Vauva-arjen kuulumiset ja pohdinnat, ilonhetkien jakaminen

Meillä herätään noin klo 7 jollon esikoinen herättää. Sitten koko päivän enemmän tai vähemmän imetystä, nukkuu siinä samalla, ei oikeen jää nukkumaan jos poistun vierestä, eikä autossa eikä vaunuissa. Mitään päivärytmiä 5-viikkosella ei siis ole. Illalla tankkaa kahta enemmän, jossain vaiheesa alkaa rintaraivarit ja n klo 20 annan desin korviketta. Nukkuu 02 asti ja sitten onkin yhtä härväämistä aamuun asti. Nukkuu mun vieressä.
 
Meillä päivät menee suht näin:

Sängyssä imetystä 6-7.30 välillä. Nukkuu 10-11 asti ja sit päivävaatteiden vaihto. Syödään klo 12 saakka ja päikkäreille. Tässä vaiheessa lähdetään yleensä liikenteeseen tai vaunuilemaan. Sitten 3-4 aikaa syödään ja on yleensä pitempään hereillä.
Illat imetän enemmän ja vähemmän, mutta yleensä about 23 aikaa alkaa yöunet ja herää syömään 3 aikaa yöllä. Meillä ei toistaseks ollu itkua tai rintaraivareita. Ainoastaan ilmavaivat kiusanneet. Tyytyväinen neiti... Keräilee varmaan voimia vasta :D Hän on tänään 3 viikkoa vanha :Heartred
 
meillä ei ole oikein rytmiä vielä tuon vajaa 3viikkosen kanssa. Heräillään aamulla 8 pintaan pikku-ukkelin kanssa. mies herää esikoisen kanssa joskus 7 aikaan. ens viikon jälkeen muuttuukin sitten ja mun pitää heräillä kans esikoisen kanssa. kai siihen tottuu ja sopeutuu.

aamulla vaihtelevasti joko tissitellään pitkän kaavan mukaan tai sit vaan muutamia kertoja ja seurustellaan tunnin parin verran, tänään 2,5 tuntia! Sit vähän lisää hömpsyä tissistä ja unille. Tyyppi nukkuu joko sohvalla vieressä tai meidän sängyssä makkarissa. Jos ollaan liikenteessä niin nukkuu vaunuissa/kaukalossa/liinassa.

toi on varsin tyytyväinen pieni mies. Huutaa yleensä vain nälkäänsä ja sitä huutoahan riittää :D toi on semmonen tissipoika ettei mitään rajaa :D

Ja tää tyyppi on ihan mahdoton, kakkaa on lähes jokaisessa vaipassa! Esikoinen kakkas ehkä kaks kertaa viikossa ja tää melkee koko ajan :D

Meil toi esikoinen on ollut oksutaudissa ja toivotaan täällä ettei tarttuis meikäläiseen tai vauvaan. Ukkeli känisi suuren osan viime yöstä ja mahassa hirvee mörinä meininki. Alotettiin eilen reladropsit eli liekö niistä johtuvaa myllerrystä, vaatiihan nekin totuttelua. Viime yö meni siis valvomiseksi kun kuuntelin esikoista että alkaako oksentamaan (en luottanut et mies herää tarpeeks nopeasti hoitamaan hommaa) ja sitten sen mitä torkuin kuuntelin pikku-ukon ähinää ja mähinää. Nyt tekis mieli nukkua, mutta toistaiseksi uni ei ole tullut.
 
Uskaltaako edes kirjoittaa rytmistä, ettei pilaa meidän loistorytmiä? En taida uskaltaa, tämä nykyinen tahti passaa mulle hiton hyvin. Päätelkööt siitä jokainen mitä haluaa.

Eniveis, vastoin kaikkia ohjeita, olen kantanut kehdossa max. 30 min. kerrallaan vauvaa ja ihan ihmisten ilmoilla imettänyt liinassa. Mahani ei vaan vieläkään sietänyt sitoa trikooliinaa itseni ympäri, joten lyhyellä kudotulla kehtopussitellut. Ja mikä tyydytys tuo imetyksen onnistuminen liinassa. Ha, on se kätevää!

Mut kastettiin toissapäivänä... :wink Kukaan toinen vauva ei ole koskaan pulauttanut niin paljoa mun päälle -tukka oli pestävä ja jopa alkkareissa oli puklua (sohva säästyi). Oma mokani, annoin D-vitskun lusikalla imettämisen jälkeen ja siitäkös tyty innostui yökkimään.

