Vaunut. Pohdintaa ja keskustelua.

Täs meiän vaunut ja kyydissä kuopus ja ikää kuvan otto hetkellä 3,5kk. Asento on sama kuin kaukalossa. Päikkärit nukkui kopassa niin kauan kuin mahtui, mutta hereillä ollessa annettiin 6kk iän jälkeen olla tuollai, koska ei ole liian pysty.

Liitteet

• elmeri.jpg
    elmeri.jpg
    169.7 KB · Katsottu: 90
Mua mietitytti tuossa kuppiasennossa nukuttaminen, että onko se pidemmän päälle hyväksi esim selälle. Meillä kuitenkin tuli jo jonkin verran autoiluakin ja silloin on kuppimaisessa asennossa, niin ajattelin, että varmaan on parempi nukkua ns suorassa. Mutta enpä tiedä näistä, toi oli lähinnä oma fiilis.

Turvakaukalossakaan ei pientä suositeltu pidettävän yli tuntia kerrallaan, niin en kyllä ois kuppimaisia vaunuja ostanut..

UFF, iskipä kunnon vaunuahistus ko alkoi tätä lukemaan :D Mä en tiiä miten selviän minkään vaunujen kanssa ko liikun ulkosalla pääosin pyöriksellä. Pitäs löytää kevyet ja varmaan jotenkin madalletut..? Tai tuunailla ite sit jotenkin järkeväksi. Ei oo kauheasti vaunukokemuksia, pitäs varmaan alkaa perehtymään. ÄÄK!

Meillä nämä vaunut enkä osaa vaihtaa, koska parhaiksi todetut. Kevyet ja kapeat, mutta silti tilavat. Vaunukoppaan meni vielä 6kk ikäinen hyvin talvivaatteissa ja makuupussissa. Ratasosa on myös todella suuri. En ole niin isoa itseasiassa edes nähnyt. Mahtuu taapero kovilla pakkasilla kyytiin lampaantaljan ja lämpöpussissa kanssa ja nukkuu niissä edelleen mukavasti, koska on niin tilavat. Isoon tavarakoriin menee kaksi täyttä ruokakassia ja vaunut liikkuvat silti vaivatta. Kulkevat mainiosti tuolla auraamattomilla teilläkin. Myös juoksulenkkiä oon näiden kanssa tehnyt, kun ovat niin kevyet. En tosin tuolla hangessa. Se olisi turhan extremeä :D

En mäkään tuossa nukuttanu vaan kopassa kuten kirjoitin, hereillä ollessa sai olla noin, esim jumbossa pyöriessä isompi halus kävellä ja pikku ukko nosti metelin kun ei kopasta nähnyt mitään, joten laitettiin tupliin isomman istuimeen tuollai pötkölleen niin oli tyytyväinen. Kopassa mahtui nukkumaan vuoden vanhaksi asti.

Nyt on ihan uteliaisuutta pakko kysyä et kun matkustatte autolla pidempää matkaa niin pysähdytteköä oikeesti tunnin välein nostamaan vauvan pois kaukalosta verryttelemään? Vaikka siis nukkuisi oikein tyytyväisenä jne. Itse en ikinä ole mistään tunnin kaukalo ajasta kuulutkaan, istuttaminen on täysin eri asia kuin kaukalossa olo joka on pienellä liki makuuasentoa, tai ainakin meidän kaukalossa on näin.

En ole koskaan nostanut ja jos nukkui kaukalossa ja tultiin kotiin, annoin jatkaa unia kaukalossa. Mutta just sen takia, koska me autoillaan aika paljon, ajattelin, että vaunujen on hyvä olla suorat, niin ei tule joka paikassa tuo kuppiasento, se ei varmaan olisi fysiologialle hyväksi. Meillä poika nukkui päikkärit vaunuissa joka päivä 1v7kk ikään ja helposti veteli kerrallaan 2-3h eli aika isoksi olisi mennyt kokonaisaika kuppiasennossa.

Meille neuvolasta neuvottiin tunnin aikaraja, ja ei mielellään päivittäin. Mutta sen pari kertaa mitä ajettiin pidempää matkaa, ei kyllä pysähdytty kuin pakon eessä.. Mutta muuten ei sit paljoa kaukalossa pidetty.

Onks teil sitteriäkään ollenkaan käytössä, sehän tekee myös tuommosen kuppimaisen (ainakin BB) missä oleilla ja taitaapa siihen stokken syöttiksen vauvaosaankin tulla tuommonen kuppimainen mihin vauva laitetaan.

Muistaakseni ylipäätään missään vaunuissa ei saa istuinosaan laittaa lasta ennen kuin osaa itse istua ilman tukea. Mua lähinnä nyt kummastuttaa kun eikös noissa täällä mainituissa bugiksissakin ensin vauva ole ihan normaalisti kopassa vai eikö niissä muka ole lainkaan koppaa? Lapsihan siirretään vasta isompana siihen istuimeen joka on kuppimainen ja ei se isommalla makuuasennossa myöskään rasita selkää, ihan luonnollisen näköinen se makuuasento ainakin omaan silmään on.

