Vaunut. Pohdintaa ja keskustelua.

Onko Super Vikingit ne, mistä saa kahdelle tai yhdelle? Double Vikingit on kshdelle jaVikingit yhdelle?

Vastaan itselleni, että noin se menee. Super Viking -runko käy yhdelle ja adaptereilla kahdelle peräkkäin. Siihen käy myös suurin osa Emmaljungan kopista ja istuimista. Vikingit on yhdelle ja niissä on kapeampi istuin ja koppa, kuin Supereissa. Double Vikingit on kahdelle vierekkäin ja niihin ilmeisesti käy samat kopat ja istuimet kuin Viikkareihin.

Jos olet Emmaljungista kiinnostunut, kannattaa liittyä Facessa esim. Emmaljunga myynti- ja turinaryhmään. Siellä on paljon juttuja eri malleista ja erittäin intohimoisia faneja. :)

Me tilattiin juuri vanhoihin rattaisiin toiseksi rungoksi tuo Super Viking. Meillä on siis ennestään Edget. :)

Pakko vielä vaunuintoilijana sanoa, että kannattaa käydä kokeilemassa ja hypistelemässä vaunuja kaupassa. Onko ne omaan "käteen" sopivat, saako työntökorkeuden itselle sopivaksi, onko toimintoja helppo käyttää ja blaa, blaa.

Me käytiin tänään huvin vuoksi parissa lastentarvikekaupassa fiilistelemässä ja omaan käteen yhdet Stokket, jotka oli näyttäneet kuvissa kivoilta ja joita oli blogeissa yhteistyön merkeissä kehuttu, tuntui jotenkin hetkuvilta työntää. Ja Bugisten kuomu kummalliselta säätää, kun on tottunut toisenlaiseen. Bugaboolla oli kyllä myös tosi siistit Dieselin tuunaamat kiesit.

Sissis, itse olen myös päätymässä Teutonian Cosmoihin ja nimenomaan pehmeään versioon. Muilta ulkosuomalaisilta kuultujen kokemusten mukaan pehmeä koppa olisi kätevämpi lentomatkustuksessa ja meille ainakin tulee eka Suomen reissu jo jouluna. Olen jo katsellut käytettyjä Cosmoja netistä ja aika paljon näyttäisi olevan tarjontaa Itävallan sivuilla. Ajattelin kuitenkin vielä vähän aikaa himmailla ostohaluja :)

Meillä on esikoisella ollut Teutoninan Cosmot ja tykättiin ihan tosi paljon. Pehmeällä kopalla en eivät ole enää ne kaikista trendikkäimmän vaunut, mutta pehmeä koppa toimi meidän vanhassa kodissa parhaiten ja samalla mennään nytkin. Vaunujen käyttöikä on kuitenkin aika lyhyt, alle vuoden, joten ei viitsitä uusia vain trendikkyyden takia ostaa.

Pehmeä koppa oli tosi helppo, kun vauvaa siirsi sisältä ulos ja ulkoa sisälle, jos vaunuilla ei pysty suoraan rullaamaan sisälle, niinkuin meillä ei mahtunut. Pakkasin esikoisen koppaan sisällä valmiiksi ja vain nostin vaunuhin koppineen ulos. Myös kyläilemään, neuvolaan jne mennessä, oli helppoa jättää vaunut rappuun tms ja kantaa nukkuva vauva perille ja antaa jatkaa unia tarvittaessa kopassa. Meillä myös koppa toimi ekat kuukaudet matkasänkynä.

Cosmojen muita hyviä puolia oli niiden kapeus ja ketteryys. Meille ne valikoitui juuri pienen kokonsa vuoksi.

Kiitos kommentista, Viveka. Juuri nuo perusteet meillä on ollut vaunujen valinnassa ja juuri tuollaisia ollaan pohdittu kopan siirtelystä. Luulen, ettei tätä asiaa enää tarvitse kauheasti pohtia, koska kokeilukin vakuutti. Sit voi alkaa miettiä väriä, jolla toki ei ole kamalasti merkitystä, mutta kun on vaihtoehtoja... Tykkään itse vihreästä, mutta luulen, että mies lämpeäisi nopeammin violetille, joka vois myös olla meille kiva.

Meillä on violetit, ja kyllä minusta värillä on väliä! :angelic: Kannattaa ostaa sen väriset, jotka miellyttää sitä, joka rattaita eniten työntelee.

