Vauva-arkea <3

Meidän minimies, kuten isi Roopea kutsuu, sai tänään täyteen 4kk. :)
Ei puhettakaan kääntyilystä, taitaa "hävitä" isoveikalle joka kierähti ekan kerran 4kk3pvä iässä.Oli muuten just se päivä, kun isoveikka sai ekan teelusikallisen pottua. ;) 

Meillä nukutaan vielä päikkäreitä aika hyvin, mutta yöunissa ollaan otettu takapakkia. Eli yks pikainen yösyöttö palas kuvioihin. Vielä kuitenkin mielestäni kohtuullista, jos 21-08 välin nukkuu yhdellä pikaisella syötöllä ilman vaipanvaihtoa. :)

Ja niinköhän Roope unohtaa kierähtelyharjoitukset ja siirtyy suoraan etenemisharjoituksiin. Minimiehen silmät syttyi niin kirkkaasti loistamaan, kun isoveikka ajelutti kelta-oranssia traktoriaan puuhamaton edessä. Siis sen pystyi lukemaan kasvoilta, kuinka toinen tahtois leikkiin mukaan. Jalat sätki ja kädet huiski...lopulta oli otsa rutussa kun typerä kroppa ei suostunut etenemisen suhteen yhteistyöhön. :)
 
täällä kans ihan sama juttu kuin eyewinkilla ja Hannanilla. viime yönä tyttö heräsi eka kerran 4h päästä nukahtamisesta ja söi eka yhdestä tissistä ja pyörähti sit selälleen tuijottelemaan. onneksi tajusin sit tarjota toisenki tissin heti putkeen, jonka jälkeen hän nukahti taas tyytyväisenä mun kainaloon.

illat on olleet melkoista sirkusta nyt muutamana päivänä. eilen illalla tyttö nukahti iltavellin jälkeen iskän syliin ja just ku meinattiin kikkailla et mä meen makkariin ja mies kantaa tytön sit sinne mun viereen, tyttö aukaisi silmät ja katteli vähän aikaa pyörällä päästään ja alkoi sit jokeltelemaan. eihän siinä muuta sit ku uusi yritys ja mä menin jo sänkyyn oottelemaan ja lukemaan. tyttö ei suostunut nukahtamaan iskän syliin uudelleen, joten kokeiltiin sit nukahtaisko makkarissa tissille. eipä nukahtanut, vaan pyörähti selälleen ja tuijottelemaan. palautin takas olkkariin iskän nukutettavaksi ja tyttö nukahtiki uudelleen, jolloin mies toi hänet nukkumaan mun viereen. siinäpä tyttö sit heräsi ja tarjosin molemmat tissit ennenku nukahti uudelleen. samanlainen show on ollut meneillään nyt jo monena iltana.

tänään sit muutenki onnettomat päikkärit kutistui entisestään 45min pituisiksi ja kitinä on ollut jatkuvaa. tyttö viihtyy leikkimatolla alle puolituntia ja vätisee sit pois. hän yrittää kovasti kääntyä mahalleen, mut ei ihan vielä pääse ja turhautuu sit ja alkaa itkeskelemään. sit yritti kääntyä myös sitterissä mahalleen ja kitisi sit ku pää oli kierossa ja mun piti oikaista hänet, kunnes laitoin sitterin "turvavyöllä" kiinni niin ettei pääse kääntyilemään siinä. mä oon pitänyt tyttöä pieniä hetkiä vatsallaan ja "näyttänyt" miten pääsee kääntymään ja hän on pari kertaa kääntynyt itse selältä mahalleen. just tätä kirjoittaessa hän melkein onnistui kääntymään mahalleen mut jäi jumiin, kun käsi on vielä väärässä asennossa, joten annoin pikkuisen vauhtia kääntymiseen.

kuolaaminen on lisääntynyt siinä määrin, että paitaa pitää vaihtaa 2-3 krt päivässä ja aloinkin käyttämään "kuolaliinaa", joka kerää kivasti puklutki. ja kitinää on ollut taas, joten laitan minäki tuon hampaiden piikkiin.
 
