Vartalon muutokset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eloinen.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla nousi paino alkuraskaudessa kaksi kiloa ja nyt viime viikolla putosi melkein kilon. Ennestään on jonkinverran ylipainoa, mutta ei bmi:n mukaan vaikeaa tai sairaalloista ylipainoa. Luin netistä, että ylipainon kanssa olisi hyvä pyrkiä siihen, ettei paino nouse vaan pysyy samana tai nousee mahdollisimman vähän. Joidenkin julkaisujen mukaan jopa maltillinen painonpudotus olisi suotavaa jos on paljon ylipainoa. Neuvolasta ei kyllä sanottu painosta mitään, annettiin vain lapulla painonnousukäyrä. Mietin että mitenköhän ne mahtaa suhtautua siellä siihen, että paino ei nouse tai jopa laskee. Toi lasku kyllä johtui varmaan siitä, että viime viikolla söin antibioottikuuria, jonka aikaan tuli varmaankin antibiootista johtuen niin hirveä pahoinvointi, että oli tavallista vaikeampaa syödä kunnolla, ja toisaalta piti juoda paljon, joka ehkä kiihdytti aineenvaihduntaa ja nesteiden poistumista.

Ton taulukon mukaan 1-2 kg painonnousu tässä vaiheessa olisi kyllä vielä ihan ok eikä montaa kiloa tarvis koko raskauden aikana noustakaan.

Mulla on noussut paino raskauden aikana n. 3kg ja se on neuvolan mielestä liian vähän, ilmeisesti näin hoikalle :nailbiting: Piti lisätä yks voileipä päivässä ja kourallinen pähkinöitä :grin Välillä tuntuu että syön kuin hevonen ja silti aina nälkä vaikka syökin kuitupitoista ruokaa :oops:

Mä kävin tänään koko vaatekaapin sisällön läpi ja laitoin pois 60% vaatteistani. Niin monet paidat ovat tän mahan kanssa liian lyhyet, kaikki turtle neckit joutui pois ja housuista jäi jäljelle neljät... :smiley-angry017

Turvotus tulee enää illaksi, mutta päivisin on sellainen pysyvä pyöreys alavatsassa. Minusta on ihanaa nähdä kun vartalo muuttuu :dance008 varsinkin kun rinnat vielä aikas samanlaiset kuin aikaisemmin.

Kiva nuo painokäyrät, tutkin huomenna lisää! Nyt paino on heitellehtinut +1,0 ja +2,2 kilon väliä. 15+3 tänään

Hauska oli tuo painokäyrä tietty vain suuntaa antava. Itse en ole painosta panikoinut, sillä yritän vain pitää itseni ravittuna pahoinvoinnin oheessa. Onneksi paino on tippunut vain kilon ja siihen se on jäänyt. Ultrassakin näkyi keskiarvoa isompi sikiö vaikka sikiö vastaa hyvin täsmällisesti laskettuaikaa. Mulle ekalla neuvollakäynnillä terkka sanoi että joillain paino tippuu, nousee tai junnaa pitkään samassa lähtöpainossa. Riippuu tosi paljon ihmisestä. Voihan se olla että jos on kiloja tullut tähän mennessä vähän enemmän ei sitä loppuraskaudessa tule kun lapsen verran.

Minulla paino on käynyt alimmillaan -2,3 kg lähtöpainosta. Nyt pikkuhiljaa lähentelee lähtöpainoa. Olen normaalipainoinen, joten en ole ollut huomissani tuosta painon laskusta. Toista olisi, jos olisin alipainoinen tai lähellä alipainon rajaa. Lukemani mukaan muutaman kilon painon nousu tai lasku ensimmäisen kolmanneksen aikaan on normaalia. Neuvolassakaan ei oltu huolissaan. Nyt painon pitäisi lähteä lievään nousuun.