Noissa pehmeissä kopissa on myös sellaisia jotka saa myöhemmin lämpöpussiksi ottamalla muutaman osan pois. Vai onko kaikki sellaisia? Kannattaa kysellä, koska se lisää huimasti käyttöikää. :)

Teutonian nettisivuilta sain sen käsityksen, että on vain yhdenlaisia pehmeitä koppia, mutta täytyy vielä tarkistaa.

Viveka, mä vain yritän esittää järkevää, vaikka oikeasti olen alusta alkaen miettinyt myös vaunujen väriä. Tuo on hyvä pointti, että sen, joka työntää vaunuja eniten, sana voisi painaa enemmän vaunuasioissa. Luulen, että löydetään joka tapauksessa sellainen väri, joka tuntuu molemmista hyvältä. Mä mietin myös vähän oman vaatevarastoni väriskaaloja. En ajattele, että vaunujen värin oikeasti tarvitsisi sointua esimerkiksi tuoreen äidin kenkiin, mutta tykkään pohtia väriyhdistelmiä, joten miksi en sitten pohtisi vaunujenkin kanssa. Mulla on aika paljon mustia vaatteita, joihin yhdistelen kirkkaita värejä, joten mustia vaunuja en kovin mielelläni haluaisi. Ellei ole jokin supersupertarjous.

Se vielä, että hyvin todennäköisesti työntelen vaunuja enemmän kuin tuleva isä, sillä pidän sekä äitiys- että vanhempainvapaan. Isä pitää todennäköisesti kuukauden tai pari isyysvapaata.

Me hankittiin tänään vaunut! Saatiin halvalla Brio Happyn Navy Superiorit, joten pakkohan ne oli napata. Happyt oli jo aikalailla loppu Vauvatalo Johannasta täältä meiltäpäin, nuo oli tokavikat. Kovin tykkään niistä kyllä, tekis mieli jo lähtee työntelee. Ehkä isken kyytiin meidän koiran! :D

Voihan siihen kuomun eteen laittaa jonkun huivin, niin kukaan ei nää, että olet vasta lämmittelykierroksella ilman kyytiläistä. :grin

Kaveri kärräsi aikanaan muuttokamoja vaunuilla, kun se oli viimeisillään raskaana ja oli lyhyt muuttomatka.

Onko täällä kenelläkään kokemuksia baby merc-vaunuista?
Kauheasti oon koittanut netistä googlata, mutta melko vähän mitään kommentteja tuosta merkistä löytyy. Joitakin blogeja löysin, mutta niissäkään ei pitemmän ajan käyttökokemuksia oikeastaan ollut.

Haluaisin kuitenkin vaunut/rattaat mitkä kestäisi koko tarvittavan ajan, mahdollisesti myös joskus tulevan toisen lapsen. Ja ominaisuuksiltaan tahdon sellaiset että niillä voi lähteä keskustaan kauppakeskuksiin pyörimään tai kävelylenkille. Turvakaukalon kiinnitys runkoon on myös yksi suuri kriteeri minkä ehdottomasti haluan olevan.. (Ja miljoona muutakin kriteeriä) :D

Laittelin sähköpostia kyseisten vaunujen maahantuojalle (preeco.fi) ja vastasivat todella nopeasti, ja tarkasti asioihin mitkä mulla oli jääny kaivelemaan. Ovat hintansa puolesta melko edullisia, mutta hinta-laatu suhde mietityttää kovasti.

Onko muita ketkä on tilanneet/suunnitelleet tilaavansa vaununsa netistä?

Tuosta preecosta löytyi netistä vaikka minkälaista mielipidettä, en sitten tiedä mihin kannattaa luottaa. Meillä kuitenkin budjetti todella rajallinen ja mieluusti uudet kärryt tulokkaalle haluan.

Terkuin, erittäin turhautunut ja hämmentynyt Karz.

Mä ajattelin tilata vauvakulmasta meidän tulevat vaunut. Samoja vaunuja saa myös just tuolta preecolta, mut oon toimituksista kuullut niin paljon huonoa että en sieltä uskalla tilata. ImageUploadedByVau Foorumi1463484984.013480.jpg
Tässä meidän tulevat vaunut, ei myöskään oo löytynyt kauheesti arvosteluja tosta merkistä mutta uskallan ne kuitenkin tilata :)!

