Vaunut. Pohdintaa ja keskustelua.

Tuota... matkarattaat? Mä ajattelin, että matkataan aina samoilla rattailla. Oonko ihan pihalla?

Niin minäkin, mutta matkarattaat ilmeisesti kevyemmät ja menee pienempään tilaan -> helppo pakata esim. autoon.
Tää vaunuasia on ainoa asia, mitä mä en haluaisi joutua päättämään. Jos joku vois tehdä mua miellyttävän päätöksen mun puolesta :bag: Ihan liikaa vaihtoehtoja ja asioita, joita pitäis ottaa huomioon - pitäis päästä vaihtelevassa maastossa kaikilla keleillä, mutta myös kaupungissa, mulla pieni auto, mihin ei kaikki vaunut mahdu.. hommatako yhdistelmät vai ei.. sekin pitäis osata ottaa huomioon, oisko sisaruksia tulossa kuinka pienellä ikäerolla, jne. HUOH! :banghead: Lähiaikoina olen kallistunut ajatukseen käytettynä ostetuista, niin ei ainakaan harmittais niin paljon, jos valinta osoittautuukin vääräksi.

Ehkäpä se selventää asiaa, kun menee liikkeeseen ihmettelemään ja testailemaan. Vielä en tähän kyllä paljoa jaksa ajatuksia tuhlata, myöhemmin sitten!

Meil on sisarusrattaat, yhdistelmävaunut ja matkarattaat. Kun neiti oli pieni kuletettiin autossa mukana vaunujen runkoa, siihen sai kätevästi turvakaukalon kiinni.. Sit kun neiti vaihettiin isompaan istuimeen, ostettiin matkarattaat ja ne on ollu autossa mukana. Nyt varmaan raahataan sit matkarattaita + vaunun runkoa niin saa kulettaa kaukaloa vaunuissa ja tarvittaessa neiti rattaisiin. Tietty jos yksin lähtee niin pakko ottaa sisarrattaat tai kannella sit välillä tuota taapertajaa..

Meillä tosiaan oli tuo tavan runko "matkarattaina" tää oli sillon kun liikuttiin pääosin vielä tuplilla ja mä en jaksanu joka kerta jumpata tuplia autoon niin otin ton viking rungon ja siihen istuimen ja sit esikoinen sai kävellä tai sit laitoin lapset istumaan sylikkäin.

Yleensä matkarattaiden tarkoitus on toimia kai "pikavaunuina" jotka kulkee helposti mukana ja menee tosi pieneen mukaan, eli voi vaikka säilyttää aina kontissa ilman et vie älyttömästi tilaa. Jos pääosin liikkuu muutenkin vaunuilla niin koen ne matkikset itse aika turhaks, kyllä yksilläkin pärjää :)

Matkarattaita olen käyttänyt sen jälkeen kun vauva on ollut reilun vuoden vanha. Sitä ennen hyvin ollaan pärjätty yhdistelmävaunuilla ja kantoliinalla. Matkarattaita käytetty lähinnä reissuilla kun auto on muutenkin tupaten täynnä .

Minä en ainakaan jaksanut raahata kaukaloa, kun poika painoi hyvän verran ja matkarattaat oli vastasyntyneestä asti käytössä. Tai niiden runko, johon kiinnitettiin kaukalo ja runko aina autossa valmiina. Me kylläkin liikuttiin paljon autolla ja käytiin kaupoilla ja tapahtumissa jne.

Vaunuissakin meillä oli adapterit, mutta koin helpommaksi antaa vaunut olla kotona valmiina vaunuina ja ei tarvinnut säätää vaunuosan irroittamisen ja kiinnittämisen kanssa. Lisäksi mun auto ei ole kovin iso, niin pienet ja kevyet matkarattaat oli näppärät.

Mekin pärjättiin reilu vuosi alkuun ihan yhdistelmävaunuilla, joihin sai adapterilla kaukalon. Nyt kun lapsi ei ole enää ihan vauva, kevyet matkarattaat on kätevät sellaisilla "autolla itäkeskukseen shoppailemaan" -reissuilla :) Meidän nykyisissä matkarattaissa häiritsee just se, ettei saa käännettyä selkä menosuuntaan ja vauvaa ei näe kunnolla työntäessä.