Kropassa tuo painon tippuminen ei ole näkynyt. Päinvastoin. Maha tuntuu melkoiselta pallolta. Vaikka kohtu on vielä melko pieni ja piilossa, kyllä se on mun pömppiksen nostanut hyvin esiin. Ensimmäisen raskausarvenkin olen jo saanut. Rintani on nimittäin kasvanut paljon ja niihin ilmestynyt yksi pienen pieni punainen viiva. Vielä niin olematon, että viikon olen arponut onko se arpi vai joku muu jälki, mutta ei ole hävinnyt, joten ilmeisimmin arpi.

Onko muilla apteekeissa jaettavaa vauvan odotus -kirja? Siinä myös juttua tuosta painon noususta, mm. siitä kuinka paljon painon noususta on lisääntynyttä verta, lapsivettä, rintojen kasvua, rasvan kertymistä jne. Mielenkiintoinen juttu.

15+6. Nyt se on virallista... Mä en pysty enää kiristämään mun alavatsaa! Alavatsan "makkara" on liikahtanut ylöspäin enkä kontroiloi sitä enää. Suihkussa huomasin ja eilen illalla vielä nukkumaan mennessä yritin mutten saanut liikahtaman. Kohtu on vallannut tilan :woot:

Muutenkn tuntuu että mahan möyrinä on nyt ylempänä kuin aikaisemmin. On tää jännää :nailbiting:

Sit vielä huomannut öisin jos makaan selälläni että tiedostan oman pulssini vatsa/reisissä paremmin kuin ennen. Koittanut opetella nukkumaan vasemmalla kyljellään ja pikkuhiljaa onnistunkin siinä. Hyvä opetella vielä nyt kun selällään maku on vielä mahdollista :)

14+2 ja maha pömpöttää. Osa johtuu varmasti turvotuksesta, mutta kyllä siellä masussa jotain kasvaa, koska mun aiemmin syvä napa on alkanut tulla ylöspäin!

14+6 ja kyllä tuo maha pömpöttää. Osin turvotusta yhä. Mulla paino noussut 2,6 kg. Kyllä se ahdistaa. Vähän vielä vaikea sisäistää että nuo painon muutokset kuuluvat raskauteen. Olen normaalipainon ylärajalla ollut ennen raskautta, joten painon nousu on ihan normaalin rajoissa.

Neuvolassa hoitaja kehui vatsalihaksiani ja pyysi harjoittelijaaki tunnustelemaan. Jälkeenpäin tuli mieleen että vatsalihasten kehitys johtuu salettiin ummetuksesta :hilarious: Kun jokaisen papanan puristaminen on työn ja tuskan takana, niin kai siinä vatsalihakset kehittyvät. Tosin oon huolehtinut lihaskunnosta ihan perinteisen jumpankin avulla.

Voi laittakaa tuonne masukuva ketjuun kuvia! Tahtoo nähdä! Mulla ei oo vielä omasta mielestä sellasta pömppöä että viittis kuvaa laittaa.. :shifty: joo on pömppö mutta mun mielestä se on samanlainen ku aina mut vähän isompi! 13+4

Onko muilla kohdun kohdalla semmosia ihme sykäyksiä jotka tuntuu viilloilta. Tänään niitä tullut useampia. Lisäksi pistellyt niin kuin sukkapuikolla tökkisi sisään? Rv 15+2

Kipeät sukkapuikko- ja puukkopistot on olleet ilona viikon verran ajoittain, mutta lantionpohjassa mulla. Laita tuohon harjoitussupistus-topiciin myös tämä kysymys jos saatais viisaammilta tietoa. Luulin itse eka näitä liitoskivuiksi tuttavan kuvauksen perusteella, mut nyt siellä kuvataan supistuksia aika samalla tapaa.

