Vauva-arjen kuulumiset ja pohdinnat, ilonhetkien jakaminen

Unella on kyllä merkitystä tähä babybluesiinkin! Saatiin viimeyönä nukuttua oikein kunnolla kun vauvakin alkoi unille jo 10, herättiin kerran syömään ennen kolmea ja vielä kuuteen tirsotettiin, aamu pesut ja jatkettiin tissillä, sitten otin vielä aamupäikkärit samalla kun vauva nukkui, taas tissille ja sitten lähettiinkin ulkohommiin. Aivan erilai jaksaa, on touhuttu ulkona, hoidettu eläimet, imuroitiinkin vauva kantoliinassa. Maha on kipristelly (d-vitskut) ja rauhoittuu liinaan hyvin.
Miehellä pasahti selkä, on siis välilevy vikaa ja kiilautumaa niin eiköhän tänään astunu tyhjän päälle ja se oli siinä, tuo omat haasteensa arkeen :grumpy:

Tänään naapurit kävi vauvaa katsomassa... mites muut tapahtuuko tätä teilläkin vai oonko mä ainoa kenen ei uskota osaavan hoitaa vauvaa? :grin Tällähetkellä anoppi on ainoa joka EI ole vihjaillut millääntavalla mitään negatiivista vauvanhoidosta. Oli se naapuri tai oma äiti, täti tai mummo niin jokaisen suusta tulee jokin vihjaava lause "oivoi niin se on että kun äiti syö mausteista ruokaa niin vauvahan siitä kärsii, kylläpä kipristää, oivoivoi" "voi että kylmä se tulee tuollaisella vaatetuksella, eikö se äiti oo vanttuita laittanu" "niin on nälkäsen näkönen, lissää pitäis saada, sanoppa äitillekin että lissää maitoa voivoi" "ostin tämmösen kun sanoit että vauva on sellainen ja tällainen, tää auttaa" "teeppä niin niin auttaa" "lopeta kahvin juonti niin auttaa" "syöt suklaata niin siitä se johtuu" "varmaan on maitoallerginen, veljeskin oli, kannattas jo vähentää maitoa... siis ei v***u...

Ja joo, olen minä ilman kahvia, tai suklaata tai maitoa niin ei, ei millään ole ollut vaikutusta mihinkään, enkä ole syönyt mausteista ruokaa, enkä valkosipulia. Olen minä sitä nukuttanut vaikka missä ja silti se nukkuu ihan samanlai. Se ei palellu, sillä on vaatetta, sisällä on lämmin, kyllä siinä vaunujen edessä on harso, mutta koska se on ruskea, et erota sitä kuvasta... huoooooooooh, oon niin kyllästyny selittämään :grin:grin:grin
 
Meillä on nyt ollut muutama aika levoton päivä, kun vauva pulauttelee maitoa, itkee ja rauhoittuu vain kanniskelemalla jos silloinkaan. Alkaa olkapää ja käsivarret olla kovilla. Jätän nyt kokeeksi d-vitamiinin tauolle, vaikka varovaisella annostuksella sitä vasta on aloiteltu. Etsijän mainitsema kantoliina voisi olla hyvä. En vaan esikoisen kanssa sitä osannut oikein käyttää, tuntui hitaalta pukea, mutta nyt täytyisi kyllä jotain keksiä, kun esikoinenkin tarvitsee apua. Meillä on kyllä Manducan kantoreppu, mutta ihan näin pienelle se ei taida vielä olla kovin mukava, vaikka yleisesti onkin ergonomiseksi kehuttu.
 
Levoton ilta oli meilläkin eilen. Vaati koko ajan tissiä, nukahti siihen tosi nopsaan, mutta heti taas heräsi vatsan kipristelyyn. Tyttö ei itke, vaan ähkii ja huitoo hirmusesti. Onneksi mies otti vauvan, niin pääsin itse jo ajoissa nukumaan. Kuulemma kahdet kakkavaipat oli vielä joutunut klo 21-23 välillä vaihtamaan ja tutti oli ehdoton imutarpeen tyydyttäjä. Nyt on levännyt olo. Ihana mies minulla. :Heartred
 
Coriander. Liina on sinäänsä helppo koska siitähän ei oo pakko ottaa pois vauvaa muutakuin imetykseen ja vaipanvaihtoon, tosin joissain sidonnoissa imetyskin onnistuu! Ei siihen pukemiseen mene kuin muutama minuutti kun opettelee kerran kunnolla jonkin toimivan. Mä just sidoin vauvan mieheen :grin nyt oon totaalisen vapaa :grin
 
Saako näitä meidän pieniä kantaakaan muuten kuin kehtosidonnassa vielä? Siinä imetys onnistuu kyllä loistavasti.
 