Täällä tyty syö 1-2 krt yössä ja minusta saa syökki kun minun tai tytön uniin vaikuta tuo heräily mitenkä. Ja meillä ei ikinä tyttö oo nukkunut pitkiä päikkyjä, joskus alkuun max.tunnin mut sit neki loppu ja nukkuu päivän puolen tunnin pätkissä suunnilleen. Neuvolas täst puhuttii nii sano et ei haittaa ja yleensä kun vauva nukkuu yöt hyvin niin Päivisin ei välttis veäkkään mitään parin tunnin unia. Meillä tää om toiminut hyvin näin ja tyttö tyytyväinen :) toki jos vaunutellaan ja ollaan pitkäl lenkil nii siellä sit nukkuu koko ajan mut kotosal ei
 
Hansu79 aika täydellisiltä kuulostaa teidän yöt. Meilläkin yöt meni pitkään hyvin, mutta nyt viime viikkoina on ollut vaikeampaa. Ennen poika nukahti syliin jossain klo22-23 välillä ja nukkui klo7-8 ja sillon siis vasta eka syöttö. Nyt ei meinaa nukahtaa, vaan lähes joka ilta vetäsee parin minuutin huutoraivarit ennen kuin nukahtaa . Usein on jo sängyssään ihan unessa ja sitten tulee vielä tuo raivari. Nykyisin käy nukkuu klo21-22 ja kerran herää yöllä syömään noin viideltä. Seiskalta sitten herää aamulla ja nyt on pari kertaa erehtynyt jo heräämään kuudelta, johtuisikohan valosuudesta....? Lisäksi toisen kerran herää yöllä noin kolmen maissa, mutta tutilla ja silittelyllä rauhoittuu. Että näin meillä. Päikkärit sujuu hyvin, nukkuu 3-4 tuntia vaunuissa aamupäivällä ja 1-2tuntia iltapäivällä/alkuillasta. Muuten ei sitten nukukaan, mutta kyllä tuosta yhteensä hyvä unimäärä vuorokauteen tulee.
 
Viveca, onhan nuo yöt ihan jees. Vielä kun sais sille syötölle jonkun pysyvämmän ajan. Välillä kello on 2,välillä 4 tai 5 kun herää syömään. Mieluiten tietysti ottaisin takaisin sen 21-07 yhteen soittoon. ;)  Niin ja meillä tuo pikasyöttö on puolisen tuntia...kun minimies on niin kova puklailemaan,pitää pystyssä pitää jonkin aikaa.
Voi kyllä olla, että osan yökitinöistä taltutan turhaan tissillä...mutta oon yrittänyt varjella isoveikan unia.Mikään ei ole "riemastuttavampaa" kuin joutua siihen pattitilanteeseen että pienemmän itku herättää isomman joka sitten vuorostaan herkeää itkemään ja säikyttää pienen kahta kauheampaan huutoon....sitäkin on kokeiltu. Useimmiten niin käy just silloin kun isi on yövuorossa eli apuja ei ole. :/
Mutta ihan kivasti sitä sais nukkua,jos osais mennä aikanaan maate. Molemmat pojat nukahtaa 21 mennessä ja isompi herää 7-8 välillä. Mutta nytkin nyhjötän vielä koneen äärellä,todennäköisesti odotan ukon töistä ja sitten kun hetki höpötellään tai katsotaan töllöä, kello onkin jo äkkiä yli 23...
 
Hauska miten erilaisia nää kaikki tuppaa olemaan =) Kiva lukea muitten kokemuksista! Ja kiitos kuvakehuista =)

Meillä on kyllä muuttunut kaikki sen jälkeen kun poika oppi kääntymään mahalleen. Ensin oli viikon verran helpompaa kuin koskaan ja nyt sitten kohta 2 viikkoa ollut hankalampaa.. Palattiin siihen että syödään öisin 1,5-2h välein, välillä tulee 3h nukkumisjakso. Päivällä on välillä niin yliväsynyt mahallaan meuhkaamisesta ettei huoli tuttia tai tissiä ja sitten nukahtaa vasta jopa parin tunnin hyssyttelyyn, sylissä tietenkin. Tosi kiva jakso oli missä rauhottui vain kun menin pimeitä portaita ylös alas, tulipahan jumpattua!
Tässä on ollut itsekin ihan poikki, välillä ollaan itketty molemmat yhdessä kun mikään ei auta. Nyt viime yön onnistuin olemaan katsomatta kelloa ja heti tuntuu paljon pirteämmältä kun ei tiedä kuinka vähän on nukkunut.

Tänään käytiin manducan kanssa vähän pitkospuilla, oli ihana ilma olla ulkona! Poitsu veti siinä pikku päikkärit aurinkolasit silmillä.

