Vauva-arjen kuulumiset ja pohdinnat, ilonhetkien jakaminen

Hitsi, meillä oli tullut painoa lisää yli 200g! Mahtavaa, ensiviikolle odotan 3kg rikkoutumista :happy: Eli syöminen vauvan tahtiin tuottaa kyllä kans tulosta vaikka tänään taas kyseltiin että herätelläänkö kolmen tunnin välein. Noh, en oikein tykänny tästä tämänkertaisesta terkasta, oli jotenkin hirveen kalsee... noh oon kaikkien uusien ihmisten kanssa vähän epäileväinen. Ensiviikolle uusi aika saatu... ja sitä seuraavalle ja lääkärillekin tuli aika, hirveesti menoja tiedossa eikä millään jaksais tuollaista viikottaista rumbaa kun keskustaan on matkaa montakymmentä kilometriä :grin

Nyt sitten pitäis alkaa ottamaan selvää rokotteista, o-ou, siinäpä vasta työmaa. Olen aika kriittinen enkä suorilta anna lupaa yhteenkään ellen ole tehnyt taustatutkimusta.
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Vauvan kanssa toi neuvolatahti menee just päinvastoin kuin äippäpuolella. Onneksi se ravaamistahti aika nopsaan harvenee. :)
 
Kysyin tänään että kuinka usein vauva neuvolat on ja se sano että kerran kuussa. Toki jos jotain hämminkiä niin useammin. Toivon että saadaan olla rauhassa neuvolakäynneiltä kesä aikaan. Ainakaan yhtään reissua en jätä sen takia väliin.
 
Jihuu! Tänään saatiin ns. Puhtaat paperit bilirubiinista. Ei se ollut laskenut kun pikkasen, mutta koska painoa on oli tullut hienosti eilisestä, niin ei tarvii enää kontrollissa ravata! :Heartred happy!

Sain tänään tikit pois ja olin suunnitellut ekaa lyhyttä vaunulenkkiä tälle päivälle, mut tuol on niin sairaan kolee ollu tänään etten raaskinut. Pitää mennä heti huomenna aamusta, jos aurinko vähän paistais :) Tosin.. Mulla alko tänään vasta ( 1 vko sektiosta) niin jälkisupistukset, kipulääkkeillä neki saa kuriin onneks :)
 
Täytyy todeta, että tuli nämä iltakitinät ja jatkuva tissillä olo mullekin yllätyksenä. Oma patja on vaan niin pehmeä, etten tiedä uskallanko ottaa vauvaa viereen sänkyyn... No, eiköhän tämä tästä kun tiedän, että se on väliaikaista. Ja tähän alkuunhan kuuluu tiheän imun kausi.
 
Nukkuuko teidän vauvat tosi äänekkäästi? Meillä päivällä ja yön ekat pätkät nukutaan jokseenkin levollisen oloisesti, mutta aamuyöllä kauhea ähinä, röhinä, huitominen ja potkiminen unissaan. Ei saa itse vieressä nukuttua :)
 
Kokeile levottomuuteen kapaloa ja keittosuolatippoja nenään, jos röhinää. Jos ei henki kulje kunnolla, saattaa siksi olla levoton ja säpsähdellä. Tosin vauvat säpsähtelee herkkään muutenkin kun hermosto ei ole vielä täysin kehittynyt.
 
Nenän kautta ilma kulkee ihan hyvin. En usko, että on tukkoisuutta siis. Kapaloa voisi testata. Tosin ei toi tunnu häiritsevän kuin äitiä :)
 
Kyselinkin jälkivuodon kestosta muilla aiempien sektioiden jälkeen. Mulla tuntui nyt loppuvan jo viikon jälkeen, vain sairaala-aikana oli enemmän eikä juuri hyytymiä. Sen jälkeen on kahtena päivänä tullut enemmän satunnaisina hajakertoina hailut vuodot ja luulin jo että that's it. Kun muuten vaan punervaa valkovuotoa.

Nyt sitten tänään alkoi Niagara. Aamusta saakka vuotanut samaan tyyliin mitä heti silloin tuoreeltaan ekan vrkn aikana. Mutta ei ole tuoretta, nättiä verta vaan vanhaa, ruskeaa ällötystä. Nytkö märkänen? Normaalia? Vai supistaako se kohtu nyt viimeiset tiristykset? En muista tällaista aiemmin kokeneeni, vaan hissukseen hiipumista ja satunnaisia holahduksia. Että ei tällasta pitempikestoista. Ja oon kyllä tämän aamun imettänyt paljon, lisäksi maitoa tullut tänään ihan reippaasti tulvien.
 
Guang Xi, mulla oli kyllä viimeksi sektiosta useampi viikko reipasta vuotoa, mutta ei siis mitään hiipumista välissä. Kannattaa varmaan tarkkailla ihan varmuuden vuoksi, ettei ole ainakaan kohtutulehdus, mutta siinä kai pitäisi olla jotain hyytymiäkin? Mitään varsinaista kokemusta/tietoa ei mulla siis ole aiheesta.

Enough, meilläkin todella äänekäs nukkuja. Kevyemmän unen vaiheessa jos jonkun laista ähinää ja kiljahtelua niin, että odotan tyypin heräävän hetkenä minä hyvänsä, vaikka menisi vielä 2 h... Häiritsee kyllä omia ja miehen unia...