Etsijä: Voi kyllä! Mun vanhemmat lähti viime yönä kuukaudeksi Espanjaan ja mun ISÄ soitti eilen piiiiitkän puhelun, antaakseen neuvoja "Miten pärjätään vauvan kanssa juhannus mökillä" :D Lisäksi muistutti moneen kertaan, että heille pitää soittaa jos tulee jotain kysyttävää... Urpot:Heartred Mun vanhemmat siis ovat vaan ylihuolehtivaisia, mutta anoppi laitto mm. tekstarin viime lauantaina, että "Muistathan syöttää vauvaa"..... :angry1' semmosta... :D

Noista D-vitamiineistä. Meillä aloitetaan ne ilmeisesti huomenna, kun on neuvola. Neuvolasta antavat öljypohjasia? Mutta kaikki on kehottanut näitä välttämään? Apteekista kun kysyin, niin he suosittelivat d-vitamiinejä, joissa on maitohappobakteeri samassa. Neuvoja otetaan vastaan! Tyttö on muutenkin tuskissaan vatsavaivojen vuoksi :sad001
 
Täälläkin mietitään, voiko kantoreppua vielä käyttää. Jotenkin tuntuu tosi heppoiselta laittaa noin pieni sellaiseen. Manducassa kyllä on säätövara alle 3kk ikäiselle? Nyt on vielä helppoa, kun vauva nukkuu tosi paljon ja mieskin on kotona, mutta kyllä helpottaisi jatkossa, jos vauvaa voisi kantaa mukana niin olisi omat kädet vapaana esikoista varten. Olen yrittänyt nukuttaa vauvan heti omaan sänkyynsä, mut eihän se ole onnistunut kuin joitakin kertoja. Yöllä tuo syö välillä niin monta kertaa, että helpompi vaan antaa vauvan nukahtaa omaan kainaloon. Ei siinä kyllä itse saa hyvin nukuttua. Nyt olen kokeillut myös tuolla lämpöpussilla lämmittää etukäteen vauvan sänkyä, ja toistaiseksi vauva on jatkanut uniaan, kun on siirretty omaan sänkyynsä nukahdettuaan.
 
Nukkumisesta, meil tyyppi käy yöunille 21-22 aikaan herää eka kerran syömään n. 1-2 välillä ja sitten tasasesti tunnin-parin välein ja aamu alkaa joskus 7-9 välillä vauvalla. Esikoisen aamu alkaa 6-7 välillä. Mies on ihanasti heränny esikoisen kanssa aamuisin ja me on jääty pikku-ukon kanssa vielä nukkumaan. Harvoin itse saan kyl nukuttuu kovin pitkään. Oon ollu aina aamuvirkku.

Imetyksestä: tissi kelpaa ja aloittaa iltatankkauksen joskus 19 aikoihin ja on tissillä n.20min välein. Ei onneks haittaa. Yleensä torkkuu siihen aikaan et saan esikoiselle iltasadun luettua, ja ollaanpa me yks iltasatu luettu niinkin että vauva on ollut tissillä ja minä oon lukenut esikoiselle iltasatua siinä samalla.

