Vartalon muutokset

Eloinen.

Asioista perillä oleva
Elomammat 2017
Ajattelin että tänne voisi kerätä tietoa oman vartalon muutoksista raskauden aikana. Jotkut joutuvat jo hankkimaan suuremmat rintaliivit tai kikkailemaan housujen kanssa jotta mahtuvat.

Mulla nyt 9+6 ja tässä viime päivinä olen pystynyt tuntemaan kohdun tuolla alavatsassa, ja se tuntuu kasvavan päivittäin vähän. Kohtu tuntuu työntävän mahaa ylöspäin ja siksi farkkujen napit on vaikeat saada enää kiinni ilman kumilenksu kikkaa. Wc:ssa ei tarvi kuitenkaan rampata. Kohtu tuntuu kovalta mutta samalla vähän pyöreältä.

Muita vartalon muutoksia on oman pulssin tunteminen jossain päin kehoa ihan koko ajan. Makuuasennossa vatsan vasemmalla puolella menevä valtimo rummuttaa kovastikin!

Itsellä pienet rinnat enkä huomannut niissä oikeen muutoksi.. raskausrintoja odotellessa :joyful:

Entäs muilla?
 
Hyvä ketju!
Mulla nyt myös 9+6 ja tissit on val-ta-vat!:grin Muutenkin ihan riittävän kokoiset niin hohhoijaa, suunnattava siis rintsikoita ostamaaan. Myös housut puristavat, eli mahaa turvottaa. Kohtua en ole kokeillut tunnustella. Pissalla ravaan, hiukset rasvoittuu yms. ihanaa.
 
Täällä kanssa 9 + 6 ja tissit on jäätävät :grin urheilurintsikoihin vielä jotenkin mahtuvat, mutta kaipa se ois kaupoilla käytävä kohta puolin. Vatsa on turvonnut ja navan alla on kumpu, jota ei vaan saa enää vedettyä sisään. Onneks on kaapissa kulahtaneita housuja, niin niillä pärjää..
 
Täällä myös 9+6 menossa =) Ensimmäinen raskaus joten ihmetellen seurattu oireita ja muutoksia kehossa. Samanlaisia tuntemuksia kun teilläkin: alavatsa pömpöttää varsinkin iltaisin ja housut kiristää, rinnat turvonneet ja nännit arat. Mahallaan tai istuallaan kireissä housuissa ei oikein ole mukava olla. Pakko varmaan lähteä mammahousuostoksille piakkoin =)
 
Muokattu viimeksi:
Aamulla ei mitään oireita, mitä nyt tissit on kipeät ja turvonneet 24/7 mutta heti kun jotain syö nin maha muuttuu jumppapalloksi! Kohdun tunnen myös makuullaan tietyssä asennossa ja kyljellään tykyttää vatsan läpi. Ei taida olla mitään asiaa vanhempien luo kahvitteleen ennen vk 12 ultraa jolloin ajateltiin heille kertoa :happy: Paino on noussut puoltoista kiloa, nyt 9+0.
 
Mä oon kanssa jo miettiny mammahousujen ostoa, koska mulla on sen verran herkkä masu ilmankin, niin nyt tuntuu että mitää
 
(hups). .. Housuja ei voi käyttää ilman että masu tulee kipeäksi.
 
Alamaha pömpöttää selvästi kun yleensä se on ihan litteä. Kuitenki housut mahtuu vielä hyvin jalkaan, eikä purista. Paino ei oo vielä noussut ollenkaan. Nyt on meneillään vasta 7+5.
 
Täällä on rinnat kasvanu ja nännit myös. Alamaha on koholla jo aamulla pikkusen. Illalla maha on sen näkönen turvotuksesta, kun olisin rv 20 tai enemmän. Mahaan tullut karvoja :D tälle oon nauranu monta kertaa. Kynnet kasvaa nopeasti ja on tosi kestävät (ennen kynnet lohkesi heti). Myös hiukset kasvanut nopeammin ja muukin karvoitus kasvaa nopsaan. Iho on alkanut kuivumaan tosi paljon (atooppinen ihoni on melko huonona). Mä vaan haluan ja innolla odotan, että masu alkaa kasvamaan! Tänään 9+2
 
