Vaunukeskustelua

Jos omalla autolla liikkuu niin se telakka on kyllä iihana ja nähtävästi lisää turvallisuutta myös aika merkittävästi, ei tarvi olla isoa virhettä tai jäänyt vyöt vähän löysälle että vyökiinnitys ei pelitä tositilanteessa. Ainakin tämmöselle kiirelähtijälle telakka on pelastus :D
Mulla sama että turvakaukalon ostaisin käytettynä ainoastaan luotettavasta lähteestä ettei varmasti ole kolaroitu jne jo vakuutusasioiden takia.

Itse kävin liikkeessä katselemassa ja kokeilemassa (niissä on huimia eroja jotka selviää vain livenä ja esim itselle voi olla helpompi kantaa yhtä mallia kuon toista, joten pelkkiin nettikokemuksiin en luottaisi) ja tilasin sitten paljon halvemmalla netistä sen mihin päädyin. (Meille tuli maxi cosi pebble josta tykkäsin itse.) Sekin vaikuttaa että jos esim molemmat vanhemmat on tosi pitkiä tms ja on syytä odottaa isoa (tai vs pientä) lasta niin eri malleissa on tilaa eri tavalla. Painokin vaihtelee aika tavalla, meidän 1v4kk tyttö painaa vajaan 10kg mutta selkäpituus ei mahtunut enää kaukaloon vaikka muuten onkin lyhyehkö, vaihdettiin just istuimeen. Tytön 9kk serkulla taas paukkuu kohta painoraja. Eli yksilöllistä.. useimmiten varmaan pituus rajoittaa ennen painoa.

Se kannattaa katsoa etukäteen että aiottuihin vaunuihin saa adapterin aiottuun turvakaukaloon, varmaan kaikki kaukalot saa johonkin vaunuun mutta ei välttämättä kaikkiin, esim jos kaukalo on vanhempaa mallia niin uudemman mallin adapteri ei välttämättä sovikaan jne. Muistelisin että ainakin Gragon kaukalon saa kiinni vain Gragon vaunuihin (ellei sitten uudemmissa malleissa oo laajempi sovitettavuus).
 
Mä haaveksin pääseväni testaamaan tuplia jonnekkin.. Naapurin mamma just valaisi mua että rinnakkain istuttavat tuplat puoltaa sisarusrattaina herkästi työnnettävien painoeron takia. Höh. Enemmän tykkään noista rinnakkaisista muuten..
 
Sitä Brion primoo mäkin oon vähän katsellut. Tässä tulikin aika paljon kaikkia uusia näkökulmia, joten ehkä me käydään katsomassa niitä ihan liikkeessä :) Vaunuja haluan myös pääsyä testaamaan, ne kun on niin suuri investointi niin haluan just semmoset mitkä sopii meille!
 
Meillä on kaikki istuimet esikoisella olleet merkiltään Britax. Laadukkaita ja turvallisuustesteissäkin pärjänneitä. Saa useampiin vaunumerkkeihin yhdistettyä adaptereilla, meillä Gessleinit.

Itseä mietityttää meidän kaukalo, kun ostettiin se esikoiselle 2011 hyvin vähän käytettynä ja se vajaa vuosi käytettiin sitä itse. Mutta nyt välissä ollut mun siskon kahdella vauvalla käytössä, niin mietityttää joko sen turvallisuus on kärsinyt iän ja monen käyttäjän puolesta. :confused:
 
Voiskohan tommosta kysyä valmistajalta? Kertoa minkä vuoden istuin ja montako käyttökuukautta/vuotta takana, missä säilytetty (esim pakkasella autossa vai sisällä talossa) ja ettei kolareita tms.. ne ehkä osais antaa materiaalien ja sisärakenteiden puolesta luotettavimman arvion. Tosin saattaa sitten taas intressinä olla "lupaamatta" pitkää käyttöikää myyntisyistä vaikka istuumen puolesta olis mahdollistakin.. mutta valmistajalla varmaan on silti realistisin kuva materiaalien ajankestävtydestä.
 
Me nostettiin aina kauppareissulla kaukalo sinne ostoskärryihin, kun meillä ei ollut kaukalo ja rattaat yhteensopivat. :) Mutta me ei taidettu kertaakaan kaivata sitä ominaisuutta...
 
Meillä oli esikoisella Maxi cosin turvakaukalo ja jalusta. Oli tosi kätevä kiinnittää autoon. Hyvää oli myös se, että vieraaseen autoon kaukalon sai turvavöillä kiinni tarpeen vaatiessa. Vaunuina meillä oli Gesslein f6 malli. Nyt mietin, että tarvitaanko tuplia vai pärjättäisikö kuitenkin noilla. Jos joku miettii Gessleinin vaunuja niin kannattaa huomioida että tavarakori on pieni ja käsijarru ei kaikista pitävin. Puutteista huolimatta noilla ollaan pärjätty ja tykättykin. Tosin heti kun lumet suli niin otettiin taas matkarattaat käyttöön, kun ovat niin älyttömän kevyet,näppärät ja pienet. Peg-perego merkkiset on noi matkarattaat muuten.
 
Katseltiin yhdessä ekaa kertaa kunnolla vaunuja. Noi Joolz Dayt kiinnostaa tällä hetkellä eniten. Tietääkö joku, kuka niitä myy Suomessa?
 
Ingrid, tietääkseni Joolz Dayta ei Suomessa tällä hetkellä myy kukaan, mutta Ruotsissa esim. babyproffsen myy. Ja netistä saa esim. kiddies24.de, pramworld.co.uk, mypram.com ym. Itsellä myös nuo kyseiset vakaasti harkinnassa. :) ruotsissa niitä kävin hypistelemässä, tuntuivat kyllä tosi hyviltä ja laadukkailta äkkiseltään.
 