Nukkumisesta: Meillä vauva nukkuu meidän välissä. Kaikki saa hyvin unta ja kun käännän vauvan viel nin et nenä on isiin päin niin ei oo maitohaisu koko ajan nenässä. Esikoinen nukkuu tällä hetkellä patjalla meidän makkarin lattialla. Ilmoitti että siirtyy omaan sänkyyn nukkumaan kun pikkuveli menee oman sänkyyn nukkumaan. Saa nähdä miten tässä hommassa mahtaa käydä :D Mietin ihan vakavasti että haettais esikoisen toinen sänky mummilasta meille kotiin ja järkkäis makkaria niin, että hänel olis sänky siellä. Ei tartteis äiti-ihmisen pelätä että talloo lapsensa kun lähtee yöllä vessaan. Vauvaa aletaan totuttamaan omaan sänkyyn kun toi vauvan rytmi tossa vähän selkiintyy. Tai siis sehän menee niin, että kun johonkin tottuu niin sitten tulee taas joku muutos :D On tuo mini nukkunut parit päikkärit omassa sängyssään sentään :D

Kantamisesta: meillä on kannettu pystyasennossa se muutama kerta mitä tyyppi on kantoliinassa ollut. Mä en ole vielä uskaltanut sitoa vauvaa itseeni kun ihan normaalisti kävellessäkin tulee välillä maha kauheen kipeäksi ja jos on kovin painetta niin ottaa tuonne sektioalueelle niin tuntuu ikävältä.

Nyt kaivataan tissiä, joten jää puolet asioista kirjottamatta mitä oli mielessä..
 
Nykyään ei kehtoasentoa suositella edes vastasyntyneelle vaan suoraan pystyasentoon :)

LMK. Voi ei :hilarious: "joo ei ku ei vaan voi muistaa syöttää vauvaa". Me saatiin öljypohjaista kans ensin, käytettiin viikko ja sitten neuvolasta antoivat myös maitohappobakteerillisen vitskun että jos helpottas ne kipristelyt :)

Mandukassahan on se vauvatuki? Meilläkin oottelee käyttöä koska raja siinä tais olla se 3,5 kg muistaakseni :)
 
Täällä takana reilut 2 päivää kotona pojan kanssa. Mä odotin paljon kauheampaa.. Nyt on mennyt niin hyvin! Poika nukkuu öisin tosi hyvin, joskus jopa herätän syömään. Itkee vain, kun joutuu peppupesulle, muuten on erittäin tyytyväinen kaveri :D Mies on osallistunut innolla hoitamiseen, vaihtaa öisin vaipat ja röyhtäyttää ja pitelee paljon sylissä, että mullakin on joskus kädet vapaana. Saa olla tyytyväinen, että lomaa on hänelläkin 7 viikkoa.
En vieläkään usko, että jotain noin suloista ja valloittavaa on tullut minun sisältä :) Päivät kuluu nopeaan, kun vaan tuijottaa ja ihailee pienokaista :Heartred
Torstaina on ensimmäinen neuvola tiedossa. Harmi, kun oma hoitaja jäi juuri vuorotteluvapaalle..
 
Joo, nuo kantoliinasivuston ohjeet on hyvät ja hyvin perustellut.

Unohdin kommentoida D-vitamiinia. Rela drops eli maitohappobakteerillinen D käytössä. Ei vieläkään olla täydessä annostuksessa. Mahavaivat helpottaneet. Rela drops pitäisi muistaa ravistaa ennen käyttöä, arvatkaapa olenko aina muistanut.
 
Meillä siis oli neuvolasta saatu öljypohjainen d-vitamiini käytössä, seuraavaksi varmaan kokeillaan noita Rela-dropseja tai vesipohjaista Jekovitia. Manducaan meidän 3-viikkoisella olisi jo periaatteessa riittävästi painoa (yli 3,5 kg), ehkä sitä voisi pikkuhetkiä kokeilla, välillä vaikka 10 min kädet vapaina olisi ihan jees. Sitterissä ym. viihtyy ehkä 3 min. Ja tietysti noin pienellä vielä onkin kova läheisyyden tarve. Kantoliinaa yritän päästä kokeilemaan jonkun kokeneemman kanssa, että osaisin varmasti tukea pään ja asetella noi sykkyrällä olevat jalat (lonkat ei näin pienellä vielä avautuneet) hyvin.
 