Täällä on rinnat kasvanu ja nännit myös. Alamaha on koholla jo aamulla pikkusen. Illalla maha on sen näkönen turvotuksesta, kun olisin rv 20 tai enemmän. Mahaan tullut karvoja :D tälle oon nauranu monta kertaa. Kynnet kasvaa nopeasti ja on tosi kestävät (ennen kynnet lohkesi heti). Myös hiukset kasvanut nopeammin ja muukin karvoitus kasvaa nopsaan. Iho on alkanut kuivumaan tosi paljon (atooppinen ihoni on melko huonona). Mä vaan haluan ja innolla odotan, että masu alkaa kasvamaan! Tänään 9+2

Siis voisko tää munkin ihon kuivuus johtua tästä raskaudesta? Oonki miettinyt miksi on ihan super kuiva iho, tuli jopa masuunkin kuivia kohtia mitä ei ennen ole ollut.. Ja kynsien kasvun oon itekin huomannut. Kasvojen iho on ihanassa kunnossa. :Heartred
 
Rouva L oon lukenu, että voi tosiaan raskaus kuivattaa ihoa, niin kuin limakalvojakin. Tai sitten voi lisätä ihon rasvasuutta. Itse käytän aqualan L rasvaa keltasesta tuubista. Se on tarpeeks rasvasta eikä kirvele. Pahimpiin kohtiin bepanthenia.
 
Mulla on kans iho todella kuiva. Tietenkin kylmä ilma vaikuttaa myös mutta nyt on jotenkin kuivempi kuin yleensä talvisin :D
 
Kasvotkin todella kuivat mutta näppylöitä tulee kuin teini-ikäiselle...
 
Mulla kans iho kuivuu ja on täytyny alkaa rasvailla myös käsiä useammin, ovat aina talvisin ihan korput ja oon todennut että tummeli on paras voide. Ei kirvele ja on tarpeeksi rasvainen ja kuitenkin hyvin imeytyy ja levittyy. Nyt iho kuiva varsinkin kyljistä ja jaloista.
 
Jalat ja kädet todellakin kuivuu nyt! En tosin tiedä liittyykö raskauteen...
4kg jo tullut painoa:oops: Rv 10+2 tänään.... Kasvot on turvonneet mahan lisäksi ja olemus pehmentynyt. Yksi ystävä vihjaili jo siihen suuntaan että taisi raskauden arvata... mutten tunnustanut vielä. Ugh on tämä isompaan olemukseen tottuminen taas ikävää... Haluaisin vaan siron eteen päin sojottavan masun, enkä tällaista koko kehon turpoamista. Esikoisesta lihosin 20kg! Mutta 25kg lähti, eli toivon että nytkin kilot myös sitten lähtee helposti.
 
Mulla on nyt talvisin muutenkin kuiva iho..
Naaman ei ole tullut hirveästi näppyjä mutta olkapäät! Molemmat olkapäät ihan täynnä finniä ja mustapäätä..

Iltasin turvotus on selkeää ja näkyvää.. Eilen just mietin että toivottavasti työkaveri ei huomaa :D
Painoa noussut 1,5kg suurin piirtein :eek: voiko olla vaikka nyt vasta 8+6
 
Mulla kans maha on turvonnut, vaikka aika huonosti oon pystynyt syömään. Mutta ihan jäätävä pallo ja mun on turha edes kuvitella pitäväni tiukkoja paitoja, kun maha näkyy selvästi.. Reilu viikko sitten kävin puntarilla neuvolassa ja paino oli silloin tippunut kilon ja eipä mun syömiset oo siitä parantuneet yhtään eli paino saattaa edelleen olla laskussa. Esikoisesta mulle kertyi painoa 10,5 kiloa ja sairaalasta lähtiessä kiloja tais olla 4 kiloa ja nekin lähti nopeasti. :)
 
Heippa :) tuolta heinäkuisista huutelen,mutta mulla on ihan samoja oireita kun teillä..mm. Ihon kuivuus, maha turvonnut, tissit on ehkä hieman isommat mutta ei kauheasti, nännit arat. Aineenvaihdunta on aina ollut hitaanpuoleista mutta nyt vielä enemmän ja siks joutunu turvautuun ummetuslääkkeisiin :D en tiedä paljon oon ennen painanut ku en omista puntaria mut neuvolassa kävin enkä säikähtäny lukemaa eli ei varmaan paljoa oo paino noussu :D
 
Mulla taas tuntuu että aineenvaihdunta on nopeampaa kuin aikaisemmin. Paino on about pysynyt samassa, ehkä +300g.

Aamuisin maha näyttää aika normaalilta mutta on kyllä turvonnut pallo! Kohdun tunnen myös pikkuhiljaa suurempana, aika selvästikin :wideyed:
 
Takaisin
Top