Vaunut. Pohdintaa ja keskustelua.

Onko jollain kokemusta vaunujen pienistä eturenkaista talvikeleillä? Katselin juuri esimerkiksi Jollyroomin valikoimaa ja suurimmassa osassa näyttäisi olevan pienet eturenkaat.

Kokemusta ei ole, mutta just yks päivä näin miehen työntelevän vastaavia vaunuja vähä huonompikuntoisella jalkakäytävällä. Lumi oli paakkuuntunut niihin eturenkaisiin ihan kauheen isoks palloks, minkä seurauksena ne renkaat ei pyöriny ollenkaan. Vaikeelta näytti meno sillä hetkellä :bored:

Kiitos Mantunen, niin vähän pelkäsinkin :( pitää kysellä, josko niihin saisi vaikka vaihdettua isommat eturenkaat talveksi..

Meil on yhden vaunuina normi vikingit, niis on semmoset välimallinkokoiset renkaar edessä. Ne saa lukittua ja niihin saa vaihdettua talvipyörät. Lumi ei jää etupyöriin kiinni, mutta tahtovat sakata ne renkaat sohjossa jos ei lukitse. ja jos ihan tuhottoman paljon niin oon vetäny perässä, tosin niin tein myös aikanaan ej:n edgejen kanssa, ei niilläkään isossa hangessa eteenpäin päässy

Osaako joku vinkata tuplavaunuista? Mistä on hyviä kokemuksia? Ikäeroa keskimmäisen ja tulevan kuopuksen kanssa tulee vuosi ja 11kk. Sen ikäinen ei varmaan seisomalaudalla vielä pärjää...? Ja nukahtamisen varaltakin pitää olla istumapaikka. En vaan yhtään tiiä mihin kiinnittää huomiota. Aika pitkäraajasia on meiän lapset myös eli ainakin pitäis olla semmonen et honkkelit mahtuu kyytiin. Phil&Teds miellyttää mun silmää mut pelkään et on aika pieniä. Onko kellään kokemusta?

Ja ekoja vaunuja hommaaville vinkki: kannattaa koeajaessa katsoa tarkkaan et vaunut kulkee suoraan. Ainakin meiän vaunuhistoriassa lähes kaikki kärryt on puoltaneet jompaan kumpaan suuntaan ja vaiva pahenee käytössä. Nyt käytössä Mountain Buggyt, jotka ensimmäiset puoltamattomat vaunut meillä ikinä! Jedot, Emmaljungat, Teutoniat kaikki vetäneet kieroon. Varsinkin kääntymättömillä etupyörillä se saa pinnan kireelle tosi nopeesti.

Meil on tuplina emmaljungan double monkeyt, nykysisin saman mallin nimi on double viking. Kehut joissain mun aiemmassa kommentissa tässä ketjussa.

Puoltavat vaunut kannattaa käyttää huollossa. :) Meidän Emmaljungat alkoi puoltaa yhden vähän rymyisemmän lenkin jälkeen. Fiksaus huollossa kesti noin viisi minuuttia eikä maksanut mitään. :)

Mulla on nyt Smilet ja harmittaa kun joutuu varmaan luopua ja ostamaan sisarusrattaat! Oon tykännyt, aivan erinomaiset kaupunkikäytössä, mahtuu helposti pieniin hisseihin, busseihin ja miniauton perälle oli ainoat, mitkä mahtui. Etenkin mitä itse en ekan kohdalla tajunnut, on kuinka lyhyen aikaa meillä oli se koppaosa käytössä, puoli vuotta vaan eli sinänsä yhdistelmävaunuista ei kannata ihan hirveästi ehkä maksaa mun mielestä. Mä en ulkoile puolen metrin kinoksissa, mutta lukittavien renkaiden ansiosta ulkoilu on sujunut vaikka teitä ei just olis aurattu. Mitähän negatiivista noista keksis. Jarru välillä jumittaa jos on hätäinen sen kanssa. Ratasosan selkänojassa on kolme eri asentoa vaan.

Meillä on jotkut vanhat teutoniat melko pienillä kääntyvillä, mutta lukittavilla etupyörillä. En oo kokenu ongelmaksi. Helsingin talvet kun on mitä on, niin niiden muutaman sohjopäivän takia en isompia pyöriä edes harkitse. Noilla on nyt kaks talvea pärjätty. Jos on ihan hirvee hanki, mennään kantorepulla tai pulkalla. Sohjo on must pahinta. Mutta tää on ihan asuinpaikasta kiinni. Me kuljetaan lähinnä aurattuja asfalttiteitä kaupunkimaisemissa :) Kaupan käytävillä ym. ahtaissa paikoissa pienet kääntyvät pyörät on ihan lyömättömät!

image.jpeg Mä haluan nää :woot: Tosta merkistä ei vaan lue missään käyttökokemuksia...

Lälly, minkä merkkiset noi on?

ABC design zoomit. Tykkään ulkonäöstä ja siitä, että penkit/kopan sai oikeastaan miten päin vaan. Pitää selvittää onko noita jossain myymälässä esillä, niin pääsisi testaamaan.

Ei noita ole missään esilläkään.

Muokattu viimeksi:
Sellaista tulin tänne kyselemään että minkälaisia matkarattaita teillä on käytössä ja mitä ootte tykänny? Tietääkö kukaan millä merkeillä ja malleilla olisi sellaiset rattaat mitkä saisi ihan makuuasentoon ja työntösuunta olisi vaihdettavissa? :)

Onko kokemusta cosaton kuomu- , matka- tai yhdistelmärattaista? On mun mielestä aika kivan näköisiä :D
Meillä siis hakusessa pienemmät ja ketterämmät rattaat jotka sais kauppareissuille tms, nyt siis käytössä emmaljungan yhdistelmät:)
Kiitti vastauksista!

Ainakin Bugaboon beessä on minusta mahdollista vaihtaa selkä menosuuntaan. Ei ole minusta kovin yleinen ominaisuus matkiksissa.

Muokattu viimeksi:
Meillä matkarattaiden virkaa ajoi aluksi tuo Emmaljungan Viking runko, se on niin pieni et toimi hyvin kyseisessä tarkoituksessa. Nyt se on tosiaan "pääkäytössä"

Takaisin