Tuntuu että nyt jaksaa olla mahallaan vaikka kuinka pitkään. Ja rapisevat lelut on parhaita! Kuolaa tulee ja kaikki menee suuhun. Ja meillä tykätään laulaa yhdessä äidin kanssa, hempeällä äänellä =)
 
Minäkin otin eilen tytön kantoliinaan, sitten iso huppari meidän kummankin ympäri ja lähdettiin pihalle (asumme kerrostalossa eli pihalle ei aina noin vain lähdetään). Huppari sen takia ettei tyttö tarttis epämukavan ulkopukun päälle laittaa. Tähän menneessä hän tunsi maailmaa vain vaunuista ja auton ikkunasta. Kyllä nautti ulkona olemista. Istahdin sellaiseen pihakeinuun ja hän löhöili rinnalla.
Eilen ja tänään oltiin sitten kahdesti/päivä ulkona, aamuisin kantoliinan ja iltapäivällä kantorepun kanssa, tänään nauroi ja kikatteli hirmusti kun käveltiin. Ihana asia että kesä tulee! 
 
Täytyy itsekin kokeilla tota Manducan kanssa ulkoilua. Meillä Manduca on toiminut pelastajana silloin, kun poika ei suostu minnekään muualle rahoittumaan. Jos tällainen raivari tulee, laitan pojan Manducaan ja pari kertaa ramppaan portaat ylös-alas, niin johan rauhoittuu. Jännä tuo portaiden rauhoittava vaikutus ja hauska kuulla, että sama taktiikka on muillakin käytössä. :) aluksi mietin, että rauhoittaakohan portaat sen vuoksi, kun loppuraskaudesta niitä niin paljon ravasin, kun halusin saada vauvan syntymään ( eihän se mitään sitten auttanut) ja vauva vaan tottui, että portaat on kivat. No saapahan reidet tossa touhussa jumppaa, varsinkin, kun meidän jätkä ei ole enää mikään höyhensarjalainen kannettava. ;)
 
MANDUCASTA: osaako joku sanoa miten sillä sais kannettua lasta naama menosuuntaan päin? Ohjeissa ei tätä ole ja mä mietin että onko lainkaan mahdollista. Tällä hetkellä käytetään baby björnin reppua, mutta manducacin odottais käyttöönottoa...
 
Manduca on kantoreppu, jolla lapsen kantaminen onnistuu ainoastaa lapselle ergonomisella tavalla eli rinnalla selkä menosuuntaan, selässä tai lonkalla. Rintarepuissa lasta voi myös roikottaa naama menosuuntaan, mutta tämä ei ole lapselle ergonominen kantotapa, koska tällöin lapsi roikkuu haaroista siinä repussa.

Äitienpäivän kunniaksi meillä kännyttiin selältä mahalleen, ikää siis 3 päivää vaille 4kk.
 
meillä mahalleen kääntymisen harjoittelu edelleen meneillään. Ilona pääsee kyljelleen ja kääntää päänkin jo oikeaan asentoon, mutta jumahtaa ikäänkuin sitten paikoilleen ja raivostuu, kun ei pääse kääntymään. oon joitakin kertoja auttanut, mutta jättänyt myös auttamatta ja tuollapa tyttö nytkin makaa kuin selälleen kääntynyt kilpikonna, pyörii kyllä leikkimattoa ympäri selällään, mutta that's it.  taitaa olla vaan hivenen laiska tai sit tekee niinku tätinsä (mun sisko) ja nousee seisomaan sitteristä suoraan.

meillä syödään soseita jo useampi teelusikallinen kerrallaan ja lisäksi rintamaitoa eikä korviketta olla enää oikeastaan tarvittu kuin iltavelliin ja jos on käyty jossain, missä en kaiva tissejä esiin. Ilona suostuu imemään tissiä vain makuuasennossa, tai siis ottaa kyllä vasemmasta sylissäkin, mutta oikeaa ei, joten on hivenen hankalaa yrittää imettää muualla kuin kotona. yöuniin on tullut hieman enemmän pituutta, joskin yösyöttöjä on ainakin 3 edelleen. luulen, että Ilona haluaa tankata sillä tavalla turvallisuutta. aamulla hän syö 1-1,5h välein klo 5.00-8.00. toi viimeinen pätkä on vähän levoton jo, mut me ei vaan päästä hereille pyörimästä sängystä.