Ei myö kyllä sitteriäkään paljon käytetty. Sitten 4kk-6kk käytettiin syöttötuolina, kun ei saanut istuttaa..

Minä ainakin mainitsin bugaboot, kun musta ne on ihanat! Mutta viimeksi hylkäsin ne tuon kuppimaisuuden takia. Jos nukuttaa vain vauvaa vaunuissa, musta ne on tosi hyvät, kun se koppa on tosi tilava. Mutta meillä nukutettiin taaperokin vaunuissa joka päivä. Oli meillä sitteri ja juuri tuo BB, mutta tosi vähän käytössä, pääasiassa poika köllötteli lattialla tai hengaili sylissä. Musta kokonaisuus ratkaisee, eikai missään ole hyvä olla tunti- ja päivätolkulla.

Mun on ollu pakko pitää pystyasennossa kun on ollu tosi paljon oksentavat vauvat. Ei puhettakaan et olis kumpaakaan voinut laskea minnekään selällään makaamaan ainakaan 1,5h syömisen jälkeen. Oli pakko pitää sylissä pystyasennossa tai juurikin sitterissä et oli koholla. Ulkoillessa poika oli välillä vaununkopassa niin et pohjalla oli kylpytuki, sen päällä makuupussi ja vauva siinä, eli pystyssä, olis tukehtunut oksennukseensa muuten.

Joo refluksivauvat on ihan eri juttu kuin meidän poika joka nyt nukkui ihan missä vaan ja milloin vaan. Shokki varmaan tulee tän toisen kanssa (jos tämä saadaan), jos kakkonen on yhtään ns normaali vauva eli itkee ja ei nuku ja itkee jne :D

Meilläkin joutu pitää jonkun aikaa pystyssä, mutta oli sillon yleensä sylissä. Voihan se olla et oltas sitterii enempi käytetty jos tuo neiti ois siinä viihtyny..

Meillä on Emmaljungan Duo edget sportrungolla, ei-kääntyvillä etupyörillä, ollut käytössä nyt reilun vuoden ja olen ollut tosi tyytyväinen.
+ Kulkevat mainiosti maastossa kuin maastossa
+ Tavarakori tosi tilava kauppaostoksille
+ Kova vaunukoppa, joka todella iso. Mahtuu taljaa, untuvapussia ym. tarvittaessa
+ Heittoaisa, jonka pituutta voi säätää paljon (2m miehelle myös hyvät, kun asian saa tarpeeksi korkealle)
- Isot ja painavat, vaikea nostaa autoon ja kaupoilla ollessa eivät käänny kovin näppärästi, mutta meillä on tähän tarkoitukseen erikseen matkarattaat, mihin saa kaukalon kiinni.
Nyt vaan mietin, että mitä teen vaunujen kanssa, kun lapsille tulee 1v 9kk ikäeroa. Tuplat todennäköisesti tarvitaan. Onneksi on aikaa vertailla ja pähkäillä, mitkä on meidän tarpeisiin sopivat. Mutta tuplista otetaan hyviä vinkkejä vastaan erittäin mielellään!

Meillä myös Emmaljungan duo edget. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä. On tarpeeksi iso koppa ja jämäkät muutenki. Sisarusrattaat jotku pitää hommata jossai vaiheessa, vielä ei olla mietitty yhtää millaset hommataan. Kyllähän tässä kerkee.

Meillä on Saksasta hankitut Chick4Baby-merkkiset vaunut, joihin ei varmaan saa hankittua sellaista seisomalautaa... En tiedä pitäisikö ostaa minkälainen systeemi, että saisin kaksi pientä kuljetettua paikasta toiseen... No sitä täytyy alkaa pohdiskelemaan. Tämän pienen syntyessä edellisellä ikää 1 v 8 kk, joten rattailla pitäisi varmaan vielä kuljetella.

Meillä esikoinen 1v5kk, kun (toivottavasti!) saadaan tämä toinen pikkuinen maailmaan. Tuplat ainoa vaihtoehto.. Meillä nyt käytössä Emmaljungan yhdistelmät, jotka toimineet kuin unelma. Harmittaa vaihtaa, mutta noihin saatava sisaristuin on tosi hankalan ja epämukavan näköinen :shifty: Bugaboo donkey duot melko varmaan tulossa meille..

Meillä kans harkinnassa tuplarattaat. Ikä eroo ku tulee n. 1v 10kk. Oon vähän katellu emmaljungan double vikingejä. Onko muilla kokemuksia? Miten kulkevat sorateillä? ku täällä maalla asutaan nii tarviis hyvät maastorattaat.

Takaisin