa enemmän, meilläkin harjoittelu tuotti tulosta. Ensin hanakasti joka päivä yritystä noin viikon ajan, sitten laiskuus iski ja oli varmaan kahden viikon tauko, sen jälkeen tyttö huoli pullon ja on siitä alkaen saanut joka päivä korviketta pullosta. :) 

Della_79, minä epäilen myös hampaiden tuloa. Esikoinen teki samanlaisen lakon 7-8kk iässä söi vain jääkaappikylmiä hedelmäsoseita ja maitoa tietty. Ja hampaita tuli kerralla kuusi kappaletta! Joten älä ole huolissas mutta elä jätä lihasoseita pois vaikka tyttö niitä ei söisikään. 

Tässä pari kuvaa meidän typystä <3 


 
Hölmönä nyt kysyn, että miten olette opettaneet vauvan juomaan tuttipullosta? 
 
Vastaus: 
Maito pulloon, pullo mikroon ja vauvalle hyvä asento ja pullo suuhun. :) 
Meidän tyttö aluksi pyöritteli pullon tuttiosaa suussa, ei "osannut" imeä tai ei halunnut. Useamman harjottelun jälkeen luovutti ja alkoi juoda pullosta eli imeä siitä. Eli alkuunhan se oli vaan semmosta totuttelua siihen "kovaan" tuttiosaan kun halunnut juoda maitonsa vain pehmeästä rinnasta. 
 
sama juttu kuin Hempalla, tyttö pyöritteli eka pulloa suussa, mut aikamme kun harjoiteltiin, pullojuonti onnistui. mä tosin en enää lämmitä maitoa, vaan tarjoan joko huoneenlämpöisenä tai jääkaappikylmänä. neuvolassa kerroin asiasta ja neuvolatädin mielestä on ok tarjota kylmänä, jos siitä ei tule mitään erikoisempaa reaktiota, meillä ei tullut. en tiedä sit oliko meillä helpompaa ottaa pullo takas, kun tyttöhän oli alunperinkin pullovauva, mä vaan opetin sen tissille ja ollaan menty koko ajan osittaisimetyksellä.

meidän tyttö ei suostu juomaan pullosta kovin suuria määriä, joten tarjoan hänelle maitoa aina, kun hän vain keksii haluta, paitsi kovin lähellä ruokatarjoilua.
 
Meillä on muuten ihan sama, paljoa ei pullosta mene kerralla. Noin 40-80ml menee vain kerrallaan, olkoon iso tai pieni nälkä. En sit tiiä mikä tuon aiheuttaa. 
 
Meillä tyttö ei anna laittaa koko pulloa suuhun. Kun yrittää alkaa kauhea huuto, kääntää päätä pois ja käsillä työntää pulloa pois. Hetken aikaa sain annettua nokkiksesta, mutta enää ei suostu sitäkään laittaan suuhun.
 
Hannan mä ostin niitä tuttipullon ja nokkamukin risteytyksiä, mitä on Nukilla ja Mamilla. meillä tyttö tykkää ottaa itsekin mukin korvista kiinni ja laittaa nokan suuhun, mä vaan avustan kaatamisessa. jos kokeilet tarjota eka omaa maitoa siitä? munkin tyttö pyysi eka tissiä, jolloin tarjosin joka kerta pulloa ja muutamia kertoja raivottuaan tyttö taipui ottamaan pullon. tarjoatko ruokailun yhteydessä jotain nestettä? mä sain siihen ujutettua korvikepullon, kun tyttö söi eka sosetta/puuroa ja sitten lopuksi tarjosin maitoa pullosta.
 
Kokeilin tänään ruokailun yhteydessä tuota nokkamukia taas. Ja siinä tyttö jopa tykkäsi hörppiä maitoa. Yritetään nyt näin pikkuhiljaa hivuttaa pulloa tytön elämään :) Kiitos neuvoista!
 
siitä se lähtee Hannan :) pikkuhiljaa vaan lisäilet pullon tarjoamista. ei kannata lannistua, jos vauva ei meinaa huolia pulloa, vaan tarjoaa vähän myöhemmin uudelleen ja koittaa sitkeästi pitää kiinni siitä et ei sillä kerralla tissiä, vaan nyt otetaan pulloa/nokkamukia.

meillä koettiin eilen hieman kaameita hetkiä, kun Ilona sai allergisen reaktion jostain (ei tiedetä tarkkaan, mistä. ehkä oli jokin ruoka-aine, ehkä viruksen aiheuttama eikä välttämättä koskaan selviä, mistä tuli). Ilona sai eka punoittavaa ihottumaa kasvoihin, kaulalle, vatsaan ja selkään. epäiltiin eka peruna-kukkakaali-kesäkurpitsa-sosetta, mitä oli vähän syönyt ulkoilun jälkeen päivällä. punoitus meni kuitenkin ohi ja päätettiin olla antamatta ko. sosetta. mies tenttasi, oonko pessy eri pesuaineilla Ilonan vaatteet jne. mut en ollut vaihtanut pesuainetta. saatiin riitaaki aikaiseksi asiasta, koska koin, et mies syyttelee mua, etten hoida tyttöä kunnolla enkä välitä siitä, mitä syö. iltapäivällä tyttö heräsi vika päikkäreiltä ja kasvot oli ihan punaiset ja turvonneetki. epäiltiin tässä kohtaa, et ois tullu patjasta tai vuodevaatteista, joten otin kaikki pinnasängyn pehmustetta ja pehmoleluja myöten pyykkiin. vaihdettiin myös patja. illalla tyttö meni aikaisemmin nukkumaan ja söi huonosti, ainoastaan tissi kelpasi. tyttö nukkui tunnin ja taas oli kasvot täynnä ihottumaa ja huuletki jo turvonneet. annettiin suppo ja lähettiin käyttämään tyttöä päivystyksessä. saatiin antihistamiinia ja kortisonia ja takas kotiin. tyttö sai kotona lääkettä ja nukkui yön hyvin. lääkäri kehotti vaan seuraamaan, mitä ruokaa annetaan ja sanoi, et voi olla, ettei allerginen reaktio enää toistu tai jos toistuu, sit vältetään reaktion aiheuttajaa. ostettiin tänään cittarista tytölle uusi pinnasängyn patja (edellinen leikattiin meidän vieraspatjasta). ihottumaa ei ole tullut, tytöllä on vielä vähän eilistä ihottumaa jäljellä. tyttö on tänään syönytkin jo paremmin, aamulla puoli lautasellista puuroa ja lounaaksi melkein puolikkaan purkin kasviskinkku-sosetta.
 
Takaisin
Top