Poden ristiäisahdistusta. Mulla oli tyyliin kaikki selvänä ennen vauvan syntymää mutta nyt suunnitelmat meni uusiksi syystä jos toisesta kummeista aina juhlapaikkan valintaan asti. Ääh.
 
Vauvan kanssa menee ihan mukavasti, tuntuu jopa helpolta. Ihmettelen, kun ekan saatuani olin ihan sekaisin että miten tätä vauva-arkea muka jaksaa valvoa jne... Kummasti sitä sitten on tottunut lapsenhoitoon, itkuihin ja univelkaan, kun ei tämä vielä hetkauta. Saa nähdä tuleeko koliikkia, se kyllä vie voimia.

Esikoinen on ollut tosi mustis ja provosoi käytöksellä ihan selkeästi ja hakee huomiota. Vauva on tosi paljon rinnalla, joten oikeasti on äitinä nyt ollut vaikea huomioida esikoista tarpeeksi. Saapa nähdä milloin tämä asettuu. Ikinä? Sisarukset kun joskus tuppaa olemaan mustasukkaisia ihan aikuisikään asti :wink

Rintatulehduskin iski ja voimat meni saman tien. Kuumetta ja kauhea pingotus ja punoitus ja ennen kaikkea kipu rinnassa. Vaati vähän uskallusta alkaa pumppaamaan tyhjäksi tuota kun ajatuskin sattuu. Antibiootit sain kyl aloitettua, mut pitäis vielä saada enemmän tyhjättyä tuota, huoh. Onneks mies on hoitanut esikkoa niin olen voinut vain tissitellä tuon vaavin kanssa kun muuta ei jaksa.
 
Me kotiudutaan sairaalasta ehkä tänään. :Heartred Ootellaan vaan lastenlääkäriä joka sanoo viimeisen sanan, toivotaan että pojan paino ois hyvä kun siihen tää homma taitaa suurimmaltaosin nojautua.

Imetys on alkanut molemmilta sujua ja maito nousta, mitä nyt rinnanpäät on välillä kipeähköt, tosin mulla on aina ollut muutenkin aika herkät nännit. Pientä kärsivällisyyttä ja työtä vaati noi pari ensimmäistä päivää että jaksoi yrittää ja harjoitella, mutta on sen arvoista.

Mies on vähän surkuna että tätäkö tää nyt on kun oon niin "tuijotan vauvaa enkä muuta huomaa"-tilassa mutta hänkin tohkeissaan tulokkaasta.:cat:

On tää niin jokaisen tikin ja kitumisen ja odottelun arvoista, ja enemmän.
 
Vauvalla on huikeat hormoninäpyt. Isommat lapset epäilee siksi, että siskolla on alkanut jo teini-ikä! Eilen vauva olikin yhtä isoa angstia koko likka, ei suostunut nukkumaan kuin pätkissä (yritettiin kaikkea mahdollista) ja rintaraivosi tuntisotalla (yritettiin kaikkea mahdollista...). Tänään seesteisempää elämää, olen saanut jopa päivävaatteet itselle ja tehnyt kotihommia. No, huomenna on päivä taas uus ja eri -tiedä mitä ylläreitä nyt kehittelee päikyillään.
 
Miten on, raapiiko teidän vauvat itseään vahingossa? Mä olen yrittänyt pitää raapimissuojia, mutta tyttö huitoo ne heti pois käsistä. Naama on aina raasulla ihan naarmuilla, äidin sydäntä särkee! Kynsien leikkauskaan ei paljoa helpottanut.

Meidän typy on jo niin iso, että Liberon 1 -koon vaipat kövivät pieniksi! Ne kiristävät jo liikaa reisimakkaroita. :) Liberon vaipat ovat meillä sopineet parhaiten istuvuuden ja kuivana pysymisen osalta. Kerran on tullut pieni kakkaohivuoto aamuyöllä. Muiden vaippakokemuksia?

Ainiin, tänään vauva on 3 vk ja luultavasti heti tuli tiheän imun kausi. Viime yö meni ähistessä ja tissiä imiessä, ei kovin kauaa omassa sängyssä viihtynyt. Edelleen tissillä viihdytään poikkeavan paljon. Pitää kokeilla, rauhottuisiko vaunulenkillä pidemmille unille.
 
Meillä vauva on nyt viikon ikäinen ja ostettiin ennen syntymää Pampersin vaippoja. Eilen sitten muutamat kastuneet bodyt vaihdettuani lähetin miehen ostamaan kauppaan Liberon vaippoja joita käytettiin sairaalassakin, ne ovat paljon pienempää kokoa kuin nuo Pampersin.
 
