Vauva-arjen kuulumiset ja pohdinnat, ilonhetkien jakaminen

Huumori on kumma lääke vaivaan kuin vaivaan.

Se voi olla, että kireähkö kielijänne stressaa pulloimun aikana. Se pullon tutti on kuitenkin kovempi ja periksiantamattomampi mitä nänni ja voi varmaan ihan koskea kireään kieleen. Hienoa, ettei rintaruokintaa häiritse pikku kireys.

Mun yhdellä lapsella repesi rintaruokinnan aikaan kireä jänne. Se oli kamalaa, koska sen jälkeen syömisestä ei tullut mitään -jänteessä oli repeämä ja hematooma. Kipulääkettä ja hörppyyttäen vain pari vuorokautta. Parani sitten itsestään eikä tarvinnut lisää operoida. Mutta kyllä oli vauva kipeä!
 
Meillä toinen päivä "ilman isiä" ja myös ensimmäinen "Missää muualla kun äitin sylissä ei oo hyvä" -päivä. Tyttö siis kirjaimellisesti heräsi joka kerta, kun laskin hänet alas ja sit alko kitinä, sitten kun otin syliin.. niin tyytyväisenä möllötti siinä ja sulki silmät.
 
Miten LMK muuten sujunu nuo yksinäiset päivät? Meil on vauva nyt aamuisin heränny 5.30-7.30 nyt mietinkin että alanko itse nousemaan 5 kun mies palaa ensi viikolla töihin että kerkeäisin edes syömään ja vessaan ennen aamurumbaa. Nyt se on hoidettu niin että mies herää ja käy hoitaa eläimet ja sitten tekee vauvalle aamupuhdistukset ja minä pääsen vessaan, sitten imetän ja silläaikaa mies valmistaa aamiaisen ja syön sen samalla imettäen, liian heleppoa :grin
 
Etsijä: Kyllähän tämä totuttelemista vaatii, mutta hyvin on mennyt. Tytöllä on tapana vetästä aamulla vielä 3 tunnin unipätkä (Esim. 7-10) jolloin oon käyny suihkussa ja syönyt aamupalaa. Maanantaina tein ruokaa keittiössä samalla kun tyttö ihmetteli vieressä liikutettavassa pedissä. Eka vaunulenkki yksin koira mukana heitettiin myös. Haha, se vaatii vielä kyllä harjottelua :D Toistaseks ainakin, kun tyttö vielä nukkuu pikkusen pidempiä pätkiä, niin oon siivonnut/pyykännyt tms. Sillon. Täytyy yrittää opetella vetästä myös päikkärit esim. iltapäivästä...
Saanko kysyä, että mitä eläimiä teillä on? Ilmeisesti useampikin, jos olen oikein rivien välistä ymmärtänyt :D
 
Nyt taas aika raskasta, kun tuntuu, ettei vauvalla pysy maito ollenkaan sisällä. Pulauttelee/oksentaa ja itkee sitten, haluaa uudelleen rinnalle epätoivoisesti, mutta siinäkään ei ole hyvä olla. Ei taida johtua d-vitamiinista sittenkään, kun nyt ollut tauolla jo 3 vrk. Huoh. Kyllähän vauvat aina pulauttelee, mutta nyt on jo sitä luokkaa, että huolestuttaa nesteen saanti. Jonkun verran vaippaan tulee kyllä tavaraa, mutta ei mielestäni yhtä paljon kuin aiemmin. Tähän mennessä kyllä paino noussutkin hyvin, ennen kuin tämä pulauttelu alkoi.
 
LMK. No hyvä että sujuu hyvin! Meillä taas aamupäivät on yhtä imemistä, tänään aloitettiin kuudelta ja tässä viel ollaan, sellaisen tauon piti että vaihdoin vaatteet, tätä jatkuu yleensä 11 huitteille. show on mahtava koska kerran tuntiin vähintään täyttää kakalla vaipan, hienopeppuna ei siedä yhtään joten ramppaus on taattu, aamupäivästä väsyykin ja sitten se on itkua, tissiä, raivoa, tissiä, vaippaa, kitinää :grin Mies jo kysyi että onko tällä kaikki kunnossa, jos sillä on koliikki. Sanoin ettei ole, että tämä on jokapäiväistä mutta hän ei sitä ole nähnyt koska häipyy pihatöihin sopivassa saumassa... meil on hevosia, kanoja, koiria, kissuja :joyful: eli hommaa piisaa... vaunulenkkejä koirien kans oon tehny, ihan hyvin on mennyt ja metsään päästän aina irti.
 
