Vaunukeskustelua

Ne keillä on jo kokemusta vaunuista niin pehmeä vai kova koppa? Mitä itse lukenut eri sivuilta niin joku sanoo et talvivauvalle kova ja kesälle pehmeä. Ja löytyi kyllä montaa muutakin mielipidettä..
 
Meillä oli yhdistelmävaunut pehmeällä kopalla, mut nyt haluan ehdottomasti kunnon vaunuvaunut, jossa on erikseen kova koppa. Makuasioita kai nämä on, mut ehkä kova vois olla kätevämpi reissuillakin ja vauva voi siinä nukkua. Et on kunnolla sitä laitaa. Ja ehkä se olis just suojasampi kun sinne talvella pakkaa. En mä nyt tiiä oliko siinä pehmeessäkään sinänsä mitänän vikaa... Ajattelin et ostais sen kopan käytettynä, kun esikkokin alko haluamaan istumaan jo 5kuukauden korvilla, niin ei sit tulis sen viiden kuukauden takia maksettua montaa sataa pelkästi kopasta. Ratasosan ollessa käytössä koin tosi hyvänä sen lämpöpusssin, ja varmasti tulee nytkin käyttöön sit kevätpuolella.
 
Mulla on toistaseksi vaan kaks vaihtoehtoa, Brio (/Britax) go next talvirenkailla ja toiset on semmoset Joolz Day -vaunut/rattaat talvirenkailla. Näitä jälkimmäisiä ei Suomesta edes saa, eli nyt arvotaan uskalletaanko tilata ulkomailta, vai tyydytäänkö noihin kohtuu ok oloisiin brioihin...

Tarttee olla kevyet ja helpot taittaa, että jaksaa itekki siirrellä autoon ja pois. Ja pieneen tilaan menevät, kun ei oo mikään tila-auto, tai erityisen tilava asunto... Tuulikaappiin ei mahdu mitkään vaunut :shifty:
 
Me ollaan mietitty Brio Happy yhdistelmiä, pehmeällä kantokopalla. Mutta en ole ihan varma ovatko meille ne "oikeat" :grin
 
Itse olen jotenkin täysin rakastunut noihin Brio Go Next-vaunuihin. HIeman vain tökkii tuo kohtuullisen kova hintalappu. Pitänee kuitenkin käydä myöhemmässä vaiheessa testailemassa mitkä vaunut sattuvat omaan käteen parhaiten. Yhdistelmävaunuja kovalla kantokopalla kuitenkin haaveilen, jotka menisivät vielä kohtuullisen pieneen tilaan, jotta mahtuu auton takakonttiin kera koirien.
 
Me ihastuttiin Oran Jovi Air yhdistelmiin. Käytiin testaamassa liikkeessä ja tuntui tukevilta ja vaunukoppakin oli tilavan oloinen verrattuna muihin! Säädöt sopi meille ja lisäksi ne on Suomessa suunniteltu, joten talvioloihin varmasti sopivat. Lisäplussana vielä niiden helppo kasaus kuljetusta varten.

Hintakaan ei päätä huimaa. Nyt ne olisi vielä tarjouksessa, hmmmmm.... :whacky011
 
Tuo kova koppa tosiaan oli hyvä, kun minunkin poikani alkoi jo viisi kuukautisena yrittää istumaan. Turvallisempi. Kauppakeskuksessa pyöriessäni usein taittelinkin oman takkini kopan toiseen päähän siten, että vauva pystyi nojailemaan takkiini ja katselemaan vaunuista paremmin ympärilleen. Viihtyi huomattavasti paremmin. Varmaan puoli vuotias oli kun jätettiin tuo koppa pois.
Nyt voisinkin tosiaan hankkia sen lämpöpussin, kun puoli vuotta ikää tulee kevättalvella. Ei tarviis sitten peitoilla vuorata rattaita, kuten aikaisemmin. Tosin on noihin Hartaneihin sellainen oma pussi rattaisiin, joka piti hyvin lämmön ja tuulen, tuli siis jalkaosaan ja aika ylös saakka. Mutta laitoin lisäksi yleensä peiton.
 
Ja itse asiassa toinen syy rattaisiin siirtymiseen kuin istumaan nousu, oli pojan pituus. Pitkä poika ei enää mahtunut koppaan kunnolla.
 
Onkos antaa vinkkejä koirien kanssa vaunutteleville? Toisaalta sellaset kapeat ja kevyet olisi helpot julkisilla liikuttaessa, mutta epäilyttää onko liian hepposet kun käy kaupassa ja lenkkeilee koirien kanssa. En säikähdä painoa ja kokoa sinänsä. Ja tullaan hankkimaan käytetyt yhdistelmärattaat todennäköisesti. Muutamaan otteeseen olen kuunnellut raskaanaolevien hormoni höyryisten ystävien paasaamista emmaljunga vaunuista. Saa nähdä iskeekö itseenkin joku hulluus tässä vaunuasiassa. Toistaiseksi yritän olla järkevä.
 
Mäkin muuten katselin oran vaunua, mallia en muista. Se osittainen kotimaisuuskin kiinnosti niissä. Niiden kotisivuilta luin että on mahdollisuus saada koppaa sisäkangas omalla valitsemallaan kankaalla :)
 
Mun piti myös heti googlettaa noi Oran Jovi Air yhdistelmät ja vaikutti kyllä aika hyviltä :) ja tosiaan oli alennuksessa, niin kuin heppunen jo mainitsi! Kuinkahan pieneen autoon ne saisi mahtumaan? Ehkä täytyy liikkeessä käydä ihmettelemässä jossain vaiheessa.
 