Coriander. Mulle neuvottiin että nostaa vauva liinaan niinkuin jalkojansa pitää, eli ei pitäisi alkaa asettelemaan jalkoja erikseen. Näin pidin muutaman päivän ja sitten otinkin jo jalat ulos liinasta kun ohjeistettiin siihenkin, ei toki sammakkoon vielä mene eli asento on suppeampi. Toivottavasti saat jonkun kaveriksi, täällä perähikiällä ei ollu yhtään ihmistä joka ois voinu auttaa. Pään tukemiseen liinassa olen käyttänyt apuna pikku pyyhettä, pyöritellyt siihen niskan taakse liinan taitteeseen. :)

Mä tarkistin niin meillä on pro biophilus drops. Nyt mennään jo kahdella tipalla per päivä, toivottavasti masu rauhoittuu :)
 
Jos liina on tarpeeksi napakasti eli oikein sidottu, niin eihän siihen tarvitse erikseen ylimääräisiä virityksiä tukemaan niskaa jne. Kun nimenomaan se liina tukee vauvaa kaikin puolin.

D-vitamiinit, kuten muutkin ravintolisät ja koko perheelle, ostan vain ja ainoastaan apteekista.
 
Tuote onneksi tulossa myös yliopiston apteekkiin, ei myyjä osannut sanoa että milloin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Tuote verkkoapteekissa myös. Oletan sen olevan yhtä kun apteekki?
 
Ihan hulluja nämä päivät.

Virka-aikaan mulla on ihmisen vauva (ikä 1kk jo, minne aika häviää??), joka nukkuu monen tunnin vaunupäikyt. Minä touhuilen ihan omiani sinä aikana, välillä vaan hermoilen PITÄISIKÖ TUO HERÄTTÄÄ ja ONKO SE HENGISSÄKÄÄN ENÄÄ KUN VAAN NUKKUU?! Joo, ei tulisi mieleenkään mennä herättelemään nukkuvaa petoa.

Ja sitten iltavuorossa alkaa verenhimoisen vampyyrin tissin metsästys ja rintaraivarit, joita kestää tuntitolkulla. Ymmärrän, että syödä pitää kun nukkuukin monta tuntia. Mutta miksi pitää rageilla? Peto on irti, kyllä Antti Tuisku tietää! Minivampyyrillä on herne melkoisen syvällä nenässään iltaisin, äidistään puhumattakaan.

No, temperamenttia löytyy itseltäkin eli ei ole persikka kauas puusta pomppinut. Mutta tää viha-rakkaussuhde, joka vauvalla on mun tisseihin jaksaa ihmetyttää. Imetystukilistalla onneksi oli järjen sanoja, "olette vauvan kanssa samalla puolella" eli me vs. tissit.

Mutta vähän henk koht otan kieltämättä rageilun. Ne on mun tissit, olleet jo muutaman kymmenen vuotta ja tykkään niistä. Ei sais noin niille raivota!

Tasottuisi nyt vaan, ei jotenkin jaksaisi raivotarta. Eilen sorruin tuttiinkin kun tuntien eipäs-juupas-syön-pulautan-syön-itken-haluan imeä-vihaan tissiä- maratonin jälkeen aloin olla ihan puhki, tytöstä puhumattakaan. Miehen sylissä luputti tuttia puoli tuntia, sitten jatkettiin vielä puolimaraton ennen yöunta, jota onneksi riitti jopa 3-4h putkeksi asti.

Vauvat on ihme tyyppejä ❤️
 
Guang Xi anteeksi arvioni hauska, mutta kyllä mua nauratti niin että meinas lentää maidot omasta suusta ruokalautaselle :D Toi minivanmpyyri ja virka-aika vauva osiot siis :D

Me kokeiltiin tuttia kun toi vaan imuttelee vaik sil ei olis ees nälkä ja sit tulee megapukluja. Jätkä ei oikee digannu tota tuttia, mut huolii sen aina vähäks aikaa helpottamaan imutarvetta.

Pullosta mies koitti eilen illalla juottaa sen verran mitä heru maidonkerääjään kun imetin toisesta (eli n.50ml) mut toi jätkä veti pullostaki ihan hirveet kilarit :D Ei kelvannu ei. Nooh, ehkä joskus vielä onnistutaan siinäkin. Muuten menee hillitön satsi maitoa hukkaan tuolta pakkasesta. Tosin voihan niillä sitten notkistaa vaikka soseita tai puuroa kunhan tulee siihen ikään..
 
Takaisin
Top