Tässä meidän tulevat vaunut, ei myöskään oo löytynyt kauheesti arvosteluja tosta merkistä mutta uskallan ne kuitenkin tilata :)!

Ihanaa jos joku muuki on noihin tutustunut, ja iso plussa että uskallat laittaa tilaukseen. Meinasitteko tuolla turvakaukalolla tilata? Mietin vain että tuleeko se kiinni adaptereilla vai käykö suoraan runkoon, missään ei mainintaa ollut. Joissain seteissä kun näkyy kuitenkin jotkun adapterin tyyliset kuvissa.. Yhtä suurta kysymysmerkkiä koko homma :D

Ihanaa jos joku muuki on noihin tutustunut, ja iso plussa että uskallat laittaa tilaukseen. Meinasitteko tuolla turvakaukalolla tilata? Mietin vain että tuleeko se kiinni adaptereilla vai käykö suoraan runkoon, missään ei mainintaa ollut. Joissain seteissä kun näkyy kuitenkin jotkun adapterin tyyliset kuvissa.. Yhtä suurta kysymysmerkkiä koko homma :D
Joo turvakaukalolla otetaan, meillä ei oo edes autoa niin en jaksa erikseen tutustua muihin. Vauvakulman tiedoissa ainakin tulee että saa adapterilla rattaiden runkoon kiinni! :) pari blogia löysin noista vaunuista ja ovat kehuneet! :)

Joo turvakaukalolla otetaan, meillä ei oo edes autoa niin en jaksa erikseen tutustua muihin. Vauvakulman tiedoissa ainakin tulee että saa adapterilla rattaiden runkoon kiinni! :) pari blogia löysin noista vaunuista ja ovat kehuneet! :)

Mekin ollaan mietitty ottavamme turvakaukalolla, vaikkei siitä kolaritestejä ainakaan julkisina löydy. Meille tulee muutenkin toinen kaukalo sitten käyttöön vielä lisäksi niin uskaltaa ottaa tuon kyllä. Ilmoittele kun olet tilannut kärryt ja ne ovat saapuneet, odotan kiinnostuneena millaiset ovat :)

Oliko täällä kenelläkään kokemusta Britax B-motion 3:sista? Meneekö ne miten pieneen tilaan autossa? Tai pystyykö työntämään yhtään lumihangessa? Tarvittaisiin uudet matkarattaat, joiden ei haluttaisi olla ihan heppoiset.

Ne taitaa mennä kasaan samalla lailla, kuin Baby Joggerit, eli kohtuu litteä, mutta leveä paketti.

Nyt on vaunut hankittu ja haettu myyjältä! Löysin netistä kolme kuukautta käytetyt Teutonian BeYou-vaunut kovalla kopalla, ihan kuin uudet. Lentoreissua varten saan kaverin vanhan pehmeän kopan lainaan, jos siltä tuntuu. Päädyin sittenkin BeYou-malliin Cosmon sijasta, koska siinä on heittoaisa ja jotain muutakin plussaa olin löytävinäni, nyt en enää muistakaan että mikä se oli :rolleyes:

Ensi tuntuman perusteella vaunuissa on tosi hyvä liikkuvuus, tilava tavarakori ja ulkonäkö meidän makuun oikein kiva.

Ainut miinus, jonka olen jo todennut, on jalkajarrun puuttuminen... Jarru pitää vääntää päälle aika kovalla voimalla... Mutta olen miettinyt, että jos käytäntö osoittaa, että vaunuja ei tule paljon käytettyä (jos vauva ja vanhemmat tykkääkin enemmän kantamisesta) tai että jotkin toisenmalliset vaunut olisivat kätevämmät, voin aina myydä nämä vaunut lähes samaan hintaan eteenpäin ja ostaa esim. matkarattaat tms. tilalle..

Jotenkin vähän hassua säilyttää vaunuja (toivottavasti) monta kuukautta ennen lapsen syntymää, mutta toisaalta eipä tarvitse enää kytätä netissä tarjouksia :grin

Mekin tilattiin vaunut - päädyttiin Emmaljungan city crosseihin. Olivat yllättävän kevyet työntää (edgeihin verrattuna), mutta kuitenkin tarpeeks järeät maastoon. Koppa ja ratasosa ovat keskenään eri väriset, mutta tällä ei ole meille väliä, sen sijaan sillä 20% alennuksella on! :) Onpahan yks asia listalla vähemmän!

Takaisin