Onko muilla kohdun kohdalla semmosia ihme sykäyksiä jotka tuntuu viilloilta. Tänään niitä tullut useampia. Lisäksi pistellyt niin kuin sukkapuikolla tökkisi sisään? Rv 15+2

Kaippa tuo maha vähän turvottaa, mutta mitään kunnon mahaa ei ole vielä pullahtanut ulos, sitä odotellessa. Hermot meni kun alushousut kiristi ja ahisti kun piti nukkua, kolmisen viikkoa sitten ja piti käyä ostamassa isompaa kokoa. Kaverilta sain jo sille ihan alussa pieneksi jääneet mammahousut, ja täytyy sanoa että kyllä on ihan parhaat jalassa :D Viikkoja pitäisi olla takana kutakuinkin 15+1

Onko jollain ollut reisissä kipua/särkyä? Tuntuu, että toisessa jalassa iho on reisissä (eniten ulkosyrjässä ja etureidessä) tosi arka ja sellaista särkevää kipua. Mietin jo, voiko olla jokin veritulppia tms... Täytyy ehkä varata lääkäri oman mielenterveyden kannaltao_O

April, googleta meralgia paresthetica, näyttääkö että vois olla siitä kyse? Ei ois kumma jos tulis tässä vaiheessa kun vatsa alkaa kasvaa ja turvotella. Kaikenlaisia hermopinnekipujahan tulee raskauden aikana herkemmin, rannekanavakipuja sun muita.

Mua ahdistaa aika paljon... Olen elämässäni sairastanut syömishäiriön mistä vasta nyt alan hieman päästä irti, ja painonnousu tuntuu pahalle sekä jatkuva syöminen vieraalle (mulla on nälkä koko ajan!ja huono olo jos ei koko ajan syö... ) mutta tiedän tän olevan vain väliaikaista ja onneksi tähänkin ahdistukseen saa varmasti esim neuvolasta apua puhumalla jne.
Mulla oli pari vuotta sitten vakava syömishäiriö ja olin luuta ja nahkaa. Nyt raskaudessa tosiaan halusin ruokaa ja lihoin jopa yli 20 kg viikkoon 22 mennessä. Neuvolassa oltiin vaan hyvillään että saan painoo vaik normipainosta lähdinkin raskauteen. Oon tuntenu myös ahdistusta kovaakin siitä että syön ja kiloja tulee. Pidän mielessä koko ajan että tämä on vauvan takia ja tosiaan ohimenevää. Ei varmasti ihminen joja ei ole syömishäiriötä läpikäynyt voi samaistua kilojen tulo ja syömisahdistukseen!Ne ovat vieraita ja etoviakin asioita.
Puhu ihmeessä neuvolassa asiasta jos mieltäsi keventäisi. Saat lähetteen ravitsemusterapeutille jos haluut. Olen kieltäytynyt neuvola punnituksista sillä ne tuovat ahdistusta vain lisää. Ne on turhia.
Tsemppii kovasti!!!!

April, googleta meralgia paresthetica, näyttääkö että vois olla siitä kyse? Ei ois kumma jos tulis tässä vaiheessa kun vatsa alkaa kasvaa ja turvotella. Kaikenlaisia hermopinnekipujahan tulee raskauden aikana herkemmin, rannekanavakipuja sun muita.

Kiitti, vois hyvinkin olla, että tosiaan joku hermo on pinteessä. Kaikkia kipuja tää kans teettää :happy:

Kiitti, vois hyvinkin olla, että tosiaan joku hermo on pinteessä. Kaikkia kipuja tää kans teettää :happy:

Kävin lääkärissä ja diagnoosi oli juurikin tämä. Lepoa lepoa. Hassua kun muutenkin tuntuu ettei mitään muuta tee kuin makaa sohvalla ja katso telkkua...

Kävin lääkärissä ja diagnoosi oli juurikin tämä. Lepoa lepoa. Hassua kun muutenkin tuntuu ettei mitään muuta tee kuin makaa sohvalla ja katso telkkua...

Jossain väitetään että lonkankoukistajien/etureiden lihasten venyttely vois auttaa, tai ainakin se ettei mikään vaate paina nivustaivetta. En tiedä löytyykö mitään hirveän tehokasta keinoa. Tylsä riesa!

Mikäs niinkuin tää juttu on, että kaikki housut alkavat yks kaks yllättäen puristamaan? Ja yhet kengät samoin...

Takaisin