Mie kans heti kattelin nuo oran jovi airit, mutta kovin painavat ovat minun heppoisten käsien nosteltavaksi. :sorry:

Olis ollu oralla jotku 3in1 vaunutkin, jotka olis ollu muuten jees, mutta pienet eturenkaat ei houkuta sitten yhtään täälä pohjosissa maisemissa. Eikä ollu lisävarusteenakaan niitä etutalvirenkaita, kuten brio go nexteihin ja joolz dayhin. :sad001

Tai bugaboo cameleoneihin, joita ite en silti halua, kun ovat minun makuun kovin... erikoisen näköiset ja tykkäisin ite, että olis erillinen koppa ja ratasistuin, joita voi vaihdella sitten istuvan vauvan kans tarpeen mukaan.
 
Me saatiin nyt lähes käyttämättömät rattaat minun äidiltäni tosiaan, kun viikonloppna siellä käytiin. Sellaiset, missä selkänoja menee täysin makuuasentoon ja näin ollen käy vauvasta asti. Näin hän ainakin kovasti vakuutteli. Varmaan ainakin lähdemme niillä liikkeelle, koska monen sadan euron laittaminen vaunuihin ei välttämättä iske, jos noilla pääsee samaan lopputulokseen :)
 
Onkos antaa vinkkejä koirien kanssa vaunutteleville? Toisaalta sellaset kapeat ja kevyet olisi helpot julkisilla liikuttaessa, mutta epäilyttää onko liian hepposet kun käy kaupassa ja lenkkeilee koirien kanssa. En säikähdä painoa ja kokoa sinänsä. Ja tullaan hankkimaan käytetyt yhdistelmärattaat todennäköisesti. Muutamaan otteeseen olen kuunnellut raskaanaolevien hormoni höyryisten ystävien paasaamista emmaljunga vaunuista. Saa nähdä iskeekö itseenkin joku hulluus tässä vaunuasiassa. Toistaiseksi yritän olla järkevä.

Meillä on kaksi keskikokoista koiraa ja me silloin nelisen vuotta sitten esikoista varten hankittiin Gessleinin kolmipyöräiset visionit. Kriteereinä oli vaunuille se, että ovat kevyet ja menevät autoon pieneen kokoon ja niillä on tarvittaessa helppo liikkua myös busseissa ja kaupungilla. Ja ne palveli meitä kyllä kaikissa näissä tarpeissa oikein mainiosti. Ja ihan kaikenlaisilla keleilläkin toimivat. Talvikeleillä tosin oli tärkeää se etupyörä olla lukittuna kulkemaan suoraan, pyörivänä se ei olis edennyt. Mutta se pyörivyys oli sitten superkätevä juttu, jos meni vaikka kaupassa käymään! Ja tosiaan koirien kanssakin sujui ihan hyvin ulkoilu niillä, vaikka kolmipyöräset ovatkin. :)

Itse en tajua niiden Emmaljungien hehkutusta, minua häiritsee ensisijaisesti niiden iso koko ja sen myötä tuleva epäkäytännöllisyys. Hyvät jousitukset niissä kyllä on, se tuli aikoinaan vaunukauppoja kiertäessä huomattua, mutta muutoin eivät minuun iskeneet lainkaan.
 
Hyvä kuulla että kolmepyöräsiä vaunuja on pystynyt koirien kanssa käyttämään. Olin ne rajannut jo pois, mutta nyt mietin vielä uudelleen. Merkillä ei ole mitään väliä. Mitä nyt sitten käytettynä sattuu löytymään. Kunhan ei ole järkyn väriset.
 
Meillä on esikoiselle ostettu aikanaan juurikin oran jovi airit, ja ollaan kyllä oltu tosi tyytyväisiä. Ne on nyt reilun 5 vuotta olleet kovassa käytössä, eikä kyllä mitään vikaa ole ollut. Kerran on rengas puhjennut :) Noi on ainakin tälläsiin maalaisoloihin olleet tosi hyvät, liikkuu lumessa ja loskassa ongelmitta, eikä oo yhtään semmoset hepposet että pääsis kaatuun kovin helposti. Täällä kun on toi maasto vähän vaihtelevaa. Melko painavathan noi on nostella, eikä mitkään järin ketterät, mikä nyt on tietty hyväkin puoli jos ei kaupunkikäyttöön kärryjä tarvi. Tästähän tuli nyt hirvee myyntipuhe :D Mutta siis ollaan tykätty ja ovat kyllä olleet hintansa arvoiset, vaikka nyt kyllä jo vähän uusista vaunuista haaveilinkin. Ehkä sit uudet matkarattaat myöhemmin.. ☺
 
Mä oon kallellani Emmaljungiin..
Aikoinaan tuli töiden vuoksi työnneltyä monia eri vaunuja ja talviajossa ne erot vaan huomasi tosi selkeästi! Bogaboot on kätevät ja tosi kivat kuivalla mutta talviella hävis työnnettävyys kyllä täysin! Teutoniat oli myös hyvät mutta niistä ei oo kivoja malleja.. Tuplissa hyväksi havaitut oli Phil & Tedsit..

Katsoo nyt vielä sitten, kun uskaltautuu mennä kauppoihin kokeilemaan! :smug:
 
Mulla hyvää kokemusta halvoista vaunuista ja taas päinvastoin emmaljungasta pelkkää huonoa. Siis meillä nyt rattaina. Kyllä mäkin kävin kuitenkin kuolaamassa duo edgejä , mut sit oli myös melkein prikulleen sama,malli teutonialta. Emmaljungan kopan hyvä puoli että saa keikutettua :) täytyy ruveta kyttään kirppiksiä. Hartaniltakin oli sirompi kopallinen malli. Mut kaikissa mun makuun liian jäykkä jousitus. Neljä ilmakumipyörää,ehdottomasti!
 
Takaisin
Top