Etsijä, kuulostaa melko rankalta. Meilläkin meinaa nykyään mennä tuollaiseksi, mutta kun vauva on syönyt molemmat tissit ja on selvästi kylläinen, niin lähdetään vaunuilemaan tai autoilemaan. Se on tähän asti katkaissut aamun tissittelykierteen ja vauva on saanut nukutuksi 1-3 h päikkärit. Herättyään on kyllä nälkäinen, mutta samaa tissikierrettä ei enää tule (paitsi illalla ennen nukkumaan menoa).
 
Coriander, kohoasentoon vaan vauva ruokailun jälkeen, varovaista röyhtyytystä. Jos nukkuu omassa sängyssä niin kohota päätyä. Vauvan mahaportti on kehittymätön ja pulauttelee siksi helposti ja isostikin. Seurailet kuitenkin tilannetta ja vaippojen kastumista ja ulosteen määrää ja otat yhteyttä neuvolaan tarvittaessa.

En tiedä miten herkkään ja minkä ikäiseltä vauvalta diagnosoivat refluksin. Ennen vanhaan (5-10v sitten) hoitona oli aika eli kasvun tuoma mahaportin kehitys, Gaviscon ja mainitsemani asentohoito.
 
Tuosta röyhtäyttämisestä. Miten siinä voi onnistua, jos vauva nukahtaa rinnalle?! Jos nostan olalle, niin toinen vaan retkottaa siinä...
 
Paljon pulauttelevaa ei olalle. Painaa mahaa ja pulauttelee pahemmin. Kts. ohjeet antamistani linkeistä.
 
LMK mä nostan vauvan vaan niinku rinnan päälle pää ylöspäin, siinä tulee nukkuessakin röyhtäys hyvin, mut ei oo liian "raju" liike, isompana oon vasta nostanu olalle..
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Täällä päästiin vihdoinkin vaunulenkille, kun mies jäi esikoisen kanssa kotiin. Pitkästä aikaa sai kävellä pitkään ja vieläpä ilman pissahätää :) Loppulenkki päättyikin sitten ykskaks kun vauva heräsi eikä mikään kelvannut, ei tissi, ei syli, ei sitten mikään. Esikoisesta muistan, että alussa en hirveästi vaunulenkeillä käynytkään, kun vauva oli vielä melko ennustamaton ja oli tylsää olla jossain kilometrien päässä kotoa jos toinen huutaa pää punaisena eikä mikään auta. Onneks tänään oltiin metsäpolulla niin ei ollu vastaantulijoita juurikaan hämmästelemässä miksei tämä äiti saa lastaan rauhoitetuksi... Kunpa päästäisiin useasti käymään vaunuilemassa, viimeeksi se oli kyllä todellinen henkireikä kotona ollessa. Onko täällä kellään kokemusta juoksurattaista?
 
Kiitos vinkeistä Guang Xi. Noita ohjeita olen itsekin katsellut. Sängyn pääty on kohotettu ja yritän pitää syömisen jälkeen sen 20 min pystyasennossa. Esikoisella oli lievä refluksi, mutta oireili vasta isompana. Toivon, että tämä on ohimenevää. Neuvolasta sanoivat, että jos ongelmat jatkuvat yli 2-3 kk ikäisellä, sitten selvitetään mahdollista refluksia.
 
Äh tää meiän vauva ei nuku kuin nenä kiinni minussa tai sylissä. Jos käyn ees vessassa yöllä, niin herää, ja päivällä en voi mihinkään sänkyyn laskea nukkumaan. Parku kuuluu rattaista ja auttomatkalla. Noh, eiköhän se kouluikäsenä jo nuku huoneessaan..
 
Jee, tänä aamuna vauva jäi vielä tunniksi nukkumaan kun minä nousin :) ja löysin kantoliinan kaapista. Noh, jokainen "vauvaongelma" on kuitenkin kohta muisto vaan. Onneksi tämä yksilö on toistaiseksi isosiskoaan parempi nukkumaan yöllä, kaiken kestää niin paljon paremmin kunhan saa edes välillä nukkua.
 
mun pitäis opetella toi kantoliinan sitominen, ostettu on mut ikinä en oo käyttäny.

nyt on saatu vaunut kuntoon ja hoitolaukku pakattua, otin yhden mustan ison käsilaukun ja löysin mustan nahkahihnan niin mahtuu rattaiden sankojen ympärille kätevästi :) sänky on kasattu lastenhuoneeseen, mutta mun sängyssähän toi tyyppi nukkuu, tai isän hoitovuorolla sitterissä.