Meillä ei ole autoa eikä tule olemaan. Junalla todennäköisesti matkustellaan heti, kun vain jaksetaan ja pystytään. Suomeen pitää välillä lennellä. Siksi mun kriteeristössä on ollut se, että vaunut on helppo kasata kentällä, niillä on helppo liikkua kaupungin mukulakivikaduilla ja ne ovat kohtuullisen kevyet ja pienet ei-esteettömiä tilanteita varten. Jos Suomen reissulla on iso kinos ja vaunut eivät kulje, jumitetaan sitten vaikka kotona. Teutonia Cosmoa muistaakseni ajattelin. Emmaljunga Viking vois kai myös olla, mutta niiden saatavuus on täällä vähän huonompi ja haluan ehdottomasti kokeilla ennen ostoa.

Ette te Sissis sitten tarvi matkarattaita erikseen. Minä voin muuten lämpimästi suositella Teutonian Cosmoa, meillä esikoisella oli ne ja pahimmassa loskassa sai käännettyä isot pyörät eteen ja pärjättiin myös Suomen talvessa. Kaupassa jne liikkeellä ne oli tosi näppärät ja kulki myös mukulakivillä ja puistossa hyvin. Meille nuo valikoitui kapeuden ja säätöjen ansiosta, kun en halunnut kuppimallista istuinta. Ja Saksasta ne sai hyvään hintaan Suomen hintoihin verrattuna. :wink

Meillä on muuten yhdistelminä n. 6 vuotta vanhat Teutonian Mistralit jotka tuli meille käytettynä, enkä voi kuin kehua. Tai yks miinus: kaukalon laittaminen adapterilla on hankalaa säätämistä, mutta vauva-ajan jälkeen sitä ei oo tarvinnut ja olen ollut vain tyytyväinen :)

Tuo kaukaloasiakin, kääks. Ihan kamalasti sellaista ei varmaankaan tarvitse, jos huomioi, että olen matkustanut henkilöautossa kotikaupungissani kaksi kertaa viimeisen puolentoista vuoden aikana. Silti sellainen on kai hankittava, mutta sanotaan, että on vastuutonta ostaa käytettyä... Oletan, että autottomatkin tulevat yleensä taksilla synnytyspaikasta kotiin. Suomessa sitä sitten tarvittaisiin, mutta kaikkea ei saa reissuille mukaan, joten Suomeen pitää ehkä hankkia oma sillä vuokraaminen vaatii taas vaivannäköä muilta ihmisiltä.

Mina ostaisin kaukalon / turvaistuimen käytettynä ainoastaan tutulta. Jotkut istuin valmistajat myös suosittavat, että yli 5 vuotta vanhoja istuimia ei käytettäisi. ilmeisesti, koska materiaalit eivät enää sen jälkeen vastaisi kestävyydeltään tarkoitettua. Jokainen voi tietenkin omalta kohdaltaan miettiä uskooko tähän vai ei.

Ei ole valmistajista tuo suositus kiinni. Ihan autoliitto suosittaa kaukaloissa max 5 vuoden ikärajaa. Normaali istuimissa ei ole ikärajaa.

Olikohan britax jolta löytyy lausunto, että istuimet eivät oikeasti vanhene yhtään mihkään aj materiaalitkin pitkään pysyvät kunnossa. Tämä 5 vuoden "suositus" tulee siitä että istuimien turvallisuutta parannetaan jatkuvasti ja istuimet uudistuvat koko ajan ja sen vuoksi niitä suositellaan vaihtamaan.
Kolaritilanteessa olleesta istuimesta rakenteet vaurioittuu. Kolarissa istuimeen kohdistuu sellaiset voimat että ne vääntyvät ja haurastuva, jonka jälkeen ne eivät ole enää turvallisia.
Nää 5v rajat on pitkälti vaan keino rahastaa ihmisiä.