Mua on vähän surettanut, kun suurimman osan päivästä kanniskelen tai imetän vauvaa, ja esikoiselle on hirmu vähän aikaa. Kaipaa niin sitä, että voisi tehdä jotain isomman lapsen kanssa ihan kahdestaan. Esikoinen on myös nyt ollut aika temperamenttinen, ihan ymmärrettävästi tietysti, kun reagoi uuteen tilanteeseen. Lisäksi miehellä on ollut nyt terveysongelmia, joiden takia ei myöskään jaksa osallistua niin paljon. Jotenkin en osannut etukäteen ajatella tämän vauvanhoidon olevan taas niin totaalista, kun esikoisen vauva-ajasta on jo niin monta vuotta. Etukäteen olin kyllä myös ajatellut, että mies huomioisi varsinkin tässä alkuvaiheessa erityisesti esikoista. No, eiköhän kaikki sopeduta tähän pikkuhiljaa ja vauvakin löytänee jossain vaiheessa vähän ennakoitavamman rytmin.
 
Kohta koittaa meilläkin vauva-arki. On tunteet sillä tasolla että odottaa vaan että pääsee hoivaamaan vauvaa ihokontaktiin. Ihanasti lähettää mahassa selkeämpiä liikkeitä äitille kun vedet meni tunti sitten.:) kai sitä tänä yönä pääsee vielä vauvan kanssa nukkumaan vieretysten.

Muistan tosi hyvin ku ikä paljon itkettänyt aina synnytyksen jälkeen... Ja just nuo tilanteet kun lapset tullu kattomaan sairaalaan ja kaikki suunnitelmiin tulleet muutokset.

Nenna paljon voimia sinne! Meillä ollu kans molemmilla aiemmin kaikkea seurattavaa kuten verensokeria yötä päivää ja nuo bilirubiini arvot noussut. Sitten en ole ees tiennyt että siihen laskemiseen voi vaikuttaa imetys tiheys! En ainakaan muista että olisi neuvottu imettämään vaikka jatkuvasti että läskiä arvot. Kai sitä osaa edes jotain tehä paremmin nyt.

Ainakaan en aijo vähätellä jälkisupistusten kipua vaan hoidan niitä lääkkeillä ja lämpöpakkauksilla. Sainkin tänne saliin lämpöpakkauksia jotka on "kertakäyttösiä" niin voin osastollakin lämmittää niitä.. rakastan kuumuutta.
 
Mun vauva on jo iso tyttö! Yöllisestä vaipanvaihdosta huolimatta on tehnyt oikein kunnon emännän kakat läpi vaippojen ja yökkärin kahtenä yönä. Onneksi on pyykkikone, ei tarvitse lakanoita käsin pestä. Ainakin on neiti ruokaa saanut, vaippoja kuluu mukavaa tahtia.
 
Meillä nyt vähän takkuaa tää imetys kun vauva tosiaan sairaalassa tottu tuttipulloon ja nyt kotona nukahtaa heti tissille päästyään eikä kunnolla juo, joten olis vaan koko ajan tissi suussa nukkumassa. Jos lasken sänkyyn niin itku alkaa, ja taas nukahdetaan tissille. Välillä kun on pakko hoitaa esikoistakin kahella kädellä tai haluan hetken nukkua eri asennossa niin oon antanu korviketta, joka taas vähentää omaa maidontuotantoa. Ja varmaan korvikkeesta vauvan masu on menny kovaksi. Ja sen nuhakin jatkuu, yöt siksikin vähän itkusia. Noh, muuten menee hyvin.. mitenhän tuon saisi imemään tehokkaammin? Pumpulla en oikeen saa omaa maitoa lypsettyä.
 
Auttaisko jos vaan vähän suupielestä "tökkii" aina, kun meinaa nukahtaa? Vähän niin kuin yrittää irrottaa tissistä. Meillä sekin riitti monesti, kun alkuun ei jaksanut imeä tarpeeksi.

Aika jännä, että antoivat pulloa sairaalassa. Meillä annettiin kaikki lisämaidot ruiskulla..
 
Anime, ennätätkö lypsämään käsin? Imetä ensin ja sitten hörppyytä lypsetty oma maito. Pienikin tilkka omaa maitoa plussaa, lisäksi oma maidontuotanto pysyy paremmin yllä. Tuo on kyllä haastavaa kun kaksi pientä kotona. Toisaalta sulla on jo aiempaa kokemusta vauvan hoidosta. Tsemppiä!
 
Meidän tyttö on tänään 5 vrk ikäinen! Kävin eilen illalla kevyellä 15 min kävelyllä ja sen jälkeen tuli ihan hirmuinen heikotus, ihan kun olis meinannut koko ajan pyörtyä. Taisi olla liian kova koettelemus palautuvalle kropalle... Vähän säikäytti. Menin hetimiten nukkumaan vauvan kanssa. Tai siis imettämään ja nukkumaan, meillä menee suurimmaksi osaksi yöt tissi suussa tai poskella. Se on ihan normaalia vastasyntyneen tiheäimuisuutta ja läheisyyden kaipuuta, ei vielä ainakaan ahdista tai hermostuta. :Heartred Meillä ehkä ollaan niin äänekkäitä nukkujia, että otan liiankin herkästi vauvan rinnalle, mutta opetteluahan tämä alku ensimmäisen kanssa on! Mieluummin olen liiankin herkällä korvalla sen tarpeiden suhteen.
 
Mä menetin sen verran paljon verta synnytyksessä, että jouduin syömään kahden viikon rautakuurin. Se jeesasi heikotuksiin. Kannattaa pyytää hemoglobiinin mittaus neuvolassa.
 
Musta on kivempi reagoida mahd. nopsaan vauvan ääntelyihin (äkkiä oppii mikä ääni on mitäkin) eikä itkettää kovin pitkään. Helpompi aloittaa imetyskin kun vauva on vielä melko rauhallinen.
 
Takaisin
Top