tänään pestiin auto ulkoo ja sisältä, laitettiin kaikki suojukset paikalleen et pysyy siistinä, ja uudet istuimet lapsille, mutta tosi vaikee saada kolmen skidin tuolit ja mun iso pylly mahtumaan sinne jonnekin väliin, tetris jatkuu huomenna :D

MILLASIA PÄIVÄRYTMEJÄ TEILLÄ ON VAUVALLA?

mulla on siis sellanen tavote, et aina kun oon hereillä niin imetän enkä anna lisämaitoo, mut mun nukkuessa mies antaa sen verran ku tarttee. meillä on nyt 1 vkon ikäsenä sellanen rytmi, että vauva syö n. tunnin verran puolen tunnin välein koko yön, ei vissiin tuu maha täyteen maidosta niin pitää imutella koko ajan. ja ei tykkää syödä niin et mä makaan, ja välillä pitää tiputella korviketippoja huulten väliin ku kiukkuaa, et jatkaa imemistä. sitten meen ite nukkuun joskus viiden maissa aamuyöllä ja isi syöttää yhden tai kaks kertaa pullosta, herään joskus klo 13, ja siitä imetän taas lähes tauotta, sitten nukkuu illan tosi sikeesti ilmeisesti yöunensa, herättelen kumminkin syömään pari kertaa että pysyy maidontuotanto yllä.

vähän pelottaa et jos mies on töissä, et miten toi rytmi toimii, pitää vissiin mennä nukkumaan jo klo 16 sitten kun se tulee kotiin :O
 
Meidän päivärytmi on suunnilleen seuraavanlainen: Aamulla herätään klo 6-8 välillä ja ollaan tissillä pätkissä 1-3 h. Vauva on välillä tyytyväisenä yksin (enintään 10 min) tai torkahtaa (enintään 20 min). Jos lähdetään autoilemaan tai vaunuilemaan, niin vauva nukahtaa ja saattaa nukkua klo 12 asti. Taas vähän tissiä ja lisää unta vaihtelevan pituisissa pätkissä. Yleensä herää enemmän klo 17 maissa ja loppuilta menee tissillä roikkuen ja välillä torkahtaen. Illalla ei viihdy itsekseen vaan kaipaa syliä jatkuvasti. Yöunet alkaa klo 20-23 välillä. Nukkuu meidän sängyn vieressä äp:n laatikossa. Eka yösyöttö 3-4 h unien jälkeen, toka 2-3 h päästä ja aamuyö menee mun vieressä tissillä ja torkkuessa.

Joskus vauva valvoo päivisin paljon enemmän ja joskus pääosin nukkuu, ei ole oikein mitään ennustettavuutta siinä! Minä nukun yöllä ja päikkäreitä vauvan salliessa.
 
Aika vaihtelevia on rytmit, päivittäin... ainut mikä pysyy on jäätävä iltavilli kera huudon ja raivon. :grin
Aamulla herätään 5.30-7.30, aamupesun kautta tissille, eka syöttö kestää n.tunnin ja pikku torkut perään, usein jatkaa vielä syömistä 7-8-9 ja sitten aamupäikkärit, kopassa jos nukkuu niin jäävät usein lyhyiksi ja seuraava syöttö onkin pian mutta aamupäikkärit liinassa saattaa venyä jopa pariin kolmeen tuntiin. Seuraava imetys alkaa 10-11 ja kestää puolitoista tuntia, sitten killotellaan hereillä aika hyvin, on tarmoa seurustella eikä nukkumaan haluta, jos satutaan olemaan liikenteessä niin nukkuu sen ajan mitä vaunut liikkuu tai auto kulkee mutta tässä välissä on turhaa yrittää päästä tekemään omia juttuja päikkäreiden aikaan koska ne jää lyhyeksi. Sitten pikasyönnit 15-16 ja illa pitemmät päikkärit, onnistuu jopa kopassa mutta usein liinaillaan kun ulos on äitillä päästävä. Kärryihin ois helppo nukutella ja sais ulkonakin touhuttua koko kropalla mutta vauva ei kyl suostu ellei vaunut pysy liikkeessä.
Illalla 19 aikaa syödään tai sitten kylvyn kautta syödään ja siinä tissillä syö ja torkkuu useamman tunnin, illalla tissittelyn jälkeen saa lisämaidon isin juottamana ja sitten aletaankin raivoamaan, ei nukaheta mihinkään muualle kuin tissille ja pakkohan äidin on myöntyä lopulta :grin
 
Takaisin
Top