"Turvaistuimelle ei ole olemassa parasta ennen -päivämäärää, vaikka esimerkiksi Yhdysvalloissa myytäville turvaistuimille on määritelty viiden vuoden käyttöaika. Turvaistuimen valmistuspäivämäärä pitäisi löytyä stanssattuna kaikkien istuimien runkomuovista. Muovin ja vöiden kulumisen ja heikkenemisen johdosta vanhan istuimen ostajan kannattaa harkita valintaansa, varsinkin jos käyttöohje ja istuimen käyttöhistoria ovat hämärän peitossa."

Tässä pätkä täältä http://www.autoliitto.fi/tietopankk...istuintestit/vaaratilanteita_turvaistuimessa/

myös kaukalo on tuossa siis turvaistuin ja kuuluu tuohon samaan, eli ei ole parasta ennen päivää. Istuimen kuuntoon vaikuttaa kuinka sitä huolletaan ja miten sitä on käytetty.

Meillä on esikoisen kanssa ollut kaksi kaukaloa käytettynä. Ensin miehen työkaverilta ja sitten yhdeltä kaverilta, kun päätettiin vaihtaa vaunuja. Molemmat oli olleet käytössä yhdellä lapsella, enkä osannut/osaa vieläkään olla huolissani. Kaukalon käyttöikä on kuitenkin aika lyhyt yhtä vauvaa kohden, enkä löydä niistä kulumajälkiä edelleenkään. Mutta tottakai jos itseä enemmän huolettaa, kannattaa varmaan ostaa uusi, eipähän tarvii olla siitä huolissaan :)

Meillä oli kans tutulta tullut käytetty kaukalo. Vyöt erinomaisessa kunnossa, kankaissa haalistumaa, kumpparit parista kohdasta lörpsähtäneet mutta aivan passeli kaukalo. Nyt hommataan uusi kun tarttee ostaa sellanen jonka saa telakkaan, mutta tälläkin kertaa ostetaan käytetty.

Meille tulee nyt varmaan ihan kaupasta uusi, jos ei jollain tutulla ole tiettyä mallia ylimääräisenä. Riippuu siis ensin siitä mihin matkarattaisiin päädytään, ja mistä ne ostetaan ja mikä kaukalo niihin sit käy... monimutkaista!

En yhtään ihmettele jos ekakertalaisella on pallo hukassa näiden kanssa :D Mut siitä ne pikkuhiljaa alkaa selviämään. Kannattaa muistaa, että jos ei jostain syystä pidäkään niistä välineistä ja vehkeistä, jotka on alkuun ostanut, niin vaunut ja muut menee aika hyvin käytettynä kaupaksi, ainakin jos hinta on kohdallaan. Ja jos on ostanut jo valmiiksi itse käytetyt, ei rahassa välttämättä juurikaan häviä. Me tehtiin niin. Eka ostettiin käytettynä yhdistelmät, jotka oli kovan vaunukopan kanssa ihan loistavat. Lapsi kuitenkin kasvoi (joo, ne tekee sen kamalan nopeasti) ja tajuttiin että se ratasistuin ei olekaan meidän mieleen. Päätettiin vaihtaa kun kaverilla oli toisenlaiset kohtuuhintaan myynnissä. Laitoin edelliset toriin myyntiin, haettiin heti ja sain niistä pari kymppiä vaille saman mitä oltiin itse maksettu :)

Näissä asioissa onneksi matkan varrella viisastuu aika lailla kun jatkuvasti joutuu pähkäilemään mitkä ulkovaatteet on hyviä ja mitä kokoa kantsis ostaa ens talveksi, kun nyt saisi alesta jne.

Selailin Autoliiton julkaisemia istuintestejä lauantaiaamun ratoksi. Niiden mukaan Maxi-Cosi näyttää suosittavan tuota käyttöä max viisi vuotta istuimen valmistumisesta. Muiden kohdalla ei äkkiseltään samoja ohjeita ollut.

Takaisin