Meillä on molemmat vaipat toimineet ihan ok. Lähikaupassa oli vain Pampersin vaippoja, niin niillä mentiin eka viikko ja sen jälkeen on menty Liberolla, kun pirttiin tulijat ovat lahjoneet Liberoilla :joyful: Meillä ootellaan innolla noita reisimakkaroita, että alkaisi kestovaipat istumaan. Yhden päivän kokeilin ja kastui niin monet vaatteet, että päätettiin sitten käyttää noita kertsejä ja sen jälkeen niitä onkin sitten tullut lahjoina niin, ettei oo ees ite tarvinnu ostella :) On muuten melko hyvä tuominen vauvaperheeseen.

Meillä kans raavitaan nassu ruvelle heti, jos tumput lähtee käsistä! Onneksi on monenmoisia tumppuja meillä ja joissain bodyissakin sattuu oleen ne sellaiset taitettavat sisäänrakennetut tumput. Me ei ollakaan vielä leikattu kynsiä, mutta tarvii varmaan kohta uskaltautua, sen verran terävät ovat, vaikka niin hirmu pienet ovatkin vielä!
 
Meil ei oo sen jälkee raapinut kun leikkasin eka kerran kynnet. Koht tarttee vissii taas leikkailla. Esikoinen oli naama naarmuilla koko ajan kun oli vauva.

Hormoninäppyjä tuol ukkelilla tulee ja menee ja välillä oikee helottaa kun naama on uinut maidossa :D Tyypillä on siis tapana toisinaan hinkata naamaansa maitoiseen tissiin, "ihanaa".

Meil on ollu viel yövaippana kertsejä vaik muuten kestoillaankin, ja ollaan varauduttu myös yökestoiluun kunhan tää tästä lähtee. Esikoinen osakestotettiin päivät ja kertsitettiin öisin. Meillä tuli jo synnärillä ukkelilla käyttöön noi 2 koon vaipat :D Ja tossa mietin just et mitä hemmettiä teen noille kaikille vaipoille jotka saattaa jäädä yli kun tuo ukkeli kasvaa tota tahtia :D APUA! Ja siis tosiaan palatakseni yökertseilyyn vielä, on varsin hyvä et kertsitetään öisin, koska toi kakkaa pääasiassa vain öisin! Päivisin tulee pieruja varren kanssa ja muutama kakka ehkä kanssa, mutta yövaippa on kakkaa piukassa kun se aamulla vaihdetaan :D

Sit vielä. Musta tuntuu et mä näännyn nälkään. Mulla on KOKO AJAN nälkä! Siis ihan koko ajan! Voisin syödä 30min välein. Tänäänkin söin kunnon lounaan broileria, riisiä ja paaaaljon kasviksia ja lasin maitoa ni klo.13 ja sit imetin tyypin ja 14.20 mulla alkoi olemaan niin hirvee nälkä etten saanutkaan nukuttua päikkäreitä vaan oli pakko nousta syömään.

Joskohan nyt pääsis itekin nukkumaan. Mies ja esikoinen lähti uimahalliin niin mulla on hyvä sauma mennä ukkelin kanssa unille.

Missähän vaiheessa mä teen nimiäiskutsut? Apuah...
 
Meidän tyttö täyttää huomenna jo 1 kk :love2. Tumput on kynsien leikkauksesta huolimatta käytössä, kun naarmuja tulee muuten kasvoihin. Tosin tyttö poistaa ne kyllä kätevästi huitomalla ja herätessä ne ovat milloin missäkin... Hormoninäppyjä on myös tooodella paljon, enemmän kuin esikoisella aikoinaan. Puklailuun tuntuu auttavan varovainen röyhtäyttely ja kantaminen pystyasennossa syömisen jälkeen, mutta varsinkin illat on kyllä siitä huolimatta välillä aikamoista palosireenihuutoa. Toivottavasti helpottaa ajan kanssa. Ainakin saanee nyt riittävästi ravintoa kasvua varten, kun vaippaan on tullut siinä määrin tavaraa, että meillä hyväksi havaittujen Pampersien kapasiteetti on kovilla...
 
Mulla se nälkä on ehkä menossa ohi. Aamupalaa kyllä kroppa huutaa kovaa, muuten tasottunut. Aamun paastosokrut olleet vähän koholla, varmaan kun niin nälkäsenä oon jo aamulla. Sehän se raskaanakin nosti aamusokrua. Pitää tsekata iltapala uusiksi.