ollaan pidetty yhteyttä meidän perhevalmennuksen toiseen äitiin, jolla on Ilonaa kuukautta vanhempi tyttö ja käyty heidän kanssa vaunulenkeillä ja perhekerhossa. meidän vauvat on hupaisa parivaljakko, toinen on syntynyt keskosena ja on nyt aikalailla samoissa mitoissa kuin Ilona 2kk ikäisenä ja Ilona on syntynyt yliaikaisena ja on hämäävästi isokokoisempi, vaikka on tosiaan kuukauden nuorempi.

peruttiin myös babypilates ja aloitettiin vauvajumppa, jota takana yksi onnistunut kerta.
 
Meilläkin kääntyminen on niin lähellä, kokoajan olen valmiudessa ja odotan sen tapahtuvan ja Emma sitten vaan kierähtää takaisin selälleen. Mutta kyllä siltä näyttää että ihan kohta. Niin ois menossa. Eilen sitten mentiin vaan 360 astetta matolla ympärin, peppu siirtyi aina myötäkelloa eteenpäin kun kääntyminen ei onnistunut. Hauska sekin. Varsinkin kun oli ilman vaippaa ja itse seurasin sitten pyyhkeen kanssa perässä ettei pisut tuu matolle. 

Vierastaminen on alkanut meillä ja ollaan ihan kauhuissaa. Jos vieras ihminen tulee katsomaan häntä niin heti suupielet alas. Ja kun joku läheinen sukulainen jonka näkee ainakin viikottain koittaa ottaa syliin, niin ihan valtava itku tulee. Vaikka isi ja äiti ois ihan hänen naaman edessä viihduttämässä ja hymyilemässä ja Emma ei edes näe, kenen sylissa on, niin tajuaa ettei ainakaan ole vanhempiensa sylissä ja itkee naama punaisena. Viikonlopusta lähtien tämä nyt näin ja joka kerta vaikka eilenkin veljeni sai hymyjä kun tyttö mun sylissä mutta kun siirettiin hänen syliin, nope, itku... :(

della tuossa kirjoitti vauvajumpasta, onko muut tehneet paljon vauvan kanssa? Nyt kun vois aloittaa, tuntuu että kevätkausi jumppaloissa juuri loppuu ja pitää odottaa syksyyn? Ilmoittauduin vauvauintiin kesä/heinäkuuksi koska halusin jotain harrastaa tytön kanssa yhdessä. Etelään jos sitten lähdetään elokuussa niin tyttö ehkä nauttii "uimisesta". 
 
Della_79 ja Ladorffi teidän tytöt kyllä kääntyy ihan kohta massulleen.
Meillä Emilia harrasti tuota samaa viikon ja sen jälkeen pääsi kääntymään. Sen viikon ajan pääsi siis kyljelleen ja naama kohti lattiaa. Siinä yritti ja yritti saada itseä massulleen hirveällä ähinällä eikä onnistunu. Sitten kun se vhdoin onnistui ja pääsi massulleen, ei tosiaan ole muuta tehnytkään.
 
Täällä tyttö ei myöskään ole kääntynyt. Vähän kun auttaa niin siitä kyllä pyörähtää muttei itse kyllä edes yritä kääntyä. Höpöttää senkin edestä ettei kerkiä keskittyä muuhunkun kiljahteluun ja jokelteluun. Nauramaankin alkoi ääneen joku aika sitte. Ja vappuna otti esineistä kiinni ja nytpä on kiva äitin ja isukin naamoja väännellä tai minun kaulakorusta tarraa kii :D saa nähä mihä ens viikolla lääkäri tuumaa tuosta kääntymisestä.. 2kk neuvolassa sanoi '4kk iässä pitäää osata ottaa esineistä kiinni sekä kääntyä kummallekkin puolelle mahalteen..' ja hatara muistikuva olis että ois sanonu myös että pitää osata myös mahalta selälleen kääntyä.. Että stressaa tuo lääkäri joka siis ens viikolla.. Ja tytöllä on tuota massaakin ihan mukavasti, varmaan lähemmäs 8,5-9 kg ni ihmekkös tuo jos ei tuost noin vaa pyörähä.. :D
 
heidh, älä turhia stressaa. Me just tultiin 4kk neuvolasta ja lääkäri ihan ite totesi että isommilla lapsilla kääntyminen yleensä kestää hiukan kauemmin. Minimies oli nyt 68cm ja 9,3kg. 
Kyljelleen meidän pikkumies jo pääsee...eri asia on että viitsiikö. ;) Esineisiin on tartuttu jo pitemmän aikaa ja kaikki "saaliit" laitettu suuhun. :) 
 