Mä oon ihan ihastunu Bebetto Nico yhdistelmävaunuihin! Kaverilla on semmoset ja niin kevyet ja kätevät. Urheilulliset kans joka on mulle ehdoton vaatimus. Onko kukaan kuullu hyvää tai pahaa niistä? Ihan ok hintasetkin on. Ja erilaisia turvakaukaloita saa käytettynä ostettua halvalla ku adaptereilla vaan laittaa. Pitäs vaan pitää huoli ettei oo kolaroituja!
 
Kiitos Plussapallero. Noilta sivuilta löytyikin hyvin. Mietin tuollaista settiä, mihin kuuluis istuin, koppa, laukku ja makuupussi. Me ostetaan tulevan vauvan serkun vanha turvakaukalo, niin sitä ei tarvita.
 
Täältä on ihan kiva lukea muiden mielipiteitä merkeistä ja hankinnoista, itse en nimittäin ymmärrä tuon taivaallista että mitä eroa on milläkin merkillä ja mikä kannattaa ja mikä ei :) Toki jotkut kuulostavat tutuille, mutta muuten..
 
Täällä kyllä on hyvä, kun lueskelee, niin porukka heittelee ilmoille hyviä pointteja hankinnoista ja sitten pystyy itsekin pohdiskelemaan :)
 
Mä toivon, että jo lapsellisista ystävistä joku tai useampi lähtee mukaan katselemaan vaunuja ja muita tarpeellisia välineitä. Ensikosketusta ajattelin hakea ensi viikonloppuna lapsimessuilla, mutta ihan pelkkään omaan mutuun en uskalla luottaa.
Ihanaa, että täältä saa hyviä vinkkejä ja ajatuksia siitä, mihin kannattaa kiinnittää huomiota! Jotkin merkitkin alkaa jo pikku hiljaa erottumaan toisista :)
 
Meki ajateltiin mennä lapsimessuille, vaikka pitkä aika pienen tuloon vielä onkin. Siellä toivottavasti on hyvä kattaus erilaisia vaunuja. Niiden vuoksi sinne ennen kaikkea mennään.
 
Mä oon Mamaanton sun kans samoilla linjoilla, vaunut ku vaunut. Kun 2012 syntynyttä lastani odotin, olin ihan järkyttynyt tästä hifistelystä kattellessani eri liikkeiden nettisivuja ym. Kun asiaa hämmästelin fbssä, niin moooonta miespuolista kaveria tuli paasaamaan mulle jos jonkin asian tärkeydestä. Oli joku nainenkin lukenut miehensä kanssa vaunukatalogeja niinku autolehtiä konsanaan ja jälleenmyyntiarvo ym. oli tarkasti mietitty. No kukin tyylillään! Ja meillä kävi viä niin, et lapsi syntyi keskosena, ennen kuin juuri mitään oli hankittuna. Onneks oli ihania ystäviä, jotka heti ilmoitteli vaikka mitä lahjoituksia. Eli yhdistelmävaunutkin saatiin, vaikka ne sit jossain vaiheessa lähti kyl vaihtoon kun mies halus uudet rattaat.

Nyt kysyisinkin, et onko jollain kokemusta seisomalaudasta? Siis, että onko jotkut yhdistelmävaunut huonot laudan kanssa? En oo pitkä ihminen ja mietityttää laudan kans kulkeminen. Kun lauta ehkä saattaa viä tarpeeseen tulla.
 
Nyt olisi yhdet mun katselemat vaunut aika kovassa alennuksessa. Nämä tosin on jotkut "halpikset" eli ei Briot tai Emmaljungat tms. Yritin gooletella kokemuksia ja niitä löytyy laidasta laitaan. Toiset haukku pystyyn ja toiset kehui, että hyvin on palvelleet jos ei tarvitse mitään tonnin vaunuja. Kai näissä vaunuasioissa on vähän sama juttu kuin autoissakin, että toisten mielestä vain Mersu on ainoa oikea merkki ja toiset ajelee tyytyväisenä niillä halvemmillakin merkeillä. Miehelle ehdotin että käytäis katsomassa, onko liikkeessä noita niin sais vähän näppituntumaa. Tekis kyllä mieli tilata, kun nyt sais sen verran edullisesti :)
 
No meille riittää ihan halvatkin vaunut kun siitä meidän haluamasta merkistä ja mallista löytyi paljon hyviä kokemuksia ja kaverikin niitä suositteli kovasti. Uutena hinta ois ollu vähän reilu 300. Mutta ostettiinkin ne sitten yhtäkkiä sopivien vastaantullessa käytettynä satasella. Niissä on takuutakin vielä vuosi jäljellä.

Katotaan sit miltä ne tuntuupi, ja jos ne ei meillä kestä sitä aikaa kun pitäis ni vaihdetaan sit kalliimpaan merkkiin. Eiköhän noi sen verta kestä että ovat siihen mennessä hintansa ehtineet tienata. :)
 
Mä olen ihan hukassa vielä vaunu-juttujen kanssa! Tahtoisin päästä alle 300e ja olen löytänytkin muutamia ihan varteenotettavia vaihtoehtoja. Mutta sittekö netistä katselee, niin mistäs sitä voi olla varma onko ne sitten oikeasti ollenkaan hyviä o_O Mutta ehkä sitten joskus lähempänä alkaa niitä päätöksiäkin syntymään.. :)
 
Takaisin
Top