Tytsyllä (5vko huomenna) on 1-koon Pampers käytössä päivällä ja Naty yöllä. Liberoista pitäisi olla isompi koko jo. En tykkää yhtään Liberoista, muoviset. Pampersit haisee kyllä vähän oudolle paketista otettaessa. Naty yllättänyt (ei aiempaa käyttökokemusta) miten kivasti toimii yön ihoa ärsyttämättä. Ei ole ikävä kestoja, vaikka poden huonoa omaatuntoa roskan määrästä.

En yleensä vaihda vaippaa yöllä, ellei ole ihan pakkopakko. Jos yökkäri kastuu, harvoinpa puen uutta mekkoa (kyllä, mekkoa!) tytölle. Kääräisen sellaisilla kerroilla vauvan vain pehmeään maxiharsoon loppuyöksi. Harvoin ohivuotoja onneksi. Kasvu välillä häiritsee vauvan vaipotusta ja sen oikean koon löytämistä. Liian isoa vaippaa voi yrittää istuttaa pikkuhousuilla.

Yökkärinä käytössä on vain Lindexin tosi vanhan malliston pussimekkomalli, joka mahdollisuus sulkea nauhalla pussiksi jaloille -ihan paras! Sen kanssa kätsyä se vaipan vaihto, ei painonappeja (jotka ovat esim. yöhaalareissa vihoviimeisiä), lisäksi jalat pysyy lämpiminä mukavasti pitkän helman suojissa. Isommalle vauvalle olen käyttänyt sitten jo vetskarilla suljettavaa haalaria.

Olen laittanut jo jotain vauvan vaatteita pois. Sellaisia, joita ei vaan tule pidettyä. Ajattelin lahjoittaa ne Hopen kautta, samaan voisi laittaa isompienkin lasten vaatteita ym.

Kirjoitin tässä imettäessä romaanin, ennätin vaihtaa kaksi kertaa asentoa ja pyyhkiä neidiltä nenän kautta tulleet maidot. Mulla ehkä kuitenkin on vähän suihkutissin vikaa, maitoa tuntuu tulevan tulvimalla.
 
En ole muuten kertaakaan leikannut tytön kynsiä. Ei ole kiire manikyyriin vieläkään. Tumppuja ei ole raapimisen takia tarvinnut käyttää, lähinnä aiemmin kylmien sormien vuoksi.
 
Hellis, olet perhepedin ytimessä. Hyvältä kuulostaa! ❤️ Vähän kade oon, koska mun tyttö on ollut alusta saakka huono hamuaja ja koska oli alussa niin väsy, tottui että tissi suurin piirtein nostetaan suuhun (mitä ei tietenkään pitäisi tehdä, aiheuttaa usein vaan päinvastaisen reaktion vauvassa).
 
Mulla on ainakin maitobaari koko yön auki, tyyppi herättää noin 15 kertaa yössä ja ratkaisen kaikki maailman ongelmat tissillä. Mitä sitä paitaa välissä paikalleen kiskomaan, sitäpaitsi nukahdan heti kun itku loppuu.
 
Tapahtui toissayönä: Lapsi nukahti vihdoin tuntien kitisemisen jälkeen ja kakkasi samantein -> Mentiin vaipanvaihtoon. Juuri kun oltiin saatu lapsi pestyä, uusi vaippa päälle ja kohti sänkyä-uusi kakka. -> Pesulle. Kakka hienosti juuri pesty ja lapsi aseteltu vaipan päälle - uusi kakka - pöydälle. Taas pesulle ja lapsi pöydälle takaisin... Pissat pöydälle. Mies kääntyy ottamaan pyyhettä putsatakseen pissat ja sitten räjähti - kakkaa lentää paineella mun päälle kun seisoin vieressä apuna. Kabuum! Kakkaa reisillä, yöpaidalla ja lattialla. "Eieiei!!"
Pelkäsin että tikit repeää kaikesta nauramisesta :D Ihana arki :Heartred
 
Rosmariini: Voi ei, haha! En tiedä olisinko itkeny surusta vai ilosta tuossa vaiheessa :D

Meillä neiti on nyt nukkunut aamu kuudesta noin klo 10 tiennoille. Oli pari tuntia hereillä ja nukkunut nyt neljä tuntia taas. Viime yönäkin heräsi vain kerran nopeelle tankkaukselle. Ihanaa kun on ollut vielä sadepäivä, niin rauhassa saanut siivota kotia ja olla vaan :Heartred
 
Takaisin
Top