Hei, ei meilläkään käännytä vielä kuin yhdeltä suunnalta massulleen eikä vielä osaa kääntyä massulta selälleen.
Miten teillä muilla joiden lapset kääntyy masulleen, tapahtuuko se molemmilta puolin? Ja osaako jo tulla masulta takaisin selälle?
Meidän neiti on reilut kaksi viikkoa osannu tuon taidon muttei vielä noita muita.
Ja mun mielestä ei ole mikään ihme ettei vielä 4kk iässä kääntyillä.
 
Ihanat 12h unet tyttö lahjoitti minulle viime yönä ja sain nukkua itsekin puoli kymmeneen saakka. Alkuviikon univelat nukuttu pois. Siis syötiin aamulla 5.30 ja 8.00, mutta yllättäen tyttö ei halunnutkaan vielä nousta silloin kuten yleensä. Nyt on hyvä lähteä illalla perheen ja ystävien kanssa iltaa istumaan ja minäkin jaksan vähän valvoa.
Äsken sitten Emma kääntyili ihan ilman apua selältä vatsalleen, 3kk ja 3viikkoa taitaa olla tämän laskurin mukaan ikää tänään. Toisen kerran kääntyili heti perään ja sen sain kameran kanssa videoitu niin iskällä kohta yllätysvideo odottamassa kun töistä saapuu. "Treenit" on kohdistunut vain yhdelle puolelle, toisella puolella hän viihtyy kyljellään mutten koita kääntyä.
 
Roope on nyt saanut jo valittua ensimmäisen kierähdyksn suunnan ja puolen. Vasemman olan yli tullaan kiepsahtamaan jossain vaiheessa selältä masulleen. Vasemmalla kyljellä viihtyy huomattavasti oikeata paremmin,silloin siis kun jaksaa vääntäytyä kyljelleen. Pari viikkoa varmaan vielä menee. Minimies on myös kova poika pyörimään matolla napansa ympäri. Ei mene monta hetkeä masullaan kun on kierretty 180 astetta tai täyskiekka. Myöskin "lantionnostot" on pop, silleen saa kivasti potkaistua vauhtia ja peruuteltua selällään...onneksi liikkumasäde on vielä vaatimaton, vajaan puolisen metriä jaksaa punnertaa. 

Isoveljellä meni likemmäs kuukausi kaikkien 3 kierähdystyylin opiskeluun. Sitten viikko pari viimeisimmästä (masulta selälleen) niin pikkumies opetteli jo hinaamaan itseään eteenpäin. 
Tässähän alkaa jo hirvittää, notta millaiseen nesteeseen sitä uppoaakaan, kunhan pienempikin lopulta pääsee liikenteeseen. ;)
 
Meillä mennään aina oikealta puolelta selältä mahalleen. Ihan muutamia kertoja on kääntynyt vasemman kyljen kautta, yleensä vain kääntää päätään kenoon vaikka jalat olisivatkin jo "mahallaan". Myöskin muutamia kertoja on karannut tuplakierrinnällä matolta mutta ei vielä mitenkään tahalleen osaa kääntyä mahaltaan selälleen. Poitsu ei enää edes pysy oikealla kyljellä, eli nykyisin ollaan joko vasemmalla kyljellä tai yleensä mahallaan.

Ilmakylpiessä nostelee peppuaan mahallaan ollessa ja on päässyt muutamia kertoja ponkaisemaan eteenpäin kun sängystä saa jalansijan helpommin. On myös alkanut kohoamaan suorille käsivarsille mahallaan ollessa ja sieltä kellahtaakin helpommin kumoon. Ai ai kun poika saa nämä liikkeet yhdistettyä, sitten mennään =D
 
Ammy, kuulostaa siltä että teillä mennään kohta ja kovaa. :D

Roopella on uusi suosikki"lelu". Tuo hammasharja on ihan pop. Ja valitettavasti paidassa oleva tummempi läntti ei ole varjo...vaan kuolaa,kuolaa ja hiukan vielä lisää kuolaa. ;)
http://aijaa.com/0014710201223
 
Takaisin
Top